Gå til innhold

Store barn med langt dobbeltnavn. Kallenavn.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kompis til sønnen har laaaaangt dobbeltnavn. Type Tobias Leander. Det er tungt å si og foreldrene bruker begge to og insisterer på at det er navnet hans. I gjengen har han blitt kalt Tobbe. Foreldrene får fnatt når kompisene kaller han dette og bryter inn HVER GANG de hører det, han heter Tobias Leander. Dette har blitt så slitsomt. Jeg har spurt hva han selv foretrekker og han liker Tobbe. Nå har det gått så langt at foreldrene har begynt å kjefte på de som sier det. Sønnen min tar seg sammen og bruker rett navn men det er fort gjort å glemme seg da. Jeg respekterer at han har dette navnet men er det virkelig så viktig at man kjefter på venner? Gutta er 14 år nå og de orker ikke være hos denne gutten fordi moren og faren er konstant på. 
Hva tenker dere? Respektløst av ungene eller foreldrene burde roe seg?

Anonymkode: 83ad8...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldre, spesielt de som velger kronglete navn, må finne seg i at ungene ikke nødvendigvis vil bli hetende det de bestemte.

Selv har jeg to lange fornavn med bindestrek, ikke engang besteforeldrene mine bruker det. I likhet med alle andre bruker de en kortform av det ene navnet. Mamma kjefter og smeller, jeg håper at hun snart gir opp.

Anonymkode: 364fc...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene burde roe seg, så lenge gutten selv ikke har noe imot kallenavnet han har fått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at denne kamelen må foreldrene bare svelge, men det tar kanskje litt tid for dem å gjøre det.

Nevøen min heter Markus, så det er ikke langt og vanskelig engang, men han blir kalt Makko av alle vennene sine. Det har han gjort i så mange år nå at han introduserer seg selv som Makko når han møter nye jevnaldrede. Foreldrene sier selvfølgelig Markus, og det gjør vi som er i storfamilien og har kjent han siden han var baby også, men alle andre sier Makko. Til og med læreren på skolen sier det ;)

 

Anonymkode: a1d08...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen foreldre forstår ikke at barna deres er autonome mennesker med egen identitet. Pinlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kompis til sønnen har laaaaangt dobbeltnavn. Type Tobias Leander. Det er tungt å si og foreldrene bruker begge to og insisterer på at det er navnet hans. I gjengen har han blitt kalt Tobbe. Foreldrene får fnatt når kompisene kaller han dette og bryter inn HVER GANG de hører det, han heter Tobias Leander. Dette har blitt så slitsomt. Jeg har spurt hva han selv foretrekker og han liker Tobbe. Nå har det gått så langt at foreldrene har begynt å kjefte på de som sier det. Sønnen min tar seg sammen og bruker rett navn men det er fort gjort å glemme seg da. Jeg respekterer at han har dette navnet men er det virkelig så viktig at man kjefter på venner? Gutta er 14 år nå og de orker ikke være hos denne gutten fordi moren og faren er konstant på. 
Hva tenker dere? Respektløst av ungene eller foreldrene burde roe seg?

Anonymkode: 83ad8...556

Gjør det egentlig deg noe at de vil at sønnen skal kalles hele navnet sitt? Sånn egentlig? 

Anonymkode: 93127...6c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner noen slike foreldre her også. Som kan kjefte og skjelle ut andre, både barn og voksne, om de glemmer begge navn.

Det et så pinlig at jeg ikke har ord. Snakk om å gjøre seg vanskelige. Jeg gremmes! 

Anonymkode: 85413...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så slitsomme foreldre. Så lenge sønnen er fornøyd med kallenavnet og bruker det selv, så er det greit å bruke det, tenker jeg. Når gutten er 14 år, så kan foreldrene bare gi opp å oppdra andre på den fronten. Jeg har vært borti noen av samme slaget. Når du har unger med så lange navn at du bruker like lang tid på å rope på den ene ungen som du bruker på å rope på resten av vennegjengen/håndballaget/klassen, så bør man helt fra start skjønne at navnet bli forkorta på et eller annet vis. De eneste jeg kjenner som har dobbeltnavn som brukes er de som har av det slaget som sklir lett å si, som Ole Petter, Ann Kristin ol. Så fort det blir mer enn 4 stavelser så blir det for tungt og langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår sønn har dobbelt navn, men som ikke er så kronglete å si. Typ Jan- Henrik. 

Han har likevel et kallenavn,  da broren ikke klarte å si navnet riktig. Så det ble typ Jarik. 

Nå er gutten Jarik for så og si alle. Han introduserer seg selv som det også. Familien bruker navnet og kallenavnet om hverandre.  Lærerene er vel de eneste som bruker navnet hans hele tiden. 

Disse foreldrene høres slitsomme ut. Det er virkelig ikke viktig, så lenge gutten selv er fornøyd. 

 

 

Anonymkode: ec23e...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan virkelig ikke forstå de foreldrene du beskriver her. Synes de oppfører seg som tullinger. Det er jo bare koselig med kallenavn. Jeg har kallenavn på mine barn, og de brukes av vennene og. Jeg har selv et langt dobbeltnavn og har alltid blitt kalt forskjellige kallenavn. Aldri vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten er jo 14 år så han bør jo få velge selv hva kameratene skal kalle han,det hadde vært noe annet hvis for eksempel læreren brukte kallenavn. Min Theodor blir ofte kalt Theo, det gjør meg absolutt ingen ting. 

Anonymkode: db717...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter har kallenavn blandt venner. Så lenge hun er ok med det spiller det ingen rolle for meg.

Sært og snålt av foreldrene å bryte inn og kjefte. Pinlig og innvaderende 

Anonymkode: 4fbfd...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk skrevet oppgave om dette, og det er veldig vanlig at ungdommer med dobbeltnavn velger å bare presentere seg med ett av dem (ofte det første) og spesielt overfor jevnaldrende, eller et kallenavn. Dette gjelder også ungdommer som har foreldre der de bruker begge navnene. Her håper jeg at gutten selv vil klare å gi beskjed til foreldrene sine om at vennene må få lov å bruke kallenavnet. 

Anonymkode: cb5db...0ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tenker synes gutten det er greit og bli kalt for et kallenavn bør foreldrene roe seg

Anonymkode: 608cf...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dobbeltnavn, og bruker stort sett bare det første. 
Min datter har også dobbeltnavn, som flere i familien tydeligvis synes er fryktelig tungvint. Jeg er likevel opptatt av at folk skal bruke begge, men kun pga at hun ønsker det selv. Hun har gitt klar beskjed til tanter, onkler og søskenbarn at begge navna skal brukes. Men likevel så gjør de det ikke. Det synes jeg er rimelig respektløst. 

Anonymkode: 06ba9...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heter Charlotte, men alle kalte meg charlie på skolen, og noen av de gjør det enda selvom jeg snart er 40. Skulle tatt seg ut om mamma skulle kjefte for det 

Anonymkode: 9e3b3...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden av diskusjonen, men er det mest vanlig med kallenavn på gutter? 

Før i tiden var jo Tulla, Tullemor, Bibben, Vesla, Kaia osv vanlig, men nå klarer jeg ikke å komme på noen jenter som det blir brukt kallenavn på. 

 

Anonymkode: 978fe...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt på siden av diskusjonen, men er det mest vanlig med kallenavn på gutter? 

Før i tiden var jo Tulla, Tullemor, Bibben, Vesla, Kaia osv vanlig, men nå klarer jeg ikke å komme på noen jenter som det blir brukt kallenavn på. 

 

Anonymkode: 978fe...19b

Det er ikke så vanlig med kallenavn i det hele tatt lenger tror jeg, bare om det er flere med samme navn eller kronglete navn. 

Men jeg vet om ei som heter Ann-Cathrine, og hun blir kalt Anka. 

Anonymkode: a1d08...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene har ikke rett til å mene noe om det. Hvis barnet som 7-åring, 17-åring eller 57-åring sier «jeg vil kalles Pippilotta Viktualia Krusemynte Rullgardina i stedet for Britt», så er det det de andre skal si. Mora og faren har ikke mer makt over dette etter at deres barn har lært seg å snakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...