Gå til innhold

Hva gjør man når barnets beste venner er ekskluderende?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jenta på 10 har noen «bestevenner». Jeg ser at disse barna, de er ikke noe bestevenner. De leker kun når jenta mi spør de og møtes seg i mellom og har dannet en gjeng. De er ikke interessert i å høre om hun vil være med når de møtes alle sammen og har ofte overnattinger sammen. Jenta mi har andre venner utenom disse også, men de går i andre klasser. Men ser hun syns det er veldig sårt dette og jeg syns det er helt forderdelig. Hun har de på overnatting innimellom, men blir aldri spurt om å overnatte. Trur de syns hun er litt kjedelig siden hun ikke bor på tiktok eller bryr seg om gutter. Føler jeg har to valg her, enten pushe henne til å «mase» litt mer på de, slik at hun blir med i «gjengen», eller få henne til å dyrke sine andre vennskap med de hun ikke går i klasse med og fase ut de som ikke bryr seg om de? Og hva skal jeg si til henne? Skal jeg si at jeg føler ikke de er noe gode venner eller la hun finne ut av det selv? For i hennes verden så er de de aller beste vennene, men jeg ser at ikke de føler det samme lenger. 

Anonymkode: 32303...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Satt ved siden av hun ene venninna da hun var på besøk i går og hun skrev meldinger hvor det stod «skal du på overnattingen i morgen, kommer «Stine, Marie og Sara»? Den gjengen hun leker med sover ofte hos hverandre uten henne, selv om hun har disse på overnatting en del (hver for seg) 

Anonymkode: 32303...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er leit.❤️ er litt i samme situasjon selv med min 10 åring, ønsker og å høre erfaringer. 

Anonymkode: 8be21...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke si noe negativt om de jentene hun ser på som sine venninner i klassen, men du skal sørge for at hun har flere bein å stå på sosialt. Nå vet du at de skal overnatte uten datteren din i dag, så da spør du din datter om dere skal invitere noen andre. 

Sørg gjerne for fritidsaktivteter og andre ting hvor hun kan bli kjent med flere, få litt selvtillit osv.

Det jevner seg gjerne ut, men mellomtrinnet på barneskolen kan være vanskelig. De endrer seg så mye i denne perioden, og det kan være flere år mellom første og siste inn i puberteten. Mange etablerte vennskap ryker, nye dannes, og det er mye usikkerhet i barna på denne alderen.

Jeg har vært gjennom det tre ganger nå, har barn på 13, 16 og 19 og det har vært det samme med alle tre. Det er faktisk få vennskap som har overlevd denne fasen, etter puberteten er det vanlig at de finner nye venner etter interesser og ikke bare fordi de tilfeldigvis er like gamle, bor i nærheten eller går i samme barnehage/klasse.

Det å i denne fasen ha flere sosiale ben å stå på, og litt selvtillit, er kjempeviktig. Det er der du må hjelpe henne. Begynner du å snakke om at de kanskje ikke er så gode venner som hun tror osv tror jeg du fort kan ødelegge mer enn du hjelper, hun skal tross alt gå på skolen sammen med dem i mange år til og trenger den selvtilliten det er i å tro noen er bestevenner.

Anonymkode: 7a9d8...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har de på overnatting innimellom, men blir aldri spurt om å overnatte. Trur de syns hun er litt kjedelig siden hun ikke bor på tiktok eller bryr seg om gutter.

Hvis hun virkelig har andre interesser enn disse jentene, og du tror det passer å snakke med henne om det, så ville jeg brukt det som innfallsvinkel. Snakket litt om at når barn blir større så får de ofte litt forskjellige interesser. At det virker som de jentene er mer interessert i gutter og slike ting, og at du gjerne kjører henne hvis hun har venner hun føler hun kommer bedre overens med. På denne måten får du det til å virke som det ikke er noen ting som er galt, bare at mennesker er ulike. 

Anonymkode: ee7b5...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du skal ikke si noe negativt om de jentene hun ser på som sine venninner i klassen, men du skal sørge for at hun har flere bein å stå på sosialt.

Enig.

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det jevner seg gjerne ut, men mellomtrinnet på barneskolen kan være vanskelig. De endrer seg så mye i denne perioden, og det kan være flere år mellom første og siste inn i puberteten. Mange etablerte vennskap ryker, nye dannes, og det er mye usikkerhet i barna på denne alderen.

Enig.

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det å i denne fasen ha flere sosiale ben å stå på, og litt selvtillit, er kjempeviktig. Det er der du må hjelpe henne. Begynner du å snakke om at de kanskje ikke er så gode venner som hun tror osv tror jeg du fort kan ødelegge mer enn du hjelper, hun skal tross alt gå på skolen sammen med dem i mange år til og trenger den selvtilliten det er i å tro noen er bestevenner.

Enig! :) 

Anonymkode: ee7b5...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar, jeg syns dette er kjempevanskelig og har mest lyst til at hun bare skal fokusere på vennene utenom klassen. Hun har besøk av ei fra klassen nå, fra den «gjengen» og hun sitter på telefonen og planlegger treff med de andre, mens vi spiller spill. Jenta mi ser ikke det og vet ikke om det, men jeg har sitti ved venninna. Smugkikker litt 🙈 De har en meldingsgruppe som heter «jentene eller jentene mine» eller noe i den gata.  

Anonymkode: 32303...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å invitere alle til overnatting hos dere en annen gang? Du sier at dere bare inviterer en og en. Det høres jo ut som at hos andre får hele gjengen overnatte, og det er jo selvsagt enda gøyere.

Anonymkode: 2bdda...860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med å invitere alle til overnatting hos dere en annen gang? Du sier at dere bare inviterer en og en. Det høres jo ut som at hos andre får hele gjengen overnatte, og det er jo selvsagt enda gøyere.

Anonymkode: 2bdda...860

Vi har hatt flere av de på overnatting samtidig, men blir fremdeles ikke spurt om å bli med. Ikke på overnatting med bare henne eller med fler 

Anonymkode: 32303...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var den jenta som opplevde dette. På barneskolen følte jeg ikke på det da jeg hadde en fast venninne, og ingen av oss ble invitert med de andre. Men hun flyttet når vi startet på ungdomsskolen og da ble det slik for meg. Var alltid jeg som måtte spørre. De andre møttes seg imellom. Jeg klarte å komme meg inn i gjengen litt etter hvert, men opplevde også at vi gjorde avtaler flere sammen hvor jeg plutsrlig kunne få en løgnmelding om at det var avlyst eller at de skrev rett frem at "det blir bare meg, "Stine og Anne". Fikk ingen forklaring på hvorfor jeg ikke fikk være med. Men jeg vet det nå, og jeg fikk en forklaring når jeg spurte rett ut. Jeg sa så lite og var litt kjedelig. 

Heldgvis er disse årene ikke evigvarende. 

Ikke press noen til å være sammen med datteren din. De vil irritere seg mer over henne om de føler de må late som de liker henne veldig godt bare fordi de voksne sier det. Det er heller ikke sikkert de mener å være slemme. De kanskje rett og slett liker henne ikke så godt eller kjeder seg med henne. 

Anonymkode: fd13a...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var den jenta som opplevde dette. På barneskolen følte jeg ikke på det da jeg hadde en fast venninne, og ingen av oss ble invitert med de andre. Men hun flyttet når vi startet på ungdomsskolen og da ble det slik for meg. Var alltid jeg som måtte spørre. De andre møttes seg imellom. Jeg klarte å komme meg inn i gjengen litt etter hvert, men opplevde også at vi gjorde avtaler flere sammen hvor jeg plutsrlig kunne få en løgnmelding om at det var avlyst eller at de skrev rett frem at "det blir bare meg, "Stine og Anne". Fikk ingen forklaring på hvorfor jeg ikke fikk være med. Men jeg vet det nå, og jeg fikk en forklaring når jeg spurte rett ut. Jeg sa så lite og var litt kjedelig. 

Heldgvis er disse årene ikke evigvarende. 

Ikke press noen til å være sammen med datteren din. De vil irritere seg mer over henne om de føler de må late som de liker henne veldig godt bare fordi de voksne sier det. Det er heller ikke sikkert de mener å være slemme. De kanskje rett og slett liker henne ikke så godt eller kjeder seg med henne. 

Anonymkode: fd13a...351

Ja, det er faktisk mulig at hun syns jenta mi er litt kjedelig. Disse jentene lager veldig mye tiktok videoer og ringer guttene i klassen når de er sammen. Og hun syns ikke noe om noe av det. Men ei av disse har hun hengt sammen med siden de var 1 år, vært kjempenære i 9 år, så det er så synd at alt dette andre skal være mye mer viktig enn et vennskap som har vært så fantastisk nydelig i så mange år

Anonymkode: 32303...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er faktisk mulig at hun syns jenta mi er litt kjedelig. Disse jentene lager veldig mye tiktok videoer og ringer guttene i klassen når de er sammen. Og hun syns ikke noe om noe av det. Men ei av disse har hun hengt sammen med siden de var 1 år, vært kjempenære i 9 år, så det er så synd at alt dette andre skal være mye mer viktig enn et vennskap som har vært så fantastisk nydelig i så mange år

Anonymkode: 32303...7be

Men man kan ikke forvente at barn som vokser opp sammen fortsetter å være like og passe godt sammen som tenåringer og voksne. De endrer seg jo...

Ene sønnen min vokte opp med en nabogutt her, lekte sammen hver eneste dag i barnehagen, lekte etter barnehagen, begynte i samme klasse og var sammen hele dagen, hver dag. De var bestevenner fra de var 1 år til de var rundt 12 år, da endret det seg. Nabogutten kom tidligere i puberteten og begynte interessere seg for jenter, hang etter de i friminuttene osv. Min sønn var ikke der i det hele tatt, han ville spille fotball og TV-spill, mens nabogutten ikke var interessert i noen av tingene. Det var vanskelig for de begge, de var så vant til å være sammen, men nå hadde de ingen felles interesser sammen og klarte ikke være noe greit sammen, bare satt der og så på hverandre og hadde ingenting å snakke om lenger. De fant etterhvert nye venner begge to, og de fortsatte å endre seg i hver sin retning. De er i dag 19 år gamle og er naboer og kompiser sånn sett, men tilbringer ikke tid sammen lenger, de lever veldig forskjellige liv.

Det er en naturlig utvikling dette, men det er ikke lett for barna. Det har blitt tatt opp på mange foreldremøter, at vennskap endres, og barna er usikre og vet ikke helt hvilken gjeng de hører hjemme i lenger. Det er tøft å gå på mellomtrinnet og min erfaring er at 6. og 7.klasse er verst.

Anonymkode: 7a9d8...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er faktisk mulig at hun syns jenta mi er litt kjedelig. Disse jentene lager veldig mye tiktok videoer og ringer guttene i klassen når de er sammen. Og hun syns ikke noe om noe av det. Men ei av disse har hun hengt sammen med siden de var 1 år, vært kjempenære i 9 år, så det er så synd at alt dette andre skal være mye mer viktig enn et vennskap som har vært så fantastisk nydelig i så mange år

Anonymkode: 32303...7be

Ikke sørg over dette. Vennskap tar slutt. Jeg hadde jo denne bestevenninna gjennom alle skoleår. Vi hadde hverandre så vi følte oss ikke utenfor. Men vi begge slet de dagene en av oss var syke og borte fra skolen, for da var det liksom ingen å være sammen med. Hun gled rett inn i den populære gjengen da hun flyttet, mens jeg satt igjen uten noen. Vi holdt kontakten litt, men så kom hun inn i dårlige miljø og ble litt deretter. I dag har vi sbsolutt ingen kontakt. Hsdde jeg truffet henne hadde vi lett pratet og sikkert gått på kafe, men vi har ikke denne vennskapelige kontakten og lever helt forskjellig. 

Anonymkode: fd13a...351

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du skal ikke si noe negativt om de jentene hun ser på som sine venninner i klassen, men du skal sørge for at hun har flere bein å stå på sosialt. Nå vet du at de skal overnatte uten datteren din i dag, så da spør du din datter om dere skal invitere noen andre. 

Sørg gjerne for fritidsaktivteter og andre ting hvor hun kan bli kjent med flere, få litt selvtillit osv.

Det jevner seg gjerne ut, men mellomtrinnet på barneskolen kan være vanskelig. De endrer seg så mye i denne perioden, og det kan være flere år mellom første og siste inn i puberteten. Mange etablerte vennskap ryker, nye dannes, og det er mye usikkerhet i barna på denne alderen.

Jeg har vært gjennom det tre ganger nå, har barn på 13, 16 og 19 og det har vært det samme med alle tre. Det er faktisk få vennskap som har overlevd denne fasen, etter puberteten er det vanlig at de finner nye venner etter interesser og ikke bare fordi de tilfeldigvis er like gamle, bor i nærheten eller går i samme barnehage/klasse.

Det å i denne fasen ha flere sosiale ben å stå på, og litt selvtillit, er kjempeviktig. Det er der du må hjelpe henne. Begynner du å snakke om at de kanskje ikke er så gode venner som hun tror osv tror jeg du fort kan ødelegge mer enn du hjelper, hun skal tross alt gå på skolen sammen med dem i mange år til og trenger den selvtilliten det er i å tro noen er bestevenner.

Anonymkode: 7a9d8...4f7

Takk for et flott svar, det skal jeg ta med meg videre. Det er veldig leit at de ikke er interessert i henne, men det er flertall av disse jentene som er med henne hjem etter skolen enn de andre hun leker med. Trur jeg skal overbevise uten å nevne den andre «gjengen» at hun skal gi litt mer tilbake til de andre hun leker med, for de er veldig glad i min datter og hun er også glad i de, det er bare det at de er «nye» og ikke vært venner så lenge. De er også veldig inkluderende og inviterer henne over når de er fler. Da lyser hun opp :) Jeg er bare så bekymret for årene som kommer og er så redd for at hun kommer til å stå alene med en fot i hver gjeng og ingen faste som tar kontakt med henne for lek. 

Anonymkode: 32303...7be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...