Gå til innhold

La katten være alene hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Eneste gang jeg har følt meg som en dyreplager var da vi flyttet og katten var nødt til å være inne den første tiden. Forsøkte å lufte den med bånd, var virkelig ikke noe suksess. Den gikk fullstendig bananas. Nå som den kan gå ut er den så fornøyd og det merkes godt på adferden. Så ikke så sikker på om det der er den løsningen katten har det best med. 

Anonymkode: 963b5...106

Hvorfor flytter man, når man har et revirbundet dyr i familien..? 

Skrevet
7 minutter siden, Pashla skrev:

Fordi livet ikke alltid er mulig å spikre for 20 år frem i tid....

Skrevet
På 26.5.2020 den 0.21, Pashla skrev:

Eller kanskje snakker du med en veterinær?

Å ha et annet syn på det med dyrehold vekker en masse følelser hos folk. Men analyser det som er blitt sagt i tråden: hvem her snakker på vegne av dyra? Og hvem er mest opptatt av at de selv har underholdning og selskap i dyr?
For helt ærlig, et litt snurt spørsmål som «jaså, men da kan jo ingen ha hund og katt da!» bør alltid besvares med «jo, men kun de som er villig til å ha dyr på dyras premisser». 

Poenget her er at det er forsvarlig, om enn ikke optimalt, at en katt blir overlatt til seg selv mer enn normalt noen få uker. 

Jeg tror neppe katten får sår på sjelen av å bli kost mindre med noen uker om sommeren. 

Det er dyr man snakker om her, selvstendige dyr som klarer helt fint å bli neglisjert litt om den ellers har et godt hjem. 

Jeg har ikke katt selv, før du kommer med beskyldning om at jeg bare vil skaffe meg aksept for å reise bort selv. 

Anonymkode: 2a474...45c

Skrevet
24 minutter siden, Pashla skrev:

Ah, du provoserer jo bare😂

😅jammen bra🙌🏼

Skrevet
28 minutter siden, Pashla skrev:

Du har veldig mye meninger om ting du ikke har peiling på

Anonymkode: 67db4...ccb

Skrevet
2 timer siden, Pashla skrev:

Nå drar du det litt for langt dette blir rett og slett for dumt. Vi har flyttet med katt. Det gikk helt fint. Søsteren min flyttet med barna sine. Det gikk ikke fint. Så da burde hun vel ikke hatt barn. Hun burde ikke ha flyttet. Man burde egentlig skrevet ferdig livet sitt før man blir født🙄

Anonymkode: 852a8...e9e

Skrevet
2 timer siden, Pashla skrev:

Hvilken som lever det beste livet? Jeg vet hvilken som lever det korteste:

https://www.agria.no/katt/artikkel/om-katt/utekatt-eller-innekatt/

Og hvis man mener det er «dårlig gjort» å ha katten for mye inne - tja, da er spørsmålet der igjen: Kan dyret leve i pakt med sine instinkter her, og likevel ha det trygt? Hvis ikke: hvorfor skaffer man seg et rovdyr da? Ett som ikke vil trives inne og ikke vil overleve særlig lenge ute - altså, hvorfor??

Jeg tipper at om 10-15 år så er det blitt helt ulovlig å holde huskatter på det nivået som de fleste nordmenn gjør. De skader det ville fuglelivet også. 

Er lov å håpe. I dag har katter null «status». Er utrolig mange som jobber for både at katter skal steriliseres og chippes. Dessverre går ting utrolig treigt. Tviler sterkt på at ting er annerledes om 10 år.

Anonymkode: 049d2...4b1

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er lov å håpe. I dag har katter null «status». Er utrolig mange som jobber for både at katter skal steriliseres og chippes. Dessverre går ting utrolig treigt. Tviler sterkt på at ting er annerledes om 10 år.

Skjedd mye de siste årene, jeg er ikke så gammel, men da jeg vokste opp var det f eks helt legitimt at kattunger ble slått i hjel når kattemor fikk nok et kull, nå er det heldigvis ikke lov. Det er langt mer vanlig å sørge for at katten er sterilisert, chippet, får vaksine og ormekur, sjekk av tenner nå enn hva det var for bare 10 år siden. Hvis dette blir normen og vi får slutt på alle de som skal ha kattunge i ferien (har dessverre sett noen av de da vi bor i en typisk sommerkommune, var slik vi fikk den ene katten vår), hjelper det mye på statusen til kattene. 

Men hvor strengt regulert det blir å ha katten, det er jeg mer usikker på. Tviler på det blir båndtvang, innekatt, perm fra jobb og luftegård. Følger en del utfordringer med dette, de færreste vil da kunne ha katt. Det blir i praksis å gi dødsdommen til i grunnen alle løslater og katter hos dyrebeskyttelsen, da få vil kunne gi de et hjem. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjedd mye de siste årene, jeg er ikke så gammel, men da jeg vokste opp var det f eks helt legitimt at kattunger ble slått i hjel når kattemor fikk nok et kull, nå er det heldigvis ikke lov. Det er langt mer vanlig å sørge for at katten er sterilisert, chippet, får vaksine og ormekur, sjekk av tenner nå enn hva det var for bare 10 år siden. Hvis dette blir normen og vi får slutt på alle de som skal ha kattunge i ferien (har dessverre sett noen av de da vi bor i en typisk sommerkommune, var slik vi fikk den ene katten vår), hjelper det mye på statusen til kattene. 

Men hvor strengt regulert det blir å ha katten, det er jeg mer usikker på. Tviler på det blir båndtvang, innekatt, perm fra jobb og luftegård. Følger en del utfordringer med dette, de færreste vil da kunne ha katt. Det blir i praksis å gi dødsdommen til i grunnen alle løslater og katter hos dyrebeskyttelsen, da få vil kunne gi de et hjem. 

Jeg er med i en organisasjon som hjelper katter. Må dessverre si at veldig lite er skjedd de siste årene. Joda, flere steriliserer kattene, men er dessverre veldig mange uansvarlige eiere.

Kattunger blir fortsatt slått ihjel eller dumpet. Er en travel sesong for ildsjeler dette..

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er med i en organisasjon som hjelper katter. Må dessverre si at veldig lite er skjedd de siste årene. Joda, flere steriliserer kattene, men er dessverre veldig mange uansvarlige eiere.

Kattunger blir fortsatt slått ihjel eller dumpet. Er en travel sesong for ildsjeler dette..

Veldig synd, sikkert mye mørketall. Ordla meg kanskje dårlig, tenkte mer på at det er ikke legitimt mer blant normale folk, de fleste som tar til seg katt i dag. Fra mine foreldres generasjon til min har vi et annet syn på kattehold. Men er jo mange idioter der ute som ikke henger med selvfølgelig. Da blir også denne tråden litt absurd, for problemet er ikke en uke ferie med tilsyn, men alle de kattene som ikke har noe hjem, blir kastrert eller får noen form for oppfølging. 

Skrevet
5 timer siden, Pashla skrev:

Og hvis man mener det er «dårlig gjort» å ha katten for mye inne - tja, da er spørsmålet der igjen: Kan dyret leve i pakt med sine instinkter her, og likevel ha det trygt? Hvis ikke: hvorfor skaffer man seg et rovdyr da? Ett som ikke vil trives inne og ikke vil overleve særlig lenge ute - altså, hvorfor??

Jeg tipper at om 10-15 år så er det blitt helt ulovlig å holde huskatter på det nivået som de fleste nordmenn gjør. De skader det ville fuglelivet også. 

Ja, det er litt spesielt at det er båndtvang på hunder, men fritt frem for spesialiserte morderdyr som katten er.

Anonymkode: a1e7f...c10

Skrevet

Hadde ikke trodd en tråd om katter ville få så mange svar . 🙈🙈

Anonymkode: f62a1...f75

Skrevet
6 timer siden, Pashla skrev:

Jeg har min fjerde katt nå. Bruker kattepensjonat når vi drar på ferie. Ellers har de vært/er de ute nesten hele dagen. Vil ikke inn.

Dette gjelder ikke i minusgrader. Da er de mest inne. Men de får bestemme dette selv. 

Alder på disse fire er:

16 år

19 år

20 år

13 år 

Blir fulgt opp med dyrlege, vaksiner, sterilisering o.l.

Så da lurer jeg på hvor gamle innekatter blir hvis de lever så mye lenger enn utekatter?

Anonymkode: 81aee...d26

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Veldig synd, sikkert mye mørketall. Ordla meg kanskje dårlig, tenkte mer på at det er ikke legitimt mer blant normale folk, de fleste som tar til seg katt i dag. Fra mine foreldres generasjon til min har vi et annet syn på kattehold. Men er jo mange idioter der ute som ikke henger med selvfølgelig. Da blir også denne tråden litt absurd, for problemet er ikke en uke ferie med tilsyn, men alle de kattene som ikke har noe hjem, blir kastrert eller får noen form for oppfølging. 

Det skyldes jo samme type holdninger, da...

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så da lurer jeg på hvor gamle innekatter blir hvis de lever så mye lenger enn utekatter?

Anonymkode: 81aee...d26

Les heller linken, det er ikke JEG som lager denne statistikken. Jeg bare gjør den tilgjengelig.

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå drar du det litt for langt dette blir rett og slett for dumt. Vi har flyttet med katt. Det gikk helt fint. Søsteren min flyttet med barna sine. Det gikk ikke fint. Så da burde hun vel ikke hatt barn. Hun burde ikke ha flyttet. Man burde egentlig skrevet ferdig livet sitt før man blir født🙄

Barn er knyttet til mennesker. Katter er knyttet til områder. Har man ikke såpass med kunnskap om levende vesener engang, så bør man kanskje nøye seg med en potteplante.

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er dyr man snakker om her, selvstendige dyr som klarer helt fint å bli neglisjert litt om den ellers har et godt hjem. 

Men det er jo eksakt dette jeg lurer på: hvorfor skaffer folk seg dyr når en av premissene for å ha dyret, er at det skal neglisjeres litt hver sommer? Og på hvilken måte er det allright for de andre som bor i nabolaget?

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er litt spesielt at det er båndtvang på hunder, men fritt frem for spesialiserte morderdyr som katten er.

Anonymkode: a1e7f...c10

TOUCHÉ.

Skrevet

Les heller linken, det er ikke JEG som lager denne statistikken. Jeg bare gjør den tilgjengelig.

Barn er knyttet til mennesker. Katter er knyttet til områder. Har man ikke såpass med kunnskap om levende vesener engang, så bør man kanskje nøye seg med en potteplante.

Men det er jo eksakt dette jeg lurer på: hvorfor skaffer folk seg dyr når en av premissene for å ha dyret, er at det skal neglisjeres litt hver sommer? Og på hvilken måte er det allright for de andre som bor i nabolaget?

TOUCHÉ.

Som sagt, har flyttet med katt, og det har vært null problem. 

Og det er vel like ille for mennesker å måtte flytte fra de menneskene som betyr mye for en? Det kan være veldig traumatisk, og noen finner seg aldri til rette på ny plass. 

Skrevet

Barn er knyttet til mennesker. Katter er knyttet til områder. Har man ikke såpass med kunnskap om levende vesener engang, så bør man kanskje nøye seg med en potteplante. Men er det bedre og mindre traumatiserende å fjernes fra mennesker man er knyttet til, enn for en katt å skifte bosted? Hva med katter som må omplasseres av forskjellige grunner? Er det bedre å avlive enn å omplassere, siden flytting sannsynligvis vil medføre traumer? Det er ikke sånn at noen ganger må man ofre litt (både dyr og mennesker) for å få en annen/bedre livssituasjon? Er det slik at når en katt først har kommet til et område, så bør den aldri flyttes på? Da er avliving et bedre alternativ (for noen ganger går det bare ikke at katten kan få fortsette å leve der en har revir)?

Men det er jo eksakt dette jeg lurer på: hvorfor skaffer folk seg dyr når en av premissene for å ha dyret, er at det skal neglisjeres litt hver sommer? Og på hvilken måte er det allright for de andre som bor i nabolaget? De blir jo passet på, men ikke 24/7 som du virker til å mene er nødvendig? En katt har neppe tidsperspektiv (?), og så lenge den får mat, vann og kos hver dag tipper jeg at det går helt bra i to av årets 52 uker? Hva om matmor blir syk? Da blir jo alternativet til at en nabo sjekker inn å avlive katten? Fordi den tar skade av å gå litt for lut og kaldt vann en liten periode? 

TOUCHÉ.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som sagt, har flyttet med katt, og det har vært null problem. 

Og det er vel like ille for mennesker å måtte flytte fra de menneskene som betyr mye for en? Det kan være veldig traumatisk, og noen finner seg aldri til rette på ny plass. 

Kom barna i fosterhjem? Hvis ikke, så er det vel lite sammenlignbart...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...