Gå til innhold

Jeg så en video på Tic Tok. 😭😭 får den ikke ut av hodet, vær snill å snakk med barna deres


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Datteren min er 12 år gammel og har en TT profil. Hun sitter stadig å ser på disse videosnuttene som blir lagt ut. I dag gir hun med mobilen, blek i ansiktet.

På filmen er det en mann som holder en kattunge, noen uker gammel, i ett bånd. Han tramper på kattungen gjentatte ganger, på nedre del av kroppen. Katten vrir seg i smerter og prøver å komme seg bort. Han holder båndet stramt, og setter foten på labbene, presser hardt ned. Katten freser. Slik holder han på i de 10-15 sekundene videoen varer 😭

Jeg rapporterte selvsagt filmen, men får den ikke ut av hodet! Det er noe av det j.... Jeg har sett. Disse filmene ligger så barna kan se de. Snakk med barna deres, forbered de! Vis de hvordan de kan rapportere.

Anonymkode: 7555f...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er hun alene på sosiale medier uten noen voksenveiledning?

Anonymkode: 14b68...b9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så grusomt😢 Mine er ikke på TikTok (de minste er for små, og de som er gamle nok har ikke interesse) men de har jo tilgang til Internett, og vi snakker om nettvett og hva de skal gjøre når de kommer over ting som ikke føles riktig. 

Anonymkode: f8a54...293

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er hun alene på sosiale medier uten noen voksenveiledning?

Anonymkode: 14b68...b9e

Du.. Vet om mange 8 åringer som driver med tik tok. En 12 åring er for liten synes jeg. 

Anonymkode: 61f4b...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde flere tiktok men foreldregruppen tok en felles avgjørelse at de ikke skal ha dette pga slike videoer. Det var sure miner i starten men nå går det greit. 

Anonymkode: d31d0...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Datteren min er 12 år gammel og har en TT profil. Hun sitter stadig å ser på disse videosnuttene som blir lagt ut. I dag gir hun med mobilen, blek i ansiktet.

På filmen er det en mann som holder en kattunge, noen uker gammel, i ett bånd. Han tramper på kattungen gjentatte ganger, på nedre del av kroppen. Katten vrir seg i smerter og prøver å komme seg bort. Han holder båndet stramt, og setter foten på labbene, presser hardt ned. Katten freser. Slik holder han på i de 10-15 sekundene videoen varer 😭

Jeg rapporterte selvsagt filmen, men får den ikke ut av hodet! Det er noe av det j.... Jeg har sett. Disse filmene ligger så barna kan se de. Snakk med barna deres, forbered de! Vis de hvordan de kan rapportere.

Anonymkode: 7555f...1d0

Selvfølgelig ikke greit med slike videoer, men det er en grunn til at de fleste apper har en aldersgrense.

Tok Tok har 13 års aldersgrense, bare for å nevne det.

Anonymkode: bc6f5...d99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er hun alene på sosiale medier uten noen voksenveiledning?

Anonymkode: 14b68...b9e

Hun er jo ikke alene

Anonymkode: 18834...1d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt forferdelig at noen kan gjøre slik. mine 2 på 7 og 10 har også det,men heldigvis ikke vert borti i noe slik

Anonymkode: c85a3...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her hadde flere tiktok men foreldregruppen tok en felles avgjørelse at de ikke skal ha dette pga slike videoer. Det var sure miner i starten men nå går det greit. 

Anonymkode: d31d0...aff

Foreldregruppen tok en felles avgjørelse? Når fikk en foreldregruppa beslutningsmyndighet?

Anonymkode: 052c9...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

helt forferdelig at noen kan gjøre slik. mine 2 på 7 og 10 har også det,men heldigvis ikke vert borti i noe slik

Anonymkode: c85a3...983

2 og 7 åring har Tik Tok?

Anonymkode: d2cef...68d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Foreldregruppen tok en felles avgjørelse? Når fikk en foreldregruppa beslutningsmyndighet?

Anonymkode: 052c9...5a2

Hva er det for et spørsmål?

Foreldre har da til alle tider vært de som har ansvar og beslutningsmyndighet overfor barn. 

Anonymkode: 8191f...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 10-åring fortalte om en dame på tiktok som drepte kattunger og gjorde stygge ting med dem etterpå, jeg ba henne slutte og se på det, og fortalte at damen høyst sannsynlig kommer til å bli arrestert (og la til for meg selv: og forhåpentligvis brenne i Helvete til evig tid).

Vi jobber som frivillige i en dyrevernsorganisasjon, så jenta mi VET at det finnes masse folk der ute som er slemme med dyr, så hun trenger ikke å skjermes fra virkeligheten.

Anonymkode: 97955...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva er det for et spørsmål?

Foreldre har da til alle tider vært de som har ansvar og beslutningsmyndighet overfor barn. 

Anonymkode: 8191f...aef

Det var ikke jeg som kommenterte ditt innlegg, men jeg tenkte det samme.

Foreldrene til hvert enkelt barn har selvsagt både ansvar og beslutningsmyndighet ovenfor SITT barn. Men en foreldregruppen kan ikke bestemme på vegne av andre sine. 
 

Mao, at mitt barn på 10 år bruker TikTok er min beslutning, og eventuelle andre foreldre i barnets klasse har i grunn ikke noe med det å gjøre 🤷‍♀️

Anonymkode: c5dad...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var ikke jeg som kommenterte ditt innlegg, men jeg tenkte det samme.

Foreldrene til hvert enkelt barn har selvsagt både ansvar og beslutningsmyndighet ovenfor SITT barn. Men en foreldregruppen kan ikke bestemme på vegne av andre sine. 
 

Mao, at mitt barn på 10 år bruker TikTok er min beslutning, og eventuelle andre foreldre i barnets klasse har i grunn ikke noe med det å gjøre 🤷‍♀️

Anonymkode: c5dad...010

Nei, men det er da mange foreldre som klarer å samarbeide fint om beslutningene, slik at alle barna i vennegjengen har de samme reglene å forholde seg til.

Å snakke om at foreldregruppe ikke har beslutningmyndighet høres veldig spesielt ut, som om man ikke har kommet ut av tenårene selv enda, og er i opposisjon til alt og alle.

Helt greit at enkelte velger å være i livslang opposisjon til egen foreldregruppe, naboer, kollegaer, etc, men det må likevel gå an å godta at andre klarer å samarbeide, helt uten noen formell beslutningsmyndighet hjemlet i lov, og kun fordi de er voksne. 

Anonymkode: 8191f...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste en artikkel i Dagsavisen her en dag, der stod det at Norge er et land med voldsmonopol (dette var skrevet av Aslak Sira Myhre).

Det er et sånt ord som man sikkert helt greit kan bruke sammen med andre likesinnede. Men å snakke om det blant folk flest blir litt sånn...fremmedgjørende...litt sånn at ‘jeg snakker på en måte som du ikke forstår, eller ikke orker å sette deg inn i, slik at du bare skal gi opp med en gang og ikke skal komme her og komme her, med noen innvendinger!’.

Det å si at foreldregruppen ikke har noen beslutningsmyndighet er helt i samme gata. 

Anonymkode: 8191f...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Anonym bruker said:

2 og 7 åring har Tik Tok?

Anonymkode: d2cef...68d

Nei, 7 og 10

Anonymkode: c85a3...983

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2020 den 22.04, Anonym bruker skrev:

Nei, men det er da mange foreldre som klarer å samarbeide fint om beslutningene, slik at alle barna i vennegjengen har de samme reglene å forholde seg til.

Å snakke om at foreldregruppe ikke har beslutningmyndighet høres veldig spesielt ut, som om man ikke har kommet ut av tenårene selv enda, og er i opposisjon til alt og alle.

Helt greit at enkelte velger å være i livslang opposisjon til egen foreldregruppe, naboer, kollegaer, etc, men det må likevel gå an å godta at andre klarer å samarbeide, helt uten noen formell beslutningsmyndighet hjemlet i lov, og kun fordi de er voksne. 

Anonymkode: 8191f...aef

Noen av oss klarer også å forholde oss til at folk er forskjellige og dermed har forskjellige regler. Det klarer vi også å videreformidle til barna våre. Det er kun i Norge vi er så vanvittig opptatt av at alle skal være like og ha det helt likt.

Jeg applauderer dialog og diskusjon i foreldregruppa, men i siste instans er det vi som beslutter om våre barn skal ha tiktok eller ikke!

Anonymkode: 052c9...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...