Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #1 Skrevet 15. mai 2020 Jeg jogger/går 2-3 ganger i uken. Med jogge/gå mener jeg at jeg jogger i nedoverbakker og dere det er flatt, på grunn av skader i rygg og bekken klarer jeg ikke å jogge oppover. Er veldig kupert her jeg bor Er ute i underkant av 2 timer, og tilbakelegger ca 15 km. Den nye kjæresten min har reagert på at jeg ikke har med meg drikke, og mener det er veldig viktig at jeg har det. Personlig føler jeg ikke noe behov for det. Har dere med dere drikke når dere er ute og jogger? Er det noe jeg eventuelt burde, og hvorfor? Anonymkode: 2fab0...c45
tante grusom master of law Skrevet 15. mai 2020 #2 Skrevet 15. mai 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg jogger/går 2-3 ganger i uken. Med jogge/gå mener jeg at jeg jogger i nedoverbakker og dere det er flatt, på grunn av skader i rygg og bekken klarer jeg ikke å jogge oppover. Er veldig kupert her jeg bor Er ute i underkant av 2 timer, og tilbakelegger ca 15 km. Den nye kjæresten min har reagert på at jeg ikke har med meg drikke, og mener det er veldig viktig at jeg har det. Personlig føler jeg ikke noe behov for det. Har dere med dere drikke når dere er ute og jogger? Er det noe jeg eventuelt burde, og hvorfor? Anonymkode: 2fab0...c45 Jeg har kun med vann på joggeturen når det er skikkelig varmt ute. Har drikkebelte. Men nå jogger jeg ikke like langt som deg.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #3 Skrevet 15. mai 2020 Jeg har aldri med drikke på joggetur, men jeg er sjeldent ute i mer enn 30-40 minutter heller da (jogger hele tiden). Jeg får sting og må faktisk alltid jogge om morgningen før jeg drikker eller spiser noe. Har heller ikke med drikke på gåturer med hunden (1-2 timer), men har med på fjellturer på over 1-2 timer. Anonymkode: 12f3f...e33
Gemini77/ Skrevet 15. mai 2020 #4 Skrevet 15. mai 2020 Jeg løper alt mellom 8-15 km og jeg har aldri med drikke. Hvis du ikke er tørst så er ikke det et problem. Mener noen sa at hvis du løper på tid (under et maraton f.eks) er det greit å få i seg sukker underveis og vann etter rundt 2 timer. ellers er det bare å drikke godt når du er tilbake fra turen. Jeg sliter mye med betennelse i hofte og kne og kjenner mye mer smerter i nedoverbakker enn flatt og oppover. Kroppen får mye større belastning i nedoverbakker så reagerte litt på at du klarer det men ikke opp. Du bør kanskje være litt forsiktig med krappe nedoverbakker også.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #5 Skrevet 15. mai 2020 Har jogget flere turer over 20km uten å ha med drikke de siste ukene (ligger normalt på 10-12km altså. Så ikke daglig med slike turer). Er ikke akkurat varmt. Her hjemme har jeg aldri med drikke,- bortsett fra om vi har "Hetebølge",- sånn ca en eller to turer hvert 5 år kanskje.... I Syden har jeg alltid med vann da det gjerne er over 25 grader selv om jeg har meg ut mellom 0700 og 0730. Men her hjemme,- nope. Innendørs må jeg også drikke,- alltid. Om det bare er ei 25min styrkeøkt foran tv så trenger jeg noen "super" underveis. Om du kjenner du blir tørst underveis så er det jo selvfølgelig noe å vurdere. Er stor forskjell på hvor mye man svetter eller hvor mye veske man trenger generelt. Kjenner du ikke behov for å drikke,- trenger du det ikke. Så enkelt. Om du en enkelt tur blir tørst vil ikke det si at man MÅ ha med drikke hver gang fremover,- kan jo hende du har drukket litt lite tida før. Hører noen si "det er for sent å drikke når man har blitt tørst",- det er bare tull og tøys!!! Bare til info Anonymkode: 1605f...aa6
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #6 Skrevet 15. mai 2020 Bare når det er veldig varmt. Jogging nedover er heller ikke bra for bekken altså. Anonymkode: e096e...f69
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #7 Skrevet 15. mai 2020 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bare når det er veldig varmt. Jogging nedover er heller ikke bra for bekken altså. Anonymkode: e096e...f69 Det tenkte jeg også og kommentere. De aller fleste smerter i hofter, rygg og ben har verre av å gå nedover enn oppover. Å komme seg OPP en bakke er mer slitsomt (kondisjon og muskelmessig) men å gå ned gir mye høyere belastning på ledd generelt. Har selv problem med hofter og selv om jeg hater oppoverbakker, så er det nedover det blir vondt. Men når det er sagt,- dette kjenner du selvfølgelig best selv. Uansett så tenker jeg at har du rygg og bekkensmerter ville jeg vært forsiktig med å jogge nedover,- for tror det vil forverre situasjonen din. Tren heller kjernemuskulatur og setemuskler og prøv jogge oppover etter hvert. Anonymkode: 1605f...aa6
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #8 Skrevet 15. mai 2020 22 minutter siden, Gemini77/ skrev: Jeg løper alt mellom 8-15 km og jeg har aldri med drikke. Hvis du ikke er tørst så er ikke det et problem. Mener noen sa at hvis du løper på tid (under et maraton f.eks) er det greit å få i seg sukker underveis og vann etter rundt 2 timer. ellers er det bare å drikke godt når du er tilbake fra turen. Jeg sliter mye med betennelse i hofte og kne og kjenner mye mer smerter i nedoverbakker enn flatt og oppover. Kroppen får mye større belastning i nedoverbakker så reagerte litt på at du klarer det men ikke opp. Du bør kanskje være litt forsiktig med krappe nedoverbakker også. Problemet er at jeg har hatt en større operasjon i nedre del av ryggen hvor i hovedsak hele ryggraden ble brukket, rettet opp, avstivet og satt sammen igjen. I tillegg hadde jeg invalidiserende bekkenløsning med siste av barna. Uansett, på grunn an denne ryggen som ble stivere etter bekkenløsningen får jeg vondt av å løpe oppoverbakker siden da må jeg løfte beina høyere om du forstår, så da må jeg ta det mer med ro, og går for istedenfor. Er veldig flink til å lytte til kroppen min, så hadde jeg fått smerter av å jogge nedover hadde jeg ikke gjort det. Er uansett veldig fornøyd med å kunne jogge i det hele tatt siden det er noe legene mine i alle år har sagt jeg ikke kunne. I 2016 fant jeg ut jeg skulle prøve å motbevise det Har per i dag mye mindre smerter enn før jeg begynte å jogge. Anonymkode: 2fab0...c45
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #9 Skrevet 15. mai 2020 Så langt dere løper! Flinke! Selv er jeg helt ferdig etter 5 km, og jeg greier ikke lenger heller. Det er bakkete og kupert i alle retninger, så føler det jobber imot meg og. Men dere er flinke! 👏 Anonymkode: 463f1...e16
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #10 Skrevet 15. mai 2020 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så langt dere løper! Flinke! Selv er jeg helt ferdig etter 5 km, og jeg greier ikke lenger heller. Det er bakkete og kupert i alle retninger, så føler det jobber imot meg og. Men dere er flinke! 👏 Anonymkode: 463f1...e16 Jeg begynte med å gå en 3-4 km i skog og mark (var totalt utrent). Det å gå i skog og mark øker balansen og styrker kjerne muskulaturen. Etterhvert ble det kombinert med å gå raskt på asfalt. Sakte men sikkert økte jeg lengden. Nå lengden kom over en 7-8 km og jeg ikke ble så veldig sliten av det begynte jeg å jogge enkelte biter av turen. På den måten kom jeg sakte men sikkert opp på der jeg er i dag. Det er viktig å lytte til kroppen, og sakte men sikkert arbeide seg oppover. Dersom det går for fort har man lett for å overbelaste og få treningskader. Leste en artikkel en gang hvor det stod at 85% av alle treningskader var på personer som hadde trent under et år siden de hadde startet for tøft. HI Anonymkode: 2fab0...c45
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #11 Skrevet 15. mai 2020 Jeg har alltid med meg vannflaske på joggeturer. Jeg blir fort så slapp uten. Så selv om vann er uten næring og energi føles det bedre med en slurk innimellom. Anonymkode: 4e3a3...38e
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #12 Skrevet 15. mai 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg begynte med å gå en 3-4 km i skog og mark (var totalt utrent). Det å gå i skog og mark øker balansen og styrker kjerne muskulaturen. Etterhvert ble det kombinert med å gå raskt på asfalt. Sakte men sikkert økte jeg lengden. Nå lengden kom over en 7-8 km og jeg ikke ble så veldig sliten av det begynte jeg å jogge enkelte biter av turen. På den måten kom jeg sakte men sikkert opp på der jeg er i dag. Det er viktig å lytte til kroppen, og sakte men sikkert arbeide seg oppover. Dersom det går for fort har man lett for å overbelaste og få treningskader. Leste en artikkel en gang hvor det stod at 85% av alle treningskader var på personer som hadde trent under et år siden de hadde startet for tøft. HI Anonymkode: 2fab0...c45 Så god du er, godt gjort å jobbe seg tilbake på den måten Hvor lang tid tok det deg å komme fra gåtur i skog og mark til der du er nå? Anonymkode: b4061...242
frk Nilsen Skrevet 15. mai 2020 #13 Skrevet 15. mai 2020 (endret) Løper nesten aldri med drikke, kun på de varmeste dagene. Løp 15km 1.mai, da løp jeg med camelback løpesekk. Vannet helte jeg ut når jeg kom hjem, var ikke behov. Jeg sliter mer med å få i meg væske og næring når jeg løper, blir kvalm og uvel hvis jeg får i meg for mye (dvs 1 stor slurk i gangen) Må ta bittesmå slurker, som regel svelger jeg bare litt av vannet og spytter ut resten. Løper som regel turer på 5-10km (2-4g i uken) Har fått "kjeft" av fotballtreneren at jeg ikke drikker "nok" vann i følge normen i pausen når det er kamp. Han ble stille når jeg spurte om han ville jeg skulle spy 5min ut i 2.omg. Du kjenner kroppen din best, om du ikke trenger drikke på turen er det helt ok Endret 15. mai 2020 av frk Nilsen
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #14 Skrevet 15. mai 2020 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så god du er, godt gjort å jobbe seg tilbake på den måten Hvor lang tid tok det deg å komme fra gåtur i skog og mark til der du er nå? Anonymkode: b4061...242 Ikke jobbe meg tilbake, jobbe meg opp, aldri vært løper før dette. Husker ikke hvor lang tid det tok, men jeg kan nok ikke sammenlignes med "vanlige" folk heller. Jeg har ødelagt rygg og bekken samt at jeg på det tidspunktet hvor jeg begynte var jeg veldig overvektig. Anonymkode: 2fab0...c45
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #15 Skrevet 15. mai 2020 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke jobbe meg tilbake, jobbe meg opp, aldri vært løper før dette. Husker ikke hvor lang tid det tok, men jeg kan nok ikke sammenlignes med "vanlige" folk heller. Jeg har ødelagt rygg og bekken samt at jeg på det tidspunktet hvor jeg begynte var jeg veldig overvektig. Anonymkode: 2fab0...c45 Det var derfor jeg skrev at det var godt gjort å jobbe deg tilbake. Mente ikke noe galt med det, beklager Anonymkode: b4061...242
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2020 #16 Skrevet 15. mai 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det var derfor jeg skrev at det var godt gjort å jobbe deg tilbake. Mente ikke noe galt med det, beklager Anonymkode: b4061...242 Jeg tok det ikke som noe galt Det eneste jeg prøvde å si var at hvor lang tid jeg brukte på å komme meg opp antagelig ikke kan sammenlignes med vanlige folk. Begynte våren 2016, har vært der jeg er nå av og på i 2,5 år (hadde en pause juli19-feb20 etter et stygt fall hvor jeg bare gikk). Anonymkode: 2fab0...c45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå