Gå til innhold

Besteforeldre, onkler, tanter, og Corona


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi og barna våre har et veldig tett og godt forhold til besteforeldre og familie på begge sider. Selv om vi bor hhv. 40 og 70 mil fra hverandre sees vi normalt en gang i måneden. Nå har vi ikke møttes siden februar, og det begynner å bli tungt og leit for alle. Besteforeldre (som er ca 70 år, men ellers friske og spreke pensjonister) vil gjerne at vi kommer på besøk i pinsen, men vi er usikker på om det er sosialt akseptabelt? På grunn av avstanden må selvfølgelig overnatte, og det er helt unaturlig for både barn og besteforeldre å ikke kunne gi hverandre en klem engang. Da holder vi oss heller unna! Er interessert i å høre hvordan andre omgås i nær familie. Har virkelig ikke besteforeldre barnebarna på fanget en gang? Hadde dere reist?

Anonymkode: 578a0...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var hos besteforeldre og overnattet i helga. Ingen klemming, men sier seg selv at er noen av oss smittet så smitter det likevel. Men smittetallene i Norge er nå så lave at sannsynligheten er svært liten. Selv med mye høyere testaktivitet er det kanskje 15 stk som tester postitivt om dagen.

Så lenge foreldrene dine ønsker besøk ville jeg reist. 

Anonymkode: 9d26e...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle besteforeldre innen 20 minutter unna. Vi har sett hverandre, men på avstand. Vi forholder oss til myndighetenes råd og klemmer ikke, eller sitter på fanget. Dette selv om de er under 65 år. 

Anonymkode: 2ccba...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å møte besteforeldrene.MEN holde avstand,ikke klemme eller sitte på fanget. Det skjønner barn så der har ikke vært noe problem her.

Anonymkode: 202f2...f04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har de siste ukene hatt normal omgang med mine foreldre. Vi har fire små barn og pga sykdom (ikke korona) hos oss voksne de siste måneder, ble det umulig å klare seg uten hjelp. De er på besøk, hjelper til med barna, og vi oppfører oss som før bortsett fra hyppigere håndvask. Vi treffes selvfølgelig ikke hvis en av barna er småforkjølet eller lignende. 
Mannens foreldre skal kanskje komme på overnattingsbesøk i pinsen, de bor et annet sted i landet.

Vi må leve med dette lenge, så hvis besteforeldre er friske og relativt «unge», ser jeg ikke noe galt i det. Det må være opp til besteforeldrene om de vil ta den «risikoen» det er å ha normal omgang med barnebarna eller ei. 

Det er sikkert lettere å treffes og holde 1 meters avstand til besteforeldre om barna er eldre, men med en baby og flere barnehagebarn er det nesten umulig å treffes og samtidig overholde «reglene». 

Anonymkode: ad10f...649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi har de siste ukene hatt normal omgang med mine foreldre. Vi har fire små barn og pga sykdom (ikke korona) hos oss voksne de siste måneder, ble det umulig å klare seg uten hjelp. De er på besøk, hjelper til med barna, og vi oppfører oss som før bortsett fra hyppigere håndvask. Vi treffes selvfølgelig ikke hvis en av barna er småforkjølet eller lignende. 
Mannens foreldre skal kanskje komme på overnattingsbesøk i pinsen, de bor et annet sted i landet.

Vi må leve med dette lenge, så hvis besteforeldre er friske og relativt «unge», ser jeg ikke noe galt i det. Det må være opp til besteforeldrene om de vil ta den «risikoen» det er å ha normal omgang med barnebarna eller ei. 

Det er sikkert lettere å treffes og holde 1 meters avstand til besteforeldre om barna er eldre, men med en baby og flere barnehagebarn er det nesten umulig å treffes og samtidig overholde «reglene». 

Anonymkode: ad10f...649

HI her. Takk for er fornuftig svar. Barna våre er også små, og selv om vi KAN nekte de å gi bestemor klem virker det helt surrealistisk å gjøre det. Skal vi tilbringe en helg sammen ville alle som er mottakelig for smitte uansett blitt smittet om en av oss hadde blitt syke, klemming eller ei🤷🏻‍♀️ 

image.png

image.jpeg

Anonymkode: 578a0...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt greit å møte besteforeldrene.MEN holde avstand,ikke klemme eller sitte på fanget. Det skjønner barn så der har ikke vært noe problem her.

Anonymkode: 202f2...f04

Har dere vært sammen med Besteforeldre over tid da? Sovet under samme tak? Ser ikke for meg at det er mulig å få til om man skal ha det hyggelig sammen en langhelg (med små barn vel og merke). Større skolebarn blir noe annet.

Anonymkode: 578a0...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Anonym bruker said:

Vi og barna våre har et veldig tett og godt forhold til besteforeldre og familie på begge sider. Selv om vi bor hhv. 40 og 70 mil fra hverandre sees vi normalt en gang i måneden. Nå har vi ikke møttes siden februar, og det begynner å bli tungt og leit for alle. Besteforeldre (som er ca 70 år, men ellers friske og spreke pensjonister) vil gjerne at vi kommer på besøk i pinsen, men vi er usikker på om det er sosialt akseptabelt? På grunn av avstanden må selvfølgelig overnatte, og det er helt unaturlig for både barn og besteforeldre å ikke kunne gi hverandre en klem engang. Da holder vi oss heller unna! Er interessert i å høre hvordan andre omgås i nær familie. Har virkelig ikke besteforeldre barnebarna på fanget en gang? Hadde dere reist?

Anonymkode: 578a0...619

helt greit :) vi har hatt kontakt med besteforeldrene hele tiden, men de har jo sagt det er greit nå, høie sa det

Anonymkode: 00464...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi omgås nå som normalt. Vi har ingen besteforeldre her vi bor og har overnattet. Vi voksne har ikke klemt men barna har gjort det. Har barnehagebarn og ingen er syke.

Anonymkode: dad45...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det på nyhetene at vi ikke bør feriere med besteforeldre i sommer. Så dette gir vel egentlig svar på det du spurte om. 
 

Vi har hatt minimal kontakt med bestefoeldre og kommer til å ha minimalkontakt fremover. Jeg og eldste barnet jobber i butikk så vi er jo utsatt for smitte, men nå som begge ungene skal tilbake på skolen imorra så skal vi hverrtfall ikke øke kontakten med besteforeldre mer. Dette er pga hvordan vi har sett hvor slepphendte folk har blitt påsmittevern omdagen. Når skolene åpnet så gir flere og flere blaffen i smittevern, så jeg tror det blir en smittebom snart igjen. Yngstebarnet på 15år gruer seg til skolen imorra, for hun vet hvor slappe de hun skal gå på skolen er nå. Hun orker ikke åpne snapper hun får, for  der får hun så mange beviser på mye brytes og gis blaffen i. Hun har en sykdom som blusser opp når hun får en vanlig forkjølelse, ved influensa så eksploderer den så hun har absolutt ikke lyst på korona. Hun er ikke i risikogruppen, men siden det er skertefullt og tar litt tid å få kontroll på det igjen så er hun litt mer bevist.

Anonymkode: 0e764...069

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førsteklassingen og jeg har nettopp kommet hjem fra én ukes ferie hos morfar. Vi bor på Østlandet, han i Trøndelag. Han fikk selv velge om vi skulle komme eller ikke. La ingen restriksjoner på nærkontakt, vi har ikke møttes siden oktober. 

Hadde vært helt unaturlig å reise på besøk og ikke kunne gi en klem. 

Anonymkode: 3c0ce...75d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo en unaturlig situasjon? Man anbefales å ikke være i nærkontakt med andre enn kjernefamilien. Hvorfor ta sjansen på å smitte hverandre når løsningen kan være så enkel som å ikke klemme på hverandre?

Selv små barnehagebarn har fått med seg at man skal holde avstand, så å forklare dem at denne gangen kan du ikke klemme mormor eller sitte på fanget til morfar skulle ikke være noe problem. Her er det kanskje de voksnes behov som veier tyngst mtp behov for kos og klem?

Jeg hadde reist, men hold så god avstand som mulig. 

Anonymkode: aa68d...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo en unaturlig situasjon? Man anbefales å ikke være i nærkontakt med andre enn kjernefamilien. Hvorfor ta sjansen på å smitte hverandre når løsningen kan være så enkel som å ikke klemme på hverandre?

Selv små barnehagebarn har fått med seg at man skal holde avstand, så å forklare dem at denne gangen kan du ikke klemme mormor eller sitte på fanget til morfar skulle ikke være noe problem. Her er det kanskje de voksnes behov som veier tyngst mtp behov for kos og klem?

Jeg hadde reist, men hold så god avstand som mulig. 

Anonymkode: aa68d...364

Tror du virkelig at løsningen er så enkel som at så lenge man ikke klemmer går det bra? Er det ikke logisk at å tilbringe flere dager under samme tak utgjør den samme smitterisikoen? Om jeg ikke tar helt feil er det på barer og uteplasser (innendørs hvor mange mennesker er samlet) den største smittespredningen har foregått. Tviler på at alle som ble smittet gikk å klemte hverandre gitt....

Anonymkode: 578a0...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det på nyhetene at vi ikke bør feriere med besteforeldre i sommer. Så dette gir vel egentlig svar på det du spurte om. 
 

Vi har hatt minimal kontakt med bestefoeldre og kommer til å ha minimalkontakt fremover. Jeg og eldste barnet jobber i butikk så vi er jo utsatt for smitte, men nå som begge ungene skal tilbake på skolen imorra så skal vi hverrtfall ikke øke kontakten med besteforeldre mer. Dette er pga hvordan vi har sett hvor slepphendte folk har blitt påsmittevern omdagen. Når skolene åpnet så gir flere og flere blaffen i smittevern, så jeg tror det blir en smittebom snart igjen. Yngstebarnet på 15år gruer seg til skolen imorra, for hun vet hvor slappe de hun skal gå på skolen er nå. Hun orker ikke åpne snapper hun får, for  der får hun så mange beviser på mye brytes og gis blaffen i. Hun har en sykdom som blusser opp når hun får en vanlig forkjølelse, ved influensa så eksploderer den så hun har absolutt ikke lyst på korona. Hun er ikke i risikogruppen, men siden det er skertefullt og tar litt tid å få kontroll på det igjen så er hun litt mer bevist.

Anonymkode: 0e764...069

Psoriasis? 

Anonymkode: 9d26e...dfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tror du virkelig at løsningen er så enkel som at så lenge man ikke klemmer går det bra? Er det ikke logisk at å tilbringe flere dager under samme tak utgjør den samme smitterisikoen? Om jeg ikke tar helt feil er det på barer og uteplasser (innendørs hvor mange mennesker er samlet) den største smittespredningen har foregått. Tviler på at alle som ble smittet gikk å klemte hverandre gitt....

Anonymkode: 578a0...619

Nei. Jeg tror ikke at løsningen er så enkel. Men jeg tror at minimalt med nærkontakt hjelper med å begrense smitten. 

Skjønner du hva jeg mener nå?

Anonymkode: aa68d...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor er 64 år, og bor alene i et stort hus. Hun har invitert barnet i en uke i sommer. Barnet er da 12 år, og jeg har sagt at hvis barnet drar må det være en litt annen uke enn vanlig. Det er to bad i huset, så de slipper å dele bad. Uka etter er planen at resten av oss kommer på besøk. Jeg er i tvil, men hun mener at siden huset er så stort og uteplassen er enorm er det bedre vi bor der enn på feks en campingplass. Vi har strand på tomta til moren min blant annet. Så kom det nye advarsler igår da.. ikke del feriested med de over 65 år.. jeg kan ikke si at jeg føler et år gjør så stor forskjell, så vi burde vel la være å møte henne.. 

Anonymkode: c06a1...1f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...