Gå til innhold

Bestemme kjønn på barn i Norge?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I min familie har vi et overveldende antall gutter med autisme, begge mine brødre blant annet. Men også mange av mine søskenbarn. Pappa har Asperger syndrom. Nekter at min eventuelle sønn skal bli født med autisme eller asperger, når jeg kan gjøre noe med det, og lurer da på:

- Kan man velge kjønn i Norge med medisinsk dokumentasjon?

- Hvis det blir gutt: går det an å endre dette i svangerskapet, så dette barnet blir friskt??? 

Vil det beste for barnet mitt, og det beste er (let's face it) å bli født uten dette. Hva hadde dere gjort?? 

Anonymkode: 0869c...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men dette kan vel gå i arv til en jente like mye som en gutt?

Anonymkode: b5440...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men dette kan vel gå i arv til en jente like mye som en gutt?

Anonymkode: b5440...a60

Desverre, det er fire ganger høyere sannsynlighet for autisme hos gutter. Og i vår familie har det kun rammet gutter så langt 😕 

Anonymkode: 0869c...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en niese som har asbergers... Broren hennes har det ikke.

Min søster har altså fått to barn med en mann som har autistiske problemer, men bare datteren har arvet det.

 

Anonymkode: 6d474...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Desverre, det er fire ganger høyere sannsynlighet for autisme hos gutter. Og i vår familie har det kun rammet gutter så langt 😕 

Anonymkode: 0869c...d4e

Sannsynligheten er 4 ganger større på generell basis, men det vil ikke si at du ikke kan overføre asperges eller autisme til en jente. Det kan skje. 

Anonymkode: b5440...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggdonasjon, blir sannsynligvis vedtatt tillatt i Stortinget nå.

Anonymkode: ea0ca...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eggdonasjon, blir sannsynligvis vedtatt tillatt i Stortinget nå.

Anonymkode: ea0ca...ddd

Så da kan man velge kjønn? 

Anonymkode: b5440...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så da kan man velge kjønn? 

Anonymkode: b5440...a60

Du trenger jo ikke velge kjønn om du får egg fra en kvinne med "gode gener".

Om jeg var deg ville jeg droppet biologiske barn når det er så mye rusk i genene. Har en venninne som var i samme situasjon, første barnet de fikk var autist, og de valgte å ikke få flere. De tok til seg et barn isteden, ble fosterforeldre.

Anonymkode: 6d474...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så da kan man velge kjønn? 

Anonymkode: b5440...a60

Man kan velge å ikke videreføre genene sine. Valg av kjønn uten en sykdom som kun angriper det ene kjønnet er forkastelig.

Anonymkode: ea0ca...ddd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Man kan velge å ikke videreføre genene sine. Valg av kjønn uten en sykdom som kun angriper det ene kjønnet er forkastelig.

Anonymkode: ea0ca...ddd

Enig.

Har du selv autisme, HI?

Anonymkode: 2bbb8...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sikker er du på at ikke dere ikke har mange jenter med Asperger i familien da? Det er jo veldig underdiagnostisert hos jenter fordi de ofte har andre symptomer som påvirker omgivelsene mindre og derfor i mye mindre grad utredes enn gutter. Jeg har en datter med Asperger og har sannsynligvis Asperger selv også (ikke funnet grunn til å gjøre utredning i voksen alder da jeg uansett har et velfungerende liv nå). Jeg kan ikke nok om forskning og statistikk på dette med fordelingen mellom kjønnene, men jeg vil tro at dette ikke vil være grunnlag for kjønnsbestemmelse. 

Anonymkode: f5261...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke velge kjønn i Norge. Noen kan få innvilget PGD i utlandet når det er kjente alvorlige genfeil. Det vil nok ikke gjelde i ditt tilfelle. 

Så alternativet for deg er å betale for det selv på en utenlandsk klinikk som tillater slikt. 

Anonymkode: 0a0ed...e83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo veldig underdiagnostisert hos jenter fordi de ofte har andre symptomer som påvirker omgivelsene mindre og derfor i mye mindre grad utredes enn gutter.

Dette stemmer. Asperger syndrom underrapporteres hos jenter. De regner med at dette både skyldes at jenter har andre symptomer enn gutter, og at jenter, i større grad enn gutter, er i stand til å tilpasse seg forventet oppførsel. 

Anonymkode: 2bbb8...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at når man er så uintelligent som deg, HI, bør man vurdere om man bør få barn i det hele tatt.

Litt googling og lesing hadde gjort deg mer kompetent på dette

Anonymkode: b2240...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at når man er så uintelligent som deg, HI, bør man vurdere om man bør få barn i det hele tatt.

Litt googling og lesing hadde gjort deg mer kompetent på dette

Anonymkode: b2240...f3d

Søtt at du kaller meg uintelligent ❤️Det som beviser at det faktisk er DU som er uintelligent og korttenkt, er at du bare fastslår at jeg ikke har barn fra før, uten at jeg har skrevet noe om det ;) 

Anonymkode: 0869c...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren og svigerinna til en venninne valgte kjønn. Grunnen var en arvelig genfeil som kun kunne  ramme gutter. De ble gentestet å det ble vurdert til at det var høy risiko for at barnet ville få denne arvelige sykdommen og dø tidlig. Dette var tilfelle med flere mannlige familiemedlemmer. De fikk derfor velge kjønn på bakgrunn av dette, men med medisinsk vurdering i bunn.

Anonymkode: f5ddb...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

😂

 

68lae73smey41.jpg.282fa48f7e237f9779dd21c343d4921e.jpg

Anonymkode: 0f4c0...4bd

Fysj🤮🤮🤮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Desverre, det er fire ganger høyere sannsynlighet for autisme hos gutter. Og i vår familie har det kun rammet gutter så langt 😕 

Anonymkode: 0869c...d4e

Neida, det er det ikke konsensus om. Det er bare mange fler jenter med uoppdagede diagnoser. 

Anonymkode: eeab9...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.5.2020 den 21.40, Anonym bruker skrev:

Søtt at du kaller meg uintelligent ❤️Det som beviser at det faktisk er DU som er uintelligent og korttenkt, er at du bare fastslår at jeg ikke har barn fra før, uten at jeg har skrevet noe om det ;) 

Anonymkode: 0869c...d4e

Så du vil egentlig bare ha en jrnte fordi du har flere gutter 🙏😊

Anonymkode: b5440...a60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/21/2020 at 8:18 PM, Anonym bruker said:

I min familie har vi et overveldende antall gutter med autisme, begge mine brødre blant annet. Men også mange av mine søskenbarn. Pappa har Asperger syndrom. Nekter at min eventuelle sønn skal bli født med autisme eller asperger, når jeg kan gjøre noe med det, og lurer da på:

- Kan man velge kjønn i Norge med medisinsk dokumentasjon?

- Hvis det blir gutt: går det an å endre dette i svangerskapet, så dette barnet blir friskt??? 

Vil det beste for barnet mitt, og det beste er (let's face it) å bli født uten dette. Hva hadde dere gjort?? 

Anonymkode: 0869c...d4e

du er ikke helt god

Anonymkode: 3d82a...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...