Gå til innhold

Bare vent du ... Hva er greien med det?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Når noen skriver om f.eks. vekdig små barn og at de er sliten, så kommer det gjerne et "Om du synes det er slitsomt, så bare vent til 4-årstrassen!", eller hvis en tenåring er litt frekk og noen mener det ikke er normalt, så kommer er "Joda, bare vent å se selv du!" osv. 

Hva er greien med å skrive dette? Fikk selv den siste varianten slengt til meg i en tråd om tenåringer, der vedkommende utvilsomt bare antok at jeg ikke hadde peiling. I mitt tilfelle har jeg intet mindre enn tre tenåringer i hus, pluss at jeg jobber med tenåringer, så jo, jeg har peiling! Og dessuten er det ikke slik at folk opplever ting likt. Jeg for min del synes f.eks. at det er ti ganger mer slitsomt med én 1-2-åring enn tre tenåringer. Og en 4-åring som trasser for fullt er bedre enn en sutrete baby i mine øyne, men jeg forstår faktisk at andre føler det annerledes. Og dere som kommer med slike uttalelser: det ender ofte opp med at dere driter dere ut, spesielt når dere ikke kjenner vedkommende dere uttaler dere til.

Anonymkode: 67587...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig der, kan være litt irriterende, men noen ganger er det morsomt å se reaksjonen når de skjønner at er helt på viddene i antakelsene sine. Fikk barn tidlig og først nå er jeg i en alder der andre er i gang med familieforøkelser. Så jeg har gleden av å handle i ro for meg selv, mannen og jeg kan gå ut å spise alene. Noen tar da bare for gitt at vi ikke har barn eller nettopp har truffet hverandre. Som regel bare uskyldige episoder. En gang var det et par i 40/50 årene som trodde vi var nygift og var litt sånn «å så søte dere er». Gjorde en liten greie ut av det. Kom frem at vi hadde vært gift en god del år mer enn de 😃 Andre ganger kan det være irriterende små kommentarer fra stressa småbarnsforeldre som er litt «bare vent til du får barn». 

Men så er det også irriterende med folk som ikke har barn som kan alt om det 😂

Uansett, tenker at det er liten vits i å fortelle folk hva de har i vente, de finner fort ut av det selv. 

Anonymkode: 3b554...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke føle noe når jeg får den i trynet. Jeg humrer kanskje litt inni meg og tenker at dette mennesket er dårlig å det sosiale. 

Anonymkode: ee3ea...9de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått høre det der om vekten. Spiste som en hest i barn og ungdomsårene. Et helt brød, iskrem, potetgull, flere kakestykker, burgere, et helt fat med nudler. La ikke på meg. Så nærmet jeg meg 20 og var like tynn. De fleste var jo mer kraftige, evige slankere og sa at «jeg var også tynn når jeg var ung, bare vent, det kommer når er i midten av 20 årene. 
Nå er jeg i slutten av 20 årene og er like tynn 😛 men spiser ikke lenger denne mengden da. Det makter jeg ikke.

Synes folk er veldig negative når de sier det der. 

Anonymkode: 3812e...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fått høre det der om vekten. Spiste som en hest i barn og ungdomsårene. Et helt brød, iskrem, potetgull, flere kakestykker, burgere, et helt fat med nudler. La ikke på meg. Så nærmet jeg meg 20 og var like tynn. De fleste var jo mer kraftige, evige slankere og sa at «jeg var også tynn når jeg var ung, bare vent, det kommer når er i midten av 20 årene. 
Nå er jeg i slutten av 20 årene og er like tynn 😛 men spiser ikke lenger denne mengden da. Det makter jeg ikke.

Synes folk er veldig negative når de sier det der. 

Anonymkode: 3812e...15a

Ja, det er jammen sant. Var tynn selv som ung, har ikke tall på hvor mange ganger jeg fikk kommentarer som: nå må du spise opp grøten din da. 

Anonymkode: 3b554...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fått høre det der om vekten. Spiste som en hest i barn og ungdomsårene. Et helt brød, iskrem, potetgull, flere kakestykker, burgere, et helt fat med nudler. La ikke på meg. Så nærmet jeg meg 20 og var like tynn. De fleste var jo mer kraftige, evige slankere og sa at «jeg var også tynn når jeg var ung, bare vent, det kommer når er i midten av 20 årene. 
Nå er jeg i slutten av 20 årene og er like tynn 😛 men spiser ikke lenger denne mengden da. Det makter jeg ikke.

Synes folk er veldig negative når de sier det der. 

Anonymkode: 3812e...15a

Samme her. Kommentaren har imidlertid endret seg med årene. 

Først: bare vent til slutten av 20-årene..

Så: bare vent til du bikker 35..

Nå: bare vent til du bikker 40..

Blir spennende å se om 3 år, om jeg plutselig begynner å ese ut 😅

Anonymkode: de740...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samme her. Kommentaren har imidlertid endret seg med årene. 

Først: bare vent til slutten av 20-årene..

Så: bare vent til du bikker 35..

Nå: bare vent til du bikker 40..

Blir spennende å se om 3 år, om jeg plutselig begynner å ese ut 😅

Anonymkode: de740...9cc

Da kommer: bare vent til overgangsalderen 😂

Anonymkode: 3b554...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er en slags underliggende jantelov. "Åja, du tror du er en god forelder/tynn/mestrer livet (sett inn det som passer)? Vel det er du ikke, du er bare for ung/har for små barn/har ikke levd" etc. Det fremstår smålig og bittert. Og egentlig ganske sneversynt. ALLE menneske er jo faktisk ikke helt identiske! Noen er heldigere og / eller flinkere enn andre. Hvis alle er glade i seg selv og omfavner sitt eget liv, så blir det ikke så viktig å advare andre om at de har et potensielt helvete i vente. 

Endret av Polly-Esther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da kommer: bare vent til overgangsalderen 😂

Anonymkode: 3b554...b28

Regner med det 😂 

Anonymkode: de740...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Polly-Esther skrev:

Tror det er en slags underliggende jantelov. "Åja, du tror du er en god forelder/tynn/mestrer livet (sett inn det som passer)? Vel det er du ikke, du er bare for ung/har for små barn/har ikke levd" etc. Det fremstår smålig og bittert. Og egentlig ganske sneversynt. ALLE menneske er jo faktisk ikke helt identiske! Noen er heldigere og / eller flinkere enn andre. Hvis alle er glade i seg selv og omfavner sitt eget liv, så blir det ikke så viktig å advare andre om at de har et potensielt helvete i vente. 

Jeg og tror dette. Man har liksom ikke levd før man får et helvete med noe. 

Anonymkode: 3812e...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser poenget, og ville aldri sagt dette til noen.

Samtidig er det forbanna kjipt å sitte og høre på skråsikre 25-åringer som babler i vei, og skal belære andre om hva som er rett og riktig, eller folk uten peiling, når det er åpenbart fordi de mangler livserfaring. 

Anonymkode: 7a5fa...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser poenget, og ville aldri sagt dette til noen.

Samtidig er det forbanna kjipt å sitte og høre på skråsikre 25-åringer som babler i vei, og skal belære andre om hva som er rett og riktig, eller folk uten peiling, når det er åpenbart fordi de mangler livserfaring. 

Anonymkode: 7a5fa...54d

Nå er det vel ikke bare 25 åringer som driver slik da. Tenåringer som vet alt er det mest plagsomme. Ting går jo ikke heller for de tenker at alle over 25 er gamle og at verden har forandret seg sååååå mye. Den har jo det ila 10 år, men det er fremdeles den samme livserfaringer som går igjen. Og det kommer så mye nytt skummelt og. Særlig ift festing. Mine Besteforeldre var ikke redd for så mye annet en at mamma kunne bli for full eller komme ut for en ulykke. Mine foreldre var redde for at jeg skulle bli full og miste kontrollen OG at jeg skulle få dop i glasset. 
Nå har det blitt enda mere dop og mye farligere dop. Elefantdopet kalles det, en kunstig heroin hvor 1 teskje kan drepe deg

Anonymkode: 3812e...15a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når noen skriver om f.eks. vekdig små barn og at de er sliten, så kommer det gjerne et "Om du synes det er slitsomt, så bare vent til 4-årstrassen!", eller hvis en tenåring er litt frekk og noen mener det ikke er normalt, så kommer er "Joda, bare vent å se selv du!" osv. 

Hva er greien med å skrive dette? Fikk selv den siste varianten slengt til meg i en tråd om tenåringer, der vedkommende utvilsomt bare antok at jeg ikke hadde peiling. I mitt tilfelle har jeg intet mindre enn tre tenåringer i hus, pluss at jeg jobber med tenåringer, så jo, jeg har peiling! Og dessuten er det ikke slik at folk opplever ting likt. Jeg for min del synes f.eks. at det er ti ganger mer slitsomt med én 1-2-åring enn tre tenåringer. Og en 4-åring som trasser for fullt er bedre enn en sutrete baby i mine øyne, men jeg forstår faktisk at andre føler det annerledes. Og dere som kommer med slike uttalelser: det ender ofte opp med at dere driter dere ut, spesielt når dere ikke kjenner vedkommende dere uttaler dere til.

Anonymkode: 67587...212

Hva er greien? 

Anonymkode: 629ef...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det vel ikke bare 25 åringer som driver slik da. Tenåringer som vet alt er det mest plagsomme. Ting går jo ikke heller for de tenker at alle over 25 er gamle og at verden har forandret seg sååååå mye. Den har jo det ila 10 år, men det er fremdeles den samme livserfaringer som går igjen. Og det kommer så mye nytt skummelt og. Særlig ift festing. Mine Besteforeldre var ikke redd for så mye annet en at mamma kunne bli for full eller komme ut for en ulykke. Mine foreldre var redde for at jeg skulle bli full og miste kontrollen OG at jeg skulle få dop i glasset. 
Nå har det blitt enda mere dop og mye farligere dop. Elefantdopet kalles det, en kunstig heroin hvor 1 teskje kan drepe deg

Anonymkode: 3812e...15a

😂

Jeg startet med å være enig med deg og nikke til det du skrev...men falt av et sted før elefantdop, og begynte å lure på hva i all verden det hadde med skråsikre unge mennesker å gjøre. Jo, for all del. Det er en del ting som ikke gamlinger har like god peiling på også. Så dette kan nok slå begge veier. 

Du fikk lurt i meg en teskje med elefant-fornuft i det innlegget ditt, helt uten at jeg fikk med meg at det skjedde ;) 

Anonymkode: 7a5fa...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker den der med «bare vent til du selv får tenåringer». Jo takk, min eldste er 21, og jeg har to til etter det. Så jeg vet faktisk bittelitt om tenåringer! 

Anonymkode: 299b5...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...