Gå til innhold

Konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor tidlig ute bør vi være med å bestille lokale til festen? Jeg har hørt at mange bestiller et par år frem i tid!

Og hvordan finner jeg ut av når konfirmasjonen skal stå når det ennå er 2 år til? 

Jeg må dekke halvparten av konfirmasjonen til tvillingjentene mine. Derfor må jeg spare og ordne det jeg kan allerede nå. Jeg er forespeilet ufør i år og har det skikkelig trangt. Far tjener flust og er ikke ekstra behjelpelig til konfirmasjonen, det vet jeg. Og jeg vil ikke være den gjerrige som ikke kan stille opp for barna mine den dagen. 

Tips til andre ting jeg kanskje kan starte med å ordne nå? 

Anonymkode: 1a1b1...160

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De stedene man bestiller 2 år før setter man bare opp at man vil ha på konfirmasjon vår eller høst. Så får man vite ca et år i forveien når det er, da booker førstemann på lista lokalet til sin dag, også kan andremann på liste booke sin dag om det ikke er likt.

Ellers er det bare å spare når det er såpass langt frem i tid, opprett en egen konto hvor du sparer stort og smått i tiden fremover. Jeg opprettet bunadskonto til mine jenter mens de fremdeles gikk i barnehagen, noen måneder setter jeg inn 50 kroner, andre måneder flere hundre, svigerfar har satt inn 500 kr et par ganger osv så det går mot bunad. Regner ikke med du skal ha bunad siden det bare er 2 år til og du ikke har begynt spare enda, men det blir litt om du sparer i 2 år altså, nok i massevis til et fint selskap.

Om du skal arrangere selskapet og invitere fars familie også kan du søke ekstra bidrag gjennom nav for å dekke hans del av utgiftene.

Pass på når du kommer over ting som er billig som du vet du skal ha. Jeg kjøpte hvite tallerkner til 10 kr stk på Nille da eldste skulle døpes, 300 kroner blir faktisk 30 tallerkner og de har vi brukt i barnedåper, konfirmasjoner og bursdager siden. Mye bedre enn papp, men likevel billig. Som duker har vi brukt hvitt stoff på rull fra Jysk, pass på når de har noen kampanjer. Det er ikke dyrere enn papirduker, men ser uendelig mye bedre ut. Kan vaskes og brukes på nytt og på nytt.

Jeg synes det er stilig med lånte ting også, kan bli et helt nydelig bord med forskjellige glass, servise og bestikk, men du kan også kjøpe billig f.eks på Ikea.

Anonymkode: 1c534...5c1

Skrevet

Takk for svar! Jeg var ikke klar over at jeg kunne søke om støtte via Nav om jeg arrangerer selskapet oh inviterer fars familie. Det gjør jo alt ti ganger lettere enn å krangle seg igjennom menyer etc! 

Hi

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! Jeg var ikke klar over at jeg kunne søke om støtte via Nav om jeg arrangerer selskapet oh inviterer fars familie. Det gjør jo alt ti ganger lettere enn å krangle seg igjennom menyer etc! 

Hi

https://www.nav.no/no/person/familie/barne-og-ektefellebidrag/saertilskudd

Da er det bare å sette seg inn i reglene :) Men vær klar over at nav bare aksepterer nøkterne utgifter da, du kan ikke bestille det flotteste selskapet på byens dyreste restaurant og regne med at nav krever inn halvparten fra nav, det må være litt jordnært og edruelig ;)

Anonymkode: 1c534...5c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...