Gå til innhold

50/50 eller mindre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren går fra hverandre nå etter og prøvd alt, barna er 1,4 og 10, han vil ha de 50/50, han er en super pappa og er en av mine beste venner,men synes i alle fall de 2 yngste er for små, så har tenkt og forslå anhver helg og 2 ganger i uka for han, og så han ha største 50/50 hvis han vil.

Hva tenker dere og har dere noen erfaring at så små er 50/50 ? altså 1 og 4 åring

Anonymkode: d52e6...1bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bosett dere veldig nært hverandre slik at ungene kan møte den andre når de er på samvær med ene.

Å skulle dra så mye frem og tilbake, annenhver helg og to dager i uken, det høres marerittaktig ut, for meg. I tillegg vil det splitte søsknene med ditt opplegg.

Anonymkode: d89b5...5c5

Skrevet

Høres dumt ut å splitte søsknene. Og enig med 5c5 om at det høres ut som et mareritt for ungene å både splittes og drive å flytte fram og tilbake 2 ganger i uka og annenhver helg. 

Anonymkode: c4943...78a

Skrevet

Om han er en super pappa som du sier, og har vært tilstedeværende frem til nå, så er 4-åringen stor nok til å bo 50/50. 1-åringen er kanskje mest knyttet til deg foreløpig? I såfall ville jeg foreslått at h*n kommer til deg et par dager i midten av pappauken i starten, så det ikke blir så lang tid borte fra deg om gangen. På den måten får søsknene vært sammen mesteparten av tiden også.

Anonymkode: c1e7c...db7

Skrevet

Hvis far er så flink, så kan vel han ha hovedomsorgen? Det bør ikke være noen automatikk i at mor skal bestemme dette. Det virker veldig ofte som at mor «gir» far samvær med hans egne barn. Sånn bør det ikke være!

Anonymkode: 68fc3...b05

Skrevet

Barn under skolealder bør ikke bo 50/50.

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis far er så flink, så kan vel han ha hovedomsorgen? Det bør ikke være noen automatikk i at mor skal bestemme dette. Det virker veldig ofte som at mor «gir» far samvær med hans egne barn. Sånn bør det ikke være!

Så lenge mødrene er de mest empatiske, så er det jo en helt selvsagt sak. Så snart de unge mennene og småbarnsfedrene slutter å være så egoistiske, overflatiske og navlebeskuende, så løser det problemet seg av seg selv. Men alle her VET jo at på norsk betyr ordene «super pappa» en omsorgsgiver som, hvis han var kvinne, ville ha blitt dømt nord og ned og kalt underkvalifisert. En «super pappa» betyr på norsk «en far som tok 4 uker permisjon med ettåringen (som ble brukt på en familiereise siden mor samtidig hadde ferie til gode).»

Eller det kan bety «en far som leker med barnet sånn at det ler - uansett tid på dagen. Leggetid, spisetid, badetid; han får ungen til å le. Trøtthet eller andre basalbehov ser han ikke nødvendigvis, men hva gjør vel det, mamma ser dem jo, og får mulighet til å være den festbremsen som starter legginga når latterkulene går over i gråt.»

Anonymkode: 00e6d...482

Skrevet

Har måttet tenke samme tanker her hos oss, da barnefar og jeg holder på å gi opp. To barn under 4 år. Hos oss har derimot barnefar tatt seg av begge barna opp i mot like mye som meg og begge barna er like knyttet til far som meg. Så dermed tror jeg det ville vært mer naturlig å ha dem 50-50  selv om yngste bare er halvannet år. Bufdir anbefaler derimot at mor bør ha hovedomsorgen for barna om de under 3 år. Ikke minst anbefaler de minst mulig flytting frem og tilbake mellom foreldre imens de er små... Men tenker det er en regel med rom for unntak. Hos oss har også barnefar bedre fysisk helse enn meg. Jeg utredes for somatisk sykdom. Så det vil også støtte opp å la far få 50%.

Så ja, om far skal ha 50% kommer vel helt an på situasjonen hos dere og ilkke minst hvordan far er som kjærlig omsorgsperson. Og om barna er like knyttet til far. Fedre kan være like som omsorgsforeldre som mor. Til og med bedre.

Anonymkode: c661c...65c

Skrevet

Barna er like knyttet til begge, men vi skal på familievernkontoret mandag,men 50/50 for 10 åring er i alle fall greit.

4åring synes jeg er for ung til 50/50,men er greit hvis familievernkontoret sier det,men minsten var 1 år i mars, så han er for liten synes jeg.

Men skal høre på hva fvk bestemmer, far må bo et stykke unna,da det blir nærmere pga jobb, ca 30 minutter unna

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har måttet tenke samme tanker her hos oss, da barnefar og jeg holder på å gi opp. To barn under 4 år. Hos oss har derimot barnefar tatt seg av begge barna opp i mot like mye som meg og begge barna er like knyttet til far som meg. Så dermed tror jeg det ville vært mer naturlig å ha dem 50-50  selv om yngste bare er halvannet år. Bufdir anbefaler derimot at mor bør ha hovedomsorgen for barna om de under 3 år. Ikke minst anbefaler de minst mulig flytting frem og tilbake mellom foreldre imens de er små... Men tenker det er en regel med rom for unntak. Hos oss har også barnefar bedre fysisk helse enn meg. Jeg utredes for somatisk sykdom. Så det vil også støtte opp å la far få 50%.

Så ja, om far skal ha 50% kommer vel helt an på situasjonen hos dere og ilkke minst hvordan far er som kjærlig omsorgsperson. Og om barna er like knyttet til far. Fedre kan være like som omsorgsforeldre som mor. Til og med bedre.

Er det virkelig sant at de mener at fedre ikke bør få hovedomsorg for barn under tre år? Hvis dette stemmer, så er det jo helt vilt og bør tas tak i. 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det virkelig sant at de mener at fedre ikke bør få hovedomsorg for barn under tre år? Hvis dette stemmer, så er det jo helt vilt og bør tas tak i. 

Hva er "vilt" med det? Det er jo helt naturlig.

Skrevet

50/50 for eldste er ikke noe problem, jeg vil tro 4-åringen også takler det greit selv om det ikke er anbefalt før skolealder.

Minste er for liten til 50/50, de har ikke tidsbegrep i det hele tatt enda så det blir for lenge. De anbefaler hyppig og kortere samvær når de er såpass små. Men pappa kan jo f.eks hente i barnehagen nærmest hver dag den uka han har de to andre, også kan du hente barnet før sengetid og ha kveldsstell, natt og morgen med det.

Anonymkode: ed54f...8da

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er "vilt" med det? Det er jo helt naturlig.

Det er jo ikke mer naturlig at mor har hovedomsorg enn far. Dette er en utrolig bakstreversk holdning!

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke mer naturlig at mor har hovedomsorg enn far. Dette er en utrolig bakstreversk holdning!

Det burde vært bare en bakstreversk holdning. Men det dessverre fortsatt sånn det naturlig at mor har hovedomsorg. Jeg synes det er utrolig leit at det fortsatt er så mange menn (ikke alle) som er vesentlig dårligere omsorgspersoner enn kvinner. Dersom du opplever noe annet, har du vært heldig.

Anonymkode: 84878...647

Skrevet

Barna er like knyttet til begge, men vi skal på familievernkontoret mandag,men 50/50 for 10 åring er i alle fall greit.

4åring synes jeg er for ung til 50/50,men er greit hvis familievernkontoret sier det,men minsten var 1 år i mars, så han er for liten synes jeg.

Men skal høre på hva fvk bestemmer, far må bo et stykke unna,da det blir nærmere pga jobb, ca 30 minutter unna

Flytter far for å bo nærmere jobben, og det er 30 minutter unna der du/dere bor nå, da tenker jeg at 50/50 ikke er bra heller for 10-åringen, for denne vil da miste samvær med sitt nettverk og venner den uken h*n da er hos far. Hvis far skal bo så langt unna, hvordan blir det da med skole/barnehage?

Eller er det du som flytter unna?

Skrevet

Det er i de fleste tilfeller mye mer naturlig at mor har hovedomsorg enn far, da det i disse tilfellene er mor som har hatt hovedomsorgen for de små. Har ingenting med holdninger å gjøre men hvem som reelt sett har best omsorg 

Anonymkode: 1384b...209

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Flytter far for å bo nærmere jobben, og det er 30 minutter unna der du/dere bor nå, da tenker jeg at 50/50 ikke er bra heller for 10-åringen, for denne vil da miste samvær med sitt nettverk og venner den uken h*n da er hos far. Hvis far skal bo så langt unna, hvordan blir det da med skole/barnehage?

Eller er det du som flytter unna?

han på 10 år, går på privatskole ca 10 minutter unna der pappan jobber, så er ikke noe problemet med tanke på han,de 2 andre går i bhg her, så for dem passer det best og være hos faren anhver helg og han ser de 2 ganger i uka. De fleste vennene til største gutten bor nærmere faren enn meg

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

han på 10 år, går på privatskole ca 10 minutter unna der pappan jobber, så er ikke noe problemet med tanke på han,de 2 andre går i bhg her, så for dem passer det best og være hos faren anhver helg og han ser de 2 ganger i uka. De fleste vennene til største gutten bor nærmere faren enn meg

Slik du legger frem forslaget ditt ut etter forholdene, så syns jeg absolutt det hørtes ut til å være det beste for alle akkurat nå.og er sikker på de er enige under obligatorisk mekling under familievern rådgivning. Halvtimes pendling flere dager i uka eller være vekke fra mor en uke om gangen er for lenge for en 1 åring.

Skrevet
13 hours ago, Anonym bruker said:

Slik du legger frem forslaget ditt ut etter forholdene, så syns jeg absolutt det hørtes ut til å være det beste for alle akkurat nå.og er sikker på de er enige under obligatorisk mekling under familievern rådgivning. Halvtimes pendling flere dager i uka eller være vekke fra mor en uke om gangen er for lenge for en 1 åring.

Kommer nok til og følge hva fvk sier,men sånn jeg forstår abefaller de ikke 50/50 for barn under skolealder

Skrevet
På 15.5.2020 den 12.51, Anonym bruker skrev:

Kommer nok til og følge hva fvk sier,men sånn jeg forstår abefaller de ikke 50/50 for barn under skolealder

Ihvertfall ikke om han bor et stykke unna nei. Så da må han velge mellom jobben (å flytte) eller mer samvær med barna.

Skrevet
På 14.5.2020 den 1.07, Anonym bruker skrev:

Barn under skolealder bør ikke bo 50/50.

Så lenge mødrene er de mest empatiske, så er det jo en helt selvsagt sak. Så snart de unge mennene og småbarnsfedrene slutter å være så egoistiske, overflatiske og navlebeskuende, så løser det problemet seg av seg selv. Men alle her VET jo at på norsk betyr ordene «super pappa» en omsorgsgiver som, hvis han var kvinne, ville ha blitt dømt nord og ned og kalt underkvalifisert. En «super pappa» betyr på norsk «en far som tok 4 uker permisjon med ettåringen (som ble brukt på en familiereise siden mor samtidig hadde ferie til gode).»

Eller det kan bety «en far som leker med barnet sånn at det ler - uansett tid på dagen. Leggetid, spisetid, badetid; han får ungen til å le. Trøtthet eller andre basalbehov ser han ikke nødvendigvis, men hva gjør vel det, mamma ser dem jo, og får mulighet til å være den festbremsen som starter legginga når latterkulene går over i gråt.»

Du har jo virkelig vore uheldig med den supre pappaen til borna dine. Mine har òg ein super pappa, men ikkje slik som din. 

Anonymkode: 77f0e...99e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...