Gå til innhold

Kan jeg bestemme at noe jeg sier til legen min ikke skal føres i journalen?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har noe jeg vil ta opp med legen min (ikke fysisk), men jeg ønsker ikke at det skal føres i journalen min. Trenger i første omgang å lufte tankene, si det høyt til noen. Jeg vet ikke enda om det er noe jeg kan eller vil få hjelp for, i alle fall ikke nå. Kan jeg si til legen at jeg ønsker å lufte en ting, men at jeg ikke vil at det skal stå i journalen min?

Anonymkode: 3c789...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det kan du ikke. 

Men jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være farlig å ha det i journalen.

 

Anonymkode: 9b3c9...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det kan du ikke. 

Men jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være farlig å ha det i journalen.

 

Anonymkode: 9b3c9...ce1

Fordi noen etter min død kan få innsyn i journalen min, og jeg vet enda ikke om dette er noe jeg ønsker at barna mine noen gang skal få vite om.

Anonymkode: 3c789...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Anonym bruker said:

Fordi noen etter min død kan få innsyn i journalen min, og jeg vet enda ikke om dette er noe jeg ønsker at barna mine noen gang skal få vite om.

Anonymkode: 3c789...f28

Det skal svært gode grunner til å få utlevert journal til en avdød. Som regel bare hvis det er snakk om feilbehandling som mistenkes å ha ført til dødsfallet.

Anonymkode: 9b3c9...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det skal svært gode grunner til å få utlevert journal til en avdød. Som regel bare hvis det er snakk om feilbehandling som mistenkes å ha ført til dødsfallet.

Anonymkode: 9b3c9...ce1

Men det er altså ikke aktuelt. Jeg vil i det hele tatt ikke ha dette skrevet ned noe sted, ikke enda. Jeg trenger å snakke med det, men jeg vil ikke ha det nedskrevet. Da lar jeg heller være å si noe.

Anonymkode: 3c789...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er altså ikke aktuelt. Jeg vil i det hele tatt ikke ha dette skrevet ned noe sted, ikke enda. Jeg trenger å snakke med det, men jeg vil ikke ha det nedskrevet. Da lar jeg heller være å si noe.

Anonymkode: 3c789...f28

Javel, så gjør det da

Anonymkode: ea90d...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo be legen kun notere at dere har snakket sammen, men ikke om hva eller detaljer. Det står i min journal flere steder «kommer til samtale. Føler ting er vanskelig» feks 

Anonymkode: 1f099...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Da ville jeg heller gått til en privat psykolog. 

Anonymkode: de08b...b54

Privat psykolog har også dokumentasjonsplikt 

Anonymkode: 41bc8...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvsagt ingen som får lese hele journalen din etter at du er død. Det etterlatte evt får innsyn i er det som gjelder dødsårsak. 
 

Ingen får innsyn med mindre du gir innsyn.

Anonymkode: b4a6e...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til privatpraktiserende lege eller psykolog. De må også dokumentere, men ingen kan jo vite at du var der - dermed heller ikke etterspørre journal. 

Anonymkode: bf3bf...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Privat psykolog har også dokumentasjonsplikt 

Anonymkode: 41bc8...f31

Joda, men om ingen vet du har vært der, kan de heller ikke etterspørre en journal. Og det blir ikke loggført i kjernejournalen. 

Anonymkode: de08b...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, men om ingen vet du har vært der, kan de heller ikke etterspørre en journal. Og det blir ikke loggført i kjernejournalen. 

Anonymkode: de08b...b54

Det er jo greit nok. Men privatpraktiserende har dokumentasjonsplikt uansett. Både for selve timen og for innholdet. Spørsmålet gjaldt om det er plikt til å dokumentere...

Anonymkode: 41bc8...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg vil snakke om, er noe ingen i hele verden vet, bortsett fra personen som gjorde det mot meg. Tanken på å skulle si det til noen er ganske overveldende, men jeg ønsker å gjøre det for å kunne få vite noe om hvilke muligheter som finnes for å få hjelp. Å skulle si det høyt er et enormt stort skritt for meg, og tanken på at det skal stå nedskrevet er uutholdelig. Jeg må selv få eie min historie, og vite hvem som kjenner til den. Jeg kommer ikke til å si noe til legen. 

Anonymkode: 3c789...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ring en anonym hjelpetelefontjeneste, HI 

Anonymkode: 8518d...672

Har du et eksempel på noe sånt?

Anonymkode: 3c789...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det skal svært gode grunner til å få utlevert journal til en avdød. Som regel bare hvis det er snakk om feilbehandling som mistenkes å ha ført til dødsfallet.

Anonymkode: 9b3c9...ce1

Stemmer ikke helt. Jeg jobber på sykehjem og her er svært mange pasienter demente og ‘umyndiggjort’. Nærmeste pårørende har full tilgang til journal om de spør. 

Anonymkode: cbd75...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg vil snakke om, er noe ingen i hele verden vet, bortsett fra personen som gjorde det mot meg. Tanken på å skulle si det til noen er ganske overveldende, men jeg ønsker å gjøre det for å kunne få vite noe om hvilke muligheter som finnes for å få hjelp. Å skulle si det høyt er et enormt stort skritt for meg, og tanken på at det skal stå nedskrevet er uutholdelig. Jeg må selv få eie min historie, og vite hvem som kjenner til den. Jeg kommer ikke til å si noe til legen. 

Anonymkode: 3c789...f28

Slik jeg tolker saken din, så skal det være fullt mulig å fortelle slike sensitive opplysninger og be om at det ikke journalføres skriftlig. Jeg gikk til psykolog en periode og her var det flere ting jeg ikke ønsket at skulle journalføres. Bla vonde ting fra fortiden jeg vet ville gjort mine pårørende vondt å få vite om. Fikk full forståelse fra behandler. Husk at du også har rett til innsyn i din egen journal og rett til å godkjenne/ikke godkjenne det som står der🌸

Anonymkode: cbd75...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp, så mange som durer i vei om ting de ikke har peiling på! Jo, nærmeste pårørende kan få innsyn i journal etter at du dør. Men jeg synes du skal snakke med legen din. Forklar han situasjonen og spør om hva du kan gjøre. Er det snakk om overgrep, vil det påvirke din helsetilstand og han må journalføre det. Samtidig kan du si at du ikke ønsker at noen skal få tilgang til journalen din senere- da vil ikke barna dine få utlevert den. Men jeg er sikker på at legen din kan hjelpe deg på dine premisser! Snakk med han, ikke masse kaklehøner her inne. 

Anonymkode: 26323...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo greit nok. Men privatpraktiserende har dokumentasjonsplikt uansett. Både for selve timen og for innholdet. Spørsmålet gjaldt om det er plikt til å dokumentere...

Anonymkode: 41bc8...f31

Ja, dokumentere slik at andre kan få tilgang etter f.eks dødsfall. Hvis ingen vet man har vært hos psykologen, har de heller ingen mulighet til å finne ut av hva som ble sagt, til tross for dokumentasjonen. Det er poenget mitt. Jeg har gjort det selv. Befriende å kunne snakke helt fritt og vite at ingen andre får vite det, da ingen andre vet jeg var hos psykologen. 

Anonymkode: de08b...b54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg vil snakke om, er noe ingen i hele verden vet, bortsett fra personen som gjorde det mot meg. Tanken på å skulle si det til noen er ganske overveldende, men jeg ønsker å gjøre det for å kunne få vite noe om hvilke muligheter som finnes for å få hjelp. Å skulle si det høyt er et enormt stort skritt for meg, og tanken på at det skal stå nedskrevet er uutholdelig. Jeg må selv få eie min historie, og vite hvem som kjenner til den. Jeg kommer ikke til å si noe til legen. 

Anonymkode: 3c789...f28

Nå vet jeg ikke hva du har opplevd, men antar at det gjelder seksuelt misbruk? Det finnes flere støttesentre/-telefoner du kan kontakte om du føler det er for vanskelig med fastlegen, støttesenteret mot incest for eksempel.

Lykke til - dette er tøft, men du klarer det.

Anonymkode: 3c390...66a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Joda, men om ingen vet du har vært der, kan de heller ikke etterspørre en journal. Og det blir ikke loggført i kjernejournalen. 

Anonymkode: de08b...b54

Og du tror utviklingen stopper opp på 2020 nivå? Snart er alle helsedata om oss samlet og lagret og mulig å koble sammen på tvers. 

Anonymkode: c6ca5...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det skal svært gode grunner til å få utlevert journal til en avdød. Som regel bare hvis det er snakk om feilbehandling som mistenkes å ha ført til dødsfallet.

Anonymkode: 9b3c9...ce1

 

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er selvsagt ingen som får lese hele journalen din etter at du er død. Det etterlatte evt får innsyn i er det som gjelder dødsårsak. 
 

Ingen får innsyn med mindre du gir innsyn.

Anonymkode: b4a6e...95d

Hvorfor svare på ting dere ikke vet noe om/ikke har sjekket opp?  

https://fastlegen.no/artikkel/når-vi-døde-vågner-journalutskrift-til-pårørende

:

"Taushetsplikt etter § 21 er ikke til hinder for at opplysninger om en avdød person gis videre dersom vektige grunner taler for dette. I vurderingen av om opplysninger skal gis, skal det tas hensyn til avdødes antatte vilje, opplysningenes art og de pårørende og samfunnets interesser. 

Nærmeste pårørende har rett til innsyn i journal etter en persons død hvis ikke særlige grunner taler mot det."

..... 

Så man risikerer at informasjon leveres ut hvis ikke den som gir ut innholdet er bevisst på regelverket, og det er tydelig presisert hva som ikke skal leveres ut 

Anonymkode: d3068...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...