Gå til innhold

17 mai blir jo bare en vanlig dag. Hva gjør dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ikke familie her vi bor og eneste gjenlevende er min far som ikke bør reise i slik situasjonen er. Jeg syns 17 mai er kjekt med tog og leker på skolen og slikt. Sliter med at ungene får en kjedelig dag 😞. De to eldste pleier dra på tivoli med venner. Ene er russ i år. Yngste har siste år på barneskolen og skulle feire. Hva finner vi på? Hva gjør dere? Været er og meldt dritt. Frister å bare hoppe over hele møkkadagen. 

Anonymkode: 17212...92b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal spise masse is og arrangere leker i hagen. :)

Anonymkode: fa872...1d4

Skrevet

Vi skal grille hos et vennepar!

Anonymkode: 1b368...fa1

Skrevet
4 minutter siden, prekæs skrev:

Møkkadagen, faktisk. 

Ja. Faktisk! 

Anonymkode: 17212...92b

Skrevet

Russegutten skal "rulle" med noen venner på dagen og grille på verandaen her på ettermiddagen. Tror de er to biler som feirer sammen så de er vel en 12-14 stykker da, som er veldig glad de har økt antallet som kan være sammen fra 5 til 20.

Jeg, mannen og de to yngste skal i båttog på formiddagen, blir sikkert gøy. Flagg og sang, "toget" avsluttes foran rådhuskaia og der står det et korps. Blir bare kjernefamilien i båten. 

På ettermiddagen skal vi grille i hagen til naboen, de har barn på samme alder som våre så det blir sikkert koselig. Masse pølse og is 🇧🇻

Anonymkode: 7f31b...179

Skrevet

Vi ble veldig glade da vi hørte vi kunne være 20 stk samlet. Vi skal ha en rolig morgen, heise flagget, spise god frokost for deretter å åpne fryseboksen for barna (så mye is de bare orker), dra til venner litt ut på dagen for grilling og leker (potetløp, kaste på bokser, sekkeløp, vannstafett osv). Gleder meg selv om det blir annerledes enn vanlig🇳🇴

Anonymkode: 5714f...c34

Skrevet

Vi har barn i korps, og de skal stå og spille på 8 ulike plasser. Så vi skal pynte bilen og følge med på de.

Vil tro det er nok som foregår rundt omkring, slik at man kan dra ut, kjøpe is og bare nyte dagen.

Vi har ikke naboer, og ingen vennepar det er ‘naturlig’ å feire sammen med. Så vi får gjøre det beste ut av dagen selv. Håper dere også får en fin og avslappet dag❤️

Anonymkode: 50dc6...379

Skrevet

Vi tar med grillmat, dessert og litt pynt og rømmer til skogs med noen venner :) 

Anonymkode: 5c09a...8fc

Skrevet

Vi feirer 17 mai på hytta med mine foreldre, som ifjor. Der pynter vi med flagg og fargene til Norge. Spiser god mat. Is får de på vei hjem fra hytta 

1 klassingen skulle gå i skoletoget i bygda for første gang. Men sånn ble det den her gangen. 

Anonymkode: c2ba9...c69

Skrevet

Næ... Vet ikke. Kanskje middag hos venner, som er en tradisjon. Eller på hytta, med andre venner. 

Ellers kan jo møkkadagen brukes til litt skrivetrening, slik at du for eksempel kan lære deg forskjellen på sytten (17) og syttende (17.). 

Anonymkode: 43e39...5b4

Skrevet

Vi skal lage feiring i gata😊 Vi er 5-6 barnefamilier som bor i samme gate, så vi lager miniutgaven av 17 mai her. Vi skal ha tog, leker, is, brus og pølser. Tror det kommer til å bli kjempemoro!

Så det blir på med bunader, flagg og hele pakka. Og rekker jeg i løpet av uka så skal vi til og med lage en fane 😂

På ettermiddagen blir det grilling med nærmeste familie som vanlig.

Anonymkode: d2619...987

Skrevet

Vi arrangerer fest i gata. Velforeningen får lov å arrangere. Vi er 40 i gata. Det blir et tog for barna. To pappaer spiller instrumenter. Vi går ned gata og roper hurra. Vi har leker og griller pølser. Vi har to partytelt, der dekkes det familiebord med en meter mellom. 
Kjøpt inn litt leker og har tradisjonelle tombolaleker. Tror dette blir en nær og fin feiring. ❤️

Anonymkode: 062c7...1e9

Skrevet

Ha venner på sen champagnelunsj, pynte oss i bunad og feire nasjonaldagen 🇳🇴

Anonymkode: 1e261...e2e

Skrevet

Jeg elsker 17 mai og er lei meg for at den tradisjonelle feiringen utgår i år. 

Men det er kun opp til meg selv å snu på flisa og innta en positiv holdning. Tror vi det blir en møkkadag så er sjansen stor for at vi får rett i det  

Vi skal feire sammen med storfamilien, ca 11-12 stk, forhåpentligvis på terassen. Det blir lunsj, is, leker og Ja vi elsker kl 13 🇳🇴

Og så skal det arrangeres bilkortesje med flagg og korpsmusikk, så det får vi nok også med oss. 

Kanskje dere kan finne en familie å feire med? Det er jo andre som heller ikke kan være sammen med sine denne dagen. 

Skrevet

Kjenner mer og mer på at denne 17.mai-en blir en fest for de som har omgangskrets. Blir veldig tydelig hvem som må feire alene, når det ikke finnes offentlige arrangement....

Skrevet

Må innrømme at det beste med 17.mai er å få av seg bunaden om ettermiddagen 😂 Joda, koselig med tog og leker + å stå sammenklemt i pølse/kake/is kø. Alt har sin sjarm..

Hadde håpt på fint vær slik at vi kunne gått en fjelltur. Ser ut til at det blir en skikkelig kosedag hjemme. God mat, kaker og is. Pynte og spille spill.

Anonymkode: 12cce...ec7

Skrevet

Prøv heller å se det slik at dette blir en historisk 17. mai. En dag vi kan fortelle barnebarn og oldebarn om. Gjør det beste ut av den så historien blir god 😊

Anonymkode: 1e1b1...e18

Skrevet

Her blir det heller ikke så mye som skjer, men vi synes det er greit. Vi bor i bygd og eneste som pleier å være her er tog og å spise kake i hallen, og noen leker. 

Kaaaanskje menger vi oss med noe familie, det er jo lov nå å være inntil 20 stk, men vi får se. Ikke planlagt noe ennå. Det er bare meg og min sønn, og vi skal jo pynte litt i leiligheten vår, spise koteletter og ha kake og is. Kommer neppe til å pynte oss med finklær om vi blir hjemme. Om vi skal være med familie pynter vi oss. 

Anonymkode: 0661f...124

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi skal lage feiring i gata😊 Vi er 5-6 barnefamilier som bor i samme gate, så vi lager miniutgaven av 17 mai her. Vi skal ha tog, leker, is, brus og pølser. Tror det kommer til å bli kjempemoro!

Så det blir på med bunader, flagg og hele pakka. Og rekker jeg i løpet av uka så skal vi til og med lage en fane 😂

På ettermiddagen blir det grilling med nærmeste familie som vanlig.

Anonymkode: d2619...987

Pass på grensa for antall personer da 😊

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Prøv heller å se det slik at dette blir en historisk 17. mai. En dag vi kan fortelle barnebarn og oldebarn om. Gjør det beste ut av den så historien blir god 😊

Jeg tenker det samme, det kommer til å bli filmet alt fra biltog til båttog, at folk står ute og synger nasjonalsangen kl 13, korps som reiser rundt og spiller litt for folk som står på god avstand osv. Det kommer til å bli godt dokumenter både av lokalavis, lokal-TV og lokalradio i tillegg til de nasjonale mediene.

I generasjonene som kommer vil 17.mai 2020 bli det året alt var annerledes pga koronaen, og det er viktig at våre barn har en god fortelling fra denne dagen.

Det skjer ting også for de som ikke har så stor omgangskrets, gå ut og se på båt eller biltog, syng på verandaen kl 13 osv, gjør dagen spesiell.

Anonymkode: 7f31b...179

Skrevet

Enig med Miss Marple. Jeg er også lei meg for at det ikke blir en tradisjonell feiring, men jeg skal jammen meg gjøre så godt jeg kan for å feire likevel! Så her skal bunaden på, og svigers inviteres på mat. Jeg skal gå i "tog" - om jeg så blir helt alene, med Gammel jegermarsj på spotify og en liten høyttaler i hånda og et flagg i den andre. 

Så blir det koldtbord som vanlig, og inn og ut av fjøset for å ta imot lam, og jeg regner med at NRK sikkert sender noen opptak av tidligere 17.maifeiringer som kan stå på. Går man inn i dette med innstillingen om at det blir en møkkadag så får man helt sikkert rett i det. 

Skrevet

Vi har barn i korps, og de skal stå og spille på 8 ulike plasser. Så vi skal pynte bilen og følge med på de.

Vil tro det er nok som foregår rundt omkring, slik at man kan dra ut, kjøpe is og bare nyte dagen.

Vi har ikke naboer, og ingen vennepar det er ‘naturlig’ å feire sammen med. Så vi får gjøre det beste ut av dagen selv. Håper dere også får en fin og avslappet dag❤️

Akkurat samme her. Venneløs, men gleder oss. 
Det var en god idé å pynte bilen ettersom vi må kjøre korpsbarnet selv i år 🇳🇴😊

Anonymkode: 71631...9ab

Skrevet

Kjenner mer og mer på at denne 17.mai-en blir en fest for de som har omgangskrets. Blir veldig tydelig hvem som må feire alene, når det ikke finnes offentlige arrangement....

I gata vår er alle velkommen. Vi skal kjøpe inn pølser og is til alle. I går snakket jeg med en alenemor vi egentlig ikke har noe med å gjøre (hun er svært tilbaketrukken) hun lovet å bli med. Dette er helt uten kostnad, mannen og jeg spanderer pølser og is, en annen har kjøpt inn premier til ALLE til potet og sekkeløp. Trist du ikke har noe nettverk. Håper det finnes flere som velger å tromme sammen en minifeiring der folk utenfra kan delta. ❤️

Anonymkode: 062c7...1e9

Skrevet

Vi skal være heime og ha masse is, kake og grille🙂 mannen skal arrangere leika og premier for ongane🙂 rekner med vi får litt besøk av svigers og sånn🙂 skal pynte og dekke fint bordet, blir nokk en fin dag🙂 egentlig glad de ikkje blir stor feiring i år sia eg er gravid og slit med bekkenet🤪 

Anonymkode: c477a...d56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...