Gå til innhold

Ting man lurer på en lørdag formiddag


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mye rart man kan lure på en lørdag formiddag.
Det jeg lurer på er hva som egentlig er verdens dyreste krydder i bruk.
Altså googler man "verdens dyreste krydder" får man at svaret er Safran, men dersom man skal bruke Safran er det veldig mye smak i det slik at man ikke trenger så veldig mye. Andre krydder trenger man veldig mye mer av. 
Så spørsmålet mitt er i forhold til det man trenger når det brukes, hvilket krydder er dyrest?

Hva lurer du på denne lørdag formiddagen?
 

Anonymkode: 4cd42...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hahahaha. Mest sannsynlig så blir det nå «hva er egentlig verdens dyreste krydder» 🤔

Frem til det har jeg lurt på følgende: 

Den klassiske «hva skal vi spise i kveld»

Den konspiratoriske «har Trump noen lysskye investeringer som gjør at han kan tjene penger på salg av malariamedisinen hydroksyklorokin»

Den drømmende «hvilken storby kunne jeg tenke meg å bo i og finnes det språkreiser for voksne»

Den praktiske «skal jeg vanne blomstene nå, eller vente til etter jeg har handlet»

Anonymkode: acf8a...692

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mye rart man kan lure på en lørdag formiddag.
Det jeg lurer på er hva som egentlig er verdens dyreste krydder i bruk.
Altså googler man "verdens dyreste krydder" får man at svaret er Safran, men dersom man skal bruke Safran er det veldig mye smak i det slik at man ikke trenger så veldig mye. Andre krydder trenger man veldig mye mer av. 
Så spørsmålet mitt er i forhold til det man trenger når det brukes, hvilket krydder er dyrest?

Hva lurer du på denne lørdag formiddagen?
 

Anonymkode: 4cd42...b11

Når vi er inne på Safran.....

Jeg lurer på hvorfor halve Norge i desember tror man kan bytte ut Safran med Gurkemeie i safranboller?

Gult er gult eller....?

Anonymkode: a17a1...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krydder kan jeg relativt lite om, men jeg kjenner jeg lurer litt på hva som får deg til å skrive "lørdag formiddag" når innlegget vitterlig er skrevet lørdag ettermiddag. Det kommer da til å bry hodet mitt litt, hva er det som gjør at man ikke kan forskjell på formiddag og ettermiddag. 

Anonymkode: 00a7b...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Altså googler man "verdens dyreste krydder" får man at svaret er Safran, men dersom man skal bruke Safran er det veldig mye smak i det slik at man ikke trenger så veldig mye. Andre krydder trenger man veldig mye mer av. 
Så spørsmålet mitt er i forhold til det man trenger når det brukes, hvilket krydder er dyrest?

Det veldig enkle svaret på det, er at man kan ikke regne ut prisen på selve smaksopplevelsen, kun på vekten.

Ellers måtte man jo ha ekstremt mange tabeller som tok for seg ulike kulturers tilvenning til de ulike kryddere. For ikke å snakke om at noen ville ha kommet med innvendingen; Jamen, safran (eller andre kryddere) er jo ikke noe godt! Eller at noen ville stilt spørsmål ved hva som regnes som krydder, hva som regnes som urter, og om ikke f.eks. selleri også kan regnes som krydder. Og hvis man regner salt som krydder, hva da når noen finner opp et salt som alle kjendisene kjøper til å bade i, slik at prisen blir skrudd opp noe veldig, er det fremdeles salt i betydningen krydder? En liten hverdagsflørt er krydder i tilværelsen, ville du betalt mer for dette enn for safran, og hva regner du i så fall ut fra, påvirkning på sentralnervesystemet? Da ville muligens chili være dyrere enn safran. Men chili er jo en frukt...og så videre og så videre..

Anonymkode: 9231c...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Krydder kan jeg relativt lite om, men jeg kjenner jeg lurer litt på hva som får deg til å skrive "lørdag formiddag" når innlegget vitterlig er skrevet lørdag ettermiddag. Det kommer da til å bry hodet mitt litt, hva er det som gjør at man ikke kan forskjell på formiddag og ettermiddag. 

Anonymkode: 00a7b...a98

Tror de fleste under 70 tenker at ettermiddag er fra kl. 16. Selv om det en gang i tiden ble brukt om tiden etter kl. 12. Betydningen av ord og uttrykk endrer seg i takt med skikk og sedvane.

Anonymkode: 4d20b...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tror de fleste under 70 tenker at ettermiddag er fra kl. 16. Selv om det en gang i tiden ble brukt om tiden etter kl. 12. Betydningen av ord og uttrykk endrer seg i takt med skikk og sedvane.

Anonymkode: 4d20b...f1c

Jeg er langt under 70, og jeg tenker at ettermiddag er alt etter klokken 12. 

Anonymkode: 9231c...251

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror de fleste under 70 tenker at ettermiddag er fra kl. 16. Selv om det en gang i tiden ble brukt om tiden etter kl. 12. Betydningen av ord og uttrykk endrer seg i takt med skikk og sedvane.

Anonymkode: 4d20b...f1c

Hehe, du er vel antakelig nærmere 20 år? Svaret ditt vitner i alle fall om mangel på kunnskap. 

Formiddag og ettermiddag betyr jo før eller etter midt på dagen. Det har ingenting med måltidet middag å gjøre. Du kan ikke få flyttet "midt på dagen" til et annet tidspunkt enn kl 12.00. 

Anonymkode: 00a7b...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Krydder kan jeg relativt lite om, men jeg kjenner jeg lurer litt på hva som får deg til å skrive "lørdag formiddag" når innlegget vitterlig er skrevet lørdag ettermiddag. Det kommer da til å bry hodet mitt litt, hva er det som gjør at man ikke kan forskjell på formiddag og ettermiddag. 

Anonymkode: 00a7b...a98

Kanskje hun lurte på det i formiddag, men ikke rakk å skrive innlegg om det før etter kl 12🤔

Det er mulig, vet du🧐

Anonymkode: 0a04b...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at vaniljestang er blandt det dyreste i bruk. Man trenger jo gjerne minst en når man først bruker det og den koster jo fort mellom 70 og 100 kroner. Det gir en kilopris på omtrent det samme som safran, samtifig som du bruker mye mer.

Anonymkode: aaf6b...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, du er vel antakelig nærmere 20 år? Svaret ditt vitner i alle fall om mangel på kunnskap. 

Formiddag og ettermiddag betyr jo før eller etter midt på dagen. Det har ingenting med måltidet middag å gjøre. Du kan ikke få flyttet "midt på dagen" til et annet tidspunkt enn kl 12.00. 

Anonymkode: 00a7b...a98

Jeg nevnte ikke måltidet middag. Jeg er 38 år, og i hele min oppvekst har vi brukt begrepet "ettermiddag" om tiden etter kl 16. (Ikke at det har noen relevans, men vi spiser vanligvis middag kl 17).

Begrepet "middag" (om tid) refererer til kl. 12, og ble tidligere brukt slik. Men betydningen og bruken av begrepet har endret seg for mange (kanskje de fleste) over tid.

Anonymkode: 4d20b...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg nevnte ikke måltidet middag. Jeg er 38 år, og i hele min oppvekst har vi brukt begrepet "ettermiddag" om tiden etter kl 16. (Ikke at det har noen relevans, men vi spiser vanligvis middag kl 17).

Begrepet "middag" (om tid) refererer til kl. 12, og ble tidligere brukt slik. Men betydningen og bruken av begrepet har endret seg for mange (kanskje de fleste) over tid.

Anonymkode: 4d20b...f1c

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Ettermiddag

Anonymkode: 0a04b...02f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg nevnte ikke måltidet middag. Jeg er 38 år, og i hele min oppvekst har vi brukt begrepet "ettermiddag" om tiden etter kl 16. (Ikke at det har noen relevans, men vi spiser vanligvis middag kl 17).

Begrepet "middag" (om tid) refererer til kl. 12, og ble tidligere brukt slik. Men betydningen og bruken av begrepet har endret seg for mange (kanskje de fleste) over tid.

Anonymkode: 4d20b...f1c

Det er klare definisjoner på formiddag, ettermiddag og kveld, og det er ikke noe du kan forandre bruken av. At du mener du kan forandre bruken av det gjør deg til ett meget grunt og kunnskapløst menneske. 

Anonymkode: adac2...e68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når vi er inne på Safran.....

Jeg lurer på hvorfor halve Norge i desember tror man kan bytte ut Safran med Gurkemeie i safranboller?

Gult er gult eller....?

Anonymkode: a17a1...b46

Enig i dette. Jeg bruker ikke safran i lussekattene, rett og slett fordi jeg ikke synes det gir verken smak eller farge (da må jeg i så fall bruke mer, og det blir veldig dyre boller!). Men gurkemeie er jo rett og slett ikke godt! Jeg bruker litt gul konditorfarge i deigen. Ikke autentisk, det vet jeg, men det blir gode, gule boller!

Anonymkode: bb2cb...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tror de fleste under 70 tenker at ettermiddag er fra kl. 16. Selv om det en gang i tiden ble brukt om tiden etter kl. 12. Betydningen av ord og uttrykk endrer seg i takt med skikk og sedvane.

Anonymkode: 4d20b...f1c

Ettermiddag er faktisk (pr. definisjon) fra 12.00 til 18.00. Men det kan jo være at Hi lurte før kl. 12 og skrev innlegget senere...

Anonymkode: bb2cb...3ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Denne gangen var til og med Wikipedia korrekt! Ellers er ikke Wikipedia en kilde jeg noen gang bruker om det er fakta jeg er ute etter, men dette er jo også allmennkunnskap, så det skulle jo bare mangle. 

Anonymkode: 00a7b...a98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er klare definisjoner på formiddag, ettermiddag og kveld, og det er ikke noe du kan forandre bruken av. At du mener du kan forandre bruken av det gjør deg til ett meget grunt og kunnskapløst menneske. 

Anonymkode: adac2...e68

Så lenge jeg bare er ett og ikke to mennesker, får jeg vel være fornøyd med det, grunn og kunnskapsløs eller ei.

Anonymkode: 4d20b...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, som nevnt refererer jeg ikke til den opprinnelige betydningen av begrepet, men til den generelle bruken i dagens samfunn.

Anonymkode: 4d20b...f1c

Jeg tror okke din bruk er den generelle bruken i samfinnet. Det er muligens riktig for dine nærmeste, men du bør være klar over at ordbruken lett vil føre til misforståeles hvis du bruker et annet skille mellom formiddag og ettermiddag enn 12.00 ellers i samfunnet.

Anonymkode: aaf6b...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror okke din bruk er den generelle bruken i samfinnet. Det er muligens riktig for dine nærmeste, men du bør være klar over at ordbruken lett vil føre til misforståeles hvis du bruker et annet skille mellom formiddag og ettermiddag enn 12.00 ellers i samfunnet.

Anonymkode: aaf6b...f8f

HI brukte det slik. De aller fleste jeg kjenner bruker det slik. Det kan være geografiske forskjeller, da. Jeg bor i Bergensområdet.

Anonymkode: 4d20b...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI brukte det slik. De aller fleste jeg kjenner bruker det slik. Det kan være geografiske forskjeller, da. Jeg bor i Bergensområdet.

Anonymkode: 4d20b...f1c

Det kan godt hende. Jeg har i hvertfall måttet venne meg til å spørte etter klokkeslett hver gang jeg må forholde meg til utrykkene morgen, formiddag og ettermiddag. Hvis ikke blir det bare misforståelser og frustrasjon.

Anonymkode: aaf6b...f8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "mitt" geografiske område finnes et godt uttrykk om dette, og som ikke kan misforstås. Høgstdag, altså når dagen er på sitt høyeste. Før og etter høgstdag betyr det samme som for- og ettermiddag, før og etter kl 12. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg nevnte ikke måltidet middag. Jeg er 38 år, og i hele min oppvekst har vi brukt begrepet "ettermiddag" om tiden etter kl 16. (Ikke at det har noen relevans, men vi spiser vanligvis middag kl 17).

Begrepet "middag" (om tid) refererer til kl. 12, og ble tidligere brukt slik. Men betydningen og bruken av begrepet har endret seg for mange (kanskje de fleste) over tid.

Anonymkode: 4d20b...f1c

At din oppvekst var språklig mangelfull har jo ikke noe med alle andre å gjøre.

Anonymkode: 805e2...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

At din oppvekst var språklig mangelfull har jo ikke noe med alle andre å gjøre.

Anonymkode: 805e2...4a7

Du vet ikke så mye om min oppvekst, da.

Anonymkode: 4d20b...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel fåtallet som har bikket 20 år og ikke forstått at ettermiddag ikke har noe med etter middag å gjøre, og at det er snakk om tiden etter kl 12. Det er nok bare du (og sikkert noen få andre) som har et hull i allmennkunnskapen. Ingen har endret definisjon til etter kl 16.

Anonymkode: 59f89...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...