Gå til innhold

Tremenninger med samme navn? Hva mener du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker fiktive navn bare for å ikke bli gjenkjent. Men poenget skal komme greit fram. 
Vi venter jente. Og har lenge hatt et favorittnavn. Problemet er at søskenbarnet til mannen min har en datter med samme navn. Mannen min og søskenbarnet deler samme etternavn. Vi har bindestrek i vårt. Han mener det går heeeelt fint å bruke navnet. Ikke så ofte de møtes. Men jeg vet ikke... for eksempel:

Wilma Berg-Høye (blir potensielt vår datter)

Wilma Jensen Høye (blir datteren til mannens søskenbarn)

hva tenker dere ?

Anonymkode: 545f1...e8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruk navnet dere liker, gjør da ingenting om en tremenning heter det samme. 

Anonymkode: 5bfe7...023

Skrevet

Jeg byttet navn da jeg giftet meg, etternavn altså, og endte da opp med å hete helt det samme som mannens ene kusine, altså både fornavn og etternavn. Med unntak av noen ytterst få feilsendte julekort ol., plager det jo ingen at vi heter det samme, og slik blir det nok for barnet ditt også. Vi møtes heller ikke ofte, kanskje en gang annet hvert år. 

Anonymkode: acefb...975

Skrevet

Helt uproblematisk. Bruk navnet dere liker best.

Skrevet
33 minutes ago, Anonym bruker said:

Bruker fiktive navn bare for å ikke bli gjenkjent. Men poenget skal komme greit fram. 
Vi venter jente. Og har lenge hatt et favorittnavn. Problemet er at søskenbarnet til mannen min har en datter med samme navn. Mannen min og søskenbarnet deler samme etternavn. Vi har bindestrek i vårt. Han mener det går heeeelt fint å bruke navnet. Ikke så ofte de møtes. Men jeg vet ikke... for eksempel:

Wilma Berg-Høye (blir potensielt vår datter)

Wilma Jensen Høye (blir datteren til mannens søskenbarn)

hva tenker dere ?

helt greit

Anonymkode: d1c05...ee4

Skrevet

Tremenninger er ikke spesielt nært, jeg har titalls tremenninger jeg aldri har møtt. 

Samme navn, nesten, går helt fint. Min far og ett av hans (mange) søskenbarn het det samme, var nesten jevngamle, bodde i samme grend og hadde samme yrke. Det var litt træl. Men tremenninger? Næ, kunne ikke brydd meg. 

Anonymkode: c58b5...914

Skrevet

Kusinen min fikk først barn å valgte ett navn jeg også synes var fint. Så når jeg fikk barn så valgte jeg samme navnet. Ser hun maks 2 ganger i året uansett så det går helt fint.

Anonymkode: 68c44...aed

Skrevet

Nå er det nok forskjell på hvor nære tremenninger er, men i min familie er det to som heter Mari og Marie. De har møtt hverandre en eneste gang og det var i begravelsen til deres felles oldemor.

Anonymkode: e51b6...6eb

Skrevet

Det går helt fint. 

Her heter svigermor det samme som svigerinnen sin, altså mannens søster. Hun tok etternavnet til mannen, og ble da hetene det samme. 

De er nære venner, og møtes ofte. 

Det blir bare et problem hvis de voksne lager det til et problem. 

Anonymkode: 08f0c...ca7

Skrevet

Ingen problem.

Anonymkode: 75c68...284

Skrevet

Jeg deler for- og etternavn med to tremenninger, vi er alle oppkalt etter oldemor. Uproblematisk, og stor stas da vi var små. Vi har alle tre mellomnavn, og ble Ida M. Ida K. Og Ida H. om vi var samlet.

Anonymkode: 8b306...a52

Skrevet

Ja kanskje jeg ikke skal henge meg så veldig opp i det... hvordan hadde dere reagert om noen hadde bedt om å bruke samme navn. Er et spesielt navn ikke så mange har...

hi

Skrevet

Keg har to søskenbarn som heter helt det samme som meg, en tante heter det samme som min søster og min datter heter det samme som min fetters kone. I tillegg har vi en nabofamilie som ikke er i slekt der alle de tre damene heter det samme som noen i min familie og det er ikke en gang et vanlig navn.

Alt dette har vært helt uproblematisk. Det eneste var at jeg fikk konfirmasjonspapirer da jeg car 8. Det gjør vorkelig ingen ting.

Anonymkode: 346c4...cd2

Skrevet

Jeg hadde ikke ofret det en tanke en gang, med mindre dere er mye sammen eller bor nær hverandre og de er tett i alder, sånn at det er en sjanse for at de havner i samme vennegjeng. Søskenbarnet mitt har brukt mitt favorittnavn på sin datter, og jeg kommer også til å bruke det om jeg får en datter. De bor et helt annet sted og vi treffes en sjelden gang i konfirmasjon o.l., så det har ikke noe å si.

Sønnen min heter det samme som søskenbarnet mitt som er 3 år eldre enn ham og bor på andre kanten av landet. Tanten min ble sur da hun fikk vite det, men det bryr jeg meg ikke om. De treffer hverandre så og si aldri, så det er bare latterlig å reagere på.

Anonymkode: fcbd9...dea

Skrevet

Forresten vurderte vi et navn til sønnen vår som vi slo fra oss fordi vi kom på at mannens nevø heter det samme. De er kun to søskenbarn foreløpig, så da fant vi ut at folk ville tenke at vi hadde veldig dårlig fantasi. 😛 Men hadde de vært flere så hadde vi nok brukt det likevel.

Anonymkode: fcbd9...dea

Skrevet

Helt uproblematisk. Ikke spør om lov. Kall ungen akkurat det dere vil.

Anonymkode: f1abc...9f0

Skrevet

Jeg har en sønn som heter det samme som sin tremenning. Mange år mellom dem, ingen kontakt. Jeg var innom tanken på om det var dumt, men brukte samme navn. Ikke vært problematisk i det hele tatt.

Anonymkode: 80c8e...c96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...