Gå til innhold

Hvor mye lån???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en årsinntekt på ca 600 000.

Hvor mye lån er realistisk å betjene? Noen andre med tilsvarende årslønn som vil fortelle hvor mye lån de har? 

Hva tilsvarer det i sum pr mnd? 

Betaler du kun lån, eller har du husleie i tillegg? Hvor mye isåfall? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er umulig for oss å si uten å vite hvilke andre utgifter du har og hvor mange barn.

Sett opp et budsjett og se hva du har igjen.
2/3 av det du har igjen er det du har råd til å betale i måneden for bolig (lån + fellesutgifter)
Den siste 1/3 skal gå til sparing, og høyere utgifter på lån senere, husk renten er ekstremt lav akkurat nå og du må også ha råd til å betale når den går opp

Anonymkode: 1e881...f82

Skrevet

3 barn

Studielån på ca 100.000 - 1200 pr mnd 

Andre utgifter er drivstoff, bilforsikring og mobil - 4500 pr mnd

Sparing blir nok ikke prioritert dette året. Må først etablere meg på nytt, + innkjøp av møbler. 

Skrevet
1 time siden, trollmor & trollungene skrev:

3 barn

Studielån på ca 100.000 - 1200 pr mnd 

Andre utgifter er drivstoff, bilforsikring og mobil - 4500 pr mnd

Sparing blir nok ikke prioritert dette året. Må først etablere meg på nytt, + innkjøp av møbler. 

Poenget mitt er at det budsjettet du setter opp tar du med til banken og viser det, forteller hvor mye du kan bruke på å betjene lånet. Banken gir deg svar

Anonymkode: 1e881...f82

Skrevet

Vi fikk beskjed i banken om at vi kunne få lån på 5 ganger inntekten vår. Da tok de utgangspunkt i sifo (?) sitt budsjett. 

Billån og studielån ble trukket fra det vi fikk i huslån. Dårlig forklart, men feks 600 000 * 5 = 3 000 000. Dersom dere feks har 200 000 i andre typer lån vil dere kunne låne 2 800 000 i følge våres bank ihvertfall. 

Anonymkode: 479e1...43b

Skrevet

Jeg har 550.000 i året ca og har 2.5 i lån. Betaler 10.500 i mnd. Ingen husleie ved siden av, men det kommer på mye annet (forsikring, strøm, kommunale avgifter osv). Har i tillegg studielån på 350.000.

Skrevet

Takk for svar😊

Det blir bare meg + 3 barn 50%. Er i dialog med husbanken , venter på svar angående et startlån. 

Er interessert i å kjøpe en leilighet/rekkehus da jeg ikke har forutsetninger til å foreta vedlikehold av et hus. Så det betyr både lån og husleie. 

Har lagt inn opplysninger på sifo sin budsjettside, så har en viss oversikt. 

Bare nysgjerrig på hvordan andre som er alene har av utgifter til lån pr mnd. Har kun studielån, ingen andre lån eller kredittkortgjeld. 

Vurderer å skaffe meg en ekstrajobb i løpet av høsten som gjør at jeg kan sette av penger til ferie / buffer og sparing.... 

Skrevet

Jeg ville sagt 1.5 mill ca. 2 dersom du er villig til å leve veldig sparsommelig. Vi betaler 10.000 kr per mnd på et lån på 1.5. 

Anonymkode: 9f272...7c6

Skrevet

Jeg har inntekt på 550 000. Fikk låne 2,4 i banken

Anonymkode: 64344...2e3

Skrevet

Min del av lånet er på rett under 1.8 mill. Da betaler jeg rett under 8000 i måneden. Muligens noe mindre nå som renta er gått litt ned. Har tatt lånet over 20 år. 

Anonymkode: 479e1...43b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...