Gå til innhold

Hva er en god ferie for deg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av den andre tråden. Begynte å tenke på egen barndom. Hva husker jeg av feriene mine. Jeg husker ikke syden, parker og overflod. Men jeg har opplevd det, mange ganger. Jeg husker lyse sommerkvelder, oppe lenge, gå barbeint, bade i elva, foreldre som leker, kveldsbad der jeg var så møkkete at det rant brukne striper nedover badekarkanten etter møkkete hender. Kveldsmat i pysj, helt utslitt av sol og lek. Jeg husker også lukten av bensinstasjon i solvarme på vei i bil til en destinasjon i Norge. De fineste minnene mine er altså lukt, lyd og følelser. 
Ennå blir jeg nostalgisk av å gå ut tidlig på morgenen, barbeint i gress med morgendugg. Selvsagt tenkte jeg ikke over dette da jeg var barn, men i voksen alder så er det dette som har festet seg. 

Anonymkode: 8fae0...5ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. Det er det jeg husker fra ferier også. Ikke at vi var i forskjellige land, på sydenferie osv. Men at vi var på hytta. Lange lyse kvelder, foreldre som hadde tid til å spille spill, bade, leke, sove ute på verandaen i en lenestol med dyne over meg, fisking, grilling, turer på svaberget, roen og hvilepuls. 

Elsket det så veldig at jeg som voksen valgte å flytte til det stedet vi har hytte. Dessverre er det forskjell på å bo her og være på ferie her. Så det angrer jeg litt på, at jeg på en måte ødela den idyllen. Men må si jeg ble inspirert av innlegget ditt til å ta tilbake den følelsen jeg hadde som barn her, og virkelig begynne å nyte det jeg har rundt meg 😍

Skrevet

Min barndomssommer var hos mine besteforeldre i Spania. Det var min «hytte». Det var sol og varme, is på plenen, god mat som var annerledes enn hjemme. Så var det dette med tid! Tid til å sitte ned med familien😍. Dette er noe av det jeg setter mest pris på med den spanske kulturen, og noe jeg har tatt med meg. Mine besteforeldre var etnisk norske, men grunnet jobb reiste de mye. De kjøpte et lite hus på et spansk området, i en liten kystby. Dette lille huset har jeg omsider kjøpt tilbake i familien, og vi skulle tilbringe vår første påske og sommerferie der, på flere år. 

Det vi håper på i stedet, er fantastisk vær her hjemme. Da kan ha de lange kveldene hjemme i hagen i stedet😉👍

Anonymkode: bd855...20a

Skrevet

Fint vær! ☀️

Alt blir gøy med fint vær. Elsker å kjenne sola varme på kroppen. Liker best å ligge i sola og lese. Ha fine omgivelser, helst sjøutsikt. Grilling, venner. 

Anonymkode: 038c9...cd5

Skrevet

Husker menneskene jeg var med, og som du sier: lukt osv. HVOR vi var er ikke like klart i minne. 

God tid, foreldre som tullet og lekte med oss. Is, grilling, latter. Løpe i regne, hoppe på trampoline i regnet. Sitte på bergknausen etter bading å spise den nydelige maten min onkel hadde kokkelert sammen på engangsgrill.

Masse fjas! Mitt første kyss på en campingplass, plukke blåbær med kusina mi og lage rullekake på kvelden hos våre besteforeldre. Pacific blue på TV før jeg la meg 😅

Anonymkode: 9d5c6...3a6

Skrevet

Jeg husker at vi var på utenlandsturer hvert år. Typisk syden, men også bilferier til Italia, Frankrike. 
Elsker å reise😁👍🏻

Anonymkode: ea23a...6b8

Skrevet

Mine aller beste sommerminner er fra da mamma tok meg med rundt på tur i Hellas da jeg var liten. Vi reiste aldri til parker, store turiststeder eller masseturismen. Vi reiste dit vi så og si aldri hørte andre snakke norsk. Jeg glemmer aldri det lille pensjonatet der ett voksent ektepar « adopterte « meg. De er fortsatt min « familie « i dag. Dagen kunne gå med til å henge i hælene til Maria mens hun snakket gresk og jeg norsk og allikevel forstod vi alt. Jeg husker den gode enkle maten på tavernaer og musikken. Jeg husker lange dager på turer i fjellene og lange dager på stranden . Vi var gjerne borte i flere uker av gangen . Jeg lærte både å svømme og å sykle i Hellas . Jeg lærte å snakke litt gresk og jeg elsket å oppleve landet. Nå prøver jeg å gi barna mine det samme og tviholder i det enkle og ekte Hellas . Jeg blir overlykkelig om ingen snakker norsk der jeg er. Mamma hadde dårlig råd men vi sparte til de ukene gjennom hele året og gjennom hele vinteren drømte vi oss ned igjen gjennom haugevis av bilder vi tittet på. 

Skrevet

Tid, sol, sykle ute ved midnatt kun fordi det er sol ute, fisking i elva, teltturer, myggstikk, godt humør, blanke dager, is og en følelse av frihet selv om man er hjemme. 

Mine beste barndomsferier var med mormor og morfar på hytta ❤ 

Anonymkode: 57217...d07

Skrevet

Mine barndoms somre handlet om å arbeide. Er født og oppvokst på et småbruk, der økonomien ikke tillot leid hjelp, og det var dessuten " i en annen tid", så var det verken tid eller penger til ferietur. Melkekyrne og fjøsstellet tok heller ikke ferie. 

Ellers mye moro også, og jeg kan knapt huske at det regnet... 

Sommerferie i dag handler om ro, lavt tempo, sene kvelder, late morgener, kaffe på terrassen, gode bøker. Et glass vin på kvelden. Hjemme eller på hytta. Deilig! 

Anonymkode: ce195...1f1

Skrevet

Både meg og ungene har ganske like kminner og meninger om sommerferie. Late dager på hytta uten en plan. Det er alltid mye som skjer, men aldri noe planlagt og været er aldri noen hindring. Det er bål, sene kvelder, masse mennesker, unger som leker, voksne som ordner med ting og tang. 

Ungene klaget over st vi aldri var i syden, men etter fire uker med besteforeldre i Syden kom de hjem med konklusjonen: vi skal aldri mer feriere andre steder enn hytta hver sommer. Begge hadde storkost seg, men de følte de hadde gått glipp av hele sommerferien når de ikke gjorde som de alltid pleide. Ikke opplevde den norske sommeren når den var her osv. Vi blir brune selv når andre klager over været, vi er alltid ute så farge får vi og vi kler oss etter været. Ingen nedtur å gå med jakke og genser, det varer jo ikke lenge. Selv jeg som aldri soler meg blir brun hver sommer, jeg er i solen hele dagen selv om jeg ikke ligger på en solseng og slikker sol. 

Anonymkode: 07f30...a8f

Skrevet

Ferie for meg er sol og varme - og bading! Er det sol og varme koser vi oss på hytta som ligger ved vannet. Er det kaldt og regn blir jeg værsyk og deppa og lengter til "syden". Er været bra kan jeg kose meg hjemme om så er. Gi meg 😎 så er det ferie for meg!

Anonymkode: 86813...f07

Skrevet

Gode barndomsminner betyr ikke lenger det samme som god ferie nå :P

Jeg har gode barndomsminner om at vi lå i telt å at vi lå på campingplass der de hadde dyr som vi fikk lov å holde på. Husker vi fikk holde på en kanin blant annet. Husker også hadde flere av campingplassene hadde så gøy lekeplass at vi ville jo ikke inn om kvelden.

Hvis jeg skulle beskrivet en god ferie nå så hadde det vært på hotell eller hytte med eget toalett og dusj. Helst i utlandet,å også sove leeeenge. Heldigvis sover sønnen min på 8 år lett til 10,så det er utrolig deilig. MEN pengene til hytte/hotell har vi overhodet ikke så det blir overnatting i telt som dessverre er dyrt nok.

Anonymkode: 0b2b5...94d

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Gode barndomsminner betyr ikke lenger det samme som god ferie nå :P

Jeg har gode barndomsminner om at vi lå i telt å at vi lå på campingplass der de hadde dyr som vi fikk lov å holde på. Husker vi fikk holde på en kanin blant annet. Husker også hadde flere av campingplassene hadde så gøy lekeplass at vi ville jo ikke inn om kvelden.

Hvis jeg skulle beskrivet en god ferie nå så hadde det vært på hotell eller hytte med eget toalett og dusj. Helst i utlandet,å også sove leeeenge. Heldigvis sover sønnen min på 8 år lett til 10,så det er utrolig deilig. MEN pengene til hytte/hotell har vi overhodet ikke så det blir overnatting i telt som dessverre er dyrt nok.

Anonymkode: 0b2b5...94d

Tror du det? Jeg tror at mennesket er i bunn og grunn den samme. For tre år siden  hadde vi Danmarksferie med ungene. Tre parker og masse gøy. Vi bodde ved en lun langgrunn vik, der badet vi hver kveld rundt åtte på kvelden. Vannet var så varmt. Disse kveldsbadene er det ungene fortsatt prater om. Parkene husker de men den beste ferien var den gangen vi badet hver kveld sier de. Joda, ferien kostet penger den, men de de husker tilbake på med glede var vi badet hver kveld. Dette er åpenbart minner mine barn har godt lagret i minnebanken. 

Anonymkode: 8fae0...5ac

Skrevet

Dra på stranda,  ha med jordbær , rundstykker og spise is.  Grille på verandaen hjemme og barn som løper rundt barbeint i kveldssola.  Alt som gir barna glede og oss voksne hvilepuls egentlig.  

Anonymkode: 38968...e83

Skrevet

Min drømmeferie er å få ligge i fred i sola. Knapt røre meg, bare lese, høre på musikk, drikke kaffe og en kald øl. 
Men sånn er det jo ikke når man har familie😅

Anonymkode: 9c3fa...054

Skrevet

Storfamilien. Det er mine beste ferieminner. At vi alle flyttet inn i mormor og morfars digre hus, jeg og søsken og fettere og kusiner. Vi lekte i hagen; plukket jordbær, gikk tur med hunden, badet... vanlige sommerting, men i en slags Bakkebygrenda-stemning.

Anonymkode: 80e05...44d

Skrevet

Vokste opp på gård, så vi hadde ferie annethvert år. Hverken råd eller tid til mer. Avhengig av fjørhjelp for å dra bort. I starten dro vi til Sverige, leide "stugor". Og jeg husker med gru en ferie med drittvær! Typisk trøndersommer,- i Sverige. Tror aldri jeg har opplevd mine foreldre så "grinete",- men skjønner jo det nå: Deres eneste ferie sammen, stuet sammen i en enkel hytte. Ett rom med køyesenger til alle mann. Det aller meste av parker og annet som var mulig å besøkle var stengt pga regn og delvis flom noen steder.... Også var vi på feire et år hvor vi bodde på en fantastisk hyttecamping, i ei hytte stor som et hus. Hadde TV til og med. SOl hver dag,- men husker enda hvor kaldt det var det året. Frøs mye...

Ellers så husker jeg med glede de årene vi traff med været den uka vi var på tur. Et år var det hetebølge (men det var jo i Sverige, så var jo ikke ubehagelig varmt heller),- og det er den beste ferien jeg husker fra Sverige. Masse is, brus og bading i innsjøen som hadde rød sand og var så varm og god og "myk"....

Så begynte vi å reise til "syden",- og jeg kan huske absolutt alle turene. Elsker strandliv,- ikke å ligge pal og sleike sol,- men hele pakka. Med bading,-spill og ball og gøy, og det å bare "chille" i solsenga og lese ei god bok. Vi var ofte ute og spiste middag, det hadde vi ikke råd til hjemme i Norge,- og fikk øynene opp for å smake nye ting. Mamma og pappa var aldri så til stede som foreldre som på disse turene. VI fant på mye forskjellig, men ikke noe ble planlagt. Tok det som "det passet seg": VI trengte jo ikke planlegge etter været...

Dette henger igjen nå som voksen. Elsker sol og varme. Ikke for å bli brun eller bare ligge flat på stranda dag ut og dag inn. Bare det å kunne gå ut uten å kle på seg ekstra "skydd", det være seg mot vind, regn eller kulda.;- deilig. Man trenger ikk eplanlegge, eller ut fo rå KJENNE hva man bør ha på seg..... Egentlig det aller BESTE med ferie i "godværsikre strøk".. Å ikke behøve planlegge x antall aktiviteter fra dag til dag slik at man har noe å gjøre uansett hvordan været blir,- det er gull verdt! Jeg er "planleggingsnerd" til vanlig,- må til for at hverdag med barn, jobb og aktiviteter skal gå opp. Når det er ferie vil jeg gjerne slippe det. Men her jeg bor er det klin umulig å bestemme seg for enhver aktivitet som er BITTELITT væravhengig..  

Uansett hvor i verden jeg er, såfremt jeg vet jeg er sikret stabilt varmt og godt vær,- så er jeg i godt humør og jeg klarer slappe av og nyte det å bare være til stede og bli litt "hakuna matata".... Legg til muligheter for å smake ny mat,- se historiske steder og mulighet for å jogge lange,- eller korte (elt etter humøret den dagen),- turer hver morgen før resten av  familien står opp.... Da er ferien perfekt!

Anonymkode: 3615a...183

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...