Gå til innhold

Karbohydrat= mer trett?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Placebo er sterkt, lett å skylde på noe når du vet at du har levd litt annerledes. Men når jeg var tenåring spiste jeg ekstremt usunt og var plaget av tretthet konstant. «Energien blir lavere med alderen» kunne folk si, men da tenkte jeg at da er jeg død 😛 

jeg var så trett at jeg var redd for at jeg måtte leve slik. Nippet til å sovne dagen lang, stuptrøtt på morgenen. Kom ikke tidsnok på videregående. 
Så prøvde jeg å kutte ut absolutt alt sukker, var kritisk til hvilket brød jeg spiste og ingen nudler,godteri eller potetgull. Da kunne jeg plutselig stå opp 9 uten å være trett. Energien holdt seg stabil hele dagen. 

 

I voksen alder har jeg regulert ting mer selv. Aktivitet, jobb og ting å holde seg opptatt med har også vært faktorer til tretthet. Så jobbet jeg turnus og følte meg absolutt ikke Fresh de dagene jeg stod opp 4 på natten. 
 

Så la oss gå frem til nå. Energien har vært stort sett stabil og middels, noen ganger mye. Har levd et ganske utmattende liv pga diverse (ikke rus). Så jeg har vært mye spent, fått nedturer og kraftige oppturer av ytre faktorer.

Hatt mye energi siste mnd, da jeg stort sett har spist bare lavkarbo pga lite matlyst. Trent mye og tvunget i meg mat. Det har gått i banan, egg, fisk, salater, knekkebrød med sunt pålegg. 
Men har spist en del potetgull i det siste, koser meg om kvelden. Ikke en hel pose, men kanskje en halv. Har merket jeg er veldig trett om morgenen igjen nå. Er det virkelig karbohydratene? 

Anonymkode: 72f1f...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en kjent sak av at man får mye mer energi av å ha et lavkarbo kosthold, så ja, er god sannsynlighet for at det er det

Anonymkode: 94881...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en kjent sak av at man får mye mer energi av å ha et lavkarbo kosthold, så ja, er god sannsynlighet for at det er det

Anonymkode: 94881...22f

Litt fascinerende at jeg merker det av så lite? Hiver ikke innpå med potetgull liksom. Men har vært litt spising den siste uken ;) 

Anonymkode: 72f1f...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt fascinerende at jeg merker det av så lite? Hiver ikke innpå med potetgull liksom. Men har vært litt spising den siste uken ;) 

Anonymkode: 72f1f...177

Kommer også lit an på hvor streng lavkarbo du er på.
Dersom du er i ketose vil du merke det av mindre inntak av karbohydreter, enn dersom du er på moderat lavkarbo siden det vil ta deg ut av ketose og kroppen reagerer kraftigere på inntak av karbohydrater

Anonymkode: 94881...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig ikke på lavkarbo. Det bare skjedde at jeg tilfeldigvis gikk for mat som har lite. Men banan har vel en del. Så er nok ikke i ketose nei

Anonymkode: 72f1f...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetgull inneholder vel ikke så mye karbohydrater, det er jo nærmest rent fett med salt og krydder?

Anonymkode: 53ccf...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Potetgull inneholder vel ikke så mye karbohydrater, det er jo nærmest rent fett med salt og krydder?

Anonymkode: 53ccf...9b4

Jo det gjør de.
Dersom du leser innholdsfortegnelsen så ser du at potetgull inneholder 40-50 g karbohydrater per 100 g vare

Anonymkode: 94881...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

...men bananer er proppfulle av karbohydrater. 

Anonymkode: 53ccf...9b4

Jo, men bare halvparten i forhold til potetgull, og dessuten pleier det fleste å spise mer potetgull på en gang, enn banan på en gang

Anonymkode: 94881...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både knekkebrød, banan og potetgull har da masse karbohydrater!

Anonymkode: e7dd9...6a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo det gjør de.
Dersom du leser innholdsfortegnelsen så ser du at potetgull inneholder 40-50 g karbohydrater per 100 g vare

Anonymkode: 94881...22f

Ja. Det er jo minimalt, med tanke på hvor mye næring det er i 100g potetgull totalt. Og minimalt sammenlignet med feks banan som har hele 26 per 100g og som man spiser mye større enheter av. 

Anonymkode: 53ccf...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, men bare halvparten i forhold til potetgull, og dessuten pleier det fleste å spise mer potetgull på en gang, enn banan på en gang

Anonymkode: 94881...22f

Nemlig. Innhold i 100g er en veldig dårlig måte å regne ut hva man får i seg. Man må veie maten ikke tro at man spiser 100g av alt. 

Anonymkode: 53ccf...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, men bare halvparten i forhold til potetgull, og dessuten pleier det fleste å spise mer potetgull på en gang, enn banan på en gang

Anonymkode: 94881...22f

Ser nå at du mener man spiser mer potetgull enn banan, det er jo helt feil! Man spiser gjerne 30g potetgull og 200g banan. 

Anonymkode: 53ccf...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser nå at du mener man spiser mer potetgull enn banan, det er jo helt feil! Man spiser gjerne 30g potetgull og 200g banan. 

Anonymkode: 53ccf...9b4

HI skrev hun hadde spist en halv pose, og etter min erfaring er det det som er normalt når man først spiser potetgull.
De fleste poser er 300 g, så en halv pose er da 150 g.
En banan uten skall er ca 100 g, og de fleste spiser ikke mer enn en av ganger.

Anonymkode: 94881...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI skrev hun hadde spist en halv pose, og etter min erfaring er det det som er normalt når man først spiser potetgull.
De fleste poser er 300 g, så en halv pose er da 150 g.
En banan uten skall er ca 100 g, og de fleste spiser ikke mer enn en av ganger.

Anonymkode: 94881...22f

Ok, men da er det jo snakk om unormalt store mengder potetgull. Og banan i tillegg. Ja, da blir det jo en del karbohydrater.

Men også nok dårlig fett og salt til å bli trøtt og uopplagt. 

Kostholdet er rett og slett dårlig. 

Anonymkode: 53ccf...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, men da er det jo snakk om unormalt store mengder potetgull. Og banan i tillegg. Ja, da blir det jo en del karbohydrater.

Men også nok dårlig fett og salt til å bli trøtt og uopplagt. 

Kostholdet er rett og slett dårlig. 

Anonymkode: 53ccf...9b4

Dersom man er på lavkarbo er ikke fettet så farlig lenger.
Og kostholdet er heller ikke dårlig så lenge det er en gang i blant.
Etter av hva jeg forstod av HI var det her snakk om EN utskeielse.

Og nei, en halv pose potetgull er ikke unormale store mengder, helt normalt med 2 personer per pose

Anonymkode: 94881...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dersom man er på lavkarbo er ikke fettet så farlig lenger.
Og kostholdet er heller ikke dårlig så lenge det er en gang i blant.
Etter av hva jeg forstod av HI var det her snakk om EN utskeielse.

Og nei, en halv pose potetgull er ikke unormale store mengder, helt normalt med 2 personer per pose

Anonymkode: 94881...22f

Jo, transfett er usunt uansett hvordan man vrir og vender på det. Det gjelder høye mengder salt også.

Ja, dette kommer nok an på hva man er vant med. Sammenlignet med mitt eget kosthold er dette hysterisk dårlig, men jeg leser jo ofte her inne om folk helt uten peiling. Og norske kvinner er på verdenstoppen når det gjelder tarmkreft, så det sier jo i grunn litt om hvordan nivået er generelt. 

Anonymkode: 53ccf...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til du som skriver at kostholdet mitt er dårlig, det har mye å si hva man lever på ellers. Jeg trener i tillegg og er undervektig. Har vært undervektig også uten trening, men nå trener jeg for formen. Jeg spiser mye egg, grønnsaker, fisk. Jeg spiser aldri kaker og smågodt...vel, kaker på bursdag.... jeg bruker heller ikke sukker når jeg baker. Jrg spiser myr avokado. 

Har heller ikke hatt det som vane å spise potetgull. Det bare har skjedd nå siste dagene. 

Anonymkode: 72f1f...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jo, transfett er usunt uansett hvordan man vrir og vender på det. Det gjelder høye mengder salt også.

Ja, dette kommer nok an på hva man er vant med. Sammenlignet med mitt eget kosthold er dette hysterisk dårlig, men jeg leser jo ofte her inne om folk helt uten peiling. Og norske kvinner er på verdenstoppen når det gjelder tarmkreft, så det sier jo i grunn litt om hvordan nivået er generelt. 

Anonymkode: 53ccf...9b4

Nå må du se å skjerpe deg.
Kostholdet er ikke hysterisk dårlig for EN utskeielse, mener du virkelig det er det du som har et problem ikke HI.
Og det at du mener at en halv pose potetgull er hysteriske mengder fordi det er mer enn hva du spiser blir helt feil i forhold til det som er normalen

Anonymkode: 94881...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trener og er undervektig, må du ha karbohydrater. Du kan jo sørge for å få i deg noe via frukt. Så vil du nok få energi igjen.

Endret av prekæs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har jo en spiseforstyrrelse...

Anonymkode: 81155...e2e

Fordi jeg spiser potetgull? Eller fordi jeg lever såpass sunt til vanlig?

Anonymkode: 72f1f...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg spiser potetgull? Eller fordi jeg lever såpass sunt til vanlig?

Anonymkode: 72f1f...177

Du er undervektig, så du lever per definisjon ikke sunt. Det at du tror undervekt er sunt, er en spiseforstyrrelse. Du skriver jo til og med om det som om du er stolt av det. Nei, undervekt er ikke sunt, det er livsfarlig. 

Du behøver karbohydrater, og du behøver sunne karbohydrater. Velg banan og kutt ut potetgull. Frukt og grønnsaker gjør deg bedre rustet til å tåle mer. 

Anonymkode: 53ccf...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mat påvirker oss mye, nå tror jeg ikke det du spiser er lavkarbo, men kanskje mer i gaten smartkarbo? Et eksempel er havregrøt vs frokostblanding. Begge er basert på karbohydrater, men en har mye fiber og opptaket av karbohydrater går langsommere. Raske karbohydrater gir mer sving i blodsukker og du blir raskere sulten. Mye prosessert fett (som du får i deg når du spiser potetgull) kan gi en inflammatorisk respons i kroppen.
 

Siterer Michael pollland «eat food, not to much, mostly plants». En banan er en banan, det er mat. Potetgull er potet, men den er bearbeidet og tilsatt mye underveis i en prosess. Så spis mat som er så nær opprinnelsen som mulig. Så vet du faktisk hva du spiser og du får ikke i deg en haug andre ting som er lagt til i en prossess. 

Anonymkode: 784cb...218

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...