Gå til innhold

Får ikke bestemme donor i Norge....


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor får ikke par bestemme hvem de vil bruke som donor i Norge? Det å velge en donor som ligner på seg selv må jo gå an??? For tilhørighetens del? Hva mener dere?

Anonymkode: 1f031...4dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klarer man ikke lage barn på naturlig vis kan man ta til takke med det man får eller skaffe seg en katt 

Anonymkode: 88cec...737

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klarer man ikke lage barn på naturlig vis kan man ta til takke med det man får eller skaffe seg en katt 

Anonymkode: 88cec...737

Det hun sa👏🏼

Anonymkode: 50788...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig i at det er en merkelig og uempatisk praksis. Typisk holdning fra de som ikke er i situasjonen selv’ Du får værsågod å ta til takke...’. 
Man velger jo partner som man vil lage barn med utifra utseendetrekk som man finner attraktive/gunstige, så hvorfor ikke få lov til å få oppfylt noen kriterier når man er så uheldig at man må ha donorsæd. Barnet kan jo bli ekstremt ulikt ‘faren’ i verste fall. 

Men når regelverket først er såpass rigid, ville jeg vurdert sterkt å dratt til utlandet etter donorsæd.

Anonymkode: 645df...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en donor vil være anonym, så blir han veldig lite anonym om man skal se bilde av han

Anonymkode: 4dd65...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis en donor vil være anonym, så blir han veldig lite anonym om man skal se bilde av han

Anonymkode: 4dd65...76e

Det er IKKE slik det fungerer. I de fleste andre land kan man få oppfylt visse ønsker hva gjelder fysiske trekk. Slik at barnet har sjans til å likne på sine foreldre. Ikke et urimelig krav, men i pietistiske Norge skal man værsågod og være takknemlige for det man får.

Derfor det lønner seg å dra til utlandet for slikt.

Anonymkode: 645df...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betyr det at dersom et etnisk norsk par får barn med donor, så risikerer der å få et barn av en helt annen etnisitet? 

Nei, jeg er IKKE rasist - er halvt afrikansk selv. Men tenker at hvis man har tenkt til å hemmeligholde for omgivelsene at man har brukt donor, så kan det bli vanskelig dersom man får et barn som åpenbart ikke kan være begges biologiske. 

Anonymkode: 38d4d...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får vel etter det jeg har forstått en donor med samme etniske opphav som seg selv. Men høyde, vekt, hårfarge etc får man ikke bestille.

Anonymkode: 53ec2...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man får vel etter det jeg har forstått en donor med samme etniske opphav som seg selv. Men høyde, vekt, hårfarge etc får man ikke bestille.

Anonymkode: 53ec2...c33

Da er det helt greit.

Anonymkode: 38d4d...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg er IKKE rasist - er halvt afrikansk selv.

Anonymkode: 38d4d...354

Uhrrr... For det første, en mørkhudet fyr var med i terrorist-organisasjonen "Vitt Ariskt Motstånd", på 90-tallet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jackie_Arklöv

I tillegg har du han som var afrikansk-tysk og som desperat ønsket å være en del av den nazistiske bevegelsen, under 30- og 40-tallet.

 

Hudfarge og/eller etnisitet har ingenting å si for hvorvidt en kan være rasist eller ikke.

Anonymkode: 6c9a6...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barnet kan jo bli ekstremt ulikt ‘faren’ i verste fall. 

 

Anonymkode: 645df...bb8

Men det gjør ingen ting, for foreldrene VET jo at det er uetisk å lyve og å lure barnet til å tro at faren er det biologiske opphavet ... eller hva? 

Anonymkode: 541dd...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Klarer man ikke lage barn på naturlig vis kan man ta til takke med det man får eller skaffe seg en katt 

Anonymkode: 88cec...737

Dette. Man får samme etnisitet, utover det er det altså ikke slik at man skal designe baby eller late som at far er far, når egt far er en blakk student som kom i en kopp.

Endret av sug lut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uhrrr... For det første, en mørkhudet fyr var med i terrorist-organisasjonen "Vitt Ariskt Motstånd", på 90-tallet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jackie_Arklöv

I tillegg har du han som var afrikansk-tysk og som desperat ønsket å være en del av den nazistiske bevegelsen, under 30- og 40-tallet.

 

Hudfarge og/eller etnisitet har ingenting å si for hvorvidt en kan være rasist eller ikke.

Anonymkode: 6c9a6...0d6

I og for seg sant. Men du skjønte hva jeg mente, ikke sant?

Anonymkode: 38d4d...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er IKKE slik det fungerer. I de fleste andre land kan man få oppfylt visse ønsker hva gjelder fysiske trekk. Slik at barnet har sjans til å likne på sine foreldre. Ikke et urimelig krav, men i pietistiske Norge skal man værsågod og være takknemlige for det man får.

Derfor det lønner seg å dra til utlandet for slikt.

Anonymkode: 645df...bb8

Hvis man ikke har mot nok til å være åpen om at det er brukt donor bør man droppe det. Det samme gjelder om utseendet til barnet betyr så mye at dere bare vil ha barn som likner på dere selv.

Anonymkode: aadbe...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I og for seg sant. Men du skjønte hva jeg mente, ikke sant?

Anonymkode: 38d4d...354

Jeg skjønte at du mente det som i, "jeg kan ikke være rasist, for jeg har en venn som er fra Asia/Afrika/muslim/...".

Det er ikke et alibi.

Anonymkode: 6c9a6...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bruker offentlig helsevesen til kunstig befruktning med donor, tilstreber de å velge en donor som ligner far, og faktisk også for medmor hvis det er snakk om et lesbisk par. Siden det er offentlig og ikke kommersielt, har man de donorene man har (og det er mangel, var i hvert fall det for ti år siden). Man kan ikke bestille seg noe, det er ikke en butikk, det er medisinsk assistanse hvis du kan si det sånn.

Privat er noe annet. Her kan man velge og vrake og betale for så mye informasjon man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette regnestykket mener jeg også at man må regne med den faktor at det faktisk ikke er en menneskerett å få barn. 

Er ikke tilbudet du får bra nok for deg, så står du helt fritt til å takke nei. 

Og nei, vi klarte ikke å få så mange barn som vi ønsket oss. 

Anonymkode: 7cb10...8a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønte at du mente det som i, "jeg kan ikke være rasist, for jeg har en venn som er fra Asia/Afrika/muslim/...".

Det er ikke et alibi.

Anonymkode: 6c9a6...0d6

Du er ute etter en kverulerende krangel, og det gidder jeg ikke å bidra med. Tror de fleste tok poenget mitt. Hvis du ikke gjorde det, er det greit for meg at du misforstår.

Anonymkode: 38d4d...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du er ute etter en kverulerende krangel, og det gidder jeg ikke å bidra med. Tror de fleste tok poenget mitt. Hvis du ikke gjorde det, er det greit for meg at du misforstår.

Anonymkode: 38d4d...354

Nei, et personangrep! Så originalt! Den slags kommer alltid når man har tapt og ikke har noen argumenter.

Anonymkode: 6c9a6...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, et personangrep! Så originalt! Den slags kommer alltid når man har tapt og ikke har noen argumenter.

Anonymkode: 6c9a6...0d6

Ja, fæle greier! 😊

Anonymkode: 38d4d...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, fæle greier! 😊

Anonymkode: 38d4d...354

Veldig. Kanskje du burde innse at det er fullt mulig å være både fordomsfull og rasistisk, uavhengig av hudfarge? At også du kan være det? I så fall trenger du jo ikke å ty til personangrep.

Anonymkode: 6c9a6...0d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.5.2020 den 23.06, Anonym bruker skrev:

Man får vel etter det jeg har forstått en donor med samme etniske opphav som seg selv. Men høyde, vekt, hårfarge etc får man ikke bestille.

Anonymkode: 53ec2...c33

For meg ville det vært viktigere å få bestemme høyde og vekt enn etnisitet tror jeg. 

Anonymkode: ebea8...3a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor kan ikke heller folk adoptere? mange barn som trenger fosterforeldre

Anonymkode: e888c...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...