Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #1 Skrevet 19. mai 2020 Har en ungdomsgutt som kler seg i arbeidsklær, dvs gul refleks snekkerbukse, og gul og oransje refleksjakke. Type anleggsarbeid klær. Og tresko. Jeg synes dette ser helt forferdelig ut, og vi har hatt diskusjoner på dette med klesvalg, og jeg står litt fast, han har aldri før gjort eller kledd seg i noe som skiller han ut fra andre, og har vært «usynlig» stille og usikker, det er først nå han har selvtillit til å «være seg selv». På en måte så vil jeg jo at han skal være såpass selvsikker at han tar egne valg, MEN jeg synes ikke slike klær hører til på skolen, i byen osv. Ta kampen, eller la han styre selv? Anonymkode: c4344...4ec
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #2 Skrevet 19. mai 2020 Det har mye å si hvor gammel han er da (13 eller 20?) men i utgangspunktet må han jo få bestemme selv.... Anonymkode: 833fa...838
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #3 Skrevet 19. mai 2020 La han styre selv. Han finner gjerne en balanse etterhvert, men dette er jo forløperen til en litt "harry" stil. Har en sånn i familien selv, og han har nå som ung voksen blitt en som har sin egen stil, litt blanding av 50-talls rockabilly og råner, han er veldig tøff synes jeg. Selv om det er milevis unna min egen stil så er han veldig kul og seg selv tvers gjennom. Legg litt føringer på folkeskikk, man møter ikke i arbeidsklær i konfirmasjon liksom, men på skolen spiller det virkelig ingen rolle. På skolen går noen i håndballklær, noen rosemønster fra Kari Traa, noen i skinnjakke og rocka stil, og noen i oransje refleksklær, det er helt greit altså. De utvikles i forskjellig retning nå, og skal "finne seg sjæl", det å gå sånn på skolen viser selvsikkerhet og at han tør være seg selv sammen med kompiser, det er bra. Anonymkode: 1f7cb...857
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #4 Skrevet 19. mai 2020 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har mye å si hvor gammel han er da (13 eller 20?) men i utgangspunktet må han jo få bestemme selv.... Anonymkode: 833fa...838 Han er straks 15 år Anonymkode: c4344...4ec
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #5 Skrevet 19. mai 2020 Selvsagt får han styre det selv, du har vel lært ham hva som er sosialt akseptabelt ved større anledninger, enten det er bryllup eller begravelse. Anonymkode: 0616d...7b6
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #6 Skrevet 19. mai 2020 La ham styre det. Det er ingen ting som er bedre for en tenåring enn å klare å provosere foreldrene. Anonymkode: ea3b4...213
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #8 Skrevet 19. mai 2020 Jøss, det var faktisk litt spesielt. Men jeg tror ikke foreldre kan bestemme over ungdommers klær uten at det går utover relasjonen deres Anonymkode: a7392...0c2
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #9 Skrevet 19. mai 2020 Høres ut som en fæl stil, men trøst deg med at han er godt synlig som fotgjenger. Stilen kan faktisk redde liv. Anonymkode: 4280e...63b
amandine Skrevet 19. mai 2020 #10 Skrevet 19. mai 2020 Når jeg tenker på hva jeg selv gikk hjemmefra med i 1985? Det der er helt ok når du er 15. Pris deg lykkelig over at han kler seg fornuftig og har reflekser på. Det kunne vært mye verre.
Himmel og hav Skrevet 19. mai 2020 #11 Skrevet 19. mai 2020 Sier som mange av de andre: Så lenge han har vett på å kle seg etter anledning, så gjør det da ingenting om han har sin egen stil. At ha vet at du ikke synes noe om klærne hans er sikkert nok til å sementere stilen. La han gå i det han vil, så skifter han sikkert stil etterhvert. De færreste av oss går vel fortsatt kledd som da vi var 15. Jeg gjør ihvertfall ikke.
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #12 Skrevet 19. mai 2020 Har en sånn her i huset også..... Jeg tror de tror det er status. Vise at du er «arbeidskar» Ikke at jeg helt skjønner det men.... Vi har hatt MANGE kamper om dette. Hadde tøyet vært rent, pent og helt så skulle jeg ikke sagt så mye. Men å gå rundt i møkkete arbeidsklær er ikke greit. Man går ikke i vernesko bår man skal bort, nei det er ikke greit å vase rundt i møkkete bukse i byen eller på bussen. Osv osv. Anonymkode: ebd5e...407
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #13 Skrevet 19. mai 2020 16 minutes ago, Anonym bruker said: Har en sånn her i huset også..... Jeg tror de tror det er status. Vise at du er «arbeidskar» Ikke at jeg helt skjønner det men.... Vi har hatt MANGE kamper om dette. Hadde tøyet vært rent, pent og helt så skulle jeg ikke sagt så mye. Men å gå rundt i møkkete arbeidsklær er ikke greit. Man går ikke i vernesko bår man skal bort, nei det er ikke greit å vase rundt i møkkete bukse i byen eller på bussen. Osv osv. Anonymkode: ebd5e...407 Så fascinerende! Jeg har ikke ungdommer enda, så er sikkert utdatert på dette. Hvor bor dere? Anonymkode: a7392...0c2
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #14 Skrevet 19. mai 2020 Det er heldigvis nytt og rent, han er nøye på å få vasket klær. Bor i Trøndelag 😅 Anonymkode: c4344...4ec
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #15 Skrevet 19. mai 2020 Det har jeg ALDRI sett på skoleungdom. Han skal ha for at han ikke bryr seg om hva andre tenker. Men jeg er litt uenig her jeg da. Hadde prøvd å styre litt vekk fra det mest harry og oppsiktsvekkende du kan finne. Anonymkode: bfc90...629
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #16 Skrevet 19. mai 2020 Jeg har to ungdommer i hus og i begge ungenes årskull har det vært noen somgår rundt i arbeidsklær. Eldste ble kjørt i traktor til skoleballet i 10kl av en jevnaldrene. Han kjørte for anledningen i dress og pyntet traktor. Jeg tenker det er helt greit om ungen ønsker det. Personlig hadde ikke det vært en kamp jeg hadde tatt. Jeg gikk selv i en lang periode med arbeidsklær, jeg hadde sommerjobb i kommunen når år og klærne var veldig gode å gå i og veldig å gå i. Jeg hadde kompiser som mekket på mopeder, biler og herja ute hele dagen så da var disse klærne praktiske. ( også praktisk når pappa hadde lager på lager av slikt til meg) Anonymkode: 372ad...f02
Soon to be mum Skrevet 19. mai 2020 #17 Skrevet 19. mai 2020 Velg dine kamper, og pris deg lykkelig for at problemet ditt er at han hor i klær du ikke liker i stedet for at du må bekymre deg for rusmisbruk eller kriminelle handlinger...
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #18 Skrevet 20. mai 2020 Det at han tørr å skille seg ut og ha sin egen klesstil, er starten på en selvstendig utvikling og en person som tørr å ha sine egne sterke meninger. Det et en bra og viktig egenskap. Syns du skal være stolt av sønnen din☺️ Anonymkode: dd74b...f04
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #19 Skrevet 20. mai 2020 Helt vanlig her! Sånn går hele traktorgjengen kledd. Hva så? Han har faktisk klær på, som til og med tåler litt. Anonymkode: 6e6b6...f7f
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #20 Skrevet 20. mai 2020 Du burde vært mye mer bekymra hvis han gikk i dress. Anonymkode: 6e6b6...f7f
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #21 Skrevet 20. mai 2020 La de styre det selv, det er ikke som at vi kan se tilbake på gamle bilder og tenke at vi spesielt bra ut vi heller 😂 selv om noen var aldri så moteriktige. Eneste situasjon jeg blander meg i klesvalg er konfirmasjon, bryllup, begravelse og høytider som jul og 17. Mai. De kan velge klær, men det skal være helt, pent og passe til anledningen. Anonymkode: 222d4...641
amandine Skrevet 20. mai 2020 #22 Skrevet 20. mai 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er heldigvis nytt og rent, han er nøye på å få vasket klær. Bor i Trøndelag 😅 Anonymkode: c4344...4ec Da er det vel helt greit. Selvfølgelig så lenge han lærer seg hva man gjør når. Som mange har nevnt og som jeg ser som en selvfølge. Til enkelte anledninger må det annet tøy til. Men på skolen eller til hverdags? Kjør på. Vær takknemlig for at det tross alt er relativt greie ting han liker. Du kunne sloss mot merkehysteri, for eksempel, med en guttunge som nekter å gå ut uten jakka til 15 000. Det hadde for min del vært mye verre ( og uaktuelt).
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #23 Skrevet 20. mai 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Det har jeg ALDRI sett på skoleungdom. Han skal ha for at han ikke bryr seg om hva andre tenker. Men jeg er litt uenig her jeg da. Hadde prøvd å styre litt vekk fra det mest harry og oppsiktsvekkende du kan finne. Anonymkode: bfc90...629 Vel, da har du ikke sett mye. HI, la gutten gå i arbeidsklær. Han skader ingen med valget sitt, og mest sannsynlig går det over. Anonymkode: 0f1fb...59e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå