Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #1 Skrevet 9. mai 2020 Hvordan er det å få valp ved juletider ? Vil jo tro det er best på våren eller sommeren, men noen som har erfaring å få valp i desember/januar? Når man får valp. Hvor mange uker bør man belage seg på å være hjemme med valpen før den trenes til å være hjemme alene? Gjerne mer erfaring. Vi leser og leser..., men fint å høre med folk som har erfaring. Anonymkode: 0a57e...96d
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #2 Skrevet 9. mai 2020 Vi hentet valpen vår noen dager før jul. Da var vi hjemme med den hele tiden i godt to uker, og fikk den stuerein på den tiden. Deretter var den hos moren min ukene etterpå dagtid mens vi var på jobb, og etter det begynte vi å la den være hjemme alene der faren min kunne gå innom og lufte et par ganger om dagen. Anonymkode: 959c0...2e4
Graciegirl Skrevet 9. mai 2020 #3 Skrevet 9. mai 2020 Vi fikk valp i begynnelsen av februar. Det gikk fint. Det er lite snø/kulde her vi bor, så vi kunne være litt ute med valpen (uten særlig pels på magen). Kanskje det er lettere med tissing ute dersom valpen kommer om sommeren. Da er man gjerne mer ute om dagen. Jeg var heldig og fikk hjemmekontor 1 mnd (!). Det var gull. Hunden vår er veldig trygg og rolig. Jeg tror den første mnd.sammen med henne var viktig. Mannen jobber skift og det nyter hunden godt av. Ikke ofte hunden er alene en hel arbeidsdag. Hunder er sosiale vesener som trives med flokken sin. Det er jo individuelt hvor mye tid man kan avsette til valpen. Basert på egne erfaringer vil jeg anbefale så mye som mulig! Jeg anbefaler boka "Valpen flytter hjemmefra" av Linn Palm. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #4 Skrevet 9. mai 2020 Mange fordeler med vår og sommer ja, enklere med hyppig lufting for å bli stueren. Men det går an i desember også. Jeg ville satset på minimalt med julepynt i gulvhøyde, evt gjerde inn juletreet med kompostbinge gjerder el lign. Bor dere slik at dere bare kan tråkke oppi støvlene og gå utenfor døra med valpen så er det ikke så ille i desember. Verre hvis man bor i blokk, bygård ol og må kle ordentlig på seg og gå et stykke hver gang. Ang tiden hjemme/alene hjemme så varierer det nok fra valp til valp. Trygghet er det viktigste for valper og jo lenger dere klarer å ordne fri, jo bedre. Men det er jo begrenset hvor mye fri msn kan ta også. Har dere barn som kommer hjem fra skole og ksn lufte? Bytte på å komme tidlig hjem eller dra hjemmom i lunsjen? Et tips fra meg er å venne valpen til at du kommer og går nesten fra starten av (kanskje ikke de første par dagene, men start tidlig med dette). Ta korte turer ut av rommet og tilbake og oppfør deg rolig og normalt når du kommer og går. Ta så korte turer at valpen ikke rekker å bli urolig eller savne deg. Så øker du på litt etter litt. Gå til vaskerommet og sett på en maskin og tilbake, til postkassa og tilbake. Gjør dette ofte og helt uten noen "hei og hadet seremoni" slik at valpen lærer tidlig at det er helt vanlig at du går, du kommer snart igjen! Jeg tror mange gjør den "feilen" at de er sammen med valpen hele tiden mens de har fri, da blir sjokket stort når den skal begynne å være alene. Et annet tips er å ordne et begrenset område på et rolig sted i huset som valpen kan være på når den skal være alene. Valper føler seg tryggere når de ikke er på for stort område, det blir mer oversiktlig. Du må huske å "valpesikre" stedet (ledninger, trapp, ting den kan tygge og sette i halsen eller ødelegge). Sørg for at den er mett, trett og luftet når du skal la den være alene, da finner den lettere roen og sover mens du er borte. Anonymkode: 6532d...13a
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #5 Skrevet 9. mai 2020 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mange fordeler med vår og sommer ja, enklere med hyppig lufting for å bli stueren. Men det går an i desember også. Jeg ville satset på minimalt med julepynt i gulvhøyde, evt gjerde inn juletreet med kompostbinge gjerder el lign. Bor dere slik at dere bare kan tråkke oppi støvlene og gå utenfor døra med valpen så er det ikke så ille i desember. Verre hvis man bor i blokk, bygård ol og må kle ordentlig på seg og gå et stykke hver gang. Ang tiden hjemme/alene hjemme så varierer det nok fra valp til valp. Trygghet er det viktigste for valper og jo lenger dere klarer å ordne fri, jo bedre. Men det er jo begrenset hvor mye fri msn kan ta også. Har dere barn som kommer hjem fra skole og ksn lufte? Bytte på å komme tidlig hjem eller dra hjemmom i lunsjen? Et tips fra meg er å venne valpen til at du kommer og går nesten fra starten av (kanskje ikke de første par dagene, men start tidlig med dette). Ta korte turer ut av rommet og tilbake og oppfør deg rolig og normalt når du kommer og går. Ta så korte turer at valpen ikke rekker å bli urolig eller savne deg. Så øker du på litt etter litt. Gå til vaskerommet og sett på en maskin og tilbake, til postkassa og tilbake. Gjør dette ofte og helt uten noen "hei og hadet seremoni" slik at valpen lærer tidlig at det er helt vanlig at du går, du kommer snart igjen! Jeg tror mange gjør den "feilen" at de er sammen med valpen hele tiden mens de har fri, da blir sjokket stort når den skal begynne å være alene. Et annet tips er å ordne et begrenset område på et rolig sted i huset som valpen kan være på når den skal være alene. Valper føler seg tryggere når de ikke er på for stort område, det blir mer oversiktlig. Du må huske å "valpesikre" stedet (ledninger, trapp, ting den kan tygge og sette i halsen eller ødelegge). Sørg for at den er mett, trett og luftet når du skal la den være alene, da finner den lettere roen og sover mens du er borte. Anonymkode: 6532d...13a Tusen takk for gode tips. Vi hadde håpet på valp i sommerferien siden vi bare skal være hjemme, men det er visst mange som tenker likt. Derfor tenker vi desember hvor vi i desember/januar har muligheten til å ta oss fri i 4 uker. Anonymkode: 0a57e...96d
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2020 #6 Skrevet 10. mai 2020 Valp kan komme hjem når som helst på året, men husk at den ikke kan være lenge alene hjemme før den er større - mange sier minst fire mnd. Den er en baby og trenger flokken sin en god stund før den skal bli såpass selvstendig. Etter de første ukene må dere ha en plan for hverdagslivet. Dagmamma, være med på jobb, jobbe hjemmefra? Det er også veldig lurt å starte tilvenning med å være alene veldig tidlig, men øke veldig gradvis. Vi fikk valp i begynnelsen av februar, og her var planen hjemmekontor over en lengre periode. Men så kom coronaen og plutselig var hele familien hjemme hver eneste dag 😀 Vår valp nærmer seg fem mnd, og hun trenger tisseturer ganske ofte gjennom dagen fortsatt. Anonymkode: ca383...eb3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå