Gå til innhold

Hjemme alene - når?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hun går i 1.kl og har nå etter corona åpning ikke vært på SFO, pga storesøsken har vært hjemme. 
På onsdag starter skolen for de store igjen, 1.klassingen er ferdig kl.13.45 og mellomste kl.14.30, vi bor maks 200 meter fra skolen, på bygda, alle kjenner alle her. 
Blir ikke hver dag da største går på videregående og har en del hjemmeskole ennå. 
Er det forsvarlig å la henne være alene den stunden? Fikser tlf eller klokke hun kan ringe med. Evt noe annet jeg må tenke på?

Er et barn som liker å utforske, men også svært veslevoksen når det gjelder.

Anonymkode: 17db1...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener barnet selv om å være alene den tiden?

Her hadde det gått bra med min 1kl. Gikk bare med hun som går i 4kl også, da hun gikk i 1kl. 

Anonymkode: 94a06...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva mener barnet selv om å være alene den tiden?

Her hadde det gått bra med min 1kl. Gikk bare med hun som går i 4kl også, da hun gikk i 1kl. 

Anonymkode: 94a06...3e5

Hun ønsker det selv («da får jeg spille iPad uten noe mas») 😅

Anonymkode: 17db1...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 1.klassing fikk prøve dette ei uke nå etter påske. Men det ble med den ene uka. Han Synes det var bedre at vi henta han. Vi har en mobil her hjemme som står på når han kommer hjem. Han skal helst ringe oss når han kommer hjem, vi ringer hvis vi ikke hører noe. Skal prøve igjen senere når han har lyst igjen.

Anonymkode: 1e6b4...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi yngste gjorde dette fra andre dag i første klasse og syms det har vært helt topp. Hun nyter å være hjemme alene, og hun har vært stor nok for det. Hadde en avtale med noen naboer, to pensjonister og en i mammaperm, slik at om det skulle være noe så kunne hun ringe på og de hadde ett øye med huset. Det var aldri noe. 
 

Greit at du har mat som i huset som ungen enkelt kan lage seg selv. For bare skjære seg en brødskive er kjedelig og ungen dropper gjerne mat om noe må ordnes. Så kutt opp brød, ha frokostblanding osv. 
Vi hadde en avtale om at ungen skulle ringe meg når hun kom hjem. Det var nok mest for at jeg skulle slappe av, men da kunne jeg også minne om mat, lekser osv. 

Anonymkode: ad64d...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår jente hadde SFO på fulltid frem til jul i andre klasse. Da begynte vi å trappe ned. Vi startet med at hun var alene fra kl 14.15 til kl 15 når pappa er ferdig på jobb. Når vi så at det gikk greit fikk hun også gå hjem på kortdager og var alene hjemme fra kl 1230 til kl 15. Det har også gått fint. Det siste hun sluttet på var morgen SFO. Det hadde hun frem til påske. Det skal sies at både jeg og pappaen har ca 5 min kjøretid fra hjemmet. Vår datter er rolig og finner ikke på så mange sprell. Vi har klare avtaler på hva hun får lov til og hva hun ikke skal gjøre.

Anonymkode: 0b768...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mi yngste gjorde dette fra andre dag i første klasse og syms det har vært helt topp. Hun nyter å være hjemme alene, og hun har vært stor nok for det. Hadde en avtale med noen naboer, to pensjonister og en i mammaperm, slik at om det skulle være noe så kunne hun ringe på og de hadde ett øye med huset. Det var aldri noe. 
 

Greit at du har mat som i huset som ungen enkelt kan lage seg selv. For bare skjære seg en brødskive er kjedelig og ungen dropper gjerne mat om noe må ordnes. Så kutt opp brød, ha frokostblanding osv. 
Vi hadde en avtale om at ungen skulle ringe meg når hun kom hjem. Det var nok mest for at jeg skulle slappe av, men da kunne jeg også minne om mat, lekser osv. 

Anonymkode: ad64d...5d1

En 5-6 åring som nyter av å være alene? Tror jeg ikke noe på!

Anonymkode: 3e8be...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 1 klassing har vært alene en times tid en dag i uka siden etter jul ca , kunne sikkert gjort det flere dager i uka,men jeg vil heller at hun skal være i aktivitet på SFO enn å sitte hjemme og se på nettbrettet hver dag. 

Anonymkode: 5dd11...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

En 5-6 åring som nyter av å være alene? Tror jeg ikke noe på!

Anonymkode: 3e8be...5ba

Min eldste likte seg veldig godt alene hjemme i den alderen. Valgte ofte å bli hjemme når vi skulle på butikken eller liknende.... var selvsagt ikke snakk om timesvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

En 5-6 åring som nyter av å være alene? Tror jeg ikke noe på!

Anonymkode: 3e8be...5ba

Så, siden ditt/dine unger ikke gjør det då gjelder det for alle barn? 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste har vært hjemme alene ca en time etter skolen siden slutten av første klasse. Hun kjenner naboer (pensjonister som er mye hjemme), har kunnet ringe oss, syns det er deilig å være hjemme alene og overholder regler om å ikke lage seg varm mat når hun er alene hjemme. Hun går nå i 3. Vår miste er 6 år. Hun er ikke like selvstendig, så kommer an på barnet når de er såpass små. 

Anonymkode: 0f259...dbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ulenissen skrev:

Så, siden ditt/dine unger ikke gjør det då gjelder det for alle barn? 
 

 

Har virkelig ikke anelse om min unge nyter av å være alene hjemme hele ettermiddagen som 5 åring. Ville aldri falt meg inn å prøve! 


Hva gjør en så liten hjemme alene? Nettbrett, TV går jeg utifra. Bedre med SFO.

Anonymkode: 3e8be...5ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har virkelig ikke anelse om min unge nyter av å være alene hjemme hele ettermiddagen som 5 åring. Ville aldri falt meg inn å prøve! 


Hva gjør en så liten hjemme alene? Nettbrett, TV går jeg utifra. Bedre med SFO.

Anonymkode: 3e8be...5ba

Noen takler det, andre ikke. 

Her ba eldste om å få være alene Hjemme, først da jeg gikk i butikken, så om å få gå hjem fra skolen å være alene litt. Vi testet det før det ble en 1, og utvidet og utvidet. 

Anonymkode: 94a06...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun går i 1.kl og har nå etter corona åpning ikke vært på SFO, pga storesøsken har vært hjemme. 
På onsdag starter skolen for de store igjen, 1.klassingen er ferdig kl.13.45 og mellomste kl.14.30, vi bor maks 200 meter fra skolen, på bygda, alle kjenner alle her. 
Blir ikke hver dag da største går på videregående og har en del hjemmeskole ennå. 
Er det forsvarlig å la henne være alene den stunden? Fikser tlf eller klokke hun kan ringe med. Evt noe annet jeg må tenke på?

Er et barn som liker å utforske, men også svært veslevoksen når det gjelder.

Anonymkode: 17db1...e71

Har du seriøst ikke latt det yngste barnet begynne på skolen sammen med de andre i klassen? Hva med å følge FHIs anbefalinger og slutte å lage ekstra problemer for læreren?

Og, til det du spør om: Ja, dersom hun selv vil og den mellomste kommer rett hjem fra skolen, synes jeg absolutt du kan la henne være hjemme den stunden. Hun får jo mulighet til å kontakte dere og det virker som om dere bor et koselig og trygt sted :)

Anonymkode: 453e7...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har du seriøst ikke latt det yngste barnet begynne på skolen sammen med de andre i klassen? Hva med å følge FHIs anbefalinger og slutte å lage ekstra problemer for læreren?

Og, til det du spør om: Ja, dersom hun selv vil og den mellomste kommer rett hjem fra skolen, synes jeg absolutt du kan la henne være hjemme den stunden. Hun får jo mulighet til å kontakte dere og det virker som om dere bor et koselig og trygt sted :)

Anonymkode: 453e7...d9a

Les hovedinnlegget på nytt... hvor står det at 1.klassingen ikke begynte igjen på skolen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/10/2020 at 7:36 PM, Anonym bruker said:

Hun går i 1.kl og har nå etter corona åpning ikke vært på SFO, pga storesøsken har vært hjemme. 
På onsdag starter skolen for de store igjen, 1.klassingen er ferdig kl.13.45 og mellomste kl.14.30, vi bor maks 200 meter fra skolen, på bygda, alle kjenner alle her. 
Blir ikke hver dag da største går på videregående og har en del hjemmeskole ennå. 
Er det forsvarlig å la henne være alene den stunden? Fikser tlf eller klokke hun kan ringe med. Evt noe annet jeg må tenke på?

Er et barn som liker å utforske, men også svært veslevoksen når det gjelder.

Anonymkode: 17db1...e71

Min er 7 og er alene 15-20 minutter, vert det siden han var 5

Anonymkode: 7dd88...d3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...