Gå til innhold

Jeg må bli alenemor til 5.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må gå fra samboer pga vold. Hva har jeg rett på av hjelp? Stønader mm..

Anonymkode: 2ca6b...7cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Kommer vel an på hva du tjener? Men du skal i alle fall ha utvidet barnetrygd.

Anonymkode: 6fb3d...5ea

Skrevet

Alle enslige foreldre får en ekstra barnetrygd, særfradrag på skatten og bidrag. 

Støtte til barnetilsyn, bostøtte og overgangsstønad er behovsprøvd, så da er det lønnen din som avgjør. 

Anonymkode: 34a5c...025

Skrevet

Muligens bostøtte, men det kommer an på inntekt. Redusert barnehagebetaling kommer og an på inntekt

Anonymkode: 09376...cf1

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du blir ikke alenemor av å gå fra en mann, du blir singel av å gå fra en mann. 

Anonymkode: 0f769...1a1

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tror nok hun her blir alenemor også, hvis mannen er voldelig. Da bør han nok ikke ta seg av så mange oppdrageroppgaver...

Skrevet
1 minutt siden, Pashla skrev:

Tror nok hun her blir alenemor også, hvis mannen er voldelig. Da bør han nok ikke ta seg av så mange oppdrageroppgaver...

Ja, men man blir ikke fradømt foreldreansvar sånn helt uten videre. Og i løpet av en slik prosess vil rettighetene kunne endres. Man kan f.eks. ha rett på voldsoffererstatning. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vel, nå har hun nå disse 5 barna.
Greit du mener hun burde ha gått fra han lenge før hun fikk første, men det er liksom ikke noe hun kan gjøre noe med nå.

Anonymkode: 55940...dfd

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vel, nå har hun nå disse 5 barna.
Greit du mener hun burde ha gått fra han lenge før hun fikk første, men det er liksom ikke noe hun kan gjøre noe med nå.

?

Skrevet

?

Det at noen sier av man blir singel, og ikke alenemor av å gå fra en voldelig mann tolker jeg som om personen sier at det skulle hun ha gjort lenge før hun fikk barn med han

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men man blir ikke fradømt foreldreansvar sånn helt uten videre. Og i løpet av en slik prosess vil rettighetene kunne endres. Man kan f.eks. ha rett på voldsoffererstatning. 

Dette er en avsporing som neppe er nyttig for HI.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det at noen sier av man blir singel, og ikke alenemor av å gå fra en voldelig mann tolker jeg som om personen sier at det skulle hun ha gjort lenge før hun fikk barn med han

Ok. Det var så langt fra det jeg mente, at jeg ville aldri forstått at noen kunne tolke det slik. 

1 minutt siden, Pashla skrev:

Dette er en avsporing som neppe er nyttig for HI.

Hun spør hva slags rettigheter hun har, det var min måte å si at dette går det ikke an å svare på. 

Skrevet

Dette kommer helt an på din økonomiske situasjon, HI. 

Du vil, om man forutsetter at do har hovedomsorg, ha rett på en ekstra barnetrygd. Du vil trolig ha rett på stønad til barnetilsyn (barnehage, AKS) og særfradrag og skattefradrag. Du kan ha rett på bostøtte og en del andre særtilskudd, avhengig av bl.a inntekt. 

https://www.nav.no/familie/alene-med-barn/veiviser/ er hjelpsom. 

Anonymkode: 6fafd...125

Skrevet

Ta kontakt med et krisesenter hvis du skal gå fra en voldelig mann.

Anonymkode: 18b74...bb9

Skrevet

Er det ingen måte å løse dette på? Sinnemestringskurs, psykolog osv? Eller er det så ille at du må dra her og nå? 

Anonymkode: 94809...616

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gammel er yngste, og hva er jobbsituasjonen din?

Anonymkode: ecfee...8b8

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ta kontakt med et krisesenter hvis du skal gå fra en voldelig mann.

Anonymkode: 18b74...bb9

Støtter dette.

Og blir du utsatt for vold, så er det riktige å gå for både din og barnas del.

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det ingen måte å løse dette på? Sinnemestringskurs, psykolog osv? Eller er det så ille at du må dra her og nå? 

Kjære vene. Vold er noe annet enn sinne. Hvis hun tenker på å gå, så har hun mest sannsynlig blitt mishandlet flere ganger allerede. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære vene. Vold er noe annet enn sinne. Hvis hun tenker på å gå, så har hun mest sannsynlig blitt mishandlet flere ganger allerede. 

Det er ikke sikkert! Synes det ofte ropes om vold her hele tiden er det snakk om en gangs tilfelle eller mange tilfeller. Det er noe man seriøst må vurdere når man har fem barn sammen.

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei nei nei. Selvfølgelig er det ille når hun blir utsatt for vold. 

Skrevet

Det er ikke sikkert! Synes det ofte ropes om vold her hele tiden er det snakk om en gangs tilfelle eller mange tilfeller. Det er noe man seriøst må vurdere når man har fem barn sammen.

Blir hun utsatt for vold, så er det ingenting å vurdere, uansett hvor mange unger de har

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

"Ropes om vold"? Tror du ikke hun selv vet hva hun har opplevd?? Kan ikke dere avsporerne drite i å ødelegge tråden, hun spør faktisk ikke hva VI syns om ekteskapet hennes! Hun skal ut av det, og vil ha info!

HI, hvis du tenker at volden kommer til å følge deg ut av forholdet også, så ta kontakt med krisesenter. Og allier deg med familie, venner og bekjente, sånn at de står ved deg når du rent praktisk har forlatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...