Gå til innhold

Et kreativt geni, hvordan tilrettelegge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen med begavede barn som har fått tips ol. fra PPT eller tilsvarende for hvordan man utfordrer og stimulerer slike barn? Vi står på venteliste, og den er lang. Vi fikk nylig svar på WISC-testen BUP tok, og jeg er fortsatt litt i sjokk. Vi ante at hun var ganske smart, men ikke så smart. På delen med kreativ logikk scoret hun så høyt som 170 i iq! Totalen er en del lavere da, mellom 130 og 140, men det er nok til at BUP kaller henne evnerik og må få tilpasset skole og mer utfordringer. Hva kan vi gjøre? Hun er mye frustret. 10 år.

Anonymkode: 07a12...2e3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her tror jeg du får mest pepper og sarkasme dessverre. Brace yourself... 

Har helt normalt smarte barn selv så vet dessverre ikke. Men hun vil sikkert oppleve at hun er langt smartere enn mange andre mennesker gjennom livet, og kanskje kjede seg både på skolen og i andre menneskers selskap. Mulig det er dette dere skal forberede henne på. Å fungere sosialt selv om hun er foran på mange områder  

Det er sikkert ikke lett å se helhet, mønstre og sammenhenger der andre bare ser grøt. 

Anonymkode: b483d...599

Skrevet

Det finnes en forening som heter Lykkelige Barn, som er for de spesielt evnerike. Sjekk også ut sidene til "Nasjonalt kompetansesenter for evnerike barn". Lykke til!

Anonymkode: 5fb75...699

Skrevet

Jeg har ikke et evnerikt barn selv, men kjenner foreldrene til et.

Der har de drevet mye med andre ting enn skolearbeid, for at hun skal få utfordret seg litt og lært nye ting. Hun spiller bl.a saxofon på musikkskolen, hun har blitt vannvittig flink, og har lært seg å spille flere andre instrumenter helt på egenhånd.

Jeg vet hun har tilretteleggingen på skolen, bl.a i matte, hun har en mye vanskeligere matte enn resten av klassen, flere klassetrinn over og hospiterer i klassetrinnet hun følger matteundervisningen i.

Men jeg støtter forslaget over, meld deg inn i Lykkelige barn og finn andre foreldre med samme utfordringene. Barnet jeg kjenner er helt på det jevne sosialt, og kan være både frustrert og kranglete, ikke voksen på det området, men samtidig har hun et tankesett som går langt over sine jevnaldrede og da blir det vanskelig å forstå hverandre. Hennes jevnaldrede er for henne veldig barnslige i tankesettet sitt, og de forstår ikke hennes, men samtidig passer hun ikke inn sammen med de som er mye eldre heller for hun er ikke på deres stadie på alle områder og er en "smart unge" for de som jo er forbi puberteten. Det er ikke lett...

Anonymkode: 9aecb...560

Skrevet

Jeg har barn som spiller hvert sitt instrument. De er ikke noen genier som ditt barn, men jeg har kommet i kontakt med flere foreldre der med evnerike barn. De mener musikken er en veldig god arena for disse barne. Uansett hvor smarte de er må de øve for å bli gode og de får undervisning alene på egne premisser. Jeg vil derfor anbefale deg å kontakte kulturskolen. Der kan barnet få skikklige utfordringer.

Anonymkode: 51d62...15f

Skrevet

Tusen takk for gode tips! Her var det flere lure ting. Hun er veldig glad i musikk og dans, så et instrument er sikkert ikke så dumt, nei. Og greit å vite at det er en egen forening også. Takk igjen!

HI

Anonymkode: 07a12...2e3

Skrevet

Støtter det med å lære seg et instrument. Og du må få skolen på banen.

Skrevet

Jeg var et slikt barn, men i min oppvekst var det ingen fokus på det. Hvis jeg kom lenger enn de andre i klassen, eller jeg spurte "vanskelige" spørsmål (fordi jeg egentlig lå på et høyere nivå enn de andre), så fikk jeg kjeft, og måtte sitte og gjøre alt på nytt i samme tempo som resten av klassen.

Jeg husker veldig tydelig en episode fra før jeg var fem år gammel. Min nærmeste venninne og jeg lekte under spisestuebordet hos oss, skulle leke "mor, far, barn" (som vi kalte det), hvor vi skulle være far og mor og skulle late som om vi spiste et måltid sammen og snakke om voksne ting. Da forstod jeg for første gang at jeg var veldig forskjellig fra mine jevnaldrende. Min søte og gode venninne tok initiativ til samtaler som var helt naturlig for alderen. Jeg forsøkte flere ganger å snakke om voksne emner, men hun forstod rett og slett ikke hva jeg snakket om. Så jeg fant ut at jeg måtte være veldig annerledes enn mine jevnaldrende. Før dette hadde jeg følt litt på det, men den episoden var et skille for meg, jeg forstod at jeg på mange måter var mye eldre enn mine antall år.

Som en annen sier, det kan føles veldig ensomt. Man passer på en måte ikke helt inn i noen grupper, for på mange måter er man jo sin reelle alder, på andre områder er man mange år eldre i mental utvikling.

Så jeg er veldig glad for at det er blitt langt mer fokus på dette i dag enn det var tidligere. Veldig viktig at du får skolen på banen, som andre sier! Jeg kjedet meg gjennom alle årene på skolen og var bare luta lei, for å si det mildt. Hadde ingen planer om å studere, for min erfaring med det var jo 98 % kjedsommelighet når det kom til det faglige. Trengte ikke legge noe jobb inn for å få gode karakterer, så hvorfor skulle jeg? Det førte med seg at jeg heller ikke hadde noen studieteknikk da jeg senere likevel valgte å studere, og det ble en unødvendig tøff overgang til høyere studier. Så skolen må på banen og barnet ditt må få oppgaver tilpasset hennes nivå, slik at hun også får litt å bryne seg på, lære seg å jobbe litt, lære seg studieteknikker. Men det er også viktig at dere foreldre følger med på at hun faktisk får slik oppfølging, for av det jeg har hørt av andre med evnerike barn i dag har det en tendens til å dabbe av igjen hvis man ikke passer på. Det er nok også stor forskjell fra skole til skole og fra lærer til lærer hvor gode de er på å følge opp evnerike barn, og om de har erfaring med det fra før.

Ellers støtter jeg fullt ut de forslagene du har fått. Musikk er supert, som andre sier, der stiller man likt med andre, må øve for å bli god og mestre, må være utholdende, systematisk, ta ansvar for egen utvikling, være tålmodig. Om dere har en sjakklubb der dere bor, se om hun vil trives der, anbefales ikke bare pga. de mentale utfordringene i det, men også fordi man der omgås personer i ulike aldre over en felles interesse. Veldig bra hun liker å danse og være aktiv også. Hadde ikke jeg vært så fysisk aktiv som jeg var i oppveksten tror jeg at jeg kunne gått en mer destruktiv retning enn jeg gjorde, rett og slett fordi jeg ville kjedet meg ihjel og uten fysisk aktivitet måtte ha funnet andre måter å få utløp for energien og kjedsomheten. Dyr kan også være veldig bra for henne, f.eks. hund eller hest, lære seg å ta ansvar, kommunisere med dyrene osv.

Dere foreldre kan også gjøre en del for å stimulere henne mentalt og for å oppmuntre henne til å søke kunnskap. Snakk med henne, ha aktive samtaler hvor dere stiller spørsmål om ting dere ser rundt dere, hvordan ting fungerer, søk litt mer dybdekunnskap om ting. Oppmuntre henne til å bruke biblioteket. Viser hun interesse for noe, oppmuntre henne til å prøve det ut. Dere vil nok måtte være litt mer "på" for å holde følge med henne innimellom, og skaffe informasjon og kunnskap om det hun lurer på eller interesserer seg for, men det kan jo både dere og hun lære av ;)

Støtter også det med Lykkelige barn. Jeg skulle ønske det fantes andre som meg da jeg vokste opp, for jeg følte meg unormal og ofte ensom, selv om jeg hadde noen nære venner.

Anonymkode: ce141...6ad

Skrevet

Vi har en smart sønn. Om han er "bare veldig smart" eller evnerik, vet jeg ikke, for vi har ikke hatt noen grunn til å teste det. 

Han hospiterer to trinn opp i matte og har gjort det siden 2. klasse, så der for han litt utfordring. I de andre fagene følger han klassen, men får ekstra utfordringer der det trengs. De har blant annet vært veldig flinke til å finne bøker på riktig nivå. 

I tillegg spiller han et instrument hvor han har hatt veldig rask fremgang, men har god lærer som er flink til å gi utfordringer. Han har også lært seg å spille helt greit på et annet instrument bedt hjelp av en app. 

Det største problemet er at han er dårlig til å gidde og gjøre ting han ikke klarer med en gang, da er det ofte han gir opp. Derfor utfordrer vi han på det og han blir stadig bedre på det. 

Anonymkode: 607e7...72d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...