Gå til innhold

Barn blir visstnok ikke så hardt rammet av covid-19, likevel er det hundrevis som får Kawasaki-lignende sykdom..?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Både Storbritannia og USA rapporterer om barn som trenger intensivbehandling for kawasaki. Da BLIR barn alvorlig syke likevel, da.. 

Anonymkode: 4be91...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Både Storbritannia og USA rapporterer om barn som trenger intensivbehandling for kawasaki. Da BLIR barn alvorlig syke likevel, da.. 

Anonymkode: 4be91...cfd

Bare ikke like hyppig som voksne likevel. Hva er vanskelig å forstå med det? 

Anonymkode: fe585...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må se på hvor mange som er syke vs hvor mange som blir alvorlig syke. Det er lavere prosent av barn som blir alvorlig syke enn voksne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt artikkelen: overskriften sier opp mot hundre barn har fått symptomer, men på slutten omtales de som «samtlige av de åtte barna»... 

Anonymkode: ceb96...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint med en link til artikkel. Og kawasaki er noe man ikke kjenner årsaken til, og som er en kriteriesykdom, så spørsmålet er om dette utbruddet er knyttet til covid eller om det er tilfeldig. 

Anonymkode: d8b92...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Både Storbritannia og USA rapporterer om barn som trenger intensivbehandling for kawasaki. Da BLIR barn alvorlig syke likevel, da.. 

Anonymkode: 4be91...cfd

En link gjør seg alltid

Anonymkode: 4e036...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Både Storbritannia og USA rapporterer om barn som trenger intensivbehandling for kawasaki. Da BLIR barn alvorlig syke likevel, da.. 

Anonymkode: 4be91...cfd

Jeg skjønner forresten ikke dette at "Da BLIR barn alvorlig syke likevel, da....?". Det er jo ikke noen som har sagt at barn ikke blir syke, eller ikke blir alvorlig syke, bare at det er svært uvanlig. At informasjon og kunnskap utvikler seg etterhvert som en ny sykdom skrider frem er jo heller ikke merkelig.

Foreslår at du leser feks artikkelen i Lancet, 

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31129-6/fulltext

Although the Article suggests a possible emerging inflammatory syndrome associated with COVID-19, it is crucial to reiterate—for parents and health-care workers alike—that children remain minimally affected by SARS-CoV-2 infection overall. 

 

 

Anonymkode: d8b92...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er VG (takk og lov at det ikke var Dagbladet, da hadde det jo vært nasjonal krise med rød blinkende overskrift). De kan jo knapt gjengi informasjon fra andre, langt fra omskrive det til noe som ligner noe fornuftig. Ville gått til BBC og sett hva de egentlig mener. Oversettelse har vi jo skjønt gjennom hele pandemien at ikke er deres sterke side.

Min generelle hovedregel: Ha som utgangspunkt at VG og Db har misforstått noe vesentlig i det de gjengir, og gå direkte til kilden. 

Anonymkode: d8b92...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mange er det egentlig snakk om da? Er det "nesten hundre" som de innleder med, eller er det åtte stk som de sier nederst i teksten?!? https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/5ebc6c3d0054670018b2faee

Anonymkode: ceb96...c90

Bare i New York er det nå 62 stk som har fått diagnosen og flere er under utredning for den. Av disse så hadde rundt 25 stk testet positiv for COVID-19 og 22 stk hadde anti-stoffer for COVID-19 (finner dessverre ikke artikkel, men skal linke om jeg finner den men det var ikke norsk avis). Men her er en som snakker litt om det.

Et barn døde på fredag og to barn døde på lørdag, så dette er helt klart veldig alvorlig. For de andre som får intensivpleie så kan det komme senskader som man ikke enda vet omfanget av. Helt klart noe å ta veldig alvorlig. 

De sier barn ikke blir syke men statistikken i andre land viser jo at det ikke er tilfellet. For barn blir syke, selv de uten andre diagnoser. Så et sted at spedbarn var svært utsatt for alvorlig sykdom og en ganske høy % av dem ble alvorlig syke, overaskende høy. Når det gjelder litt større barn (fra 5 år og opp) så var det også ganske mye høyere % av dem som ble alvorlig syke enn det jeg har fått inntrykk av fra myndighetene. 

Vi vet så alt for lite om COVID-19, vi vet ikke utfallet for barn i lengden. Jeg stoler iallefall ikke blindt på at dette er ufarlig for barn. 

Anonymkode: 7a3c6...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare i New York er det nå 62 stk som har fått diagnosen og flere er under utredning for den. Av disse så hadde rundt 25 stk testet positiv for COVID-19 og 22 stk hadde anti-stoffer for COVID-19 (finner dessverre ikke artikkel, men skal linke om jeg finner den men det var ikke norsk avis). Men her er en som snakker litt om det.

Et barn døde på fredag og to barn døde på lørdag, så dette er helt klart veldig alvorlig. For de andre som får intensivpleie så kan det komme senskader som man ikke enda vet omfanget av. Helt klart noe å ta veldig alvorlig. 

De sier barn ikke blir syke men statistikken i andre land viser jo at det ikke er tilfellet. For barn blir syke, selv de uten andre diagnoser. Så et sted at spedbarn var svært utsatt for alvorlig sykdom og en ganske høy % av dem ble alvorlig syke, overaskende høy. Når det gjelder litt større barn (fra 5 år og opp) så var det også ganske mye høyere % av dem som ble alvorlig syke enn det jeg har fått inntrykk av fra myndighetene. 

Vi vet så alt for lite om COVID-19, vi vet ikke utfallet for barn i lengden. Jeg stoler iallefall ikke blindt på at dette er ufarlig for barn. 

Anonymkode: 7a3c6...5cc

Ingen har sagt at det er ufarlig for barn, heller. 

New York er vel ellers en av de hardest rammede byene i verden, så 62 pasienter er ikke et svimlende tall, i et land med over 1 million smittede.

Anonymkode: fe585...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare i New York er det nå 62 stk som har fått diagnosen og flere er under utredning for den. Av disse så hadde rundt 25 stk testet positiv for COVID-19 og 22 stk hadde anti-stoffer for COVID-19 (finner dessverre ikke artikkel, men skal linke om jeg finner den men det var ikke norsk avis). Men her er en som snakker litt om det.

Et barn døde på fredag og to barn døde på lørdag, så dette er helt klart veldig alvorlig. For de andre som får intensivpleie så kan det komme senskader som man ikke enda vet omfanget av. Helt klart noe å ta veldig alvorlig. 

De sier barn ikke blir syke men statistikken i andre land viser jo at det ikke er tilfellet. For barn blir syke, selv de uten andre diagnoser. Så et sted at spedbarn var svært utsatt for alvorlig sykdom og en ganske høy % av dem ble alvorlig syke, overaskende høy. Når det gjelder litt større barn (fra 5 år og opp) så var det også ganske mye høyere % av dem som ble alvorlig syke enn det jeg har fått inntrykk av fra myndighetene. 

Vi vet så alt for lite om COVID-19, vi vet ikke utfallet for barn i lengden. Jeg stoler iallefall ikke blindt på at dette er ufarlig for barn. 

Anonymkode: 7a3c6...5cc

Kilder? Hvem er "de" som sier at barn ikke blir syke? Det har aldri jeg fått med meg. Alle kilder har presisert at barn kan bli syke, men at det er få og sjelden alvorlig. Så dette må du nesten underbygge. 

Hvilket sted sier at spedbarn er svært utsatt for alvorlig sykdom, og at en overraskende høy andel blir alvorlig syke? Det er også motstridende mot det de seriøse kildene sier, feks https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32380565 Data from China and the United States suggest a low prevalence of neonates, infants, and children, with those affected not suffering from severe disease.

https://coronavirusexplained.ukri.org/en/article/und0008/

Hvor er disse kildene, hvem er de, og disse stedene du har sett det? Vi er midt i en pandemi, anbefaler at alle oppfører seg som voksne, ansvarlige mennesker og ikke bare sprer rykter, men underbygger sine påstander. 

 

Anonymkode: d8b92...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er Covid-19 også farlig for barn. Men ingen får si det høyt, for NHO og pampene vil ha samfunnet "igang".

Anonymkode: cf94e...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen har sagt at det er ufarlig for barn, heller. 

New York er vel ellers en av de hardest rammede byene i verden, så 62 pasienter er ikke et svimlende tall, i et land med over 1 million smittede.

Anonymkode: fe585...93e

Jeg vil si at 62 pasienter med Kawasaki i NY er skremmende mye. Kawasaki er en ekstremt sjelden sykdom som vanligvis rammer kun 1 av 1 million, ubehandlet er den dødelig men senskader er det jo også for de som overlever. Det er også andre virussykdommer som kan gi Kawasaki men ikke i et så høyt antall som det ser ut som COVID-19 gjør. 

Absolutt noe som er skremmende.

 

 

Anonymkode: 7a3c6...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kilder? Hvem er "de" som sier at barn ikke blir syke? Det har aldri jeg fått med meg. Alle kilder har presisert at barn kan bli syke, men at det er få og sjelden alvorlig. Så dette må du nesten underbygge. 

Hvilket sted sier at spedbarn er svært utsatt for alvorlig sykdom, og at en overraskende høy andel blir alvorlig syke? Det er også motstridende mot det de seriøse kildene sier, feks https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32380565 Data from China and the United States suggest a low prevalence of neonates, infants, and children, with those affected not suffering from severe disease.

https://coronavirusexplained.ukri.org/en/article/und0008/

Hvor er disse kildene, hvem er de, og disse stedene du har sett det? Vi er midt i en pandemi, anbefaler at alle oppfører seg som voksne, ansvarlige mennesker og ikke bare sprer rykter, men underbygger sine påstander. 

 

Anonymkode: d8b92...62a

De er naturligvis myndighetene. Kilder på hva? Dette kan du lett finne ut av selv ved å søke litt rundt på nett. At spedbarn blir hardere rammet enn større barn er noe statistikken viser, noe du lett kan finne fram til selv. Google is king! 

Anonymkode: 7a3c6...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De er naturligvis myndighetene. Kilder på hva? Dette kan du lett finne ut av selv ved å søke litt rundt på nett. At spedbarn blir hardere rammet enn større barn er noe statistikken viser, noe du lett kan finne fram til selv. Google is king! 

Anonymkode: 7a3c6...5cc

At spedbarn er mer utsatt for alvorlig sykdom enn større barn er noe som det advares mot, ja, men det er noe helt annet enn det du sa i stad, nemlig:

"De sier barn ikke blir syke men statistikken i andre land viser jo at det ikke er tilfellet. For barn blir syke, selv de uten andre diagnoser. Så et sted at spedbarn var svært utsatt for alvorlig sykdom og en ganske høy % av dem ble alvorlig syke, overaskende høy. Når det gjelder litt større barn (fra 5 år og opp) så var det også ganske mye høyere % av dem som ble alvorlig syke enn det jeg har fått inntrykk av fra myndighetene."

Så jeg etterspør en kilde på at Spedbarn er svært utsatt for alvorlig sykdom, og at en overraskende høy andel av dem ble alvorlig syke. Dette er nemlig motstridende mot de rapportene som kommer fra fagmiljøene. Det advares mot COVID hos særlig de yngste, men at de er svært utsatt for alvorlig sykdom, nei, 

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/pediatric-hcp.html

As of April 2, 2020, infants aged <1 year accounted for 15% of pediatric COVID-19 cases in the U.S.4 However, this age group remains underrepresented among COVID-19 cases in patients of all ages (0.3%) compared to their percentage in the U.S. population (1.2%). Relative to adult patients with COVID-19, there were fewer children with COVID-19 requiring hospitalization (6–20%) and ICU admission (0.6–2%).4 Although severe complications (e.g., acute respiratory distress syndrome, septic shock) have been reported in children of all ages,4,9,12,19 they appear to be infrequent. Based on limited data on children with either suspected or confirmed infection with SARS-CoV-2, infants (<12 months of age) may be at higher risk of severe or critical disease compared with older children,16 with hospitalization being most common among children aged <1 year and those with underlying conditions, such as chronic lung disease (including asthma), cardiovascular disease, and immunosuppression.4 Other reports describe a mild disease course, including in infants.7,9,16

Og nei, Kawasaki er ikke dødelig ubehandlet, hvorfor fortsetter du å spre åpenbar feilinformasjon? At det er overopphopning av Kawasaki er bekymringsfullt, og krever flere studier, men det finnes behandling, de fleste blir friske, noen får komplikasjoner, og noen veldig få får alvorlig sykdom og noen svært få kan dø. Og nå er fagmiljøene klar over det, og tar hensyn til det. 

https://www.news-medical.net/health/Kawasaki-Disease-Prognosis.aspx

  • Early detection and treatment of Kawasaki disease usually results in complete recovery within six to eight weeks of symptom onset. The risk of complications such as coronary artery disease and coronary artery aneurysms is also markedly reduced.
  • In children who have not been treated, Kawasaki disease may be self limiting and resolve independently of treatment. However, there remains a risk of complications, particularly involvement of the coronary arteries.

Anonymkode: d8b92...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlige komplikasjoner av denne sykdommen er svært sjelden i Norge. Så lenge du får behandling tidlig nok, er det ikke farlig. Igjen må man forstå at USA er ikke Norge. I Norge er det en stor andel fattige, og de fattige er ikke fattige på den måten vi definerer norske fattige. De kommer alt for sent til lege fordi de ikke har helseforsikring.

Anonymkode: 3ae50...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Alvorlige komplikasjoner av denne sykdommen er svært sjelden i Norge. Så lenge du får behandling tidlig nok, er det ikke farlig. Igjen må man forstå at USA er ikke Norge. I Norge er det en stor andel fattige, og de fattige er ikke fattige på den måten vi definerer norske fattige. De kommer alt for sent til lege fordi de ikke har helseforsikring.

Anonymkode: 3ae50...070

Mente selvsagt i USA er det en stor andel fattige🙈

Anonymkode: 3ae50...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kilder? Hvem er "de" som sier at barn ikke blir syke? Det har aldri jeg fått med meg. Alle kilder har presisert at barn kan bli syke, men at det er få og sjelden alvorlig. Så dette må du nesten underbygge. 

Hvilket sted sier at spedbarn er svært utsatt for alvorlig sykdom, og at en overraskende høy andel blir alvorlig syke? Det er også motstridende mot det de seriøse kildene sier, feks https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32380565 Data from China and the United States suggest a low prevalence of neonates, infants, and children, with those affected not suffering from severe disease.

https://coronavirusexplained.ukri.org/en/article/und0008/

Hvor er disse kildene, hvem er de, og disse stedene du har sett det? Vi er midt i en pandemi, anbefaler at alle oppfører seg som voksne, ansvarlige mennesker og ikke bare sprer rykter, men underbygger sine påstander. 

 

Anonymkode: d8b92...62a

Norske myndigheter, for eksempel. Som åpnet barnehager og småskolen med begrunnelsen at få barn blir smittet av Corona. Litt må du vel ha fått med deg!? 

Anonymkode: 4be91...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Norske myndigheter, for eksempel. Som åpnet barnehager og småskolen med begrunnelsen at få barn blir smittet av Corona. Litt må du vel ha fått med deg!? 

Anonymkode: 4be91...cfd

Norske myndigheter, eller andre myndigheter for den saks skyld, har noen sinne sagt at barn ikke blir syke...litt må du vel ha fått med deg!?🙄

Anonymkode: db04f...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

*kuttet ut pga lengde*

De sier barn ikke blir syke men statistikken i andre land viser jo at det ikke er tilfellet. For barn blir syke, selv de uten andre diagnoser. Så et sted at spedbarn var svært utsatt for alvorlig sykdom og en ganske høy % av dem ble alvorlig syke, overaskende høy. Når det gjelder litt større barn (fra 5 år og opp) så var det også ganske mye høyere % av dem som ble alvorlig syke enn det jeg har fått inntrykk av fra myndighetene. 

Vi vet så alt for lite om COVID-19, vi vet ikke utfallet for barn i lengden. Jeg stoler iallefall ikke blindt på at dette er ufarlig for barn. 

Anonymkode: 7a3c6...5cc

 

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Norske myndigheter, for eksempel. Som åpnet barnehager og småskolen med begrunnelsen at få barn blir smittet av Corona. Litt må du vel ha fått med deg!? 

Anonymkode: 4be91...cfd

Det er en vesentlig forskjell på Barn ikke blir syke og Få barn. Du ser den? Jeg ba om kilde på at "De" sier at barn ikke blir syke. Meg bekjent har aldri myndighetene sagt at barn ikke blir syke. At de har sagt at få barn blir smittet er jeg uklar på om de har sagt direkte, så hvis du har en kilde på det skal jeg gjerne bekrefte det du sier. Men ut fra at du ikke har kommet med noen kilder, og bruker ord som ikke betyr det samme, er du sikker på at det de har sagt ikke er "få barn bli syke/alvorlig syke"?

Anonymkode: d8b92...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Norske myndigheter, for eksempel. Som åpnet barnehager og småskolen med begrunnelsen at få barn blir smittet av Corona. Litt må du vel ha fått med deg!? 

Anonymkode: 4be91...cfd

Ut fra mitt kjappe søk på fhi, helsenorge og i internasjonale databaser, så ble det sagt tidlig at få barn blir smittet av corona, med basis i tall fra Kina og populasjonsstudier. Det gjengis også i fhi sine rapporter og på myndighetenes sider. Det har blitt moderert noe nå, selv om dataene er sprikende. Feks på Island fant de færre smittede blant barn enn hos voksne https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2006100

Men det er på langt nær det samme som at barn ikke blir syke!

Anonymkode: d8b92...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ut fra mitt kjappe søk på fhi, helsenorge og i internasjonale databaser, så ble det sagt tidlig at få barn blir smittet av corona, med basis i tall fra Kina og populasjonsstudier. Det gjengis også i fhi sine rapporter og på myndighetenes sider. Det har blitt moderert noe nå, selv om dataene er sprikende. Feks på Island fant de færre smittede blant barn enn hos voksne https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2006100

Men det er på langt nær det samme som at barn ikke blir syke!

Anonymkode: d8b92...62a

Men de fleste som får kawasaki har fått det pga virusinfeksjon. Covid-19

Anonymkode: 4be91...cfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men de fleste som får kawasaki har fått det pga virusinfeksjon. Covid-19

Anonymkode: 4be91...cfd

Ja, det er en hovedteori at det er virus/mikrobiologisk årsak. Det er påvist covid-19 hos en del av barna som har fått det nå. Kombinasjonen covid-19-pandemi og et høyere antall barn som får Kawasaki og Kawasaki-lignende sykdom har gjort at man går ut med en obs-obs rundt det, så får tiden og forskningen vise hvor mange som blir rammet, og om de kan finne årsak/assosiasjoner til det. Kawasaki har vært knyttet til flere forskjellige virus og bakterier, men det er faktisk ikke helt etablert hva som er årsaken til det. Kawasaki kommer også interessant nok ofte i opphopninger og har en sesongfluktuasjon, med flere tilfeller gjerne på vinter/vår.

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fped.2019.00018/full

 Taking into consideration the knowledge gained from previous reports, the best scenario explaining the pathogenesis is “individuals with certain genetic backgrounds are affected by microorganisms which trigger KD.” 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3776809/

The time series from locations in the Northern Hemisphere extra-tropics revealed a clear seasonal cycle in KD case numbers with most sites having peaks in December through March, with a similar but non-significant trend in the Southern Hemisphere in fall and early winter. This result supports the hypothesis that an environmental trigger operates over a hemispheric scale and leads to seasonal clustering of KD cases.

Anonymkode: d8b92...62a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ut fra mitt kjappe søk på fhi, helsenorge og i internasjonale databaser, så ble det sagt tidlig at få barn blir smittet av corona, med basis i tall fra Kina og populasjonsstudier. Det gjengis også i fhi sine rapporter og på myndighetenes sider. Det har blitt moderert noe nå, selv om dataene er sprikende. Feks på Island fant de færre smittede blant barn enn hos voksne https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2006100

Men det er på langt nær det samme som at barn ikke blir syke!

Anonymkode: d8b92...62a

Kina hadde en annen virusvariant enn den som muterte og ble spredt i Europa og NY. Dette gjør det også vanskelig å ta tall fra Kina da det ser ut til at de landene som er hardest rammet har denne nye og farligere mutasjonen av viruset. Håper ikke det er den vi har i Norge. 

Anonymkode: 7a3c6...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...