Gå til innhold

Er jeg overbeskyttende?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 8 år er veldig forsiktig av seg å dermed ikke lært å sykle før i Oktober ifjor. Han har syklet en del utenfor her vi bor men siden vi bor i en endevei så er det veldig få biler, å aldri alene ettersom det er litt skarp sving her så bilene kommer ganske plutselig.  Nå spurte moren til en god venn av sønnen min som han ikke har lekt med siden før corona,om ungene kan sykle sammen til skolen imorgen for det hadde sønnen hennes så lyst til. Sønnen min såg meldingen å har selvsagt veldig lyst til dette men jeg føler meg ikke helt trygg på det ettersom det ikke er så lenge siden han lærte å sykle å ikke har øvet seg så mye enda. Det er ca 30 minutt å sykle på en vei med lite biler.Sønnen min er sint og lei seg når jeg sier at jeg ønsker å vente litt med at han skal sykle til skolen.Er jeg for overbeskyttende? 

Når fikk barnet ditt sykle til skolen foresten? Bare lurer på hva som er vanlig,selv om vår situasjon blir ganske annerledes ettersom han nylig har lært å sykle.

Anonymkode: 1e880...848

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker han bør være sikker på sykkelen om han skal sykle til skolen, OG at dere har trent sammen på trafikkregler, det å ferdes i trafikken på og med sykkel, og også trene på skoleveien sammen.

Hadde ikke sendt ham og en kompis alene på en 30 minutters sykkeltur til skolen sånn helt plutselig. Så kommer det jo i tillegg det med trafikk på veien, om de må krysse veien, gang- og sykkelsti eller fortau m.m.

Ville først ha øvd samme på å sykle skoleveien uansett.

Anonymkode: 0d1a7...bb5

Skrevet

Slutten av 4. klasse når de har gjennomgått sykkelopplæring på skolen. Før det er verken synsfelt eller oppmerksomheten god nok til at de hader god nok oversikt. Men de har selvfølgelig syklet mye sammen med oss før det, både til skolen og turer ellers. 

Anonymkode: c0df5...0c9

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker han bør være sikker på sykkelen om han skal sykle til skolen, OG at dere har trent sammen på trafikkregler, det å ferdes i trafikken på og med sykkel, og også trene på skoleveien sammen.

Hadde ikke sendt ham og en kompis alene på en 30 minutters sykkeltur til skolen sånn helt plutselig. Så kommer det jo i tillegg det med trafikk på veien, om de må krysse veien, gang- og sykkelsti eller fortau m.m.

Ville først ha øvd samme på å sykle skoleveien uansett.

Anonymkode: 0d1a7...bb5

Ja den opprinnelige planen før vi ble spurt om dette var å la han sykle til skolen alene fra 4.klasse også øve masse på å sykle i sommerferien.Da tenkte jeg vi kunne øve mye på å sykle til skolen.

Anonymkode: 1e880...848

Skrevet

Du har ikke mulighet til å sykle sammen med dem? Hadde vært helt uaktuelt å sende mine barn alene på sykkel i 30 min da de var 8 år. Mine fikk lov til å begynne p sykle i 5. Klasse. 

Anonymkode: d371e...fc2

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slutten av 4. klasse når de har gjennomgått sykkelopplæring på skolen. Før det er verken synsfelt eller oppmerksomheten god nok til at de hader god nok oversikt. Men de har selvfølgelig syklet mye sammen med oss før det, både til skolen og turer ellers. 

Anonymkode: c0df5...0c9

Å ja her sykler de fleste til skolen allerede. Eneste grunnen til at jeg holder igjen er fordi han nylig har lært å sykle å aldri har syklet ute uten en voksen før.Men da tror jeg vi venter til 4.klasse for da kan vi øve mye på å sykle til skolen i ferien så jeg ser hvordan det går.

Anonymkode: 1e880...848

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har ikke mulighet til å sykle sammen med dem? Hadde vært helt uaktuelt å sende mine barn alene på sykkel i 30 min da de var 8 år. Mine fikk lov til å begynne p sykle i 5. Klasse. 

Anonymkode: d371e...fc2

Her sykler de fleste i klassen til skolen,men de har jo kunne syklet i mange år da.

Anonymkode: 1e880...848

Skrevet

Mine har lært å sykle uten støttehjul da de var fem. Å sykle til skolen har de ikke fått lov til før i fjerde. Skolen oppfordrer jo også til dette her vi bor. Hadde vi hatt trygg gangvei til skolen hadde det kanskje vært noe annet. Men å sykle i veibanen når de er åtte hadde jeg aldri sagt ja til. 

Anonymkode: bb9d7...be5

Skrevet

Min 8-åring får sykle til skolen, men det er 1 km og gangvei hele veien. Om han hadde måttet sykle på bilveien så hadde han ikke fått lov på lenge enda. (Det er 30-grense, men mange som ikke følger den.) Han lærte å sykle da han var 5.

Anonymkode: 8bee6...0a3

Skrevet

Mine har først fått lov i 4.klasse. Jeg ser mange barn som sykler til skolen alene når jeg leverer på morgenen. Mange av de er sikkert flinke til å sykle, men de er ikke nok oppmerksomme i trafikken. Er en del episoder som ikke alltid er helt heldige syns jeg.

Anonymkode: cc66a...88b

Skrevet

Helt uaktuelt å sykle alene, i 30 minutter, langs vei, før de er minst 10-11 år gamle. Det dreier seg ikke først og fremst om den tekniske sykklingen, selv om det også er viktig. Hovedinnvendingen min er at de stort sett ikke klarer å vurdere trafikk, fart eller avstand skikkelig før de er nærmere 12 år gamle.

Her får ingen sykle til skolen før i 5.klasse.

Anonymkode: 0f958...e80

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Helt uaktuelt å sykle alene, i 30 minutter, langs vei, før de er minst 10-11 år gamle. Det dreier seg ikke først og fremst om den tekniske sykklingen, selv om det også er viktig. Hovedinnvendingen min er at de stort sett ikke klarer å vurdere trafikk, fart eller avstand skikkelig før de er nærmere 12 år gamle.

Her får ingen sykle til skolen før i 5.klasse.

Anonymkode: 0f958...e80

De sykler bakveier så det er nesten ingen biler om morgenen. Men har nå inngått kompromiss om at han kan få sykle til skolen imorgen med kameraten sin,hvis jeg følger etter de på sykkel.Han syns det var litt flaut å ha mammaen sin med men når jeg sa det var eneste alternative så gikk han med på det.

Anonymkode: 1e880...848

Skrevet

Jeg er ikke overbeskyttende, og min datter i 3.klasse får ikke sykle til skolen enda. Og hun har kunne sykle siden hun var 5 år. 30 min skolevei her og, men med masse trafikk da. Hun er trygg på sykkel, men veldig vimsete. 

Så synes ikke du er overbeskyttende. 

 

Anonymkode: 5fe91...c4b

Skrevet

Jeg hadde nok syklet den runden med mitt barn noen ganger før jeg slapp han/hun alene med en klassevenn.

Føler  ikke du er overbeskyttende. 

Anonymkode: 9a43e...73e

Skrevet

Min 8 åring får sykle i nabolaget med sine venner. Lite trafikk her,  men ikke alltid så oversiktlig så jeg er engstelig. De har ikke lov til å sykle til skolen før 4.klasse, det har skolen bestemt (heldigvis).

Anonymkode: 7afe2...2d5

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

De sykler bakveier så det er nesten ingen biler om morgenen. Men har nå inngått kompromiss om at han kan få sykle til skolen imorgen med kameraten sin,hvis jeg følger etter de på sykkel.Han syns det var litt flaut å ha mammaen sin med men når jeg sa det var eneste alternative så gikk han med på det.

Anonymkode: 1e880...848

Synes dette høres ut som en veldig god løsning, HI. Da får han sykkeltrening og du slipper å sende han avgårde helt uten følge. 

Hvis det er snakk om en veistrekning uten at man må vurdere trafikk, så gjenstår strengt tatt bare det å bli god på å sykle. 

Tror mange glemmer at det er svært stor forskjell på skoleveier i dette landet. 

Anonymkode: 76d75...ed1

Skrevet

Min 2. Klassing får lov. Men det er gangvei hele veien og han har syklet siden han var 3år. I ditt tilfelle ville jeg latt han sykle dersom jeg selv var med.

Skrevet

Synes ikke du er overbeskyttende i det hele tatt. 

Det er stor forskjell på skoleveier her i landet og man må ta vurderingen etter det.

Følg din egen magefølelse og lykke til!

Anonymkode: dc707...6ea

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde nok syklet den runden med mitt barn noen ganger før jeg slapp han/hun alene med en klassevenn.

Føler  ikke du er overbeskyttende. 

Anonymkode: 9a43e...73e

Endte opp med å sykle sammen med de til skolen idag,for hadde ikke hjerte til å si nei til han når han hadde så lyst. Det gikk egentlig ganske fint men han trenger mer trening på å sykle opp bakker ser jeg :P De brukte bare 20 minutter å møtte bare på en eneste bil,dette er bakvei så det er kun de som skal til/fra huset som kjører der,ellers er det ikke trafikk der.

Anonymkode: 1e880...848

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min 8 åring får sykle i nabolaget med sine venner. Lite trafikk her,  men ikke alltid så oversiktlig så jeg er engstelig. De har ikke lov til å sykle til skolen før 4.klasse, det har skolen bestemt (heldigvis).

Anonymkode: 7afe2...2d5

Her sier skolen at det er opp til foreldrene å bestemme så ganske mange i hans klasse sykler til skolen. Rett utenfor her vi bor er det en skarp sving så bilene kommer så plutselig at han har ikke fått lov å sykle alene her.

Anonymkode: 1e880...848

Skrevet

Du er IKKE overbeskyttende!

Anonymkode: 583b2...5cc

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes dette høres ut som en veldig god løsning, HI. Da får han sykkeltrening og du slipper å sende han avgårde helt uten følge. 

Hvis det er snakk om en veistrekning uten at man må vurdere trafikk, så gjenstår strengt tatt bare det å bli god på å sykle. 

Tror mange glemmer at det er svært stor forskjell på skoleveier i dette landet. 

Anonymkode: 76d75...ed1

Det kjører biler der men veldig få ettersom dette er bakvei,så det er kun de bilene som skal til å fra huset.De brukte 20 minutter til skolen å traff faktisk bare på en eneste bil,så det er ikke så veldig trafikkert vei.

Anonymkode: 1e880...848

Skrevet
54 minutter siden, ulenissen skrev:

Min 2. Klassing får lov. Men det er gangvei hele veien og han har syklet siden han var 3år. I ditt tilfelle ville jeg latt han sykle dersom jeg selv var med.

Ja jeg endte opp med å sykle med de :) Her er det to veier til skolen å den ene veien er det fortau hele veien men da sykler de langs hovedveien der de kjører i 40,eller de kan sykle bakveien der det er bratte bakker og lite trafikk. Syns jo nesten det hadde vært tryggere om de syklet langs hovedveien for da er det nesten bare bortover så ingen skumle bratte bakker,å de risikerer ikke å møte på biler for det er fortau hele veien.Men ser det er bakveien alle vi kjenner bruker hvertfall.

Anonymkode: 1e880...848

Skrevet

JA veldig

Anonymkode: 6fb48...fe8

Skrevet

Ingen av mine har fått sykle før de har gjennomført sykkelproffene i 4. Klasse. Greit nok at de har kunnet sykle fra de gikk i barnehage - sykle som å tråkke rundt på en sykkel. Det betyr selvfølgelig ikke at de mestrer å håndtere en sykkel på vei eller mestrer et trafikkbilde.

Trygg trafikk har mye god informasjon om barn og hvordan de fungerer trafikken, blant annet hva de klarer å observere av elementer, bevegelser, fart osv. 
 

Vi hadde også en ganske alvorlig trafikkulykke i nærmiljøet for noen år siden, hvor et barn i klassen til min datter dessverre ble veldig hardt skadet. Han syklet til skolen. Det var gangvei hele veien, men han måtte krysse veien på to punkter. Han syklet rett ut ut i veien uten å se seg for og ble påkjørt. Det fikk jo også store konsekvenser for hele familien som fikk et sterkt handikapet barn og for den personen som kjørte på barnet😢

Anonymkode: dd824...56a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...