Gå til innhold

Er vi vrang her, eller er det svigermor?..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi inviterte til grillselskap i helgen som var, vi var 14 stk med stort og smått, og vi hadde alt mulig på grillen, samt mye forskjellig tilbehør. En ting vi grillet var svinekjøtt ferdig marinert med bla hvitløk, min svigermor hater hvitløk, men vi tenkte det var greit iom at vi var ute (mtp lukten), det lå ikke sammen med annen mat og det var mye annet å velge mellom. Stort sett alle andre syns dette var kjempegodt. Saken er at hun ble skikkelig furt, ville ikke spise noe mat og satt bare og klaget, det ble egentlig både flaut og dumt hele greien. Både min mann og jeg syns det var helt innafor med det kjøttstykket fordi det var så mye annet hun kunne velge, men skulle vi bare ha droppet det for å føye svigermor?

Anonymkode: 45895...719

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uffda, nei, da hadde jeg nok lagt på litt ekstra hvitløk... 

Anonymkode: d6908...933

Skrevet

Hun er en furten liten trassunge.

Dere hadde mye å by på og hadde EN ting med hvitløk på. Hun valgte selv å ikke spise NOE. 
Hadde dere dermed med vilje laget ALT med hvitløk så forstår jeg henne, men dere lagde EN av mange ting med hvitløk. 

Anonymkode: 8388d...e0a

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi inviterte til grillselskap i helgen som var, vi var 14 stk med stort og smått, og vi hadde alt mulig på grillen, samt mye forskjellig tilbehør. En ting vi grillet var svinekjøtt ferdig marinert med bla hvitløk, min svigermor hater hvitløk, men vi tenkte det var greit iom at vi var ute (mtp lukten), det lå ikke sammen med annen mat og det var mye annet å velge mellom. Stort sett alle andre syns dette var kjempegodt. Saken er at hun ble skikkelig furt, ville ikke spise noe mat og satt bare og klaget, det ble egentlig både flaut og dumt hele greien. Både min mann og jeg syns det var helt innafor med det kjøttstykket fordi det var så mye annet hun kunne velge, men skulle vi bare ha droppet det for å føye svigermor?

Svigermor er vrang og jeg hadde sagt at hvis hun skal furte når det var hun som valgte å ikke spise noe så kommer ikke hun til å bli invitert på flere sammenkomster. Hele verden kan ikke surre rundt henne og hun kan ikke kreve at alle skal ts hensyn til kun henne. Det er veldig uhøflig når dere inviterte henne på grillfest. Dere hadde lyst på hvitløk og dere brukte det på èn ting av alt det andre som var å velge mellom. Det må hun tåle.

Anonymkode: d745d...f03

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Svigermor er vrang og jeg hadde sagt at hvis hun skal furte når det var hun som valgte å ikke spise noe så kommer ikke hun til å bli invitert på flere sammenkomster. Hele verden kan ikke surre rundt henne og hun kan ikke kreve at alle skal ts hensyn til kun henne. Det er veldig uhøflig når dere inviterte henne på grillfest. Dere hadde lyst på hvitløk og dere brukte det på èn ting av alt det andre som var å velge mellom. Det må hun tåle.

Anonymkode: d745d...f03

Enig. Som du skriver, alt kan ikke surre rundt henne, samtidig tok dere veldig hensyn likevel. 

Ikke tenk at dere er urimelige en gang. Hun var barnslig. 

Anonymkode: a17bf...543

Skrevet

Med mindre hun er vampyr, så skal hun lukke munnen sin

Anonymkode: 7d5de...7f8

Skrevet

Haha, er hun 4 år eller ;)

Helt greit at hun ikke liker hvitløk altså, men at ingen andre skal spise hvitløk heller blir for teit. Har aldri hørt maken egentlig...

Hadde familieselskap og grilling selv i går vi, og selv om en har cøliaki er det ikke sånn at ingen får spise hamburger med hamburgerbrød, det betyr bare at vi har noen alternativer uten gluten og noen alternativer med.

En person med diagnoser kan være sånn, når jeg ikke er sulten er ingen andre sulten heller, men de fleste oppegående folk skjønner at verden ikke er helt sånn. Så lenge hun fikk noen alternativer uten hvitløk har dere deres på det tørre og hun får bare furte i fred.

Anonymkode: e901e...d83

Skrevet

Tror nok innerst inne du vet hva svaret blir på det spørsmålet ;)

Har denne dama en kjent personlighetsforstyrrelse?

Anonymkode: 4c27d...5ec

Skrevet

Hi her. 

Svigermor er litt "spesiell" på flere måter og det er mye hensyn å ta for å slippe unna klaging og kjefting. Vi visste hun ikke liker hvitløk, men jeg hadde bare ikke trodd at det skulle bli så voldsom reaksjon. Hun har ingen diagnoser, men hun har et unormalt kontrolleringsbehov, hun mangler filter, hun har ingen problemer med å si akkurat hva hun mener, hun er ofte i konflikt med kollegaer, venner og familie, og hun blir skikkelig irritert av de rareste tingene. Hun kan også fint kjefte på mannen i selskap, på en sånn måte at alle stirrer i gulvet og syns alt er ubehagelig. Mannen og jeg skjønner ikke at han gidder, men det har vel gått så langt at han ikke helt ser det selv? Samtidig kan hun være verdens snilleste og koseligste og vi har et godt forhold sånn ellers. 

Skrevet

Folk som blir furtne når de er bedt på mat kan gå hjem. 

Skrevet

Neste gang... for jeg regner med at det blir en neste gang om dere ber henne igjen... da tror jeg at det er på tide å sette grense der og da. Si fra til henne når hun er urimelig, og si at hvis hun ikke kan vise normal høflighet, noe til og med ungene greier, så får hun heller la være å si noe.

Kan ikke la slike få ødelegge for alle andre hver gang!

Anonymkode: f833b...ecd

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her. 

Svigermor er litt "spesiell" på flere måter og det er mye hensyn å ta for å slippe unna klaging og kjefting. Vi visste hun ikke liker hvitløk, men jeg hadde bare ikke trodd at det skulle bli så voldsom reaksjon. Hun har ingen diagnoser, men hun har et unormalt kontrolleringsbehov, hun mangler filter, hun har ingen problemer med å si akkurat hva hun mener, hun er ofte i konflikt med kollegaer, venner og familie, og hun blir skikkelig irritert av de rareste tingene. Hun kan også fint kjefte på mannen i selskap, på en sånn måte at alle stirrer i gulvet og syns alt er ubehagelig. Mannen og jeg skjønner ikke at han gidder, men det har vel gått så langt at han ikke helt ser det selv? Samtidig kan hun være verdens snilleste og koseligste og vi har et godt forhold sånn ellers. 

Det du beskriver er en personlighetsforstyrrelse. Mest sannsynlig narsissistisk eller dramatisk personlighetsforstyrrelse. 

Skrevet

Tja. Folk tilpasser maten til religioner og veganere, så hvorfor ikke?

Anonymkode: 386b6...53d

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Maten var jo tilpasset, det var flere andre ting svigermor kunne spise...

Anonymkode: f833b...ecd

Skrevet (endret)
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Neida. Religiøse avvikere og veganere kan få noe de kan spise - men de får ikke diktere at ingen andre får spise kjøtt eller svin.

Endret av sug lut
Skrevet
20 hours ago, Anonym bruker said:

begge vil jeg si, hvis dere vet hun ikke liker hvitløk burde dere tilby henne noe annet,men at hun blir furt for denne er barnslig

Anonymkode: a4951...20d

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

begge vil jeg si, hvis dere vet hun ikke liker hvitløk burde dere tilby henne noe annet,men at hun blir furt for denne er barnslig

Nå var bare en av kjøttrettene med hvitløk. Resten var uten. Så ut fra HI hadde hun mye annet å velge i.

Anonymkode: a5e78...84d

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var mye annet å velge i. 

Svigermor må skjerpe seg, eller holde seg borte. 

Anonymkode: 4b496...b28

Skrevet
21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har flere relgiøse på jobben og de har null problem med at vi spiser skinke på pizzaen eller griller svin såfremt de slipper å spise det (og de blir veldig glad om vi steker svinet på den siden av grillen de ikke bruker, men det er ikke ett krav).

Anonymkode: ada4a...e15

Skrevet
På 22.5.2020 den 18.40, Anonym bruker skrev:

Med mindre hun er vampyr, så skal hun lukke munnen sin

Anonymkode: 7d5de...7f8

Det er vel det hun er da, vampyr😂

Anonymkode: 9be6a...33d

Skrevet
På 22.5.2020 den 20.50, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner flere av sorten, og de er veldig glade om det er alternativer de kan spise, men de krever på ingen måte at all maten skal være tilpasset dem.

Har en svigerdatter som ikke spiser svin, men hun sier ingenting på at andre (også sønnen min) spiser pølser og annen svinemat, hun bare spiser det ikke selv. Vi tilpasser ved å ha også alternativer uten svin, når vi f.eks griller, men vi har ikke bare mat uten svin.

Anonymkode: e901e...d83

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel det hun er da, vampyr😂

Anonymkode: 9be6a...33d

Haha, ja, det var litt morsomt at det var akkurat hvitløk hun reagerer sånn på. Den er vel kjent for å drive bort alt ondt. 

Skrevet
På 22.5.2020 den 19.50, Anonym bruker skrev:

Hi her. 

Det kan veldig godt hende at hun HAR en diagnose selv om hun ikke har FÅTT en.... Høytfungerende autisme kanskje? Med det kontrollbehovet, veldig følsom mot lukter og smak (hvitløk), frustrasjon over andre, dårlig evne til å kontrollerere seg selv også når andre er til stede?

Anonymkode: 845c6...28d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...