Gå til innhold

Fortvilet angående vektoppgang

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tatt dette opp med både legen og fysioterapeuten min men får liksom ikke noe hjelp, så da må jeg bare prøve her.

Jeg er virkelig helt fortvilet angående vektoppgang og jeg vil ikke at det skal være fokuset mitt nå som jeg er så heldig å være gravid. Men jeg er altså 13 uker på vei og har lagt på meg nesten 9 kg.

Jeg har en del fysiske utfordringer, betennelser her og der og litt diverse, men jeg har vært enormt bevisst denne gangen. Jeg har vært mer aktiv og faktisk spist mindre og likevel så fyker vekten oppover. Jeg kan jo virkelig ikke fortsette i dette tempoet. Legen sier bare «oi det var litt mye» uten å gi meg noe veiledning eller hjelp. Mulig det er fordi jeg var normalvektig i utgangspunktet men er jo ikke det nå.

Jeg er 1,63 m og veide 58,1 kg den dagen jeg fikk positiv test. Nå er jeg 13+3 og veier 66,8 kg. Selve tallet er ikke hovedproblemet men den enorme økningen.

Jeg blir helt fortvilet, ingenting passer, jeg ser høygravid ut og jeg vil helst ikke treffe et eneste menneske. Hva skal jeg egentlig gjøre?

Jeg bruker sovemedisin, har prøvd uten men da sover jeg ikke i det hele tatt pga smerter, og jeg vet at en bivirkning av denne er vektoppgang. I tillegg har jeg sluttet å røyke. (Hurra for meg!) Men kombinasjonen her er jo elendig. Jeg kan virkelig ikke fortsette oppover sånn som jeg gjør nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, Listedamen skrev:

Jeg har tatt dette opp med både legen og fysioterapeuten min men får liksom ikke noe hjelp, så da må jeg bare prøve her.

Jeg er virkelig helt fortvilet angående vektoppgang og jeg vil ikke at det skal være fokuset mitt nå som jeg er så heldig å være gravid. Men jeg er altså 13 uker på vei og har lagt på meg nesten 9 kg.

Jeg har en del fysiske utfordringer, betennelser her og der og litt diverse, men jeg har vært enormt bevisst denne gangen. Jeg har vært mer aktiv og faktisk spist mindre og likevel så fyker vekten oppover. Jeg kan jo virkelig ikke fortsette i dette tempoet. Legen sier bare «oi det var litt mye» uten å gi meg noe veiledning eller hjelp. Mulig det er fordi jeg var normalvektig i utgangspunktet men er jo ikke det nå.

Jeg er 1,63 m og veide 58,1 kg den dagen jeg fikk positiv test. Nå er jeg 13+3 og veier 66,8 kg. Selve tallet er ikke hovedproblemet men den enorme økningen.

Jeg blir helt fortvilet, ingenting passer, jeg ser høygravid ut og jeg vil helst ikke treffe et eneste menneske. Hva skal jeg egentlig gjøre?

Jeg bruker sovemedisin, har prøvd uten men da sover jeg ikke i det hele tatt pga smerter, og jeg vet at en bivirkning av denne er vektoppgang. I tillegg har jeg sluttet å røyke. (Hurra for meg!) Men kombinasjonen her er jo elendig. Jeg kan virkelig ikke fortsette oppover sånn som jeg gjør nå.

Man kan passe på hva man spiser fordi om man er gravid, og særlig om man blir passiv.

Anonymkode: 40608...386

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Man kan passe på hva man spiser fordi om man er gravid, og særlig om man blir passiv.

Anonymkode: 40608...386

Ja jeg passer på hva jeg spiser. Spiser både mindre og sunnere enn før, i tillegg til at jeg er mer aktiv. Det er derfor jeg er fortvilet. Hadde jeg lagt på sofaen hele dagen og spist chips og sjokolade så hadde jeg ikke hatt grunnlag for å være fortvilet, tenker jeg. Da ville det jo bare vært å ta seg sammen.

Skrevet

Noe kilo for mye er ingenting. Å kutte røyken er alt for helsa! 

Anonymkode: 28610...1f0

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja jeg er jo i utgangspunktet enig med deg. Men syns ikke 8-9 kg er ingenting når jeg er såpass lav. Skal jo også legge på meg i et halvt år til, og jeg merker fysisk at det er tungt allerede. Så jeg føler meg rådvill fordi ikke engang helsepersonell bistår meg her.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tenkte det samme! 

Vær fornøyd med røykeslutt, det er utvilsomt det beste du kan gjøre her, og tenk at vekten kan du heller ta tak i siden. 

38 minutter siden, Listedamen skrev:

Ja jeg er jo i utgangspunktet enig med deg. Men syns ikke 8-9 kg er ingenting når jeg er såpass lav. Skal jo også legge på meg i et halvt år til, og jeg merker fysisk at det er tungt allerede. Så jeg føler meg rådvill fordi ikke engang helsepersonell bistår meg her.

Mye mulig at disse kiloene skyldes røykekutt, og at det ikke nødvendigvis fortsetter i samme tempoet. 

Anonymkode: d5ad5...20b

Skrevet

Slapp av. Jeg gikk opp til sammen 25 kg i svangerskapet. Det rant av etter fødsel, uten at jeg trengte å gjøre noe særlig for det. Spis sunn mat, få nok bevegelse, så ordner det seg. 

Anonymkode: 88727...1f6

Skrevet

Jeg tenker at det er ikke uvanlig å legge på seg en del i svangerskapet. 

Mange får en del vann i kroppen, dette forsvinner når babyen er ute. 

Selv la jeg på meg 25 kilo (dette er mye!), men alt forsvant i løpet av de første månedene med babyen. 

Hvis du spiser skikkelig mat og er aktiv, så er det ikke sikkert at dette er noe å bekymre seg for, det er kanskje også derfor ikke legen din eller helsesøster synes dette er så galt. 

Skrevet

Slapp av. Du vet at du gjør riktig. Da ordner kroppen resten. Under og etter graviditet. 

Anonymkode: acd44...a45

Skrevet

Takk for alle svar. Er kanskje riktig at det ikke er noe å bekymre seg for, syns bare det er ubehagelig. Har lyst til å være stolt og fornøyd i denne tiden, men det skal ikke være lett :)

Får fortsette i gode rutiner så vil det forhåpentligvis gå seg til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...