Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #1 Skrevet 20. mai 2020 Ser at folk stadig refererer til besøk på profiler i sosiale medier som "snoking". Hvorfor det, egentlig? Det som står om deg i sosiale medier er ting du selv har valgt å dele og å gjøre offentlig. Det er åpent for hvem som helst. Snoking blir det først hvis noen får tilgang til en lukket profil via en annens profil. Anonymkode: f7577...9d1
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #2 Skrevet 20. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ser at folk stadig refererer til besøk på profiler i sosiale medier som "snoking". Hvorfor det, egentlig? Det som står om deg i sosiale medier er ting du selv har valgt å dele og å gjøre offentlig. Det er åpent for hvem som helst. Snoking blir det først hvis noen får tilgang til en lukket profil via en annens profil. Anonymkode: f7577...9d1 Handler ofte om hensikten med å besøke vedkommendes profil. Hyppighet på besøkene. Og så hva og hvordan formidler man det man har sett Anonymkode: e72a7...506
Gjest Skrevet 20. mai 2020 #3 Skrevet 20. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ser at folk stadig refererer til besøk på profiler i sosiale medier som "snoking". Hvorfor det, egentlig? Det som står om deg i sosiale medier er ting du selv har valgt å dele og å gjøre offentlig. Det er åpent for hvem som helst. Snoking blir det først hvis noen får tilgang til en lukket profil via en annens profil. Anonymkode: f7577...9d1 Kaller det ikke snoking hvis noen jeg har på vennelista kikker på mine ting. Men man opplever jo at folk som man ikke har noe naturlig berøringspunkt med, også vil inn og kikke. Har f eks vært i en eller annen politikkdebatt, og når folk da begynner "jeg ser du jobber med ditten og datten, da må jo du også mene at …" osv. Det er bare bad taste. Ikke at det er hemmelig hvor jeg jobber, men at noen går ut av selve tråden for å sjekke f eks jobbinfo for å bruke det i argumentasjonen - da blir det bare kleint.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #4 Skrevet 20. mai 2020 Akkurat nå, Pashla skrev: Kaller det ikke snoking hvis noen jeg har på vennelista kikker på mine ting. Men man opplever jo at folk som man ikke har noe naturlig berøringspunkt med, også vil inn og kikke. Har f eks vært i en eller annen politikkdebatt, og når folk da begynner "jeg ser du jobber med ditten og datten, da må jo du også mene at …" osv. Det er bare bad taste. Ikke at det er hemmelig hvor jeg jobber, men at noen går ut av selve tråden for å sjekke f eks jobbinfo for å bruke det i argumentasjonen - da blir det bare kleint. Klein, muligens, men helt greit så lenge du tar de opplysningene være offentlige. Anonymkode: f7577...9d1
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #5 Skrevet 20. mai 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Handler ofte om hensikten med å besøke vedkommendes profil. Hyppighet på besøkene. Og så hva og hvordan formidler man det man har sett Anonymkode: e72a7...506 Fortsatt ikke snoking så lenge du frivillig tar opplysningene ligge offentlig tilgjengelig på nett. Anonymkode: f7577...9d1
Gjest Skrevet 20. mai 2020 #6 Skrevet 20. mai 2020 (endret) 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Klein, muligens, men helt greit så lenge du tar de opplysningene være offentlige. Anonymkode: f7577...9d1 Det kalles likevel snoking. For selv om de opplysningene er helt offentlige, så har de ingen sammenheng med den settingen vi møtes i (jeg og vedkommende i debatten.) Blir litt på linje med å sitte i et møte, og så forsvinne ut i noen minutter for å google de andre i møtet, eller kikke på adresselappen de har sittende på kofferten. Og så etterpå komme tilbake og si "jeg ser på lappen din at du bor i Holmestrand, da må du jo være enig med meg i saken om E18" Endret 20. mai 2020 av Pashla
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #7 Skrevet 20. mai 2020 Det blir som viss en nabo kommenterer det nye vitrineskapet jeg har kjøpt. Naboen så det gjennom vinduet. Det er ikke hemmelig og jeg valgt selv å ha gardinene oppe, men at naboen kikker inn vinduet, for så å kommentere det de ser. Det er snoking. Anonymkode: 8e5cf...128
Spurvugla Skrevet 20. mai 2020 #8 Skrevet 20. mai 2020 2 timer siden, Pashla skrev: Det kalles likevel snoking. For selv om de opplysningene er helt offentlige, så har de ingen sammenheng med den settingen vi møtes i (jeg og vedkommende i debatten.) Jeg er enig i at det er ufint å dra fram sånt når det er irrelevant for diskusjonen, men det er da ikke snoking for det? For meg er de opplysningene man legger ut offentlig på sosiale medier det man ønsker å presentere for verden, jeg ville tatt det for gitt at folk leste det hvis jeg f.eks. la ut arbeidssted og siviltilstand der.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #9 Skrevet 20. mai 2020 2 timer siden, Pashla skrev: Det kalles likevel snoking. For selv om de opplysningene er helt offentlige, så har de ingen sammenheng med den settingen vi møtes i (jeg og vedkommende i debatten.) Blir litt på linje med å sitte i et møte, og så forsvinne ut i noen minutter for å google de andre i møtet, eller kikke på adresselappen de har sittende på kofferten. Og så etterpå komme tilbake og si "jeg ser på lappen din at du bor i Holmestrand, da må du jo være enig med meg i saken om E18" Ikke snoking. Man behøver ikke å snike og lure seg til opplysningene. Ufint , ja visst - men ikke snoking. Anonymkode: f7577...9d1
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #10 Skrevet 20. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det blir som viss en nabo kommenterer det nye vitrineskapet jeg har kjøpt. Naboen så det gjennom vinduet. Det er ikke hemmelig og jeg valgt selv å ha gardinene oppe, men at naboen kikker inn vinduet, for så å kommentere det de ser. Det er snoking. Anonymkode: 8e5cf...128 Det ville vært snoking dersom naboen gikk nærme innpå huset med den hensikt å se gjennom vinduet, men det er ikke snoking å se mot naboens hus fra egen eiendom og se noe gjennom vinduet. Dårlige sosiale antenner å kommentere det. Anonymkode: f7577...9d1
Gjest Skrevet 20. mai 2020 #11 Skrevet 20. mai 2020 1 time siden, Spurvugla skrev: Jeg er enig i at det er ufint å dra fram sånt når det er irrelevant for diskusjonen, men det er da ikke snoking for det? For meg er de opplysningene man legger ut offentlig på sosiale medier det man ønsker å presentere for verden, jeg ville tatt det for gitt at folk leste det hvis jeg f.eks. la ut arbeidssted og siviltilstand der. 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ikke snoking. Man behøver ikke å snike og lure seg til opplysningene. Ufint , ja visst - men ikke snoking. Anonymkode: f7577...9d1 Det å finne ut hvor jeg jobber er naturlig hvis vi har ett eller annet berøringspunkt ellers. Altså, ett som har noe med f eks den jobben å gjøre. Hvis jeg og personen søkte på samme stilling, vil jeg syns det var naturlig at hun/han ser på profilene mine ute i verden, enten det er rent sosiale medier eller om det er typ LinkedIn osv. Men å lete opp ting på fremmede som man ellers ikke er i kontakt med, syns jeg er unaturlig. Og derfor ville JEG kalt det snoking.
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #12 Skrevet 20. mai 2020 2 minutter siden, Pashla skrev: Det å finne ut hvor jeg jobber er naturlig hvis vi har ett eller annet berøringspunkt ellers. Altså, ett som har noe med f eks den jobben å gjøre. Hvis jeg og personen søkte på samme stilling, vil jeg syns det var naturlig at hun/han ser på profilene mine ute i verden, enten det er rent sosiale medier eller om det er typ LinkedIn osv. Men å lete opp ting på fremmede som man ellers ikke er i kontakt med, syns jeg er unaturlig. Og derfor ville JEG kalt det snoking. Unaturlig? Anonymkode: f7577...9d1
Gjest Skrevet 20. mai 2020 #13 Skrevet 20. mai 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Unaturlig? Anonymkode: f7577...9d1 Ja? På samme måte som jeg ville syns det var unaturlig å gå nedover en gate der jeg ellers aldri går og lese navnene på alle dørklokkene. Det er ikke forbudt, det er opplysninger folk selv har valgt å skrive der, og det er relevant info for personer som har tenkt å ringe på og trenger å vite om de er på rett sted. Men å bare vasse nedover gata og kikke på alle navnene for å utspionere hvem som bor hvor, det er en fauxpas, altså. Dårlig oppførsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå