Gå til innhold

Overvekt er kanskje vår tida største helseproblem


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

4 hours ago, Anonym bruker said:

Så velger regjeringen at det siste som skal åpnes er normalitet i idretten.. Det er smått utrolig. Hvor mange unge som kommer til å falle av idretten på dette kan vi jo bare tenke oss. Og hvem faller av? Selvsagt de som trenger det aller meste. Jeg forstår ikke at det ikke blir mer helhetlige avveininger av langsiktige konsekvenser av disse tiltakene.
 

Vi er så stolte i Norge over at vi er best i klassen og knapt har smitte eller dødsfall. Men vi er fullstendig blinde for alle konsekvensene dette får. 

Anonymkode: 04705...83b

Uenig der, man må bare vente når det er slik og dessuten klarer man og bli overvekt løpet av 3mnd er det godt gjort

Anonymkode: a01ff...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Sjokoman skrev:

Hun spurte etter informasjon om at det er et større problem enn overvekt, og det er det uansett ikke.

Dessuten handlet tråden om barn, og hvordan vi skal unngå at mange allerede som barn havner i en ond sirkel av overvekt og påfølgende problemer. 

Takk, du kom meg i forkjøpet! 

Anonymkode: 3dc59...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

En god side å starte på : https://lindobacon.com

 

 

Anonymkode: 23458...34c

Nei.

Jeg er ikke ute etter å bli radikalisert.

Jeg er ute etter å høre deg begrunne din påstand; «Overvekt er ikke vår tids største problem. Slanking, dietter og manipulering av kroppen er.» med referanse til en seriøs kilde, som f.eks. WHO. 

Anonymkode: 3dc59...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da er svaret også ganske enkelt; la barn leke, være aktive, spise is og epler i en salig blanding. Slutt å være redd for fett og kropp. Å snakke om overvekt som om vi må detaljstyre og overstyre kroppen for at den ikke skal blåses ut av proporsjoner er så bakvendt. Den onde sirkelen starter med akkurat dette. 

Anonymkode: 23458...34c

Det gjør den aldeles ikke, den onde sirkelen starter ved at noen først tjener store penger på at andre blir tjukke, og deretter tjener store penger på at en del av de tjukke (og en del av de slanke) vil slanke seg, og så benytter de seg av denne muligheten.

Og de er også velsignet av myndighetene våre til å gjøre nettopp dette, i motsetning til f.eks. de som ønsker å kjøpe og selge mennesker eller narkotika og slike ting.

Er man ikke obs på dette, så går man typisk i minst en av disse fellene. 

Anonymkode: 3dc59...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Uenig der, man må bare vente når det er slik og dessuten klarer man og bli overvekt løpet av 3mnd er det godt gjort

Anonymkode: a01ff...168

Selvfølgelig skjønner alle at ingen blir overvektig på 3 måneder. Problemet er jo at barn og unge faller ut av idretten, og kommer aldri tilbake. Det blir et langsiktig problem. 

Anonymkode: 04705...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel en grei grunn til å shame de overvektige litt

Anonymkode: 4e3c0...c08

Var dette shaming? Da tror jeg du har tatt på deg de vrange brillene i dag. Sett i forhold til HI sine bekymringer rundt nordmenns vekt og at idretten ikke er i gang som normalt, så er det ikke to fotballtreninger i uka som holder folk slanke. Det er hva de putter i seg, og det er ikke shaming, det er fakta. 

Anonymkode: a1e96...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var dette shaming? Da tror jeg du har tatt på deg de vrange brillene i dag. Sett i forhold til HI sine bekymringer rundt nordmenns vekt og at idretten ikke er i gang som normalt, så er det ikke to fotballtreninger i uka som holder folk slanke. Det er hva de putter i seg, og det er ikke shaming, det er fakta. 

Anonymkode: a1e96...9c8

Men det er de slutningene hi har trukket, derfor mener jeg det er shaming. For som du sier så handler ikke overvekt om at man spiller fotball 2 ganger i uka eller ei.

Anonymkode: 4e3c0...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For som du sier så handler ikke overvekt om at man spiller fotball 2 ganger i uka eller ei.

Anonymkode: 4e3c0...c08

Jo, det er jo nettopp det det gjør!

Idrett er god medisin mot fedme. Det er bare å se på prosenttallet overvektige som driver med idrett og sammenligne det med overvektige som ikke gjør det, eller se på det tilsvarende med normalvektige, eller se hvor mange overvektige eller normalvektige det er blant de som driver med idrett kontra de som ikke gjør det. Du kan vri og vrenge dette hvilken vei som helst, du vil ikke kunne vri deg ut av dette. 

Anonymkode: 3dc59...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men det er de slutningene hi har trukket, derfor mener jeg det er shaming. For som du sier så handler ikke overvekt om at man spiller fotball 2 ganger i uka eller ei.

Anonymkode: 4e3c0...c08

For barn og ungdom handler det i veldig stor grad om å skape et godt grunnlag for et aktivt liv. Trening er sunt for både kropp og hode. Og det er jo ikke de barna som har foreldre med fokus på aktivitet og et sunt kosthold dette går utover i størst grad. Dette går utover de som kommer fra familier der det motsatte er tilfellet, men der gleden over idretten kan få de til å velge sunne verdier likevel. 
 

Du kan snakke så mye du vil om at kosthold er viktig, men aktivitet er også kjempe viktig! Vi er ikke laget for å sitte hele dagen, inaktivitet fører mye med seg. Det å trene så man får forhøyet puls er kjempe viktig for hjertet feks. 

Anonymkode: 04705...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men det er de slutningene hi har trukket, derfor mener jeg det er shaming. For som du sier så handler ikke overvekt om at man spiller fotball 2 ganger i uka eller ei.

Anonymkode: 4e3c0...c08

Åååå, så det var HI sitt innlegg du mente var shaming? Hvorfor siterte du meg da?

Anonymkode: a1e96...9c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi må ikke melde inn til NFF at vi er i gang igjen, så hvordan de har tall på dette vet ikke jeg.

de brukervilkår klister i barnehåndball

Anonymkode: d9f42...8e1

Men ungdommer bruker klister. Så da har de kommet med den geniale ideen at man må ha vært sitt klister, for det har jo mye å si så lenge man kaster ballen til hverandre.. 

Anonymkode: 04705...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men det er de slutningene hi har trukket, derfor mener jeg det er shaming. For som du sier så handler ikke overvekt om at man spiller fotball 2 ganger i uka eller ei.

Anonymkode: 4e3c0...c08

Var det hovedinnlegget du mente var shaming? Det må være love å diskutere samfunnsproblemer uten å bli beskyldt for å shame andre. 

Anonymkode: 04705...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åååå, så det var HI sitt innlegg du mente var shaming? Hvorfor siterte du meg da?

Anonymkode: a1e96...9c8

Ja, det var hi sitt innlegg jeg siktet til, jeg siterte deg med en kommentar på hi sin krisemaksimering.

Anonymkode: 4e3c0...c08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei.

Jeg er ikke ute etter å bli radikalisert.

Jeg er ute etter å høre deg begrunne din påstand; «Overvekt er ikke vår tids største problem. Slanking, dietter og manipulering av kroppen er.» med referanse til en seriøs kilde, som f.eks. WHO. 

Anonymkode: 3dc59...729

Det er fantastisk at sunn fornuft, logikk og allmenn kunnskap om hvordan kroppen og psyken henger sammen skal være radikal tenking. Helse og slankeindustri er en milliardindustri og mye av det de er ment å forebygge ville vært unngått ved å ikke problematisere kroppens naturlige anatomi. Kroppen er skapt for bevegelse og jeg vil tro at friske mennesker også har vært i aktivitet selv om organisert idrett har vært stengt.

Anonymkode: 23458...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er fantastisk at sunn fornuft, logikk og allmenn kunnskap om hvordan kroppen og psyken henger sammen skal være radikal tenking. Helse og slankeindustri er en milliardindustri og mye av det de er ment å forebygge ville vært unngått ved å ikke problematisere kroppens naturlige anatomi. Kroppen er skapt for bevegelse og jeg vil tro at friske mennesker også har vært i aktivitet selv om organisert idrett har vært stengt.

Anonymkode: 23458...34c

Nei.

Det å henvise til Doktor Bacon eller hva det nå var, fremfor å henvise til WHO, helsedirektoratet eller andre offentlige instanser, som ikke har til hensikt å tjene penger på folk, minner langt mer om radikalisering enn det minner om sunn fornuft og nærhet til virkeligheten. 

Anonymkode: 3dc59...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har media begynt å legge press på at barnefotballen må åpne, og Danmark åpnet i går. Da er det bare et tidsspørsmål før den norske regjeringen gjør nøyaktig det samme.

Anonymkode: 04705...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...