Gå til innhold

Jeg har oppdaget at jeg elsker isolasjonen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi har nå vært i lockdown i snart to måneder. Vi har fortsatt hjemmekontor, men barnet vårt begynte på skolen igjen for litt siden. Vi holdt barnet hjemme i nesten to uker etter gjenåpning. Det var så fint med hjemmeskole. Vi går tur hver dag, men vi går ikke noe sted. Vi bestiller det vi trenger av varer hjem. Synes det er så deilig at vi «slipper» å forholde oss til besøk av familie og venner, unger som ringer på, bursdager, vennegrupper, foreldremøter, jentekvelder  etc. For første gang på flere år gleder jeg meg til 17.mai, og ser frem i mot å nyte kveldene i juni uten avslutninger og styr. Deilig at vi ikke skal noen steder, deilig at alt er avlyst. Jeg har skikkelig skyldfølelse for at jeg ønsker at dette vedvarer. Jeg vet at denne situasjonen er kritisk for mange. Uff. Flere som har det slik? 

Anonymkode: d060a...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har nå vært i lockdown i snart to måneder. Vi har fortsatt hjemmekontor, men barnet vårt begynte på skolen igjen for litt siden. Vi holdt barnet hjemme i nesten to uker etter gjenåpning. Det var så fint med hjemmeskole. Vi går tur hver dag, men vi går ikke noe sted. Vi bestiller det vi trenger av varer hjem. Synes det er så deilig at vi «slipper» å forholde oss til besøk av familie og venner, unger som ringer på, bursdager, vennegrupper, foreldremøter, jentekvelder  etc. For første gang på flere år gleder jeg meg til 17.mai, og ser frem i mot å nyte kveldene i juni uten avslutninger og styr. Deilig at vi ikke skal noen steder, deilig at alt er avlyst. Jeg har skikkelig skyldfølelse for at jeg ønsker at dette vedvarer. Jeg vet at denne situasjonen er kritisk for mange. Uff. Flere som har det slik? 

Anonymkode: d060a...f6f

Jeg er ekstremt ekstrovert, men liker ganske mye av denne tida likevel... det påtvungne sosiale samværet har jeg aldri klart å nyte, jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste nordmenn elsker hamstring og det å være for seg selv. Himmel for særinger 

Anonymkode: 8a566...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fleste nordmenn elsker hamstring og det å være for seg selv. Himmel for særinger 

Anonymkode: 8a566...0f4

Man MÅ ikke elske å hamstre selv om man blir svett av klassearrangementer og vennegrupper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke uenig i at denne tiden har hatt gode sider ved seg også. Så faktisk i starten at barna hadde litt godt av det, har en liten og en litt større. De lærte å leke sammen på en ny måte, når eldste ikke kunne stikke til kompiser så fort frokosten var fortært. Vi som familie har funnet på endel, noe som har gjort oss alle godt. Ukeshandel har vi endelig blitt gode på, er jo kun i butikk når vi må. 

Men ser frem til at besteforeldre får se barna litt mer. Og skal innrømme at en overnattingshelg for ungene, så mannen og jeg kunne sovet ut litt, ser jeg frem til. Elsker ungene, og familien vår som enhet, men en stille og rolig morgen med bare meg, varm kaffe, morgenkåpe og en hel avis uten avbrudd er litt balsam 😉 (nå har vi begge jobbet 150% pga pandemien, jeg studerer i tillegg, og yngste sover ikke hele natten enda, til mitt forsvar) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ELSKER at folk ikke ringer på i tide og utide. Elsker at vennene til ungene ikke renner ned dørene her. Elsker at de må droppe bursdag med klassen, fritidsaktiviteter og andre sosiale sammenkomster. 

Er ikke introvert, men hater uansett å henge med folk jeg ikke selv har valgt å henge med. 

Elsker situasjonen, og håper den varer ut året :)

eneste kjipe er besteforeldre vi må holde oss unna. Og vinkveld med venninner.

Anonymkode: a03e3...3dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pandemi er for de introverte var det noen som sa, det stemmer nok 😉

Jeg synes ikke det har vært bare negativt med to måneder med veldig lave skuldre jeg heller, og det har ikke vært negativt for barna mine å oppleve det. Men nå begynner de å savne flere venner enn koronavennen i nabolaget, trening med de andre på turning osv. 

Så det er greit at ting normaliseres nå. 

Anonymkode: 082dd...c92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man liker den tiden som har vært pga lave skuldre og mer familietid, så ta det med dere videre. Ingen som er forpliktet til å ha overfylte dager. Kanskje lære litt av hva som har vært bra, tenke forandring og gjøre noe med det. Selv er jeg helt rørt over hvor mange som trives med de nære ting. Forleden gikk jeg forbi en hel bondegård med kongler, stein og kvist i skauen. Helt tydelig et barn som hadde koset seg ute i frisk luft. Utelivet er mulig, lenge etter at kjøpesentrene og lekeland har åpnet igjen. Kakaoen smaker bedre og selv kald grillet pølse fra i går blir god i frisk luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ikke reise utenlands på fancy ferier, og må ikke shoppe og fly på lekeland. Men Gud som jeg har savnet folk! Jeg elsker liv og røre, kolleger, diskusjoner, middager med venner, treffe andre foreldre mens jeg heier på barna mine på fotballbanen.
Jeg elsker familien min over alt og priser meg lykkelig over at vi bor i Norge så vi har kunnet gå ut. Men jeg savner mitt vanlige liv, og er lykkelig over at det begynner å gå tilbake til normalen. 

Anonymkode: da091...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist å se mødre som elsker at alt som er viktig for barna deres er avlyst. Snakk om å fokusere kun på seg selv.

Anonymkode: e6172...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også storkost meg i denne tiden. Barna har fått senket skuldrene og ikke vært så stresset som de vanligvis er. De synes det er greit at skolen starter igjen da. Jeg håper at mitt hjemmekontor kan vare ut året. Elsker hjemmekontor. Liker ikke å sitte i åpent landskap på jobben.

Anonymkode: dc438...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker er flokkdyr, sosial distansering går mot de fleste sin  naturlige adferd. Jeg syntes det er vanskelig å håndtere usikkerheten, og det å ikke kunne omgås nærmeste familie. Vi bor hhv. 40 og 70 mil unna besteforeldre og søsken, så korte besøk utendørs er ikke et alternativ. Det er sårt for barna som savner bestemor, og for bestemor som savner dem at vi ikke vet når vi kan møtes. Å ikke kunne ha barnebarn på fanget, gi en god bestemorklem, hjelpe med stell og påkledning blir for vanskelig for alle parter. Jeg håper rådene for sosial omgang innad i storfamilien snart oppdateres til noe mer menneskelig. 

Anonymkode: aec84...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er trist å se mødre som elsker at alt som er viktig for barna deres er avlyst. Snakk om å fokusere kun på seg selv.

Anonymkode: e6172...b01

Jeg likte ikke disse tingene som barn heller...
Etter et helt liv med påtvungne arrangementer, må man vel få lov å uttrykke at det er litt deilig å få slippe en stund? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har nå vært i lockdown i snart to måneder. Vi har fortsatt hjemmekontor, men barnet vårt begynte på skolen igjen for litt siden. Vi holdt barnet hjemme i nesten to uker etter gjenåpning. Det var så fint med hjemmeskole. Vi går tur hver dag, men vi går ikke noe sted. Vi bestiller det vi trenger av varer hjem. Synes det er så deilig at vi «slipper» å forholde oss til besøk av familie og venner, unger som ringer på, bursdager, vennegrupper, foreldremøter, jentekvelder  etc. For første gang på flere år gleder jeg meg til 17.mai, og ser frem i mot å nyte kveldene i juni uten avslutninger og styr. Deilig at vi ikke skal noen steder, deilig at alt er avlyst. Jeg har skikkelig skyldfølelse for at jeg ønsker at dette vedvarer. Jeg vet at denne situasjonen er kritisk for mange. Uff. Flere som har det slik? 

Anonymkode: d060a...f6f

Jeg kunne ikke vært mer enig! 

Problemet er at jeg ikke på noen måte tror at jeg klarer å lage et fullverdig skoleprogram for barna mine om jeg skriver de ut av skolen permanent. 

Barna mine elsker hjemmeskole. Elsker å kun snakke med venner på chat og mobilen når de selv ønsker det. 

Jeg har alltid visst at jeg er introvert, men jeg var ikke klar over at barna mine også er det før denne pandemien dukket opp. Nå sitter jeg med litt skyldfølelse for å ha pushet på sosiale ting flere ganger i uken før pandemien, og barna klaget om det var med mer enn 5 personer. Jeg så ikke at de var som meg... 

Planen min er å se på nett og undersøkelse hvordan jeg kan, og om jeg kan, ordne et solid hjemmeskole grunnlag så jeg kan skrive de ut til høsten. 

Synd å si det, men jeg håper det blir strengt og stengt igjen så jeg slipper å forholde meg til alle som har savnet å være sosiale med meg. Men jeg får vel gro baller å si at jeg er introvert! 

Anonymkode: 7080a...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er trist å se mødre som elsker at alt som er viktig for barna deres er avlyst. Snakk om å fokusere kun på seg selv.

Anonymkode: e6172...b01

Mine barn elsker ikke aktivitetene sine. Hadde dei kunne velge, hadde dei ikkje gått på noke. Men dei veit at det ikkje er eit alternativ. 😊.  Lurer på når eg skal la dei få lov å slutte. 🤔 Ungane mine har aldri vore så aktive før som det dei er no. Ute og leiker i timesvis. 😊

Anonymkode: 9db3a...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn elsker ikke aktivitetene sine. Hadde dei kunne velge, hadde dei ikkje gått på noke. Men dei veit at det ikkje er eit alternativ. 😊.  Lurer på når eg skal la dei få lov å slutte. 🤔 Ungane mine har aldri vore så aktive før som det dei er no. Ute og leiker i timesvis. 😊

Anonymkode: 9db3a...44d

Hvorfor tvinges de til aktiviteter de mistrives med? Hva tror du at du tjener på det?

Anonymkode: 66139...fda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er trist å se mødre som elsker at alt som er viktig for barna deres er avlyst. Snakk om å fokusere kun på seg selv.

Anonymkode: e6172...b01

Det er ikke nødvendigvis barna som har bedt om organisert sosialisering. Hos oss er det vel helst overivrige og kontrollhungrige mødre som vil styre når, hvordan og med hvem ungene omgås. Med henvisning til hvor viktig det er for barna. To av mine har i perioder tryglet om å få slippe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor tvinges de til aktiviteter de mistrives med? Hva tror du at du tjener på det?

Anonymkode: 66139...fda

Dei mistrives ikkje altså. Dei har bytta aktiviteter, eine har bytta tilbake, og er fornøyd. Men kunne dei valgt, ville iallefall den eine ha slutta og bare vore heime. 

Har tenkt at det var viktig at dei gjekk på noke for å holde dei aktive. Men no i korona-pausa, så oppdaga eg at det kanskje ikkje er nødvendig. 

Vi får sjå til neste sesong om kva vi gjer vidare. 😊

Meiner folk her inne at det er "greit" at unger ikkje går på noke? Det er jo sosialt også. 🤔

Anonymkode: 9db3a...44d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Pashla skrev:

Det er ikke nødvendigvis barna som har bedt om organisert sosialisering. Hos oss er det vel helst overivrige og kontrollhungrige mødre som vil styre når, hvordan og med hvem ungene omgås. Med henvisning til hvor viktig det er for barna. To av mine har i perioder tryglet om å få slippe...

Om de trygler om å få slippe, har de kanskje valgt feil aktivitet..?

Anonymkode: da091...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dei mistrives ikkje altså. Dei har bytta aktiviteter, eine har bytta tilbake, og er fornøyd. Men kunne dei valgt, ville iallefall den eine ha slutta og bare vore heime. 

Har tenkt at det var viktig at dei gjekk på noke for å holde dei aktive. Men no i korona-pausa, så oppdaga eg at det kanskje ikkje er nødvendig. 

Vi får sjå til neste sesong om kva vi gjer vidare. 😊

Meiner folk her inne at det er "greit" at unger ikkje går på noke? Det er jo sosialt også. 🤔

Anonymkode: 9db3a...44d

Om alternativet er å sitte inne på en iPad eller spille PS, er det jo en katastrofe å la de gjøre det. Klarer de å være ute og aktive blir det jo noe annet.

Anonymkode: da091...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har nå vært i lockdown i snart to måneder. Vi har fortsatt hjemmekontor, men barnet vårt begynte på skolen igjen for litt siden. Vi holdt barnet hjemme i nesten to uker etter gjenåpning. Det var så fint med hjemmeskole. Vi går tur hver dag, men vi går ikke noe sted. Vi bestiller det vi trenger av varer hjem. Synes det er så deilig at vi «slipper» å forholde oss til besøk av familie og venner, unger som ringer på, bursdager, vennegrupper, foreldremøter, jentekvelder  etc. For første gang på flere år gleder jeg meg til 17.mai, og ser frem i mot å nyte kveldene i juni uten avslutninger og styr. Deilig at vi ikke skal noen steder, deilig at alt er avlyst. Jeg har skikkelig skyldfølelse for at jeg ønsker at dette vedvarer. Jeg vet at denne situasjonen er kritisk for mange. Uff. Flere som har det slik? 

Anonymkode: d060a...f6f

Jeg er helt enig med deg. Nyter stillheten og de rolige dagene. Vi skal fortsette med dette tempoet så lenge det lar seg gjøre 😃

Anonymkode: d66fc...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Pashla skrev:

Det er ikke nødvendigvis barna som har bedt om organisert sosialisering. Hos oss er det vel helst overivrige og kontrollhungrige mødre som vil styre når, hvordan og med hvem ungene omgås. Med henvisning til hvor viktig det er for barna. To av mine har i perioder tryglet om å få slippe...

Nå er det ikke kun organisert sosialisering som hi snakket om. Hun sier hun er glad for at ungenes venner ikke kommer og ringer på døra, hun er glad for at ungene ikke blir bedt i bursdager  hun er glad for at familien ikke kommer på besøk. Disse tingene liker de aller fleste unger, og det er trist at mødre er glad for å slippe noe som barna med stor sannsynlighet savner.

Anonymkode: e6172...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke vært mer uenig. 

Jeg jublet da vi fikk vite at de eldste også fikk starte skole igjen. Ikke fordi jeg synes det har vært så ille med hjemmeskole, men fordi ungdommene mine savner skolen og venner. De savner også fritidsaktivitetene sine, men disse må vente. Intet er påtvunget. 

For egen del elsker jeg uanmeldt besøk. Både store og små. Jeg elsker å ha huset fullt av barn og ungdommer - alt fra trampolinestøy i hagen (vi bor slik til at naboer blir lite plaget) til latterbrøl fra kjellerstuen. Mine barn har god smak og herlige venner og jeg merker at jeg også savner dem. Jeg savner også mine egne venner. Spontan ettermiddagskaffe mellom oppvask, smuler på kjøkkengulvet og ubrettet klesvask. Det deilige uperfekte i hverdagskaoset. 

Det jeg sitter igjen med er hvor glad jeg er i den vanlige hverdagen og det er jo godt å kjenne på. Det er jammen ikke alle forunt å trives så godt med den vanlige tralten.

Anonymkode: 78925...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med hi. Synes vi har det så koselig nå. Det virker og som barna koser seg. De har liksom funnet roen. Nå var de ekstremt aktive før. Og dagene gikk med til å kjøre til og fra aktiviteter. Lekeland og trampoline parker ble også besøkt. Noe måtte skje hele tiden. Vi trodde vel egentlig det skulle være slik. Alle andre gjorde jo det samme . Men dette har rett og slett vært en god tid. Ro, fred og få samlet seg om familien. Føler jeg har kommet på plass i meg selv igjen . 

Anonymkode: 7ffa7...d2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ELSKER at folk ikke ringer på i tide og utide. Elsker at vennene til ungene ikke renner ned dørene her. Elsker at de må droppe bursdag med klassen, fritidsaktiviteter og andre sosiale sammenkomster. 

Er ikke introvert, men hater uansett å henge med folk jeg ikke selv har valgt å henge med. 

Elsker situasjonen, og håper den varer ut året :)

eneste kjipe er besteforeldre vi må holde oss unna. Og vinkveld med venninner.

Anonymkode: a03e3...3dd

Denne synest jeg var bare trist. Du elsker at alt som involverer barna dine og deres sosiale liv er nå stengt. Men, synest det er kjipt at du ikke får se egne foreldre og dra på vinkveld med egne venninner? 

Jeg håper virkelig dette var kun for å provosere. For ett mer navlebeskuende menneske har jeg ikke opplevd...

Anonymkode: 6871a...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...