Anonym bruker Skrevet 22. mai 2020 #1 Skrevet 22. mai 2020 Noen her som ikke har opparbeidet seg rett til foreldrepenger, og går gravide?? Får man likevel en engangsstønad? Og hvor mye er denne på evt?? Skremmende å ikke vite hvilken fremtid man går i vente, mtp økonomi.. Rakk bare jobbe noen uker som tilkallingsvikar før korona, så ja. Har ikke rett på dagpenger eller noe annet heller. Null inntekt. Hjelp! Anonymkode: f9132...fa9
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2020 #2 Skrevet 22. mai 2020 Du får engangsstønad. Den kan utbetales etter svangerskapsuke 26, og er på 84,000. Når den er brukt, vil du kunne få sosialstønad ut ordinær permisjonstiden uten aktivitetskrav. Om du melder deg som student seks mnd før fødsel og fortsatt melder deg opp videre, kan du få fødselsstipend i et år etter fødsel uten krav om studieprogresjon. Anonymkode: ff00b...3e6
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2020 #3 Skrevet 22. mai 2020 Hva er sosialstønad, og hva er denne på? Kommer dette helt an på hvor fort man bruker opp de 84.000?! 🤪 For da får vel pengene raske ben å gå på.. Hehe. Jasså, så det ville lønne seg å studere i permisjonstiden/graviditeten? Det ville jo vært vinn/vinn. Jeg ønsker jo egentlig ta nettstudier!! Tusen takk for svar ❤️ Anonymkode: f9132...fa9
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2020 #4 Skrevet 22. mai 2020 Bor du sammen med pappaen? Anonymkode: f3c28...e1f
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2020 #5 Skrevet 22. mai 2020 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva er sosialstønad, og hva er denne på? Kommer dette helt an på hvor fort man bruker opp de 84.000?! 🤪 For da får vel pengene raske ben å gå på.. Hehe. Jasså, så det ville lønne seg å studere i permisjonstiden/graviditeten? Det ville jo vært vinn/vinn. Jeg ønsker jo egentlig ta nettstudier!! Tusen takk for svar ❤️ Anonymkode: f9132...fa9 Sosialstønad er det siste sikkerhetsnettet vi har og det kan du søke om når alle andre muligheter er forsøkt og du står uten midler. Hva du får kommer an på din situasjon og hvilken kommune du bor i. Det skal dekke utgifter til tak over hodet, strøm i kontakten og det som kalles livsopphold. I de fleste kommuner er det en sum som gjør at du ligger under fattigdomsgrensa. Om du er gift, så har ektefelle forsørgelsesplikt, og da er det ikke sikkert at du har rett på noe. Om du er samboer, så kan du få dekka din halvpart av husleie og strøm og livsopphold. Om du bor alene, men dyrt, så kan du bli bedt om å skaffe deg et rimeligere sted å bo. Når det gjelder engangsstønad, så er det forventet at du sparer av den og bruker den til livsopphold i noen måneder, så det fornuftige å gjøre er å få den til å strekke så langt som mulig. Anonymkode: 0c6ba...77d
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2020 #6 Skrevet 23. mai 2020 Ikke gift, men samboer! Åja, typ økonomisk sosialhjelp. Det er jo et steg jeg ikke ønsker å ta... Så får inderlig håpe det ikke blir et alternativ! Men uavhengig av dette; får man kontantstøtte uansett? Forstår at dette er fra barnet fyller 13 måneder 😊 Anonymkode: f9132...fa9
Juliea Ruler Skrevet 23. mai 2020 #7 Skrevet 23. mai 2020 Sosialhjelp er uansett aldri en langsiktig løsning. Heller ikke store summen du Får der. ring husbanken og hør om du kan få bostøtte. Ikke sjekk på nettsider, ring heller. De utviser gjerne skjønn og det er lettere å få vite hva som må gjøres og som skal til npr du prater med en saksbehandler kontra søke rundt på kalkulator på siden deres. hva tjener samboeren din? Når er termin? leier eller eier dere? meld deg opp til studier. Ring Lånekassen og snakk med de. Du kan rekke et semester litt avhengig av termin selvsagt.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2020 #8 Skrevet 23. mai 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Men uavhengig av dette; får man kontantstøtte uansett? Forstår at dette er fra barnet fyller 13 måneder 😊 Anonymkode: f9132...fa9 Du får kontantstøtte så lenge du ikke har barnehageplass. Anonymkode: 7dbb8...a35
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2020 #9 Skrevet 23. mai 2020 Om du er samboer med barnets pappa kan han ta hele permisjonen mens du studerer, han har selvstendig opptjening til permisjon nå. Anonymkode: f3c28...e1f
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2020 #10 Skrevet 23. mai 2020 4 timer siden, Juliea Ruler skrev: ring husbanken og hør om du kan få bostøtte. Ikke sjekk på nettsider, ring heller. De utviser gjerne skjønn og det er lettere å få vite hva som må gjøres og som skal til npr du prater med en saksbehandler kontra søke rundt på kalkulator på siden deres. Det er ikke skjønnsvurdering på Husbankens bostøtte. Den forholder seg til husstandens samlede, skattbare bruttoinntekt og dokumenterte boutgifter. Kalkulatoren på Husbanken sin side er god, men den gir selvsagt bare et riktig resultat om det man legger inn er riktig. Saksbehandlere vil uansett ikke kunne svare noe mer nøyaktig på forhånd på hva du kan komme til å få, for de bruker den samme kalkulatoren. Den elektroniske søknaden er også veldig god og forklarer hva du må fylle ut og hva du må legge ved. Hilsen ei som driver med dette hver dag. Anonymkode: 0c6ba...77d
Juliea Ruler Skrevet 23. mai 2020 #11 Skrevet 23. mai 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke skjønnsvurdering på Husbankens bostøtte. Den forholder seg til husstandens samlede, skattbare bruttoinntekt og dokumenterte boutgifter. Kalkulatoren på Husbanken sin side er god, men den gir selvsagt bare et riktig resultat om det man legger inn er riktig. Saksbehandlere vil uansett ikke kunne svare noe mer nøyaktig på forhånd på hva du kan komme til å få, for de bruker den samme kalkulatoren. Den elektroniske søknaden er også veldig god og forklarer hva du må fylle ut og hva du må legge ved. Hilsen ei som driver med dette hver dag. Anonymkode: 0c6ba...77d Så bra. Jeg husker da jeg fikk bostøtte for mange år siden var dette annerledes. Jeg Finn lite på kalkulatoren, men en del etter jeg snakket med en perioden da lommelerke opplysninger frem jeg ikke fikk med i kalkulatoren. Dette er selvfølgelig sikkert forbedret nå det er mange år siden. tenker uansett en telefon er lurt. Kan være lettere å orientere seg etter en har snakket med en saksbehandler.
Anonym bruker Skrevet 23. mai 2020 #12 Skrevet 23. mai 2020 4 minutter siden, Juliea Ruler skrev: Så bra. Jeg husker da jeg fikk bostøtte for mange år siden var dette annerledes. Jeg Finn lite på kalkulatoren, men en del etter jeg snakket med en perioden da lommelerke opplysninger frem jeg ikke fikk med i kalkulatoren. Dette er selvfølgelig sikkert forbedret nå det er mange år siden. tenker uansett en telefon er lurt. Kan være lettere å orientere seg etter en har snakket med en saksbehandler. Du, nå må du sette korka på lommelerka di 😆 Anonymkode: c97d9...5c1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå