Gå til innhold

Byggesøknad godkjent, endring...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal bygge på terrassen litt og har søkt og fått godkjent. Men når vi begynte å bygge ser vi at vi burde bygget på litt mer enn det vi søkte om pga praktiske hensyn som vi ikke forutså. Hva gjør vi da? Kan man endre underveis, eller blir det ny søknad da med nye nabovarsel osv? Mannen mener det holder at vi skriver hva vi gjorde når vi sender inn søknad om ferdigattest. Er det riktig? Det dreier seg om ekstra lengde på maks en meter i begge retninger, og det berører ikke tomtegrenser eller utsikt til noen. Langt innafor BYA også. 

Anonymkode: 27fa4...1dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som vet?

Anonymkode: 27fa4...1dd

Skrevet

Dere kan ikke endre underveis og bygge mer enn dere har fått lov til. Dere kan sende inn en søknad om "endring av tillatelse" og da tror jeg ikke det må sendes nye nabovarsler så lenge endringen ikke er så voldsom stor. Jeg tror det er en kortere prosess enn en ny søknad. Men for å være helt sikker må du ta kontakt med plan og bygg. Det kan være at mannen din har rett, med det burde dere få et klarsignal om først. Jeg er hvert fall helt sikker på at dere ikke kan bygge mer uten å få noen form for tillatelse. 

Anonymkode: 00d95...33f

Skrevet

Hvis terrassen er under 50 cm høu, har ikke naboer noe de skulle ha sagt. De aller fleste byggmelder ikke terrasser, de bare bygger. Det skal foreligge søknad mellom 15-50 kvm. Over 50 kvm skal det søkes om særskilt. Er terrassen på en høyden av 1 meter, bør den stå minst 4 meter fra nabotomta. Hvis ikke må naboen godkjenne det. 
Jeg tror det er helt uproblematisk at dere endrer litt på størrelsen. Skal mye til å ikke få godkjent det. Hvor strengt regler etterprøves, varierer fra kommune til kommune. Det lureste du kan gjøre, er å ringe plan- og bygningsetaten i din kommune. De kan raskt svare på om de ønsker ny søknad, eller om det holder å ta med endringene i ferdigstillingsrapporten, slik at du får rett ferdigattrst fra kommunen, 

Anonymkode: bea7e...736

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...