Gå til innhold

Føler vi har det samme uke etter uke


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Og begynner og bli vannvittig matlei.

Ønsker gode forslag for meg og barnet på 7, vi er alene og barnet er veldig kresen.

ønsker forslag til gode retter med Kylling, kjøtt,Pølser, kylling kjøttdeig, og Fisk ( barnet spiser fisk,men helst bare fiskepinner eller fiskekaker , ønsker noe spennede som begge kan like , lei og lage egen fiske middag til barnet )

barnet er glad i Pasta, pom frites ,Poteter ,grønnsaker og saus ,men problemet er proteinet egentlig.

Kom med forslag ? :)

Anonymkode: 808d5...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk ut nettsiden Matstart, gjerne sammen med barnet. Det er enkle oppskrifter beregnet på barn. Ofte er det lettere å få barnet til å smake og like om det får være med på hele prosessen. 

Lag middag sammen. Velg middag sammen. Gjør det til et felles prosjekt, nå skal vi prøve noe nytt en gang i uka prosjektet f.eks, få med barnet. 

Anonymkode: 40057...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og begynner og bli vannvittig matlei.

Ønsker gode forslag for meg og barnet på 7, vi er alene og barnet er veldig kresen.

ønsker forslag til gode retter med Kylling, kjøtt,Pølser, kylling kjøttdeig, og Fisk ( barnet spiser fisk,men helst bare fiskepinner eller fiskekaker , ønsker noe spennede som begge kan like , lei og lage egen fiske middag til barnet )

barnet er glad i Pasta, pom frites ,Poteter ,grønnsaker og saus ,men problemet er proteinet egentlig.

Kom med forslag ? :)

Anonymkode: 808d5...936

Hvis dette er alternativene så er det ikke så stort spillerom.

Har selv hatt problemer med å spise kjøtt da jeg var liten, gikk rett over på vegetar da jeg selv kunne bestemme. 

Finnes mye god vegetarmat som er spekket med proteiner. 

Anonymkode: 07829...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Anonym bruker said:

Sjekk ut nettsiden Matstart, gjerne sammen med barnet. Det er enkle oppskrifter beregnet på barn. Ofte er det lettere å få barnet til å smake og like om det får være med på hele prosessen. 

Lag middag sammen. Velg middag sammen. Gjør det til et felles prosjekt, nå skal vi prøve noe nytt en gang i uka prosjektet f.eks, få med barnet. 

Anonymkode: 40057...468

takk for tips, dette var ingen dum ide :)

Anonymkode: 808d5...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Anonym bruker said:

Hvis dette er alternativene så er det ikke så stort spillerom.

Har selv hatt problemer med å spise kjøtt da jeg var liten, gikk rett over på vegetar da jeg selv kunne bestemme. 

Finnes mye god vegetarmat som er spekket med proteiner. 

Anonymkode: 07829...c09

beklager ikke ute etter slike kommentar, vegtarmat eller vegatar er vi ikke

Anonymkode: 808d5...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kyllingdigg og tandoorilaks er favoritter fra matstart her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Lektor Doppler med tillegg said:

Kyllingdigg og tandoorilaks er favoritter fra matstart her. 

takk ,skal se på de, barnet er ikke veldig glad i kylling,men bali spiser barnet og kylling klubber hvis jeg er heldig . skal sjekke ut disse

Anonymkode: 808d5...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

beklager ikke ute etter slike kommentar, vegtarmat eller vegatar er vi ikke

Anonymkode: 808d5...936

Neivel, ikke du, men er du sikker på at ikke barnet ditt ville likt vegetarmat?

Anonymkode: 07829...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Neivel, ikke du, men er du sikker på at ikke barnet ditt ville likt vegetarmat?

Anonymkode: 07829...c09

Barnet liker vanlig mat , og han spiser litt fisk,kjøtt og kylling,men tenkte kanskje jeg kunne gjøre det mer spennende

Anonymkode: 808d5...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks og nudler? Finnes forskjellige varianter.
 

Fiskesuppe med små fiskeboller og biter av torsk og laks? Du får kjøpt fiskesuppe på pose, pose med oppskårne fiskebiter i frysedisken og om du tilsetter fiskeboller eller crabsticks i tillegg, blir det mer barnevennlig.
 

Butter chicken-sausen fra Saritas er mild. Tilsett biter av kyllingfilet, paprika, ananas og gulrot i staver, og server ris til. Veldig populært hjemme hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Lektor Doppler med tillegg skrev:

Kyllingdigg og tandoorilaks er favoritter fra matstart her. 

Tacopai og chili con carne er store favoritter her, 11-åringen vil gjerne lage alene nå som vi har laget sammen noen ganger. Hjemmelaget fiskegrateng er også veldig populært, men vi pleier ha litt mer krydder i den enn den som er på matstart. Råkosten, med rosiner og eplejuice er en vinner da.

Anonymkode: 40057...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å lage noe du vet ungen vil like første gangen da, så det blir en positiv opplevelse og koselig på kjøkkenet, pizza f.eks. Så kan dere sammen bestemme dere for å starte prosjektet "Ny middag en dag i uka" og gjøre det til noe positivt, noen ganger liker kanskje ikke barnet det dere har laget, men andre ganger blir det kjempegodt, uansett skal det være en positiv opplevelse. Etterhvert vil smaksløkene til barnet utvikle seg, og flere ting vil smake godt.

Anonymkode: 40057...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks og pasta med pestosaus med spinat er vellykket her. Har ingen oppskrift, men kjøper laksefilet og steker i ovnen og lager hvit  saus, steker raskt spinat jeg har i, moser med stavmikser og har i buljong og pesto i passe mengde. Serverer grønnsaker ved siden av, enten rå, stekte eller kokte. 

Anonymkode: 8b031...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Barnet liker vanlig mat , og han spiser litt fisk,kjøtt og kylling,men tenkte kanskje jeg kunne gjøre det mer spennende

Anonymkode: 808d5...936

Ok, tenkte vi levde i 2020 og at vegetarmat ikke var så fryktelig eksotisk lengre. Det er jo du som er matlei, og det forstår jeg godt med den menyen der. 

 

56 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Butter chicken-sausen fra Saritas er mild.

Ja, men fy fader for noen krydderlokk! Er det bare jeg som lemlester fingrene og søler blod på kjøkkenet hver gang jeg skal få av lokket? Har du noen tips?

Anonymkode: 07829...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager egne nuggets. Kyllingfilet eller fiskefilet. Knuser corn flakes, har i litt salt og pepper. Banker kyllingkjøttet slik at det er ca en cm, vender det i blandingen og steker. Ungene elsker det. Lager gjerne potetmos inntil og grønne erter eller brokkoli. 

Anonymkode: 82730...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lager egne nuggets. Kyllingfilet eller fiskefilet. Knuser corn flakes, har i litt salt og pepper. Banker kyllingkjøttet slik at det er ca en cm, vender det i blandingen og steker. Ungene elsker det. Lager gjerne potetmos inntil og grønne erter eller brokkoli. 

Anonymkode: 82730...fe6

Eller så har du klassisk spagetti bolognese. Fres opp karbonadedeig, tilsett løk, en finhakket gulrot, stangselleri hvis du liker, litt hvitløk og en halv chili (bruker en til to selv, men kan være sterkt for små ganer) ha i en boks hakkede tomater, noen dl buljong, en ss sukker og en halv ss eddik. Basilikum eller oregano, helst fersk. Server med Fullkornsspagetti. 😋

Anonymkode: 82730...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tacolasagne. Legg tacokrydret fyll (kjøtt/annet protein, kjøtt må stekes først), crème fraiche, salsa etter smak og tacolefser lag i lag, topp med ost, gratiner til slutt. 

Kyllingform: Kylling krydret etter smak og stekt i passende biter, bland med feks tacosaus eller annen tomatbasert saus med grønnsaker (vi bruker mye paprika, løk, gulrot og champignon), crème fraiche, gratiner med ost i ovn til slutt. 

Østeninspirert seisuppe, Google oppskriften. 

Anonymkode: cd584...e6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for masse fine forslag

var flere ting barnet ville prøve her :)

 

Anonymkode: 808d5...936

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...