Anonym bruker Skrevet 23. mai 2020 #1 Skrevet 23. mai 2020 Min 12 åring, snart 13, er mye sammen med 3 andre gutter i klassen. Når de møtes rett etter skolen eller i helger, så får de lov å henge ute til 20-21.30 tiden 3-5 kvelder i uka uten evt å dra hjem for å spise middag for så å evt dra ut igjen. Varmer middagsrester når de kommer hjem. Blir de sultne i løpet av dagen er det å kjøpe boller, kyllingvinger, potetgull mm... denne uka har det vært 5 ganger på to av de. Kommer fra «møblerte hjem» alle sammen. Min er jo selvfølgelig potte sur fordi han må hjem å få i seg middag (greit av og til å henge sånn ute, men ikke 4-5 ganger i uka uten å spise med oss/få ordentlig mat). Hva er normalt? Jeg er fersk på dette snart-tenåring i hus og synes det tar helt av.. Anonymkode: c9f07...179
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2020 #2 Skrevet 23. mai 2020 Middag kan spies til kvelden også (alene for tenåringen), så tidspunktet er ikke så farlig synes jeg, men mye boller og chips og annen usunn mat er jo et problem. Er det mulig at de kan bytte litt på å spise middag hos de forskjellige, så blir det jevnt fordelt, men de får i seg litt mat i hvert fall? Når det er sagt så spiste jeg nesten bare nudler, is, boller og spagetti ala capri den sommeren jeg var 15 år, og det gikk helt fint 😉 Anonymkode: bc1ae...3bc
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2020 #3 Skrevet 23. mai 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Middag kan spies til kvelden også (alene for tenåringen), så tidspunktet er ikke så farlig synes jeg, men mye boller og chips og annen usunn mat er jo et problem. Er det mulig at de kan bytte litt på å spise middag hos de forskjellige, så blir det jevnt fordelt, men de får i seg litt mat i hvert fall? Når det er sagt så spiste jeg nesten bare nudler, is, boller og spagetti ala capri den sommeren jeg var 15 år, og det gikk helt fint 😉 Anonymkode: bc1ae...3bc De er sjelden hjemme hos hverandre og jeg er kanskje gammeldags - men at 12 åringen ikke skal spise middag med oss opptil 5 dager i uka fordi de reker ute er ikke greit...synes jeg Anonymkode: c9f07...179
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2020 #4 Skrevet 23. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: De er sjelden hjemme hos hverandre og jeg er kanskje gammeldags - men at 12 åringen ikke skal spise middag med oss opptil 5 dager i uka fordi de reker ute er ikke greit...synes jeg Anonymkode: c9f07...179 Bli enig med ham om et antall dager da, f.eks to eller tre, så blir dere begge litt mer fornøyde. Men det er ikke unormalt at tenåringer ikke spiser sammen med familien, altså. Vår på 17 år spiser bare med oss et par dager i uken, om så mye. Anonymkode: bc1ae...3bc
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2020 #5 Skrevet 23. mai 2020 Skjønner godt at han blir sur når han må hjem midt i «leken» bare fordi han MÅ spise middag akkurat da. Hvorfor legger du ikke middagen til senere på kvelden når det passer bedre? Eller lar han varme middagsrester på kvelden når han kommer hjem. Venner blir mer og mer viktig nå utover ungdomsskolealder, og helt vanlig at de er ute hele dagen med venner. Du blir fort veldig upopulær om du skal fortsette å tvinge han å komme hjem til middag kl 17. Du må nok etterhvert begynne å gi slipp og tilpasse mer etter han liv Anonymkode: 347de...713
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2020 #6 Skrevet 23. mai 2020 42 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bli enig med ham om et antall dager da, f.eks to eller tre, så blir dere begge litt mer fornøyde. Men det er ikke unormalt at tenåringer ikke spiser sammen med familien, altså. Vår på 17 år spiser bare med oss et par dager i uken, om så mye. Anonymkode: bc1ae...3bc Det er forskjell på en som er 17, og en som er 12! Anonymkode: 4f8dc...289
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2020 #7 Skrevet 23. mai 2020 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: De er sjelden hjemme hos hverandre og jeg er kanskje gammeldags - men at 12 åringen ikke skal spise middag med oss opptil 5 dager i uka fordi de reker ute er ikke greit...synes jeg Anonymkode: c9f07...179 Jeg er enig med deg. Skal det bli mann av en gutt, så må han lære seg å bruke tid med familien. Ser bare med gru på disse manchild’ene som nå skal finne seg kone og få familie selv, og så mangler de helt elementær kunnskap om hva en familie består av. Samtidig tenker jeg at dette er en fars oppgave å lære sin sønn. Anonymkode: ef092...b5f
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2020 #8 Skrevet 23. mai 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skjønner godt at han blir sur når han må hjem midt i «leken» bare fordi han MÅ spise middag akkurat da. Hvorfor legger du ikke middagen til senere på kvelden når det passer bedre? Eller lar han varme middagsrester på kvelden når han kommer hjem. Venner blir mer og mer viktig nå utover ungdomsskolealder, og helt vanlig at de er ute hele dagen med venner. Du blir fort veldig upopulær om du skal fortsette å tvinge han å komme hjem til middag kl 17. Du må nok etterhvert begynne å gi slipp og tilpasse mer etter han liv Anonymkode: 347de...713 Hva slags ekteskap og familie har man da, lurer jeg, hvis man hele tiden skal la alle familiens medlemmer fly rundt fordi alle er mer viktig enn de man deler hjem med? Høres ut som en skikkelig stusselig innstilling. «Det er ikke så farlig med meg.» Anonymkode: ef092...b5f
Gjest Skrevet 23. mai 2020 #9 Skrevet 23. mai 2020 Du har spurt om dette før, sant? Det låter IKKE vanlig eller greit for meg, og jeg har 2 i den alderen. Ingen av dem lever sånn. Middag er for oss det tidspunktet da alle er samla, så det er en skjermet time på dagen. De kan be seg fri fra det unntaksvis, eller ta imot en middagsinvitasjon fra en venn nå og da, men å bare stikke hjemmefra hele kvelden og maule kosemat i stedet, det er ikke et alternativ.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2020 #10 Skrevet 23. mai 2020 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er forskjell på en som er 17, og en som er 12! Anonymkode: 4f8dc...289 Ja, men han har jo vært 12 år han også 🙄 Anonymkode: bc1ae...3bc
Gjest Skrevet 23. mai 2020 #11 Skrevet 23. mai 2020 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, men han har jo vært 12 år han også 🙄 Anonymkode: bc1ae...3bc Og da spiste han hjemme hos dere maks to ganger i uken?
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2020 #12 Skrevet 23. mai 2020 Hva med lekser og fritidsaktiviteter, da? Er da mange grunner til at de ikke kan være ute og fly hele dagen. En dag av og til må være ok, men mange dager i uka? Overhodet ikke. Har selv en 13-åring, og det er ikke aktuelt her i huset. Anonymkode: 14431...d6c
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2020 #13 Skrevet 23. mai 2020 Ikke greit. Her er det middag, lekser og fritidsaktiviteter. Anonymkode: 81334...fb8
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2020 #14 Skrevet 23. mai 2020 Nei, det er ikke normalt. Har en tenåring selv, er hjemom for å gjøre lekser og spise, så er det ut å henge. Noen dager spiser de middag på en samlingsplass for ungdom som serverer varm mat, men det er kanskje en dag i uka. Selv han som er 16 må være hjemme til ni i hverdagene, noe lengre i helgene. Hvis ikke kommer han seg ikke opp om morgen. Anonymkode: dc626...ae8
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2020 #15 Skrevet 23. mai 2020 Fikk du ikke nok svar i forrige tråd? Anonymkode: f4489...133
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå