Gå til innhold

14 og ett halvt, og ingen menstruasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta er bekymret og jeg sier hele tiden at "nei da, det er normalt, det kommer, du er bare litt sein".....

Det er 8 jenter i klassen og alle de 8 har fått den. Jeg vet dette via mødrene. 

Nettopp traff min 14 åring ei på 11 på ett arrangement vi var på,  og hun var dårlig i magen, pga mens...... 

Datteren min er så bekymret at jeg begynner bli det selv.....

14 og 6 mnd, ingen tegn til mens.....

Ellers er hun 54 kg, 165 cm høy, har ny str 85 a, og er sur og tverr og spydig og tydelig i pubertet på den måten. 

Er hun en "late bloomer" eller bør jeg bekymre meg å ta henne til lege?? 

Anonymkode: 80bba...309

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme med mi jente. Hadde såvidt tegn til det i høst. Det kommer! Noen er senere enn andre.

Anonymkode: 05c7d...83a

Skrevet

Late bloomer gjetter jeg.

Jeg fikk mensen da jeg var fjorten, men fikk den ikke regelmessig før jeg var nærmere 15. Hadde en annen jente i klassen som ikke fikk mensen før etter at hun fylte 15.

Alle de andre fikk mensen lenge før det

Anonymkode: 508f1...632

Skrevet

Jeg fikk ikke mensen før jeg var 16. Tror det er rundt 17 årsalderen de begynner å utrede om det ikke er tegn til noen pubertet?

Rart med det, man ønsker og ønsker og ønsker at man skal få menstruasjon, men etter en eller to omganger er man lei 😛

Du kunne jo ringt legen eller helsesykepleier om ikke annet enn for å gi dere begge litt peace of mind :)

Anonymkode: 118e8...6a5

Skrevet

Jeg fikk mensen da jeg var litt over 15 år. Jeg har alltid hatt lette menstruasjoner, lite smerter og blitt gravid på et blunk. Din jente er senere enn gjennomsnittet, men fortsatt godt innenfor normalen. 

Anonymkode: fee94...8d2

Skrevet

Samme med frøkna her, men så kom den  et par ganger, med hinsidige smerter. Hun trener mye, da, og jeg tenkte at det kanskje var årsaken til at hun kom "litt seint" i gang. 

Anonymkode: 1a5de...e53

Skrevet

Las en forskning en gang, der forskning viste at jenter som fikk menstruasjonen tidlig, var større utsatt for psykiske plager senere i livet. Vær glad til, jenter (og gutter) som er sene i puberteten, holder seg bedre utseendemessig lengre, er mitt inntrykk;) 

Anonymkode: 99732...579

Skrevet
15 hours ago, Anonym bruker said:

Jenta er bekymret og jeg sier hele tiden at "nei da, det er normalt, det kommer, du er bare litt sein".....

Det er 8 jenter i klassen og alle de 8 har fått den. Jeg vet dette via mødrene. 

Nettopp traff min 14 åring ei på 11 på ett arrangement vi var på,  og hun var dårlig i magen, pga mens...... 

Datteren min er så bekymret at jeg begynner bli det selv.....

14 og 6 mnd, ingen tegn til mens.....

Ellers er hun 54 kg, 165 cm høy, har ny str 85 a, og er sur og tverr og spydig og tydelig i pubertet på den måten. 

Er hun en "late bloomer" eller bør jeg bekymre meg å ta henne til lege?? 

Anonymkode: 80bba...309

Jeg var 15, og er nok veldig forskjell, var kun 2 den gangen som hadde fått av 9 jenter, så er nok veldig opp og ned

Anonymkode: 16da3...289

Skrevet

Det er vel innenfor normalen helt opp til 17 år?

Men de får mensen tidligere og tidligere, de aller fleste får det jo på mellomtrinnet i dag. En venninne tok med datteren sin til lege da hun begynte på ungdomsskolen og fremdeles var veldig lita, lite pupper/hofter å spore og null mens. Jenta var veldig bekymret og mor klarte ikke helt roe henne ned så hun bestilte time hos lege så hun kunne bli beroliget der. Det var veldig positivt for denne jenta, legen sa hun var helt normal, at det kom etterhvert og at hun ikke skulle bekymre seg over å være så lav heller for jenter har gjerne et veksthopp i perioden rundt mensstart og de vokser i snitt i et år etterpå. Så de som fikk mensen som 11-åringer er ofte utvokst i høyden før de er ferdig på barneskolen, mens hun kunne regne med å vokse i enda noen år.

Hun fikk mensen i 9.klasse da, og vokste i høyden hele ungdomsskolen. Nå er hun en helt normal videregåendeelev, hun er ikke at de største, ganske petit i kroppsfasong, men 165 cm høy og normalt utviklet.

Anonymkode: 59ddd...c12

Skrevet

Åh Gud er det deg nå igjen??

Anonymkode: 40f53...f49

Skrevet

Min jente blir 15 år i august og fikk sin 2.mens nå..Noen mnd siden første gang..Har vært veldig sur og tverr i det siste, men ble litt bedre når mensen kom 👍

Anonymkode: b96d2...4c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...