Anonym bruker Skrevet 14. mai 2020 #1 Skrevet 14. mai 2020 Nå orker jeg ikke tilbakemeldinger på hva jeg har gjort feil før, lett å sitte på utsiden. Jeg har stadig fått beskjed om å la det være, ikke gjøre noe big deal ut av det, ikke si noe, bare sette frem mye og så ordner det seg.... Men nei. Hun spiser kun rundstykker. Dette Førde vi tar opp ett og ett rundstykke. Men det er kun sammalt hvete fin og hvetemel. Hun hæler ikke noe grovere hun har innimellom vondt i munnen pga regulering. Pålegg, det eneste hun liker er sjokoladepålegg, og leverpostei kan til nød gå men det må være så lite at det må smøres på og så skrapes av igjen. Hun tar med en flaske klemmesyltetøy på skolen. Men det nekter hun å spise annet hjemme. Så hver dag er det 6-8 rundstykker med sjokoladepålegg. Middag, fiskepinner og pannekaker. Pasta, men da bare vanlig pasta uten noe annet enn ketsjup. Liker ikke grønnsaker og ikke saus. Hun legger faktisk på seg, kanskje forde hun bare spiser karbohydrater. For hun legger på seg rundt magen/ryggen/flankene og ansiktet. Er normalvektig med 164 cm og 54 kg. Pubertet, surskap, utestenging, lavt selvbilde, ja, ikke lett å ta tak i dette. Seriøse tilbakemeldinger, ikke frekke vær så snill..... Anonymkode: 55a54...6cd
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2020 #2 Skrevet 14. mai 2020 Har du prøvd å bare ha sunn mat i huset? Hvis maten hun vil ha ikke er tilgjengelig så kan hun jo heller ikke spise den. Jeg vil ikke tro at det går mange dagene før hun vil prøve annen mat, i nøden spiser fanden fluer. Har du evt snakket med helsesøster? Anonymkode: 99bf7...3cb
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2020 #3 Skrevet 14. mai 2020 Har hun vært slik bestandog eller har det kommet i det siste? Hva synes hun selv om situasjonen? Spiser hun snop? Anonymkode: 74a3e...fc6
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2020 #4 Skrevet 14. mai 2020 Jeg har en 19 åring som var veldig kresen som barn, men han la det vekk når det ble flaut å spise hos venner og etterhvert kjæreste. Å sitte å pirke i maten når man har passert 12 år er ganske flaut... Spiser hun aldri hos andre? Min var aldri så kresen som du beskriver da, men han likte ikke løk, likte ikke grønnsaker, ville ikke ha saus, ville ikke ha ditt og datt, men det gikk seg til. Anonymkode: 42430...f49
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2020 #5 Skrevet 14. mai 2020 Har følgene tips: - Ikke kjøp mer sjokoladepålegg eller andre usunne varianter. Hvis barna mine vet at det finnes sjokoladepålegg i huset så vil de selvfølgelig bare ha det på maten! - Lag hva du vil til middag, IKKE ut fra hennes kriterier over hva hun skal spise. Vil hun ikke ha middag så får hun gå sulten. Lag middag som innebærer noe hun liker, f.eks pasta, men lag noe skikkelig mat og ikke bare fiskepinner og pannekaker. Jeg vil også helst bare spise taco eller pizza til middag, men balansert kosthold er viktig. Kan det være noe å prøve vegetaralternativer? Selv takler jeg ikke kjøtt og har spist poteter i brun saus hele barndommen. Er det noen spennende oppskrifter hun kan tenke seg å prøve? - Ikke lag diskusjoner eller fokuser på mat. Bare la det vær. - Snakk med henne og hør om det er noe hun kan tenke seg å prøve til pålegg eller middag? Noe hum har sett på insta eller sett venner spise? Hva med å ta henne med på butikken og se på utvalget? Gjør det til en positiv greie, et forslag, men ikke tvang. - Det får nå bare gå å spise de rundstykkene, jeg er ikke noen fan av brødskiver selv. Men hva med å bake rundstykker sammen med henne? Bruk fint kvernet grovt mel. Litt sunnere og en aktivitet sammen! - Vil hun prøve noe annet til frokost eller kvelds? Frokostblanding, yoghurt med müsli/granola, egg /eggerøre/omelett, matmuffins, innbakte horn, knekkebrød? Hilsen en som er ekstremt kresen på mat. Har vært det hele livet. Det er bedre med årene, så lenge jeg bestemmer selv. Takler ikke å spise noe hvis andre «tvinger» meg, jeg må velge det selv og må ha lyst på det av eget initiativ. Oppgitthet og kommentarer hjelper hvert fall ikke noe på, la mat være en glede og noe man koser seg sammen over! Anonymkode: 0ead4...952
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2020 #6 Skrevet 14. mai 2020 Når man er 15 år er man stor nok til å ta et ganske stort ansvar for eget kosthold (så lenge man blir tilbudt all alternativ, selvsagt, hun skal ikke stå for å skaffe mat til hus). Hun må forholde seg til mat utenfor huset i større og større grad, og det å sitte som student og kun spise rundstykker med sjokoladepålegg er ikke særlig kult. Jeg hadde ikke hatt annet fokus enn å passe på at hun kompenserer ensidig kosthold med nødvendig vitamintilskudd, og så servert vanlig mat til resten av familien. Vil hun ha noe annet til middag enn det som blir servert, får hun sørge for det selv. Ev bestille time hos ernæringsfysiolog og gjøre henne oppmerksom på hvilken forskjell et sunt kosthold har kontra det hun driver med nå. Anonymkode: ead3c...bd6
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2020 #7 Skrevet 14. mai 2020 Jeg tenker at dette kan være mer enn bare litt kresenhet. At det er en form for spisevegring. jeg ville snakket med henne og hørt hva hun tenker om det. Er det slik at hun føler at hun ikke kan spise andre ting. Eller er det mer at hun synes disse matvarene er mye bedre enn de andre. Ønsker hun å endre seg? Eller vil hun helst fortsette som nå? Dersom hun ikke føler at hun ikke kan endre seg ville jeg søkt hjelp som ved annen fysisk og psykisk sykdom. Søk på selektiv spisevegring. Det finnes også forening dere kan kontakte. Anonymkode: b2e52...22f
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2020 #8 Skrevet 14. mai 2020 Søk hjelp og slutt å ha usunne valg i huset. Tenker du må trappe ned på å ha det tilgjengelig. Dette er siste boks med sjokoladepålegg osv. Venninne til datteren var slik. Hos oss fikk hun ALDRI de usunne tingene. Vi hadde vanlig mat. Dette var aldri noe problem og hun ville til oss. Jeg tvang henne aldri til å spise noe, men vi hadde bare det vi hadde. Gradvis begynte hun å smake litt andre ting. Nå kan hun faktisk spise ting (hos oss) som hun aldri kunne drømt om å spise for tre år siden. Hjemme hos mor driver hun fortsatt med å være kresen (våger å være seg selv der sikkert) Denne jenta har åpenbart en form for spiseforstyrrelse. Aldri fått hjelp for det men jeg tror hun burde det. Samtidig så ser jeg at hun trives hos oss og egentlig vil ut av den onde sirkelen hun er i. Hun tar museskritt og har som sagt begynt å spise ørsmå porsjoner av det skumle. Anonymkode: bc22c...7ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå