Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #26 Skrevet 24. mai 2020 3 minutter siden, Pashla skrev: Kjenner folk som lufter katten i bånd, ja. Men en luftegård kunne være en annen idé. Med tiden vil det bli påbudt. Å ha katt i bånd, det er dyreplageri det! Anonymkode: 852a8...e9e
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #27 Skrevet 24. mai 2020 22 minutter siden, Pashla skrev: Katter som er borte i flere dager har ikke forsvarlig tilsyn. Og hva baserer du dette med forsvarlig tilsyn på? Er det kun din egen mening? Anonymkode: 852a8...e9e
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #28 Skrevet 24. mai 2020 23 minutter siden, Pashla skrev: Katter som er borte i flere dager har ikke forsvarlig tilsyn. Og hva baserer du dette med forsvarlig tilsyn på? Er det kun din egen mening? Anonymkode: 852a8...e9e
Gjest Skrevet 24. mai 2020 #29 Skrevet 24. mai 2020 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og hva baserer du dette med forsvarlig tilsyn på? Er det kun din egen mening? Anonymkode: 852a8...e9e Nei? Det er lovens bokstav.
Gjest Skrevet 24. mai 2020 #30 Skrevet 24. mai 2020 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å ha katt i bånd, det er dyreplageri det! Anonymkode: 852a8...e9e Da bør man kanskje ikke skaffe seg et dyr som har behov man ikke kan dekke uten å sette dyret i fare?
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #31 Skrevet 24. mai 2020 2 minutter siden, Pashla skrev: Nei? Det er lovens bokstav. Kan jeg få link? Anonymkode: 852a8...e9e
Gjest Skrevet 24. mai 2020 #32 Skrevet 24. mai 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan jeg få link? Anonymkode: 852a8...e9e https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-97
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #33 Skrevet 24. mai 2020 7 timer siden, Pashla skrev: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-97 Det står da ingenting om at man ikke kan dra på ferie så fremt det ikke noe noen som bor i huset ditt? Mine katter for eks. får dekket alt dette du har streket under her. Anonymkode: 852a8...e9e
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #34 Skrevet 24. mai 2020 8 timer siden, Pashla skrev: Nei? Det er lovens bokstav. Loven beskriver jo ikke hva som er forsvarlig tilsyn. Anonymkode: 5f902...00b
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #35 Skrevet 24. mai 2020 10 timer siden, Pashla skrev: Da må noen bo i eierens hus de dagene da. Eller man må la være å skaffe seg dyr som ikke passer den livsstilen man ønsker seg. Vi har naboer som går inn 1-2 ganger per dag. Gir mat, vann og kos. Dyrlegen sier at det er en helt flott løsning. Anonymkode: b5a6f...dfd
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #36 Skrevet 24. mai 2020 8 timer siden, Pashla skrev: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-97 Så du mener at katter ikke bør få gå ute? La meg gjette, du har raskekatt eller er oppdretter? Når katten har katteluke, selv kan velge om de vil ute eller inne, får mat og omsorg og, får vaksine og ormekur og tilsyn fra veterinær ved behov.. da har katter det bra! Dersom katter ikke får være ute i det hele tatt, utover turer i bånd med eieren.. og kanskje blir drasset rundt på utstillinger.. da har ikke katten det bra etter mitt syn. Anonymkode: b5a6f...dfd
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #37 Skrevet 24. mai 2020 14 timer siden, Pashla skrev: Kjenner folk som lufter katten i bånd, ja. Men en luftegård kunne være en annen idé. Med tiden vil det bli påbudt. Herregud, hysterisk ? er bare her inne man kan få så mange idiotiske meninger..Så hvis man skal ha katt så burde man egentlig aldri reise bort, være hjemmeværende så man kan ha tilsyn med Katten døgnet rundt og ha de i bånd?? jeg dør!! katten vår er ute hele dagen når vi er på jobb, og ofte er hun ute på natta, vil alltid ut på kveldstid, er tross alt nattdyr. Anonymkode: f62a1...f75
Graciegirl Skrevet 24. mai 2020 #38 Skrevet 24. mai 2020 For flere år siden hadde vi to katter på pensjonat. Stedet var bra og det var godkjent av Mattilsynet. Kattene fikk bo sammen og de kunne veksle mellom å være innendørs eller utendørs (det gikk en slags liten tunnel mellom). Da vi hentet kattene fortalte pensjonatet at den ene katten var veldig sosial og aktiv. Hun lå mye ute i solen. Den andre katten så de nesten aldri, hun gjemte seg mest i kattetunnelen. Det var første og siste gang vi hadde kattene på pensjonat, i og med at den ene taklet det så dårlig. Nå har vi alltid noen som kommer hjem til oss en gang per dag for å mate, kose og sjekke at katten har det bra. Det er ikke snakk om å fotfølge en katt eller trekke den rundt i bånd. Det handler om at våre kjæledyr er avhengig av kontakt med oss jevnlig når de er vant til det. For husly, mat, lek, kos, stell og omsorg.
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2020 #39 Skrevet 24. mai 2020 Hver eneste sommer okkuperes hagen vår av katter som har blitt forlatt av sine eiere som har reist på ferie. Det er faktisk så ille at vi ikke en gang kan ha vinduer og dører åpen uten at de kommer inn og tar seg til rette. På kveldstid skrapes det på dørene og mjaues. I år kommer jeg til å ringe Mattilsynet. Anonymkode: c5e58...8b2
Gjest Skrevet 25. mai 2020 #40 Skrevet 25. mai 2020 (endret) 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Herregud, hysterisk ? er bare her inne man kan få så mange idiotiske meninger..Så hvis man skal ha katt så burde man egentlig aldri reise bort, være hjemmeværende så man kan ha tilsyn med Katten døgnet rundt og ha de i bånd?? jeg dør!! katten vår er ute hele dagen når vi er på jobb, og ofte er hun ute på natta, vil alltid ut på kveldstid, er tross alt nattdyr. Anonymkode: f62a1...f75 Dere gir mao ikke forsvarlig tilsyn... 19 timer siden, Anonym bruker skrev: Så du mener at katter ikke bør få gå ute? La meg gjette, du har raskekatt eller er oppdretter? Når katten har katteluke, selv kan velge om de vil ute eller inne, får mat og omsorg og, får vaksine og ormekur og tilsyn fra veterinær ved behov.. da har katter det bra! Dersom katter ikke får være ute i det hele tatt, utover turer i bånd med eieren.. og kanskje blir drasset rundt på utstillinger.. da har ikke katten det bra etter mitt syn. Anonymkode: b5a6f...dfd Gjett i vei - du bommer. Har aldri hatt katt. Endret 25. mai 2020 av Pashla
Gjest Skrevet 25. mai 2020 #41 Skrevet 25. mai 2020 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Det står da ingenting om at man ikke kan dra på ferie så fremt det ikke noe noen som bor i huset ditt? Mine katter for eks. får dekket alt dette du har streket under her. Anonymkode: 852a8...e9e Ikke hvis de går ute aleine og kun blir sluppet inn når kattemateren kommer.
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2020 #42 Skrevet 25. mai 2020 12 minutter siden, Pashla skrev: Det er jo også en forklaring, ja.. Anonymkode: b5a6f...dfd
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2020 #43 Skrevet 25. mai 2020 1 time siden, Pashla skrev: Ikke hvis de går ute aleine og kun blir sluppet inn når kattemateren kommer. Så da kan man egentlig ikke dra på jobb når man har katt da? Anonymkode: 852a8...e9e
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2020 #44 Skrevet 25. mai 2020 1 time siden, Pashla skrev: Er vel kun din egen mening som sier at det ikke er forsvarlig tilsyn. Står ingenting i lovverket at det er uforsvarlig at katten er ute om dagen mens folk er på jobb🙄 Anonymkode: 852a8...e9e
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2020 #45 Skrevet 25. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Så da kan man egentlig ikke dra på jobb når man har katt da? Anonymkode: 852a8...e9e Det er uansett fint å ha en katteluke. Vi har det, og i løpet av de årene vi har hatt det har vi opplevd to ganger at en av kattene har tatt med noe inn, eller at en nabokatt har forsøkt å komme inn (det beste er katteluke som responderer på kattens chip) Det gir katten en enorm frihet. Det kan være utrygt å være ute dersom katten er i konflikt med andre katter. Dyr skal også ha tilgang på skjerming fra dårlig vær. Det er utrygt å være inne uten katteluke dersom noe skulle skje, f. eks brann Anonymkode: b5a6f...dfd
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2020 #46 Skrevet 25. mai 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Så da kan man egentlig ikke dra på jobb når man har katt da? Anonymkode: 852a8...e9e Alle katteeiere med utekatter bør ha katteluke. Da kan katten selv velge når den er inne eller ute. Det er faktisk stygt gjort å bestemme at katten må være ute 8 timer mens man er på jobb, eller 10 timer om natta, uten mulighet til vann, mat og ly. Anonymkode: 82ce0...9a3
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2020 #47 Skrevet 25. mai 2020 Vi har god erfaring fra forrige sommer: naboen, matmor til vår katts kattevenn, var innom to ganger daglig i en uke og byttet vann og fylte på mat. Vår katt er relativt sky, men når hun satt rolig i sofaen, kom han og la seg på koseteppet sitt ved siden av henne og fikk kos. Vi har katteluke. Naboen var imidlertid forberedt på å måtte fjerne muse- og fugleskrotter, da katten vår er en ivrig jeger. Jeg passet nevnte nabos katt i to uker. Han ble sluppet ut på morgenen, inn på kvelden. I tillegg hadde han tilgang på mat, vann og tørr soveplass i garasjen deres. Han kom bort til oss og "sa fra" hvis det var noe han ville. Anonymkode: d8898...a6c
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2020 #48 Skrevet 25. mai 2020 På 24.5.2020 den 1.42, Pashla skrev: Ja, hvis man syns hele dagen ute aleine er "forsvarlig tilsyn" som loven krever at du skal ha? Hvis en av dem skader seg mens de er ute ... Tja.... hva gjorde man egentlig før? Spør av oppriktig nysgjerrighet! Da jeg vokste opp hadde «alle» katt eller hund. Hundene var inne hele dagen, kattene ute hele dagen. Folk var jo på jobb.... ingen hadde katteluke. Anonymkode: 6c2ae...eb2
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2020 #49 Skrevet 25. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Alle katteeiere med utekatter bør ha katteluke. Da kan katten selv velge når den er inne eller ute. Det er faktisk stygt gjort å bestemme at katten må være ute 8 timer mens man er på jobb, eller 10 timer om natta, uten mulighet til vann, mat og ly. Anonymkode: 82ce0...9a3 Mine katter har både mat, vann og ly når de er er ute. Anonymkode: 852a8...e9e
Anonym bruker Skrevet 25. mai 2020 #50 Skrevet 25. mai 2020 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tja.... hva gjorde man egentlig før? Spør av oppriktig nysgjerrighet! Da jeg vokste opp hadde «alle» katt eller hund. Hundene var inne hele dagen, kattene ute hele dagen. Folk var jo på jobb.... ingen hadde katteluke. Anonymkode: 6c2ae...eb2 Dette er bare hysteri. En katt klarer seg fint ute en arbeidsdag ute. Ærlig talt. Så fremt det ikke er en haug med minusgrader da evt. Men, mine katter velger selv å være ute hele dagen vår, sommer og høst. Selv om de kan få komme inn hvis de vil. De har mat og vann stående ute. I tillegg har vi overbygd terrasse med tepper på. Vi har også en låve der de ofte velger å gå inn og legger seg i høyet. Anonymkode: 852a8...e9e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå