Gå til innhold

Kan kattene være alene en helg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har to katter på syv mnd. I helga er vi invitert til en vennepar, ca en times kjøring fra der vi bor. Vi får lov å ta med kattene om vi vil, men jeg synes det blir litt styr. Kan de være alene hjemme fra i dag til søndag dersom de får tilsyn og påfyll av mat og vann en gang i løpet av morgendagen, eller bør vi ta de med? 

Anonymkode: 20060...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge de er 2 stk sammen og noen kommer for å mate, samt tømme toalettet tenker jeg st det går greit. Det er litt stress å ta med katter for bare to overnattinger også. Spesielt hvis dette er uvant for dem.

Anonymkode: 008d4...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre er hjemme en helg uten tilsyn. Har to stk (hadde tre). De har katteluke så de går inn og ut som de vil. Fyller opp nok mat og vann så går det så greit :)

Anonymkode: 484dd...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra at dere ordner med tilsyn

Vi har denne ordningen for våre katter, og det går helt fint. Jeg syns bare at de var litt unge. Når fikk dere dem? Det tar litt tid før kattunger blir trygge, og de er vel per definisjon kattunger til de blir et år?

Anonymkode: 77f73...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter skal ha tilsyn minst en gang per døgn, så har du ordnet det går det bra. Kattene klarer seg fint og du følger loven.

Anonymkode: d5ad7...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er helt greit, og mye mindre stessende for kattene enn biltur og overnatting hos andre vil være.

Så lenge de får tilsyn en gang i døgnet, påfyll av mat og vann pluss fjerning av møkk fra kassene sine går det helt fint.

Anonymkode: 90b87...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katter har klart seg alene i millioner av år. De to kattene klarer seg alene i to dager.

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Katter skal ha tilsyn minst en gang per døgn, så har du ordnet det går det bra. Kattene klarer seg fint og du følger loven.

Anonymkode: d5ad7...d7d

Hva da? Har de gjort noe så dumt som å lage en lov mot å la katter være alene litt??

Anonymkode: 4e763...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Katter har klart seg alene i millioner av år. De to kattene klarer seg alene i to dager.

Hva da? Har de gjort noe så dumt som å lage en lov mot å la katter være alene litt??

Anonymkode: 4e763...273

Nå er det ikke halvville utendørskatter på en bondegård det er snakk om her da, det er to innekatter på 7 mnd, litt forskjell.

Anonymkode: 90b87...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det ikke halvville utendørskatter på en bondegård det er snakk om her da, det er to innekatter på 7 mnd, litt forskjell.

Anonymkode: 90b87...16a

Men det er fortsatt snakk om katter. Katter klarer seg fint i to dager.

Anonymkode: 4e763...273

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det ikke halvville utendørskatter på en bondegård det er snakk om her da, det er to innekatter på 7 mnd, litt forskjell.

Anonymkode: 90b87...16a

Hvordan vet du at det ikke er utendørskatter på en bondegård? Har HI skrevet noe om at det er innekatter? Hi har forøvrig ikke nevnt kattedo en eneste gang. Hvordan får en katt gjøre fra seg hvis den ikke har en kattedo? Den må ut 🤷‍♀️

Anonymkode: 18099...82f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Katter har klart seg alene i millioner av år. De to kattene klarer seg alene i to dager.

Hva da? Har de gjort noe så dumt som å lage en lov mot å la katter være alene litt??

Anonymkode: 4e763...273

Du tar jo grundig feil, og vet tydeligvis lite om katter. De kattene som vi har i Norge nå, er ikke katter som klarer seg alene. Ja, katter er selvstendige dyr, men det betyr IKKE at de klarer seg alene over tid. At de finner mat og vann overalt er bare en myte. Dessuten er de fleste av dem sosiale, og trenger selskap. 
 

Og JA, det er innført en lov for 2-3 år siden, som skal sikre at alle kjæledyr har tilsyn, og ikke overlates til seg selv. Det dreier seg om å nsvarliggjøre dyre-eiere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter klarer seg alene, jo. Når jeg var liten hadde vi en katt som var alene mens vi var på ferie i en måned. Den var fortsatt der når vi kom hjem igjen. Den hadde klart seg og funnet mat på egen hånd. Som det heter, katter har ni liv.

Anonymkode: db812...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Katter klarer seg alene, jo. Når jeg var liten hadde vi en katt som var alene mens vi var på ferie i en måned. Den var fortsatt der når vi kom hjem igjen. Den hadde klart seg og funnet mat på egen hånd. Som det heter, katter har ni liv.

Anonymkode: db812...cb4

Det sier egentlig mest om deg og dine foreldre som dyreeiere. Og det gir en pekepinn på hvorfor en lov for ivaretaking av dyr er nødvendig

Anonymkode: 77f73...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattene er innekatter foreløpig, men det er fordi de er så små enda. Vi har 3 kattedoer til de, så om det ikke blir tømt på to dager er ikke det krise vil jeg tro. 

HI

Anonymkode: 20060...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me reiser i fra våre to katter ei helg ja .

Då er dei inne , har mat, vann og do til dei .

 

Anonymkode: faff4...c8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre to er alene i en uke med daglig tilsyn og ren do og mat. Foreldrene mine er der hver dag og gir kos og nødvendig omsorg. Naboer koser med de ute og sender melding om det er noe. De har katteluke så de går ut og inn. De er voksne steriliserte katter da. En ungkatt kan fort havne i mer trøbbel. Regner med dine bare skal være inne når dere er borte? Da er det helt OK å la de være hjemme med tilsyn. 

Anonymkode: 62b0e...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Katter klarer seg alene, jo. Når jeg var liten hadde vi en katt som var alene mens vi var på ferie i en måned. Den var fortsatt der når vi kom hjem igjen. Den hadde klart seg og funnet mat på egen hånd. Som det heter, katter har ni liv.

Anonymkode: db812...cb4

Vel, dette er faktisk ikke OK. Det er en stor myte at katter klarer seg selv. 
Slike holdninger skremmer meg. Folk som det burde definitivt ikke ha dyr. 

Anonymkode: 62b0e...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Katter klarer seg alene, jo. Når jeg var liten hadde vi en katt som var alene mens vi var på ferie i en måned. Den var fortsatt der når vi kom hjem igjen. Den hadde klart seg og funnet mat på egen hånd. Som det heter, katter har ni liv.

Anonymkode: db812...cb4

Nå håper jeg du tuller?? Stakkars katt

Anonymkode: 75922...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...