Gå til innhold

Hvorfor er det blitt så viktig å dokumentere alt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Før i tiden holdt det at man selv visste hvor langt man gikk/løp eller bare at man gikk eller løp. Nå skal det dokumenteres hvor langt man har gått/løpt, hvor mange kalorier man forbrenner med det og så skal det selvsagt ut på nettet. De fleste som løper har en sånn «dings» (aner ikke hva det er) på armen for å måle og dokumentere «treningsøkten».
Før var det nok å gå inn på et treningssenter, trene og gå ut. Nå skal man sjekke inn, måle kalorier forbrent og måle distanser. 
Og om man ikke skal dokumentere det på nett, så er det visst viktig å dokumentere det for seg selv.

Er det virkelig ikke nok å vite at man har vært i bevegelse? Eller skal man nå dokumentere alt for å se om man har forbrent nok til å ta en sjokoladebit på kvelden? Hva er greia med all denne målingen på trening? 

Anonymkode: 1a056...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke nødvendig å dokumentere trening, men for mange av oss er det motiverende. Jeg tar for eksemprl turorienteringsposter. Jeg kunne jo like godt bare satt noen kryss på kartet selv og gått dot, men det er mye morsommere å finne poster som andre har satt ut, registrere dem jeg finner og "konkurere" med andre om poeng og postklipp.

Noen ganger er det imidlertid deilig å bare at seg en løpetur uten å tenke på hverken puls eller kilometer. En tur i skogen eller fjellet er fin i seg selv, men for å presse meg på en intervalløkt er det bedre med en fast plan og dokumentasjon på at jeg gjennomførte.

Anonymkode: 85db9...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en slik under hver treningsøkt. Liker å se farten min, tiden jeg har brukt og noen ganger, hvis jeg går langt sjekker jeg kaloriforbruket, helst for å få nok næring inn. Har faste runder og konkurrerer også med meg selv på disse rundene. Jeg tror en slik app er motiverende for min egen del og kan også motivere til den siste kilometeren for å runde mila eller et visst antall kilometer. Hvis jeg legger ut noe fra en tur er det naturbilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dokumenterer. For meg selv da. Kunne ikke falt meg inn å dele på FB. Men gøy å se fremgang. Jeg er i kontinuerlig konkurranse med meg selv. I tillegg trener en venninne så vi deler med hverandre, skryter av fremgang og får motivasjon av hverandre. Gull verdt på tunge dager. Jeg vil egentlig ikke løpe så ser jeg på appen at venninna mi har løpt en mil, da får jeg motivasjon til å komme meg ut. 

Anonymkode: babd9...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du sikter til tråden min om Fitbit. 😉

Jeg bruker en slik klokke kun for min egen del. Jeg bruker den for motivasjon, og for å se framgang. Og der virker. 😅

Anonymkode: 6fce8...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tipper du sikter til tråden min om Fitbit. 😉

Jeg bruker en slik klokke kun for min egen del. Jeg bruker den for motivasjon, og for å se framgang. Og der virker. 😅

Anonymkode: 6fce8...eea

Nei. Jeg sikter ikke til noen tråd. Men jeg legger jo merke til alle de som har alle mulig dingser til å måle hvor mye de trener. Hvis dere trenger en slik dings for å motivere dere, så vil det si at dere generelt har lite, eller ingen motivasjon til å trene? 

Anonymkode: 1a056...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker det når jeg løper, for å vite hvor fort jeg løper og hvilken puls jeg har. dette er for å sikre at jeg trener i riktig sone. Jeg løper også minimum 80 km i uka, og det hadde vært vanskelig å holde kontroll på det om jeg ikke loggførte det

Anonymkode: 6cb8a...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker det når jeg løper, for å vite hvor fort jeg løper og hvilken puls jeg har. dette er for å sikre at jeg trener i riktig sone. Jeg løper også minimum 80 km i uka, og det hadde vært vanskelig å holde kontroll på det om jeg ikke loggførte det

Anonymkode: 6cb8a...f91

Men hvorfor er det viktig å vite hvor langt du løper? Og hvorfor er lengden viktig? Hvis du løper i 15 min i stedet for 10 km, så klarer du å følge med på klokken. Hvordan hadde du klart å trene om du ikke hadde denne dingsen til å måle treningen? Hadde du droppet treningen, for da vet du jo ikke hvor langt eller hvor fort du løp, og ikke hvor høy pulsen var heller. Da måtte du rett og slett droppet trening?

Anonymkode: 1a056...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor er det viktig å vite hvor langt du løper? Og hvorfor er lengden viktig? Hvis du løper i 15 min i stedet for 10 km, så klarer du å følge med på klokken. Hvordan hadde du klart å trene om du ikke hadde denne dingsen til å måle treningen? Hadde du droppet treningen, for da vet du jo ikke hvor langt eller hvor fort du løp, og ikke hvor høy pulsen var heller. Da måtte du rett og slett droppet trening?

Anonymkode: 1a056...dd3

Hehe. Hvor gammel er du HI? 80? 😂😂

Anonymkode: 9ff5e...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe. Hvor gammel er du HI? 80? 😂😂

Anonymkode: 9ff5e...8f4

Trekk fra 50. Man må ikke være gammel for å synes at duppedingser for å måle og dokumentere trening er latterlig.

Anonymkode: 1a056...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor er det viktig å vite hvor langt du løper? Og hvorfor er lengden viktig? Hvis du løper i 15 min i stedet for 10 km, så klarer du å følge med på klokken. Hvordan hadde du klart å trene om du ikke hadde denne dingsen til å måle treningen? Hadde du droppet treningen, for da vet du jo ikke hvor langt eller hvor fort du løp, og ikke hvor høy pulsen var heller. Da måtte du rett og slett droppet trening?

Anonymkode: 1a056...dd3

Nei, da måtte jeg ha målt distansen på andre måter og regnet ut manuelt på de øktene hvor fart er viktig. Alle gjorde det før trenintsklokkene kom, og skrev dagbøker i papir. Enkel matte altså, ingen grunn til å droppe trening.  Nå er dagboken på nettet, og det hele er mye enklere. 

Det er viktig å vite hvor langt løper fordi jeg er opptatt en resultatene treningen gir.  Jeg vil tro at dette handler om seriøsiteten i treningen. Å løpe i 15 min gir ingen mening

Anonymkode: 6cb8a...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, da måtte jeg ha målt distansen på andre måter og regnet ut manuelt på de øktene hvor fart er viktig. Alle gjorde det før trenintsklokkene kom, og skrev dagbøker i papir. Enkel matte altså, ingen grunn til å droppe trening.  Nå er dagboken på nettet, og det hele er mye enklere. 

Det er viktig å vite hvor langt løper fordi jeg er opptatt en resultatene treningen gir.  Jeg vil tro at dette handler om seriøsiteten i treningen. Å løpe i 15 min gir ingen mening

Anonymkode: 6cb8a...f91

Å løpe intervall i 15 min gir mye mening. Å spurte i 15 min gir også mye mening.

Det er jo det som er problemet. Folk trener for å få resultat nå, ikke for å holde seg i form slik som før. Må alt ende i resultat? Det er ikke bok å bare vite at man har trent, og at det er bra for kroppen? 

Anonymkode: 1a056...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Å løpe intervall i 15 min gir mye mening. Å spurte i 15 min gir også mye mening.

Det er jo det som er problemet. Folk trener for å få resultat nå, ikke for å holde seg i form slik som før. Må alt ende i resultat? Det er ikke bok å bare vite at man har trent, og at det er bra for kroppen? 

Anonymkode: 1a056...dd3

Jeg tror nok at det alltid har vært mange som har trent for å få resultat. Hva som er bra nok for hver enkelt vil jeg tro er varierende, som ved alle sider i livet  

Å løpe intervall i 15 min gir ikke mening for meg, men sikkert for mange andre. Jeg svarer kun ut fra mine forutsetninger. 

Anonymkode: 6cb8a...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trekk fra 50. Man må ikke være gammel for å synes at duppedingser for å måle og dokumentere trening er latterlig.

Anonymkode: 1a056...dd3

Det er mye som virker latterlig for mange, men hva så? Jeg synes det er latterlig med folk som må ha spessielt tøy for åvtrene eller gå tur, jeg forstår ikke hvorfor noen gidder å utsette seg for musikk til stadighet og i hvertfal ikke hvorfor folk sminker seg. Det er ikke noe jeg er interesser i. Samtidig forstår jeg jo at andre har glede av det. Det er jo egentlig nok.

Anonymkode: 85db9...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trekk fra 50. Man må ikke være gammel for å synes at duppedingser for å måle og dokumentere trening er latterlig.

Anonymkode: 1a056...dd3

Treningsdagbok har folk ført i alle år. Dette er bare en forenkling som gjør ting lettere å følge med på. Selv eier jeg lite konkurranseinstinkt når det gjelder trening, men konkurrerer gjerne mot meg selv og da er en slik app nyttig. Dessuten. Så lenge den ikke skader andre må vel det være greit.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trekk fra 50. Man må ikke være gammel for å synes at duppedingser for å måle og dokumentere trening er latterlig.

Anonymkode: 1a056...dd3

Duppedingser? 😁😁

jeg tenker at du gjør nok mye du og, som andre synes er latterlig. 

Alle er ikke like vet du. 

Kan du ikke bare slå deg til ro med at folk henter inspirasjon og motivasjon på ulike måter, og la det bli med det. 

Anonymkode: 9ff5e...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er et poeng å dokumentere det overfor noen andre, men å selv vite hvor langt jeg har gått, er nyttig. Det disiplinerer meg til å ta flere spaserturer og få meg det påkrevde antall skritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er mye som virker latterlig for mange, men hva så? Jeg synes det er latterlig med folk som må ha spessielt tøy for åvtrene eller gå tur, jeg forstår ikke hvorfor noen gidder å utsette seg for musikk til stadighet og i hvertfal ikke hvorfor folk sminker seg. Det er ikke noe jeg er interesser i. Samtidig forstår jeg jo at andre har glede av det. Det er jo egentlig nok.

Anonymkode: 85db9...5aa

Både trening, sminke og musikk har vist seg å være positivt for bedre livskvalitet. Men å måle hvor mye musikk man hører på eller hvor mye man trener er litt latterlig. 

Anonymkode: 1a056...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalorier er uinteressant. Men fart, distanse, høydemeter osv. er svært motiverende. Innetrening dokumenterer ikke jeg, men løping, sykling, skigåing osv. er det gøy å se oppsummering av etterpå og sammenligne med i fjor osv. Har da også kontroll på hvor langt utstyret har gått, når sko bør byttes, service tas på sykkel osv. 
Strava er min beste treningspartner og jeg mener de som trener, men ikke benytter det går glipp av noe. 

Anonymkode: 1ae26...283

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...