Gå til innhold

Jogge med barn, 8 år.


Musemor med tre søte små

Anbefalte innlegg

Jeg er ute og løper en 2-3 ganger i uken.
Som regel tar jeg en runde på en ca 15 km.

Nå har min datter på 8 år sagt hun har lyst til å være med å jogge.
Greit tenker jeg, og har sett meg ut en runde på ca 1 km vi kan starte med, og som lett kan økes dersom hun liker det.
De vanlige rundene mine vil jeg gjerne ha for meg selv, men litt ekstra trening sammen med henne har jeg bare godt av.

Noen her som jogger sammen med barna sine, og hvor langt løper dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare et tips: jeg ville gjerne jogge med pappa på samme alder og vi løste det med at jeg syklet og pappa jogget. Da fikk han holdt sitt tempo og sin distanse og jeg var veldig fornøyd også. 😊

Anonymkode: ad42f...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jogger ofte min datter på 9år. Vi jogger da ca 10 km. Startet på 5 km når hun var 6 år. 

Anonymkode: 72efb...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jogger med sønnen min på 9, og han løper lett 10km. Begynte når han var 7, men da løp vi litt kortere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jogget med mamma da jeg var på samme alder og eldre, vi tok da runden rundt lysløypa som er ca 5 km. Da jeg begynte være med henne jogget vi bare, men mamma løp karuseller og slike "konkurranser" så hun var vant til å løpe og ikke bare jogge så etterhvert løp vi 8 km.

Anonymkode: 47946...1d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 13 åring har i flere år jogget meg meg. Men vi jogger 6-7 km med ganske høy intensitet

Anonymkode: cc823...bba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En km for en åtteåring? 😂 Barnet er åtte, ikke tre år. 
Begynn med fem km og øk mot ti. 
Seksåringen kan jogge fem km her. Uten å ha trent på det, men er vant til å være aktiv. 

Anonymkode: dab13...b45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du gjør lurt i å begynne forsintig. Det er mye bedre å prøve seg på en kort runde som dere kan øke raskt enn å slite seg ut på en for lang tur og oppleve at det ikke er gøy.

Jogging er også ganske belastende. Hvis hun ikke er vant med å jogge bør hun ikne ta for lange turer i starten. Spessielt hvis dere løper på asfalt bør dere begrense distansen til kanskje 3 km i en del uker før dere øker for å unngå skader. Dere kan heller løpe litt fortere h is turen ikke er hard nok.

Anonymkode: 5c335...c00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror du gjør lurt i å begynne forsintig. Det er mye bedre å prøve seg på en kort runde som dere kan øke raskt enn å slite seg ut på en for lang tur og oppleve at det ikke er gøy.

Jogging er også ganske belastende. Hvis hun ikke er vant med å jogge bør hun ikne ta for lange turer i starten. Spessielt hvis dere løper på asfalt bør dere begrense distansen til kanskje 3 km i en del uker før dere øker for å unngå skader. Dere kan heller løpe litt fortere h is turen ikke er hard nok.

Anonymkode: 5c335...c00

Litt derfor jeg ønsker å starte kort, det skal være gøy.
Økning skal være en del av mestring :)
Blir en blanding av asfalt og skog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jogger med min jente på 9 år. 
vi løper mellom 3-5 km. Over det synes hun ikke er gøy lenger. 
 

har og vært med på løpskaruseller i vinter sammen. Det er annen hvert løp 3 og 5 km. Holder greit tempo ! 
(hun går på friidrett og glad i løping ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er lurt å starte på 1 km jeg - det er godt å mestre noe, og det kan lett økes hvis det er lett som en plett for henne. Mitt barn på ti takler ikke joggeturer i det hele tatt, selv om hun er sprek og løper og leker, går tur, klatrer på topper, sykler langt. Hun får hold, blir kvalm, vondt hist og her med en gang. Jeg tror det er monotont og kjedelig. At det er slitsomt innrømmer hun selvsagt ikke. Men sti er nok mye morsommere enn gate, vi har bedrevet byjoggetur. 

Og lurt å ta det i tillegg til dine egne turer, så kan du bare slappe av og følge hennes rytme. 1 km kan bli slitsomt nok det, hvis man går ut med et høyt nok løpetempo som barn ofte synes er gøy. 

Anonymkode: b07b8...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Musemor med tre søte små skrev:

Jeg er ute og løper en 2-3 ganger i uken.
Som regel tar jeg en runde på en ca 15 km.

Nå har min datter på 8 år sagt hun har lyst til å være med å jogge.
Greit tenker jeg, og har sett meg ut en runde på ca 1 km vi kan starte med, og som lett kan økes dersom hun liker det.
De vanlige rundene mine vil jeg gjerne ha for meg selv, men litt ekstra trening sammen med henne har jeg bare godt av.

Noen her som jogger sammen med barna sine, og hvor langt løper dere?

Er jeg den eneste som synes det er galskap å jogge med barn? En ting er å lære barn å holde seg i form, men å løpe med dem, som en voksen... synes ikke det er bra i det hele tatt. Det er jo den voksnes behov- ikke barnas. Ta de heller med på sykkel ved siden av, eller lek med de etter joggeturen. Ikke dra barn inn i et helsehysteri allerede fra småbarnsben av.

Anonymkode: 7d3c7...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er jeg den eneste som synes det er galskap å jogge med barn? En ting er å lære barn å holde seg i form, men å løpe med dem, som en voksen... synes ikke det er bra i det hele tatt. Det er jo den voksnes behov- ikke barnas. Ta de heller med på sykkel ved siden av, eller lek med de etter joggeturen. Ikke dra barn inn i et helsehysteri allerede fra småbarnsben av.

Anonymkode: 7d3c7...e98

Så lenge det er hun som har sagt at hun ønsker å prøve, og det gjøres på hennes premisser ser jeg ikke noe problemer med det.
Har tenkt å følge hennes tempo og ikke presse på, og dersom hun finner ut at hun ikke liker det, vel da har hun prøvd og ferdig med det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er jeg den eneste som synes det er galskap å jogge med barn? En ting er å lære barn å holde seg i form, men å løpe med dem, som en voksen... synes ikke det er bra i det hele tatt. Det er jo den voksnes behov- ikke barnas. Ta de heller med på sykkel ved siden av, eller lek med de etter joggeturen. Ikke dra barn inn i et helsehysteri allerede fra småbarnsben av.

Anonymkode: 7d3c7...e98

Barn har en tendens til å ha lyst til å henge med på det mamma og pappa liker å gjøre, så det trenger ikke nødvendigvis være treninghysterisk tiltak fra foreldrenes side. Ellers er jeg enig i at jogging strider litt mot barns lekne vesen. Men der igjen - folk (også barn) er forskjellige og modnes ulikt.

Anonymkode: b07b8...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Musemor med tre søte små skrev:

Så lenge det er hun som har sagt at hun ønsker å prøve, og det gjøres på hennes premisser ser jeg ikke noe problemer med det.
Har tenkt å følge hennes tempo og ikke presse på, og dersom hun finner ut at hun ikke liker det, vel da har hun prøvd og ferdig med det

Men kan man ikke bare si at jogging er for voksne, og at du kan bli med når du blir tenåring? Det er jo for voksne.

Anonymkode: 7d3c7...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men kan man ikke bare si at jogging er for voksne, og at du kan bli med når du blir tenåring? Det er jo for voksne.

Anonymkode: 7d3c7...e98

Rettelse: ungdommer, og helst voksne da😉

Anonymkode: 7d3c7...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...