Gå til innhold

Lårhalsbrudd hos eldre


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min farfar falt i forrige uke og brakk lårhalsen, ble operert og har det etter omstendighetene bra. 

Han er 73 og i relativt fin form, men begynner å bli litt for stiv og dårlig til bens. Noen som har noen erfaringer i rehabilitering - hva som er vanlig, hva som er nødvendig. Har en følelse at han gjør det han må nå, mens han er på sykehus, men redd han blir sittende stille etter han kommer hjem igjen og tror dette går over. 

Jeg vil gjerne høre din erfaring om du har noen.

Anonymkode: 74726...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bestefar brakk lårhalsen og han måtte på rehabilitering.

Han var først på sykehuset, så måtte han på en habiliteringsavdeling med fysio og sånt på sykehjemmet i noen uker etterpå før han kom hjem.

Anonymkode: 0365b...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det har jeg forsåvidt skjønt. Men farfar skal hjem om noen dager, han bor jo sammen farmor. Men de mener begge at han ikke trenger noe mer rehabilitering enn det han får på sykehuset. Jeg tenker at det er best å fortsette med fysioterapi, i hvert fall en gang per uke

Anonymkode: 74726...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke å hvile seg i form, han må for alle del holde seg aktiv. De som gjør for mye klarer seg langt bedre enn de som gjør for lite.

Anonymkode: 64cf6...74d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja det har jeg forsåvidt skjønt. Men farfar skal hjem om noen dager, han bor jo sammen farmor. Men de mener begge at han ikke trenger noe mer rehabilitering enn det han får på sykehuset. Jeg tenker at det er best å fortsette med fysioterapi, i hvert fall en gang per uke

Anonymkode: 74726...6f5

Mannen min brakk lårhalsen for noen år siden, han ble sendt rett hjem fra sykehuset, men fikk fysioterapaut hjem til oss en gang i uken. Han er ikke gammel da, men regner med eldre får det også, de trenger det vel enda mer.

Ellers er det hardt arbeid å trene seg opp igjen, det nytter ikke å vente på at det skal gå over av seg selv.

Anonymkode: b1aba...cbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma brakk lårhalsen for snart 2 år siden, og ville ikke på rehabelitering i det hele tatt. Så det ble til at hun reiste hjem og trente med fysioterapeut 2 eller 3 ganger i uka, men hun angret på at hun ikke reiste på rehabilitering. Hun trener fremdeles hos fysioterapeut 2 ganger i uka, men nå på fellestrening i stedet for 1 til 1 behandling. Hun merker det godt hvor viktig treningen er for hun, nå som fysioterapeutene har vært stengt i flere uker.

Anonymkode: 2e980...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rehabilitering er viktig. Mulig han kan få plass på en rehabiliterings avd. Det kan han søke om fra sykehuset. 

Positive er jo at han fortsatt er relativt ung. Men trening er viktig. 

Anonymkode: 16c5d...f5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...