Gå til innhold

La katten være alene hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi skal bort en uke i sommer.  Er det innafor å la katten være ute og få noen til å fylle opp skålen med mat og vann hver dag? tror hun vil trives bedre med å være ute enn å være inne i huset en hel uke . Eller har dere god erfaring med kattepensjonat ? 

Anonymkode: f62a1...f75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler katteluke også skal den ha tilsyn hver dag. 

Anonymkode: 3395f...5b7

Skrevet

Her var kattene hjemme alene i 5-6 dager i fjor sommer..En nabogutt og moren hans var hos dem iallefall 2 ganger om dagen og slapp dem enten ut eller inn, ga de mat og koste med dem 😊 

Anonymkode: 93132...82e

Skrevet

Hvis det blir veldig mye regn, er det litt kjipt for katten å ikke kunne gå inn og tørke seg. Da kan du risikere at den finner en garasje eller et annet hus den kan gå inn i. Men katteluke er gull. Da kan den gå ut og inn som den vil. Men ja, den bør ha tilsyn daglig- spesielt når den går ute også, tilfelle den skulle skade seg f.eks. 

Skrevet

Er katten tillitsfull? Jeg passer min venninnes katt hver sommer på den måten. Den kommer løpende når jeg roper på den og vil ha kos. En annen venninne har også katt, den er svært sky. Da hennes foreldre passet den en gang den fikk gå ut og inn så de den kun på avstand. Da min venninne kom hjem så hun at den hadde en bittskade i rumpa/halen og den var helt betent. 
Det er viktig at den som passer får tatt katten i øyesyn for å se at alt er bra. Om det er på plass har katten det helt klart best hjemme. Ulempen med kattedør er at andre dyr kan gå inn. Det kan løses med halsbånd med chip, med halsbånd er da ulempen at katten kan sette seg fast i vegetasjon og skade seg/eller miste det. 
Om du skal la den gå ut og inn må du likevel sørge for et lunt hi ute også, samt matstasjon og drikke ute. (Hvis den av en eller annen grunn ikke kommer seg inn. 

Anonymkode: d2504...c74

Skrevet

Jeg er litt skeptisk til katteluke, katten er chippa så vet at ikke andre kan komme inn hvis man har sånn luke som registrerer chippen, men den kan jo dra med seg halvdøde mus og fugler inn da. 🙈 

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er litt skeptisk til katteluke, katten er chippa så vet at ikke andre kan komme inn hvis man har sånn luke som registrerer chippen, men den kan jo dra med seg halvdøde mus og fugler inn da. 🙈 

Dersom dere drar bort og lar katten være hjemme. Da bør dere ha katteluke. Katter føler seg tryggere inne, dersom de for eksempel har rivalisering til andre katter i området.

Og den må ha tilsyn daglig

Anonymkode: b5a6f...dfd

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dersom dere drar bort og lar katten være hjemme. Da bør dere ha katteluke. Katter føler seg tryggere inne, dersom de for eksempel har rivalisering til andre katter i området.

Og den må ha tilsyn daglig

Katten bør forøvrig også kunne gå ut og inn når dere er på jobb og skole

Skrevet

Jeg har god erfaring med kattepensjonat. Der kan man opplyse om hvordan katten er og hvordan katten skal behandles.

Vi har 3 , 15 år gamle katter, som alle er på pensjonat 1 uke hver sommer. De har sin helt egen luftegård og de får bo sammen der , som hjemme. De går ikke sammen med andre katter og får derfor spesialbehandling hvis man kan kalle det det :) Har også hatt kattene hjemme når de var yngre og ikke trengte alskens medisiner. Da fikk jeg en venn til å kjøre ut til de. Da lå de på badet og hadde også yttergangen til disposisjon til lekene og dokassen. Så slapp hun de ut og kom de ikke inn , så satt hun ut litt mat og slapp de inn igjen når hun kom for å mate de igjen. 

Anonymkode: 5821f...66b

Skrevet
4 hours ago, Anonym bruker said:

Hei, vi skal bort en uke i sommer.  Er det innafor å la katten være ute og få noen til å fylle opp skålen med mat og vann hver dag? tror hun vil trives bedre med å være ute enn å være inne i huset en hel uke . Eller har dere god erfaring med kattepensjonat ? 

katten vår var hjemme alene hele fjor sommer ( 3 uker ),men vi har katteluke, og et par venner sjekket hver dag, og ga rent vann og fylte på mat, gikk veldig bra, han trives best hjemme, så blir det samme denne sommeren

Anonymkode: 7ccfe...617

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, IKKE gjør det! Det er dyreplageri og naboplageri! 

Skrevet

De MÅ ha tilsyn hver dag ihvertfall. Og burde også ha mulighet for å være inne.

Anonymkode: 0cbb4...907

Skrevet
32 minutter siden, Pashla skrev:

Nei, IKKE gjør det! Det er dyreplageri og naboplageri! 

Hvorfor er dette dyreplageri og naboplageri?

Anonymkode: 852a8...e9e

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dersom vi reiser bort mer enn et par dager har vi alltid noen (med nøkkel) som passer/koser med katten. 

Ville ikke reist fra katten uten å arrangere enten pass hjemme eller på et veldrevet/godkjent pensjonat. Hva om katten blir syk eller skadet seg mens dere er borte? 

Mat og vann man setter ut kan fort bli spist av andre dyr, så ikke sikkert det er din katt som får maten sin! 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi dyr skal ha tilsyn, bo inne, bli fulgt med på og ikke risikere å f eks bli fast i naboens garasje når han drar på 4 ukers ferie mens du selv var borte. Faktisk så er det mot loven å ikke ha tilsyn med dyret. Og nei, det gjelds ikke at noen setter en matskål der.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvert år mister flere dyreeiere katten sin ved å la den være ute med tilsyn. Hvis katten ikke får komme inn slik den er vant til, kan den legge ut på vandring på leting etter nytt tilholdssted. Ikke alle synes kun mat er god nok grunn til å bli. De trenger tak over hodet, oppmerksomhet og et sted de kan gjemme seg/sove. 

Dyrebeskyttelsen får inn en del løskatter i forbindelse med ferier. Ikke bare de som regelrett er dumpet, men de som er på vandring fordi eierne har parkert de ute.

Svært mange katter liker å gå ut og inn ofte. Her et kattene ut og inn fra 6 til 30 ganger om dagen (Lan se hvor mange ganger hver katt passerer katteluka). Selv den som liker seg mye ute, er innom for lit mat, kos og hvile noen ganger i løpet av døgnet. Derfor er jeg tilbøyelig til å mene at de som må være ute hele dagen eller hele natta, blir utsatt for dyreplageri da det tvinger dem til å være mer ute enn de ønsker. 

Anonymkode: 82ce0...9a3

Skrevet

Men noen av dere som har erfaring med kattepensjonat da ? kan katten trives der når den er  vant med å ferdes ute i nabolaget her som den vil ? ser ut som det er et lite begrenset område de får være på der .Hi 

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men noen av dere som har erfaring med kattepensjonat da ? kan katten trives der når den er  vant med å ferdes ute i nabolaget her som den vil ? ser ut som det er et lite begrenset område de får være på der .Hi 

Dyrlegen vår mener at det beste for katter er daglig tilsyn hjemme, med tilgang på å være inne og å gå ut. De er territorielle dyr og blir lett stresset om de flyttes til et nytt område uten familien tilstede.. 

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dyrlegen vår mener at det beste for katter er daglig tilsyn hjemme, med tilgang på å være inne og å gå ut. De er territorielle dyr og blir lett stresset om de flyttes til et nytt område uten familien tilstede.. 

Da må noen bo i eierens hus de dagene da. Eller man må la være å skaffe seg dyr som ikke passer den livsstilen man ønsker seg.

Skrevet
13 minutter siden, Pashla skrev:

Da må noen bo i eierens hus de dagene da. Eller man må la være å skaffe seg dyr som ikke passer den livsstilen man ønsker seg.

Vi har katter, og når vi er en uke på ferie, en gang i året, er min mor innom to ganger pr dag. Slipper de inn på kvelden, gir de mat og drikke og koser med de. Så kommer hun igjen dagen etter og slipper de ut og koser med de. Går faktisk ann å dra bort ei uke i året selv om man har katt altså.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har katter, og når vi er en uke på ferie, en gang i året, er min mor innom to ganger pr dag. Slipper de inn på kvelden, gir de mat og drikke og koser med de. Så kommer hun igjen dagen etter og slipper de ut og koser med de. Går faktisk ann å dra bort ei uke i året selv om man har katt altså.

Ja, hvis man syns hele dagen ute aleine er "forsvarlig tilsyn" som loven krever at du skal ha? Hvis en av dem skader seg mens de er ute ...

Skrevet
13 minutter siden, Pashla skrev:

Ja, hvis man syns hele dagen ute aleine er "forsvarlig tilsyn" som loven krever at du skal ha? Hvis en av dem skader seg mens de er ute ...

De er frivillig ute hele dagen om våren og sommeren uansett, så ser ikke helt forskjellen. Jeg ser de omtrent ikke på denne tida. To av kan fint være borte i flere dager.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De er frivillig ute hele dagen om våren og sommeren uansett, så ser ikke helt forskjellen. Jeg ser de omtrent ikke på denne tida. To av kan fint være borte i flere dager.

Katter som er borte i flere dager har ikke forsvarlig tilsyn.

Skrevet
7 minutter siden, Pashla skrev:

Katter som er borte i flere dager har ikke forsvarlig tilsyn.

Så hva mener du jeg skal gjøre? Ha de i bånd?

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så hva mener du jeg skal gjøre? Ha de i bånd?

Kjenner folk som lufter katten i bånd, ja. Men en luftegård kunne være en annen idé. Med tiden vil det bli påbudt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...