Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir ikkje vant til all tid det tar og at eget hus og uteområde kjem i siste rekke. Mannen er enda bare odelsgutt, men er med hele tiden.  Men har selv noen sauer. Andre som bor på gård? Er det slik det skal vere? Lemming, merking av lam, jaging på beite, veging, laging av gjerder, forhausting, stå i silo. Lista er uendelig. Når få tid til eget. Merker at eg har gitt opp uteområde og orker jeg ikke begynn før mannen viser interesse. Har nok med å holde det greit og ryddig inne. 

Anonymkode: 9ab34...184

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er til en viss grad slik du må regne med at det blir. Det er viktig å sørge for at hageområdet er lite og lettstelt. Glem kjøkkenhage, blomsterbedd ol. 

Anonymkode: f7637...997

Skrevet

Du må regne med å klare deg sjølv. Med hus, unger, hage, svigermor... Klem fra gardkjerringa

Anonymkode: 56c44...786

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må regne med å klare deg sjølv. Med hus, unger, hage, svigermor... Klem fra gardkjerringa

Anonymkode: 56c44...786

Ja, slik er det. Frustrerendes.

Anonymkode: 9ab34...184

Skrevet

Bolighuset er siste prioritet her og. Jeg har bodd på gård en del år, men er fortsatt ikke helt vandt med den store arbeidsmengden til mannen min. Syns det er særlig slitsomt når vi hadde baby. 

Men sånn er den jobben å være bonde. Vi må pusse opp et soverom her, og jeg vet at mannen min kommer aldri til å få tid til å få gjort så mye. Så det jeg ikke kan gjøre selv leier vi snekker til. Har kommet frem til det at de tingene jeg ikke klarer selv ute og inne må vi leie hjelp til. Det tar lengere tid å spare penger til, men sånn må det bli. 

Anonymkode: 2fdb8...0b6

Skrevet

Vi bor og driver gård. Jeg jobber fullt utenom, og mannen min har sin hovedjobb på gården.  Ja, det er mye jobb, men den som driver gården kan jo ikke fraskrive seg ansvar for alt annet...arbeidet blir ikke borte, og det er alltid noe som skal gjøres, men har man familie og hus så må det også prioriteres. Vi deler på henting og bringing i barnehagen, og ungene er ofte med i fjøset og på traktoren når jeg skal gjøre andre ting. Jeg gjør mest husarbeid om sommeren, men ellers deler vi på det. Og vi tar vare på huset og hagen- i ettermiddag var hele familien i hagen og ordnet. Vi reiser også bort innimellom. Det kan ikke bare være arbeid hele tida.

Anonymkode: 073fa...b59

Skrevet

Hmm... Kanskje jeg er heldigere med bonden? Nå i våronna er det ikke mye tid, men ellers ila vinteren har han vært med å pusse opp stua, to soverom og gang. Vi snakker rive ned tapet og tapetsere samt legge gulv, male og snekre møbler. Han vasker og rydder inne og tar barna med på skogsturer i helgene, kjører og henter i barnehagen osv. 

Vi driver med melk og kjøtt, samt skogbruk. Han jobber mye, men passer på å ha tid til hus og familie i de periodene som er roligere. 

Anonymkode: d65bc...bff

Skrevet

Eg er bonde sjølv, nettopp overteke og driv i samdrift. Har jobb utanom, 60%. Er heilt avhengig av at mannen tek mesteparten av hus og heim i onnene, og har framleis myyykje hjelp av foreldra mine. Har akseptert at huset til tider ser bomba ut (4 relativt små born) og når foreldra mine ikkje kan hjelpe må eg kutte jobben. Det er mykje arbeid, men for meg veldig givande. Borna er med på det arbeide dei kan, og vi får mykje verdfull tid ilag på den måten. Eg likar livsstilen, likar det å ha arbeid ute og øver på å puste med magen når ting hopar seg opp. Har òg hage, og kjøkkenhage, men har gode hjelparar i tanter og mamma. Likar å ha dette felles prosjekt med mannen og foreldra mine. 

Men ja, ein må svelge kamelar når det gjeld husarbeid og ein må prioritere tid med borna framfor skinande reine golv og teljekantar i klesskapet. Ein må ta ferieturar i småporsjonar og finne det gode i det livet ein har her framfor å leve på tanken om lange (og dyre...) ferieturar. Eg meinar at godene ved å ha godt arbeid, lære seg å mestre mange arbeidsoppgåver og å følje årstidene mtp tempo og arbeidsmengde veg opp for ulempene, men det er sikkert enklare å ta innover seg og akseptere arbeidsmengda når ein er oppvaksen med dette. Mannen min har heile tida vore klar over at eg kjem til å vere eindel opptatt i onnene. Han er òg oppvaksen på gard og veit kor mykje som krevst. Det er ein livsstil ikkje berre eit yrke, og det har sine fordelar og ulemper. 

Anonymkode: 5c311...b0a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...