Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #1 Skrevet 18. mai 2020 Det eldste barnet skal ha uteskole i morgen. Tidligere har uteskole betydd at de har gjort ting i nærområdet, og gått. Denne gang skal de sykle til et sted et lite stykke unna, fikk beskjed om det nå før i dag. Hun har vokst fra sykkelen sin, og jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe ny til henne på neste loppemarked siden vi ikke har så god råd, det skulle ha vært nå i begynnelsen av mai, men ble ikke noe av på grunn av koronaviruset. Hun er heller ikke så veldig interessert i å sykle siden vi bor ganske høyt opp med 2 km med oppoverbakker til hit vi bor. Jeg har hverken tid, eller råd til å løpe ut å kjøpe ny sykkel til henne til i morgen. Har sendt e-post til læreren, men ikke fått noe svar enda... Kjenner ingen vi kan låne en av heller, har spurt litt rundt. Kan skolen forlange at barnet har sykkel? Anonymkode: e32f6...73b
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #2 Skrevet 18. mai 2020 Har hun vokst så fra den gamle sykkelen at hun ikke kan bruke den da? Om du setter setet og styret så høyt som mulig kan hun vel bruke den? Sjekk forresten Finn.no etter brukte sykler, ligger masse der. Skolen kan ikke forlange at alle har sykkel, det er alltid noen som ikke har, men de bruker sykkel som et fremkomstmiddel på skolen det gjør de. Har en sønn på ungdomsskolen selv, og i klassen hans går det en gutt som ikke kan sykle. Han får tilbud om å sitte på med en assistentlærer og jenta i klassen som har downs syndrom og ikke klarer sykle så langt, så de har et tilbud til han, men han skulker alltid når de har slike aktivitetsdager. Anonymkode: d6836...d7b
bønni Skrevet 18. mai 2020 #3 Skrevet 18. mai 2020 Nei, det kan ikke skolen kreve. Her har de dummet seg ut - ikke alle kan sykle, ikke alle har sykkel. Skolen kan ikke legge opp til aktiviteter som de ikke har utstyr til. Det må de løse. Du skal ikke kjøpe sykkel i kveld fordi skolen har sykkeldag. Håper det løser seg med lånesykkel eller alternativt opplegg.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 18. mai 2020 #4 Skrevet 18. mai 2020 Jeg ville ringt rundt til foreldre i klassen. Helt sikkert noen som har en sykkel hun kan låne. Skolen kan ikke kreve at hun har sykkel men det er rimelig vanlig at de blir bedt om å ha med sykkel på skolen.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #5 Skrevet 18. mai 2020 Nei, sa må skolen ordne lånesykkel. Kjenner jeg blir irritert når skole forlanger slike ting. Vi har råd til slikt men av prinsipp får jeg vranga ut når skolen går utover sin myndighet. Jeg kan finne på å boikotte i solidaritet med de som ikke har råd. Anonymkode: e3764...312
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #6 Skrevet 18. mai 2020 Men sykkel? Skal ikke skolen kunne dra på turer med sykkel fordi det kanskje er noen som ikke har? De aller aller fleste barn har sykkel altså, og er det noen som ikke har så må skolen enten ha utlånssykkel eller et annet tilbud. Skolen her sykler stadig til ting, til aktiviveter som Tine-stafetten og andre arrangementer, til grillfest i hagen til læreren, til stranda osv. Men som regel har de en assistent som kjører bil, det er jo barn med spesielle behov o.l. som må kjøres. I fjor på Tine stafetten punkterte sønnen min når han såvidt hadde passert postkassen, da kjørte jeg han. Resten av klassen syklet dit stafetten skulle være, min sønn kom i bil. Anonymkode: d6836...d7b
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #7 Skrevet 18. mai 2020 Fått svar fra læreren, de ordner sykkel hun kan låne HI Anonymkode: e32f6...73b
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #8 Skrevet 18. mai 2020 Det er veldig, veldig spesielt å ikke ha sykkel. Men å ha for liten eller for stor sykkel er dessverre ganske vanlig. Skolen ordner ut, men du skaffer sykkel til barnet ditt. Det er en utgift på lik linje med bukser og sko. Anonymkode: b414f...0f9
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #9 Skrevet 18. mai 2020 Alle bør ha en sykkel ! Det får du til og med lånt eller så gir de bort på steder som hjelper fattige ! Dere bør greie å fikse en sykkel . Anonymkode: e68e7...230
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #10 Skrevet 18. mai 2020 Et annet tips er å dra på søpla, folk som vanligvis leverer til loppemarked leverer gjerne til gjenbruksbutikken på søpla nå. De har alltid mange sykler der altså, men regner nesten med det er mer enn normalt nå. Anonymkode: d6836...d7b
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #11 Skrevet 18. mai 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Et annet tips er å dra på søpla, folk som vanligvis leverer til loppemarked leverer gjerne til gjenbruksbutikken på søpla nå. De har alltid mange sykler der altså, men regner nesten med det er mer enn normalt nå. Anonymkode: d6836...d7b Takk for tips HI Anonymkode: e32f6...73b
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #12 Skrevet 18. mai 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er veldig, veldig spesielt å ikke ha sykkel. Men å ha for liten eller for stor sykkel er dessverre ganske vanlig. Skolen ordner ut, men du skaffer sykkel til barnet ditt. Det er en utgift på lik linje med bukser og sko. Anonymkode: b414f...0f9 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Alle bør ha en sykkel ! Det får du til og med lånt eller så gir de bort på steder som hjelper fattige ! Dere bør greie å fikse en sykkel . Anonymkode: e68e7...230 Som jeg skrev i første innlegg, jeg hadde tenkt å skaffe henne en ny sykkel, det har bare blitt utsatt litt. Jeg tenkte det ikke var noe problem siden hun ikke er så interessert i å sykle i utgangspunktet. Dette kom litt brått på meg. Den sykkelen hun hadde var allerede litt liten i fjor med setet høyest opp, nå går det rett og slett ikke. HI Anonymkode: e32f6...73b
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #13 Skrevet 18. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det eldste barnet skal ha uteskole i morgen. Tidligere har uteskole betydd at de har gjort ting i nærområdet, og gått. Denne gang skal de sykle til et sted et lite stykke unna, fikk beskjed om det nå før i dag. Hun har vokst fra sykkelen sin, og jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe ny til henne på neste loppemarked siden vi ikke har så god råd, det skulle ha vært nå i begynnelsen av mai, men ble ikke noe av på grunn av koronaviruset. Hun er heller ikke så veldig interessert i å sykle siden vi bor ganske høyt opp med 2 km med oppoverbakker til hit vi bor. Jeg har hverken tid, eller råd til å løpe ut å kjøpe ny sykkel til henne til i morgen. Har sendt e-post til læreren, men ikke fått noe svar enda... Kjenner ingen vi kan låne en av heller, har spurt litt rundt. Kan skolen forlange at barnet har sykkel? Anonymkode: e32f6...73b Nei, de kan ikke egentlig forlange det. Vi får beskjed om at dersom noen barn mangler ski/sykkel osv, skal de si fra i forkant, så de kan få låne av utstyret som fins på skolen. Anonymkode: fa862...4a4
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #14 Skrevet 18. mai 2020 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er veldig, veldig spesielt å ikke ha sykkel. Men å ha for liten eller for stor sykkel er dessverre ganske vanlig. Skolen ordner ut, men du skaffer sykkel til barnet ditt. Det er en utgift på lik linje med bukser og sko. Anonymkode: b414f...0f9 Det er veldig spesielt å anta at alle foreldre kan legge ut 3-5000 kroner spontant... Anonymkode: fa862...4a4
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #15 Skrevet 18. mai 2020 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er veldig, veldig spesielt å ikke ha sykkel. Men å ha for liten eller for stor sykkel er dessverre ganske vanlig. Skolen ordner ut, men du skaffer sykkel til barnet ditt. Det er en utgift på lik linje med bukser og sko. Anonymkode: b414f...0f9 Det er det da ikke..Kjøpe en sykkel for 1 eller 2 sykkelturer med skolen. Hva om barnet ikke sykler ellers? Anonymkode: 2ab36...188
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #16 Skrevet 18. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det er veldig spesielt å anta at alle foreldre kan legge ut 3-5000 kroner spontant... Anonymkode: fa862...4a4 Ja nemlig. Da hadde mitt matbudskjett for måneden gått bort. Er alenemor. Nå har vi alle sykler, siden vi sykler mye. Fått til bursdag av familie. Til Hi. Flere kommuner låner ut sykler, ski, sportsutstyr osv. Lurt å sjekke ut. Sånn til neste gang man trenger noe til skolen. Anonymkode: b201d...a11
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #17 Skrevet 18. mai 2020 Men hallo ! Man må faktisk ha sykkel på lik linje med ski for å bli med på ting på skolen ! Dere skaper tapere om dere ikke lar de få lære seg å sykle ! Selvfølgelig er de ikke sugen på å sykle om de må ha en liten sykkel. Til og med de på asylmottak får tak i en sykkel nesten gratis ! Selv har vi solgt fine dyre sykler for en 500 lapp: noen gir nok bort også. Velger man å få barn må man faktisk ordne opp Anonymkode: e68e7...230
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #18 Skrevet 18. mai 2020 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hallo ! Man må faktisk ha sykkel på lik linje med ski for å bli med på ting på skolen ! Dere skaper tapere om dere ikke lar de få lære seg å sykle ! Selvfølgelig er de ikke sugen på å sykle om de må ha en liten sykkel. Til og med de på asylmottak får tak i en sykkel nesten gratis ! Selv har vi solgt fine dyre sykler for en 500 lapp: noen gir nok bort også. Velger man å få barn må man faktisk ordne opp Anonymkode: e68e7...230 Seriøst?? Du og et par andre i tråden burde virkelig begynne å tenke dere litt mer om før dere setter fingrene i aksjon på tastaturet... En ting er at det faktisk er en del familier i landet som ikke har råd til slike ting som sykkel. Det er en realitet. Innse det. Hi skrev klart og tydelig at hun har dårlig råd, at hun hadde en plan for å skaffe datteren en ny sykkel, men at den planen røk pga. koronasituasjonen (dere vet, den pandemien som gjør at hele landet har vært nedstengt...?). I tillegg fikk de beskjed i dag om at sykkeldagen var i morgen, ergo kan man ikke forvente at alle har tid og økonomi til å løpe ut og kjøpe en sykkel på timen. De fleste steder har dessuten reduserte åpningssteder fremdeles. Hi HAR en plan for å skaffe datteren en ny sykkel, så det du skriver er rimelig irrelevant. Å forsøke å rakke ned på Hi slår bare tilbake på deg selv, ingen andre. Anonymkode: 7dfe0...a91
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2020 #19 Skrevet 18. mai 2020 Hi, så flott at det ordnet seg I tillegg til de andre tipsene du har fått, du kan også sjekke når politiet skal ha sin hittegodsauksjon, hender det er noen gode og billige sykler der. Tar du en telefon til den lokale politistasjonen så vet de sikkert en dato for neste hittegodsauksjon. Anonymkode: 7dfe0...a91
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #20 Skrevet 19. mai 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Men hallo ! Man må faktisk ha sykkel på lik linje med ski for å bli med på ting på skolen ! Dere skaper tapere om dere ikke lar de få lære seg å sykle ! Selvfølgelig er de ikke sugen på å sykle om de må ha en liten sykkel. Til og med de på asylmottak får tak i en sykkel nesten gratis ! Selv har vi solgt fine dyre sykler for en 500 lapp: noen gir nok bort også. Velger man å få barn må man faktisk ordne opp Anonymkode: e68e7...230 Man må lære å sykle. Man må ikke EIE en sykkel. To ulike ting. Og ja: fattigdom skaper tapere. Men det er jo ikke foreldrenes skyld. Og skolen skal etter beste evne virke UTJEVNENDE; ikke gjøre skillelinjene tydeligere! Anonymkode: fa862...4a4
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #21 Skrevet 19. mai 2020 Så fint at det ordnet seg, hi. Synes dere fikk veldig kort varsel, og skolen burde ha opplyst om mulighet for å låne, så slapp dere stresset med å prøve å få tak i sykkel så kjapt. Jeg undrer meg litt over utstyrspresset for tiden. Jeg vokste opp på 80-tallet. Vi hadde romslig økonomi, men gjennom oppveksten hadde jeg bare to sykler. Begge var for store da jeg fikk dem, og den siste av de to var en voksensikkerhet som ble med på lasset da jeg flyttet på hybel. Nå er det nye sykler i alle fall annethvert år i vekstalder. Det er utrolig dårlig for miljøet (når det ses sammen med alt annet vi forbruker), og skaper et unødvendig press på familier. Det er supert med sykkeltur med klassen. Her har de allerede sluttet med leirskole. Håper ikke alle utflukter som krever mer enn vanlige sko og skolesekk også kuttes ut fordi presset for «riktig» utstyr blir for stort. Anonymkode: c6cc4...635
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2020 #22 Skrevet 19. mai 2020 Dette var kort frist, og skolen kan ikke kreve at alle har sykkel. Nå klarte jo likevel læreren å ordne sykkel, så dette var jo et ikke-problem. Mener dere seriøst at en hel klasse ikke skal kunne sykle noe sted, fordi det kan være ubehagelig for noen å måtte låne sykkel? Anonymkode: e898a...baf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå