Gå til innhold

Melatonin til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om noen har erfaring med å gi barn reseptbelagt Melatonin mot søvnvansker?

Vi er helt desperate. Jenta vår på 11 år har slitt med søvn hele livet og vi har prøvd alt. Hun bruker lang tid på å sovne og vil at vi sitter ved rommet hennes. Men det verste er oppvåkningene hver natt. Hun har sovet på madrass hos oss, vi har sovet hos henne, søvneksperter osv. Hun går opp og ned å tisser flere ganger, drikker vann, styrer og holder alle våkne. Vi har også en baby og ting er veldig tøft. Klarer ikke være pedagogisk om natta når vi er helt utslitte, og d blir mye krangling og dårlig stemning.

Vi fikk vallergan, men d ga henne så hang over stakkar. Fått resept på Melatonin, men lite info fra fastlegen. Leser om vemmelige bivirkninger som forskjøvet pubertet osv. At d gis til barn m adhd og autister. Hun er jo helt velfungerende ellers.

Noen ?

Anonymkode: f2394...46e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Melatonin selges nå reseptfritt og er en mildere form for søvnmiddel enn vallergan. Det er noe kroppen selv produserer, men noen produserer for lite av det. Datteren vår gikk på det i ca ett år. Fungerte fint, og man får ikke hang over. Jeg har prøvd Vallergan selv og ble skikkelig svimmel dagen etter. 

Anonymkode: f0e4d...16d

Skrevet

Melatonin er det vel ikke så mange bivirkninger på som på Vallergan? 

Det er et hormon, som noen har for lite av. Hjelper på innsovning, men ikke på oppvåkninger så vidt jeg vet. 

Jeg ville latt henne prøve, og samtidig hatt en samtale med henne. Tro kan flytte fjell, og om hun tror hun blir roligere i kroppen av disse kan det godt hende hun kjenner det sånn. 

Hun er også så stor nå at du kan stille noen krav. Jeg har en 11 åring selv som sliter litt med søvn, og hun er gammel nok nå til å forstå at selv om hun våkner trenger ikke alle andre våkne. Så om du f.eks legger en madrass på ditt rom, som hun kan gå til om hun våkner og ikke vil være på eget rom lenger, så trenger hun ikke vekke deg for å legge seg på ditt rom. Vi har også hatt nytte av både spillelister med rolig musikk og lydbøker på ipad'en. Da kan hun sette på seg headsettet og lytte, for å slippe tankekjør, og forhåpentligvis sovne igjen. 

La henne vite at søvn er individuelt, noen er A mennesker, noen er B mennesker, noen sover som stein gjennom hele natta og noen våkner ganske ofte. Hun trenger ikke føle seg annerledes og "feil" selv om hun sliter med søvnen. Prøv å få henne til å slappe av med at dette er sånn hun er, hun får lytte til en lydbok, så kanskje hun slutter å stresse med søvnen. Det kan hjelpe bare det. 

Anonymkode: a9f2a...d50

Skrevet

Gir det til 7 åringen og bruker det tidvis selv. Funker fjell, og gir ingen bivirkninger for vår del. 

Anonymkode: 1a06d...676

Skrevet

Bruker melatonin til vår 14 åring, han har brukt det fast siden han var 6 år gammel! Ingen bivirkninger på vår gutt iallefall, og han får sove😊

Anonymkode: 55546...9b8

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Melatonin selges nå reseptfritt og er en mildere form for søvnmiddel enn vallergan. Det er noe kroppen selv produserer, men noen produserer for lite av det. Datteren vår gikk på det i ca ett år. Fungerte fint, og man får ikke hang over. Jeg har prøvd Vallergan selv og ble skikkelig svimmel dagen etter. 

Anonymkode: f0e4d...16d

Ja men dette er mye sterkere dose og er på resept.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Bruker melatonin til vår 14 åring, han har brukt det fast siden han var 6 år gammel! Ingen bivirkninger på vår gutt iallefall, og han får sove😊

Anonymkode: 55546...9b8

Så bra 🙂 d er jo så lite utprøvd og jeg er redd for senvirkningene jeg leser om.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gir det til 7 åringen og bruker det tidvis selv. Funker fjell, og gir ingen bivirkninger for vår del. 

Anonymkode: 1a06d...676

Den som er på resept?

Leser om så mange senvirkninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...