Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #1 Skrevet 18. mai 2020 Jeg har sosial stønad og ønsker å gå en studieretning som Nav ikke har mulighet til å hjelpe meg med økonomisk. Det er i orden. Men om jeg tar en liten jobb, som jeg kanskje kan greie helsemessig, blir jeg ikke da trukket i sosialstønad? Da vil jeg jo ikke greie å tjene det lille ekstra for å få en utdanning som kan gi meg en fast fulltidsjobb. Nav ønsker at jeg studerer. Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det til å gå opp? Jeg har ikke helse til å jobbe fulltid nå, og har kun krav på sosialstønad. Anonymkode: 94b2b...cad
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #2 Skrevet 18. mai 2020 Lånekassen som alle oss andre? Anonymkode: 26de9...269
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #3 Skrevet 18. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Lånekassen som alle oss andre? Anonymkode: 26de9...269 Det er ikke et studium som er dekket av lånekassen. Hi Anonymkode: 94b2b...cad
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #4 Skrevet 18. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke et studium som er dekket av lånekassen. Hi Anonymkode: 94b2b...cad Da må du velge et som er det, eller spare opp til du har råd. Anonymkode: 64182...17d
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #5 Skrevet 18. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er ikke et studium som er dekket av lånekassen. Hi Anonymkode: 94b2b...cad Er det et studie som vil gi deg jobb? Det smarteste er å ta studie som kvalifiserer til studiestøtte. Når det ikke gjør det kan det tyde på et 'jallastudie' Anonymkode: decf7...f4d
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #6 Skrevet 18. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke et studium som er dekket av lånekassen. Hi Anonymkode: 94b2b...cad Da er det nok smartere å velge en annen utdanning. Anonymkode: 97ebd...374
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #7 Skrevet 18. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Er det et studie som vil gi deg jobb? Det smarteste er å ta studie som kvalifiserer til studiestøtte. Når det ikke gjør det kan det tyde på et 'jallastudie' Anonymkode: decf7...f4d Både Nav og arbeidsveilederen støtter meg i å gå denne retningen. Så jalla er det ikke. Jeg ønsker heller ikke å stå et år på sosialstønad for å spare opp til et studium, som jeg uansett vil få problemer med å spare opp til. Nav ser ingen annen mulighet for meg å komme ut i fast jobb. De kan sette meg på AAP nå som arbeidsveilednings tiltaket er over. Så kan jeg stå på det i 3 år, og da kan de gi meg støtte til en Master. Jeg blir tullerusk av dette systemet. Hi Anonymkode: 94b2b...cad
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #8 Skrevet 18. mai 2020 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Både Nav og arbeidsveilederen støtter meg i å gå denne retningen. Så jalla er det ikke. Jeg ønsker heller ikke å stå et år på sosialstønad for å spare opp til et studium, som jeg uansett vil få problemer med å spare opp til. Nav ser ingen annen mulighet for meg å komme ut i fast jobb. De kan sette meg på AAP nå som arbeidsveilednings tiltaket er over. Så kan jeg stå på det i 3 år, og da kan de gi meg støtte til en Master. Jeg blir tullerusk av dette systemet. Hi Anonymkode: 94b2b...cad Tror ikke du får tatt master med støtte av Nav. Såvidt jeg vet så gir de ikke støtte til det. Tre år på AAP er uansett maks, og det er ikke lett å få utvidet. Anonymkode: d4f3f...b25
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #9 Skrevet 18. mai 2020 NAV gir ikke støtte til masterutdanning. Man må ikke ta utdanning for å få jobb om man kan flytte på seg og ikke er kresen. Om du absolutt må studere må du ta et studie som gir studiestøtte og jobbtrygghet. Tæring etter næring. Anonymkode: bfbbd...7bb
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #10 Skrevet 18. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har sosial stønad og ønsker å gå en studieretning som Nav ikke har mulighet til å hjelpe meg med økonomisk. Det er i orden. Men om jeg tar en liten jobb, som jeg kanskje kan greie helsemessig, blir jeg ikke da trukket i sosialstønad? Da vil jeg jo ikke greie å tjene det lille ekstra for å få en utdanning som kan gi meg en fast fulltidsjobb. Nav ønsker at jeg studerer. Men jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det til å gå opp? Jeg har ikke helse til å jobbe fulltid nå, og har kun krav på sosialstønad. Anonymkode: 94b2b...cad Det vanlige er å ta opp studielån for å kunne studere og ha en deltidsjobb ved siden av. Anonymkode: bfdce...924
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #11 Skrevet 18. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke et studium som er dekket av lånekassen. Hi Anonymkode: 94b2b...cad Da bør du isteden velge et liknende studium som er det. Anonymkode: bfdce...924
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #12 Skrevet 18. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Både Nav og arbeidsveilederen støtter meg i å gå denne retningen. Så jalla er det ikke. Jeg ønsker heller ikke å stå et år på sosialstønad for å spare opp til et studium, som jeg uansett vil få problemer med å spare opp til. Nav ser ingen annen mulighet for meg å komme ut i fast jobb. De kan sette meg på AAP nå som arbeidsveilednings tiltaket er over. Så kan jeg stå på det i 3 år, og da kan de gi meg støtte til en Master. Jeg blir tullerusk av dette systemet. Hi Anonymkode: 94b2b...cad Vet du, det nekter jeg å tro at de påstår. Vil du ha gode råd og hjelp her inne får du være ærlig. Anonymkode: bfdce...924
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #13 Skrevet 18. mai 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Både Nav og arbeidsveilederen støtter meg i å gå denne retningen. Så jalla er det ikke. Jeg ønsker heller ikke å stå et år på sosialstønad for å spare opp til et studium, som jeg uansett vil få problemer med å spare opp til. Nav ser ingen annen mulighet for meg å komme ut i fast jobb. De kan sette meg på AAP nå som arbeidsveilednings tiltaket er over. Så kan jeg stå på det i 3 år, og da kan de gi meg støtte til en Master. Jeg blir tullerusk av dette systemet. Hi Anonymkode: 94b2b...cad Du får ikke sosialstønad i ett år for å spare opp til et studium uansett. Master får du ikke dekket. Det er heller ikke slik at de kan «sette deg» på AAP. For å få AAP må du være minst 50% arbeidsufør til ethvert arbeid eller til tidligere arbeid, i behandling/utredning/tiltak med utsikt til bedring. fyller du disse vilkårene, kan du søke og få innvilget AAP nå og dermed komme deg av sosialstønad. Å benytte lånekassens ordninger vil besten uansett bli satt som et vilkår. Å ta en utdanning som ikke dekkes av Lånekassen vil innebære at du ønsker deg et studieløp som staten som utgangspunkt har sagt ikke fyller vilkårene gir å være en godkjent høyere utdanning. her er du på ville veier altså. Anonymkode: 4c891...341
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #14 Skrevet 18. mai 2020 Er det PT du ønsker å utdanne deg til, eller? Anonymkode: 89e5a...545
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #15 Skrevet 19. mai 2020 På 18.5.2020 den 22.32, Anonym bruker skrev: NAV gir ikke støtte til masterutdanning. Man må ikke ta utdanning for å få jobb om man kan flytte på seg og ikke er kresen. Om du absolutt må studere må du ta et studie som gir studiestøtte og jobbtrygghet. Tæring etter næring. Anonymkode: bfbbd...7bb Jeg kan ikke flytte pga barna mine. Da hadde jeg allerede flyttet. Hi Anonymkode: 94b2b...cad
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #16 Skrevet 20. mai 2020 Jeg var deprimert i mange år, gikk på sosialstønad, har en sønn, hadde ingen utdannelse og aldri hatt annen jobb enn helgejobb. Jeg var livredd. Jeg tenkte at jeg ikke kom til å klare det psykisk eller økonomisk. Nå skriver jeg bacheloren min, har to deltidsjobber og er øyeblikk ferdig med 3 års utdanning. Det er tøft, men det føles bedre å klare seg selv. Kjemp hardere, klar deg selv, tenkt alternativt. Ikke lås deg. Alle muligheter er åpne. Anonymkode: cc2fe...dd0
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #17 Skrevet 20. mai 2020 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg var deprimert i mange år, gikk på sosialstønad, har en sønn, hadde ingen utdannelse og aldri hatt annen jobb enn helgejobb. Jeg var livredd. Jeg tenkte at jeg ikke kom til å klare det psykisk eller økonomisk. Nå skriver jeg bacheloren min, har to deltidsjobber og er øyeblikk ferdig med 3 års utdanning. Det er tøft, men det føles bedre å klare seg selv. Kjemp hardere, klar deg selv, tenkt alternativt. Ikke lås deg. Alle muligheter er åpne. Anonymkode: cc2fe...dd0 Jeg har drevet selvstendig næringsdrivende i alle år. Men har vært utsatt for en bilulykke, så 2 jobber oh 3 barn alene, pluss skole fulltid er uansett ikke aktuelt for meg. Psyken er på yopp men kruppen er ganske så ødelagt nå. Den vil aldri bli bedre heller, dessverre. Men det er topp at du greier det! Hi Anonymkode: 94b2b...cad
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #18 Skrevet 20. mai 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har drevet selvstendig næringsdrivende i alle år. Men har vært utsatt for en bilulykke, så 2 jobber oh 3 barn alene, pluss skole fulltid er uansett ikke aktuelt for meg. Psyken er på yopp men kruppen er ganske så ødelagt nå. Den vil aldri bli bedre heller, dessverre. Men det er topp at du greier det! Hi Anonymkode: 94b2b...cad Men hvorfor er du ikke da på AAP? Det må da være mye bedre og mer forutsigbart for deg? Anonymkode: ecfc2...2b6
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #19 Skrevet 20. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Men hvorfor er du ikke da på AAP? Det må da være mye bedre og mer forutsigbart for deg? Anonymkode: ecfc2...2b6 Jeg har ikke vært igjennom arbeidsutprøving ennå pga pandemien. Og før det fordi jeg var på rehabilitering. Og før det fordi jeg lå på sykehuset. Hi Anonymkode: 94b2b...cad
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #20 Skrevet 20. mai 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke vært igjennom arbeidsutprøving ennå pga pandemien. Og før det fordi jeg var på rehabilitering. Og før det fordi jeg lå på sykehuset. Hi Anonymkode: 94b2b...cad Men du må jo ikke gjennom arbeidsutprøving for å ha AAP (med mindre det er noen nye regler). AAP søker man jo om når sykemeldingsperioden går ut. Med din historie, så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke fikk AAP med en gang, i stedet for at du skal ha sosialstønad. Anonymkode: ecfc2...2b6
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #21 Skrevet 20. mai 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Men du må jo ikke gjennom arbeidsutprøving for å ha AAP (med mindre det er noen nye regler). AAP søker man jo om når sykemeldingsperioden går ut. Med din historie, så skjønner jeg ikke hvorfor du ikke fikk AAP med en gang, i stedet for at du skal ha sosialstønad. Anonymkode: ecfc2...2b6 Jeg fikk avslag fordi det er uklart hvordan helsen min er da jeg ikke er ferdig med skader etter ulykken min. Hi Anonymkode: 94b2b...cad
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #22 Skrevet 20. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg fikk avslag fordi det er uklart hvordan helsen min er da jeg ikke er ferdig med skader etter ulykken min. Hi Anonymkode: 94b2b...cad Så rart, det er jo det som er vitsen med AAP. Det hadde jeg anket. Mottar du ingen behandling i det hele tatt kanskje? Det går jo ikke an å gjøre sånn mot folk, sende deg ut i sosialsystemet, når du tydelig ikke er frisk. Anonymkode: ecfc2...2b6
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #23 Skrevet 20. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Så rart, det er jo det som er vitsen med AAP. Det hadde jeg anket. Mottar du ingen behandling i det hele tatt kanskje? Det går jo ikke an å gjøre sånn mot folk, sende deg ut i sosialsystemet, når du tydelig ikke er frisk. Anonymkode: ecfc2...2b6 Nei jeg mottar ingen behandling i det heletatt. Jeg har fått beskjed om å være så mye som mulig i ro. Ingen løft, ingen gåturer, ikke løpe overhodet, helst ikke husarbeid, ikke fysisk lek med barna etc. Ro ro ro 😏 Hi Anonymkode: 94b2b...cad
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #24 Skrevet 20. mai 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei jeg mottar ingen behandling i det heletatt. Jeg har fått beskjed om å være så mye som mulig i ro. Ingen løft, ingen gåturer, ikke løpe overhodet, helst ikke husarbeid, ikke fysisk lek med barna etc. Ro ro ro 😏 Hi Anonymkode: 94b2b...cad Det er kanskje derfor da, men synes det høres utrolig merkelig ut. Jeg har selv gått på AAP, og hadde behandling som aktivitet i planen min, og den behandlingen besto av time hos fastlegen i ny og ne for å prøve ut medisiner. Anonymkode: ecfc2...2b6
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2020 #25 Skrevet 20. mai 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er kanskje derfor da, men synes det høres utrolig merkelig ut. Jeg har selv gått på AAP, og hadde behandling som aktivitet i planen min, og den behandlingen besto av time hos fastlegen i ny og ne for å prøve ut medisiner. Anonymkode: ecfc2...2b6 Etter at regjeringen strammet inn på tiden man kan gå på AAP, så har det blitt strengere på at man skal kunne nyttegjøre seg tiltak når man går på AAP. Ellers kan det jo bli sånn at man bruker opp de tre årene på å ligge på sofaen og vente på behandling. Når man så kommer til det punktet at man er frisk nok til å gå kurs/utdanning/ være i praksis, så har man ikke rettigheter til ytelsen igjen, og må over på noe annet, og man får heller ikke den samme oppfølgingen. Før, når man kunne gå på AAP i årevis, så ble det håndtert annerledes. Anonymkode: d4f3f...b25
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå