Gå til innhold

Jeg har ikke musikksmak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører sjeldent på musikk.  Har ingen favoritter, hverken sjanger eller artister. Jeg har ikke Spotify, blotooth høytalere eller noe slikt. Jeg kan sitte i stua uten å ha lyd på i timesvis, og OM jeg finner ut at jeg vil høre på noe, ja da setter jeg på radioen.  Samma hvilken kanal. 

Jeg er derimot veldig glad i å lese.  Leser hele tiden, og har huset fullt av bøker. Skal jeg gå tur eller kjøre langt, setter jeg på lydbok. 

Jeg klarer ikke se problemet med dette. Jeg er over 40 år og klarer meg utmerket. Er jo heller ikke noe jeg har annonsert eller noen gang har tenkt over er spesielt. 

Men nå ble dette tema. Var en sammenkomst, og folk ble helt rystet over at jeg ikke hørte på musikk daglig. Ikke engang hadde noen spilleliste på Spotify med favorittene mine.. Jeg fikk virkelig høre det. 

Prøvde å spørre om hvor mye de leste, det gjorde de ikke. Men det hadde ingen betydning. MUSIKK er vist det som gjør livet verdt å leve! 

Selv om det ikke har noen betydning for meg, jeg kommer til å holde meg til bøkene mine. Er jeg virkelig SÅ unormal som ikke har noe forhold til musikk? 

Anonymkode: a6154...64c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er jeg virkelig SÅ unormal som ikke har noe forhold til musikk? 

Akkurat det vet jeg ikke.

Men som en person med temmelig god musikksmak, kan jeg mer eller mindre love deg at disse vennene dine ikke har god smak.

Har man stor interesse for musikk, og velutviklet smak, så SPILLER MAN musikk for folk, man sitter ikke og gnåler om at andre ikke hører musikk. Og man driver i hvert fall ikke med spillelister!

Anonymkode: ac731...288

Skrevet

Jeg er hobbymusiker, og lytter sjeldent til musikk. Ikke leser jeg bøker heller. 

Men jeg liker å spille data, se på serie og strikke. Vi har alle våre ting vi liker å holde på med. 

Anonymkode: 06803...b13

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat det vet jeg ikke.

Men som en person med temmelig god musikksmak, kan jeg mer eller mindre love deg at disse vennene dine ikke har god smak.

Har man stor interesse for musikk, og velutviklet smak, så SPILLER MAN musikk for folk, man sitter ikke og gnåler om at andre ikke hører musikk. Og man driver i hvert fall ikke med spillelister!

Kvifor driv ein ikkje med spillelister? Og kvifor har du berre temmelig god musikksmak? Eg har super musikksmak, for meg. Det er vel heile poenget? Ein kan vel ikkje ha anna enn perfekt musikksmak for seg sjølv? 

Og hi, det finst nok mange som deg, folk er ulike. 

Skrevet
3 minutter siden, Syngensang skrev:

Ein kan vel ikkje ha anna enn perfekt musikksmak for seg sjølv?

Jo, det kan man da vel!

Man har god musikksmak hvis man klarer å begeistre andre, trøste, lindre eller kommunisere noe, med sine valg av musikk for ulike situasjoner og følelser. Da må man gjerne kjenne til en god del musikk, og vite hva som passer sammen med hva.

Det blir litt som at noen har bedre peiling på farger og stil, enn hva andre har. 

5 minutter siden, Syngensang skrev:

Kvifor driv ein ikkje med spillelister?

Fordi da hører man jo bare på det samme om og om igjen, og ikke musikk som passer til humøret. Man går glipp av mye ved å sette sammen låter, fremfor å høre et helt album. 

Skrevet

Jeg liker alt av musikk. Jeg holder meg ikke til én spesiell sjanger. Har jeg folk på besøk så spiller jeg det jeg vet de liker som jeg også liker. Det vil jeg si er god musikksmak. 

Anonymkode: 64ef1...235

Skrevet

Betyr ikke så mye hva andre tror og mener om akkurat dette, Hi.

Hev deg over dem og kos deg med ditt :)

Anonymkode: 901f3...ea0

Skrevet

Nei, det syns jeg ikke. Kos deg med det du trives med. Selv hører jeg lite på musikk til daglig men har mine favoritter i alle sjangre som bringer fram forskjellige følelser når jeg hører de spilt. Eneste sted jeg spiller musikk er i bilen og i bakgrunn når jeg har gjester.

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen, bortsett fra at jeg ikke leser bøker. Det var alltid et problem på fester når folk ville at jeg skulle velge sang, kunne ikke navnet på noen sanger eller artister fordi jeg ikke hadde noe interesse for musikk. 

Anonymkode: 78e5a...701

Skrevet

Jeg er som deg og hører mye på lydbok, men veldig sjelden på musikk og da kun radio. Kan likevel finne musikk jeg liker å feste til, men da er det gjerne musikk fra 80- og 90- tallet. 

Anonymkode: cd686...620

Skrevet

Jeg elsker både musikk og bøker. Jeg hører musikk hver dag, og leser flere ganger i uka. 

Jeg synes det er rart at noen ikke liker å høre på musikk, men det synes jeg ikke du skal bry deg om. 

Du er deg og jeg er meg 😊

Anonymkode: 5a02c...3d5

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hører sjeldent på musikk.  Har ingen favoritter, hverken sjanger eller artister. Jeg har ikke Spotify, blotooth høytalere eller noe slikt. Jeg kan sitte i stua uten å ha lyd på i timesvis, og OM jeg finner ut at jeg vil høre på noe, ja da setter jeg på radioen.  Samma hvilken kanal. 

Jeg er derimot veldig glad i å lese.  Leser hele tiden, og har huset fullt av bøker. Skal jeg gå tur eller kjøre langt, setter jeg på lydbok. 

Jeg klarer ikke se problemet med dette. Jeg er over 40 år og klarer meg utmerket. Er jo heller ikke noe jeg har annonsert eller noen gang har tenkt over er spesielt. 

Men nå ble dette tema. Var en sammenkomst, og folk ble helt rystet over at jeg ikke hørte på musikk daglig. Ikke engang hadde noen spilleliste på Spotify med favorittene mine.. Jeg fikk virkelig høre det. 

Prøvde å spørre om hvor mye de leste, det gjorde de ikke. Men det hadde ingen betydning. MUSIKK er vist det som gjør livet verdt å leve! 

Selv om det ikke har noen betydning for meg, jeg kommer til å holde meg til bøkene mine. Er jeg virkelig SÅ unormal som ikke har noe forhold til musikk? 

Nei, du er ikke unormal. Jeg har et forhold til både bøker og musikk, men jeg bruker begge deler på en bevisst måte. Har heller ikke noen «spilleliste på Spotify». 

Skrevet

Jeg har det som deg. Lytter nesten aldri på musikk annet enn en og annen konsert. Det interesserer meg ikke. Blir det noe særlig mysikk i programmend jeg hører på radio skgur jeg av eller skifter kanal.

Anonymkode: 4e834...50c

Skrevet

Jeg er utøvende musiker selv, og sitter ikke med musikk på i stua konstant. Snarere tvert imot.
Spillelister bruker jeg kun når jeg kjører bil, fordi jeg da har hendene opptatt. Og når jeg har gjester skrur jeg av alt; eller demper det veldig ned. Samtale og lytting kan ikke kombineres.

Anonymkode: d7d19...1b3

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det kan man da vel!

Man har god musikksmak hvis man klarer å begeistre andre, trøste, lindre eller kommunisere noe, med sine valg av musikk for ulike situasjoner og følelser. Da må man gjerne kjenne til en god del musikk, og vite hva som passer sammen med hva.

Det blir litt som at noen har bedre peiling på farger og stil, enn hva andre har. 

Fordi da hører man jo bare på det samme om og om igjen, og ikke musikk som passer til humøret. Man går glipp av mye ved å sette sammen låter, fremfor å høre et helt album. 

Eg har jo sjølvsagt fleire spelelister, tilpassa ulike humør/settingar. Men ja, det er jo selvfølgelig mange ganger betre å høyre heile album! Ja takk begge deler seier eg.

Og det med å kjenne til mykje musikk og vite kva som passar til kva definerer eg meir under god kunnskap om musikk, musikksmaken handlar meir om personlege preferansar enn kva som passar andre, eller slik definerer eg det iallfall. 

Sjølv om eg likar veldig godt td colter wall og Gillian Welch og høyrer mykje på dei, brukar eg ikkje så sette på dette når eg har mange gjester og målet er å kome i godt humør, og iallfall ikkje når eg skal ha husvasken unnagjort. Til det har eg ei vaske og treneliste😊 osb. Så musikksmaken min er uavhengig av kva musikk som passar settingen, men eg brukar kunnskapen min til å finne rett musikk til rett publikum. (men, eg har klare grenser som eg aldri trør over, sjølv om eg veit at det hadde fenga 😉

Skrevet

Ingenting er verre enn voksne mennesker som sitter og koketterer på den måten du beskriver. We get, liksom, du eeelsker musikk. Musikk er jo en snobbearena der man virkelig kan briefe med de mest obskure navn og skape seg en identitet ut fra det. 

Det samme gjelder jo flere andre områder. Vin, litteratur for den saks skyld, teater, mat osv. Som hun over her sier: sett heller på noe musikk i stedet for å gnåle. Da er man raus og bygger broer og lager god stemning.

Skrevet

Jeg hører ikke på musikk hver dag, men jeg elsker å gå på konserter og i operaen. Jeg synger i kor, et litt seriøst et, og øver nesten daglig, det er nok musikk for meg på mange vis. Jeg greier heller ikke å ha musikk i bakgrunnen for samtale, og hører sjelden på musikk i bilen eller om jeg går tur. Musikk lytter jeg aktivt til, og om det står musikk på når når jeg f.eks er i et selskap, så sliter jeg med å fordele konsentrasjonen. Lydbok kan jeg godt lytte til når jeg skal kjøre, gå eller trene, men musikk er på en måte en aktivitet i seg selv. Jeg har noen spillelister på spotify, men de brukes nesten utelukkende når jeg kjører tog eller fly. De inneholder mest opera og klassisk musikk. Mannen min er stikk motsatt. Han har musikk på ørene når han jobber og spiller gjerne musikk i de fleste situasjoner. Han blir stressa av lydbok i bilen. Vi er forskjellige. 

Anonymkode: fca51...747

Skrevet

Takk for mange svar.  😊 

Er jo ikke sånn at jeg ikke liker musikk. Går på festivaler og konserter og storkoser meg der altså. Og jeg er en lytter når jeg er på slike ting, står langt fremme og HATER at folk snakker mens det spilles 😅

Og jeg nevnte bøker og lesing bare for å prøve å vise dem jeg var sammen med at folk er forskjellige.  For meg er det helt utenkelig med et liv uten bøker, men jeg skjønner jo at det ikke er for alle.  De klarte ikke forstå det samme med musikk.  

Liker heller ikke å ha musikk i bakgrunnen når man er i f.eks middagsselskap,  klarer ikke å konsentrere meg om samtalen da. 

Godt å se jeg ikke er så veldig rar i allefall! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...