Gå til innhold

Du virker svært lite reflektert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når folk skriver "Du virker svært lite reflektert" og "... så fremstiller du deg selv som en med lite kunnskap og refleksjonsevne..."  som svar inni tråder her, synes dere da at de virker reflekterte og kunnskapsrike? 

Eg synes det høres nedlatende ut. Som hersketeknikk. 

Når ein skriver eit svar her, betyr ikkje det at ein tar med alle tanker ein har i hodet. Ein velger ut det en har lyst til å ta med i diskusjonen, utan å dra inn alle unntak og alternativet som ein sjølvsagt veit om, men velger å utelate akkurat i dette innlegget. 

Samme med folk som raser eller gjør narr av at HI kjem med utfyllande informasjon seinare i tråden. Dokke som trur dokke er så reflekterte må vel skjønne at ein ikkje kan ta med all informasjon og/eller kunnskap ein sittet inne med i alt en skriver inne på et forum. 

Folk kan faktisk ha to tanker i hodet på ein gang sjølv om ein bare skriver ned eine tanken i eit innlegg på forum. 😉

Anonymkode: b0ef9...954

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier ikke å skrive det (fordi jeg ikke har troa på at det hjelper), men tenker det noen ganger ja.

Jeg tenker det når folk presenterer enkle løsninger på vanskelige problemer. Kan ikke de fattige jobbe litt mer bare? Kan ikke alkoholikeren bare drikke litt mindre? Etc. 

Jeg tror ikke slike mennesker ser hvor mangefasettert livet er, og de fremstår nettopp som ureflekterte

Anonymkode: 21557...a6e

Skrevet

Har aldri skrevet det men har tenkt de gangene jeg har sett det at det var en fortjent kommentar. Noen ganger blir jeg overrasket over nivået på enkelte som diskuterer her inne. Burde ikke la meg overraskes men jeg gjør det altså. 

Anonymkode: c3dbc...d31

Skrevet

Når noen kategorisk kommer med bastante påstander, uten noe rom for nyanser, i svar etter svar, så kan jeg kommentere dette. Men ikke bare sånn helt ut av det blå for bare ett innlegg. Mer når noen f.eks. i disse tider i svar etter svar hardnakket mener at alle bør være isolert i hjemmene sine i flere måneder uansett hva og alle som tar en tå utenfor døren er en egoistisk idiot, da kan jeg kommentere at vedkommende virker litt kunnskapsløs og lite reflektert. 

Anonymkode: 0feba...a5a

Skrevet

Du er en rød hest med gule prikker, HI!

Neida. Skulle bare se om du lager enda en spin off- tråd om påstander om røde hester med gule prikker ;) 

Du har helt rett i at det er en hersketeknikk.

Samtidig så må jeg vel si meg enig i at det virker litt lite reflektert å benytte kun ett prinsipp, i en mangefasettert situasjon.

Det finnes ofte overordnede prinsipper. Men for å kjenne til de, må man gjerne ha bred erfaring. Når du ikke på noe vis fremstår som en med erfaring, kun som en med bibeltro holdning til enkle prinsipper, så fremstår det gjerne som naivt og ureflektert. 

For å komme med et eksempel; Om man snakker til en person med tre barn som lever i et voldelig forhold, og som sliter med å komme seg ut, så hjelper det fint lite å fortelle henne at hun burde hatt utdannelse, inntekt og sørget for livsvarig garanti for god helse, før hun fikk barn. Hadde hun kunnet reise tilbake i tid, og bestilt seg god helse for resten av livet, så kunne det vært en idé. Men sånn er ikke verden. Rådet er derfor bare upassende, og vitner om at man har dårlig forståelse av situasjonen.

Det sagt, dine mange tråder vitner om at du er i gang med refleksjon :) 

Anonymkode: 72639...c37

Skrevet

Jeg tror det stort sett er folk som ikke har det så godt med seg selv som svarer slik. Enkelte trenger dessverre å rakke ned på andre for å føle seg bedre selv. Skulle tro (og håpe) disse heller så verdien av å støtte og løfte hverandre opp. Jeg pleier å overse slike svar, og skrive det på har-ikke-så-god-dag-i-dag-kontoen. 

Anonymkode: 3b5d0...e2a

Skrevet

Ethvert svar som starter med «du er...» eller «du virker som...» bør sensureres bort før man trykker på send. Å kommentere personer i stedet for saker er en uting.

Skrevet
2 timer siden, Pashla skrev:

Ethvert svar som starter med «du er...» eller «du virker som...» bør sensureres bort før man trykker på send. Å kommentere personer i stedet for saker er en uting.

Du ba akkurat en person søke hjelp fordi hun var uenig med deg? Uting!

Anonymkode: e7cdd...9ff

Skrevet

Det er meningsløst å skrive slik til folk. Det er nedlatende, og det eneste man oppnår er at folk får alle pigger ut. Det er slik man pleier å komme med på slutten av en diskusjon/krangel, når man er tom for argumenter. 

Når det er sagt, er det mange som svarer ut fra et veldig snevert verdensbilde. Det gjelder absolutt ikke bare unge/uerfarne /de med lite utdanning. Veldig mange har problemer med å være objektive, og projiserer sin egen livssituasjon på det HI skriver om. Og så evner de ikke å se utenfor sin egen forutinntatthet og snevre oppfattelse av hvordan livet skal leves. 

Anonymkode: f73b0...244

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når folk skriver "Du virker svært lite reflektert" og "... så fremstiller du deg selv som en med lite kunnskap og refleksjonsevne..."  som svar inni tråder her, synes dere da at de virker reflekterte og kunnskapsrike? 

Eg synes det høres nedlatende ut. Som hersketeknikk. 

Når ein skriver eit svar her, betyr ikkje det at ein tar med alle tanker ein har i hodet. Ein velger ut det en har lyst til å ta med i diskusjonen, utan å dra inn alle unntak og alternativet som ein sjølvsagt veit om, men velger å utelate akkurat i dette innlegget. 

Samme med folk som raser eller gjør narr av at HI kjem med utfyllande informasjon seinare i tråden. Dokke som trur dokke er så reflekterte må vel skjønne at ein ikkje kan ta med all informasjon og/eller kunnskap ein sittet inne med i alt en skriver inne på et forum. 

Folk kan faktisk ha to tanker i hodet på ein gang sjølv om ein bare skriver ned eine tanken i eit innlegg på forum. 😉

Anonymkode: b0ef9...954

Jeg tenker at det er noe som sies når vedkommende gjerne er lite reflektert og lite intelligent. Det er et faktum som kan bygges opp under, og ikke en hersketieknikk. Når deg er riktig.

Anonymkode: 5a10f...bf0

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er meningsløst å skrive slik til folk. Det er nedlatende, og det eneste man oppnår er at folk får alle pigger ut. Det er slik man pleier å komme med på slutten av en diskusjon/krangel, når man er tom for argumenter. 

Når det er sagt, er det mange som svarer ut fra et veldig snevert verdensbilde. Det gjelder absolutt ikke bare unge/uerfarne /de med lite utdanning. Veldig mange har problemer med å være objektive, og projiserer sin egen livssituasjon på det HI skriver om. Og så evner de ikke å se utenfor sin egen forutinntatthet og snevre oppfattelse av hvordan livet skal leves. 

Anonymkode: f73b0...244

Det kan kanskje virke nedlatende og ikke skape grobunn for god kommunikasjon. Men det kan være ærlig og helt riktig.

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror det stort sett er folk som ikke har det så godt med seg selv som svarer slik. Enkelte trenger dessverre å rakke ned på andre for å føle seg bedre selv. Skulle tro (og håpe) disse heller så verdien av å støtte og løfte hverandre opp. Jeg pleier å overse slike svar, og skrive det på har-ikke-så-god-dag-i-dag-kontoen. 

Eller så er er de drittlei de lave nivået på refleksjonsevne og IQ her inne, for det er faktisk skremmende. Begynner å forstå hva forskningen mener med at generasjoner født etter 1990 har stadig synkende IQ. Det er en skremmende kunnskapsløshet kombinert med hør selvtillit hos mange.

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo ikke til å legge skjul på at det er skremmende mange dumme folk her inne da

Anonymkode: 8d516...76a

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har iboende tråder opp gjennom årene kommentert at et svar kan virke lite reflektert. Da har jeg selvsagt begrunnet hvorfor det er lite reflektert. At den som svarer eller starter et innlegg har en ensidig og kanskje noe navlebeskuende tilnærming til problemstillingen. Da må man kunne tåle å høre at blikket kanskje bør heves litt, og at problemstillingen kan sees i et litt større perspektiv, og at det mangler nyanser. 
Det viktige er å begrunne hvorfor en mener at det er lite reflektert, og ikke la den setningen bli stående alene. Det har ingenting med å rakke ned på andre, eller at man ikke har set godt med seg selv. Det er fordi man kan bli oppgitt over hvor bastant og endimensjonert en del møter problemstillinger på. 

Anonymkode: d45b6...f0c

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du ba akkurat en person søke hjelp fordi hun var uenig med deg? Uting!

Anonymkode: e7cdd...9ff

Hun var ikke "uenig"... hun utviste en nokså usunn interesse for meg som bruker her, gjennom å dra inn noe hun ble provosert av i én tråd over i en annen. (Et helt uskyldig og relevant spørsmål jeg stilte, for øvrig.)

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo ikke til å legge skjul på at det er skremmende mange dumme folk her inne da

Anonymkode: 8d516...76a

De verste er helt klart de som føler for å kommentere egen fortreffelighet og andres dumhet.

Det finnes et par gjengangere her, som hevder at de er svært intelligente, og som samtidig viser tegn på at de ikke forstår selv de enkleste ting. Og en god del folk som liker å kalle andre dumme, som et alternativ til et brukbart argument.

Det sier seg selv at hvis man velger å bruke tid på noen man oppriktig mener at er dumme, og venter på at disse skal forstå ting, og stadig påpeker hvor dumme de er, i håp om at det hjelper, så er det en selv som er litt dum.

En klok person ville naturligvis valgt å bruke tiden på noen andre, og visst at man ikke kan presse folk til å bli smart. 

Ergo; De som kommenterer andres dumhet, demonstrerer i grunn bare sin egen. Og det gjelder uansett hva de selv måtte føle om den saken der. 

Anonymkode: 72639...c37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...