Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #1 Skrevet 9. mai 2020 Jeg har skjønt jeg må ut av forholdet jeg lever i, det er ikke bra for meg eller barna lenger. Nå har det virkelig gått opp for meg at jeg lever i et forhold som overhode ikke er bra. Men det som holder meg igjen er økonomien. Jeg må klare å forsørge meg, og barna mine. Jeg har jobb med 350000kr i året. Men også en del kredittkortgjeld. (200.000 til sammen). Hvordan går jeg frem? jeg må ut her jeg bor den dagen jeg sier jeg vil ut av forholdet. Så jeg må ordne nytt bosted, og økonomi FØR jeg sier det til han (ja han er såpass kvass og nei har dessverre ingen venner jeg og barna kan campe hos). Jeg må vite at jeg klarer meg økonomisk så ikke jeg drar på meg mer gjeld ! (Betaler 7200 i mnd på gjeld pluss 2000 til låne lånekassa, får ikke samlet Kreditt- lånet ! ) Starten er så vanskelig, men jeg vet jeg kommer til å være mer glad enn lei meg den gangen jeg og barna får være alene. Vil også flytte til hjemplassen min som er i en annen kommune ... men det er kanskje vanskelig. ? Hvordan går jeg frem? hilsen en sliten, nedbrutt dame som har vært i fast forhold i ti år. Anonymkode: 53fa5...69c
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #2 Skrevet 9. mai 2020 Hva har du inn i mnd og hva må du ut med totalt, med lån, husleige, strøm, barnepass, bil, forsikring osv? Har dere felles barn? Anonymkode: 9673c...df1
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #3 Skrevet 9. mai 2020 Når jeg leser spm ditt skjønner jeg at jeg ikke kommer meg noen vei, enda, pga økonomi. Må få nedbetalt gjeld først. 22.000 inn hver mnd. Kreditt kort: 7200 lånekassa: 2000 barneh: 6500 forsikring : 1000 (på meg , barna og reise) mobil : 600 så husleie, mat, bil, pluss pluss. Anonymkode: 53fa5...69c
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #4 Skrevet 9. mai 2020 Avhengig av hvor mange barn du har og hvilken kommune du skal bo i, så kan du ha rett på bostøtte. Sjekk her: https://www.husbanken.no/bostotte/ Anonymkode: 100c3...0b0
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #5 Skrevet 9. mai 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Når jeg leser spm ditt skjønner jeg at jeg ikke kommer meg noen vei, enda, pga økonomi. Må få nedbetalt gjeld først. 22.000 inn hver mnd. Kreditt kort: 7200 lånekassa: 2000 barneh: 6500 forsikring : 1000 (på meg , barna og reise) mobil : 600 så husleie, mat, bil, pluss pluss. Anonymkode: 53fa5...69c Er det dine barn så du vil stå med alle utgifter til barna alene, eller har dere fellesbarn? Du har rett på redusert barnehagebetaling, og muligens gratis kjernetid. Hvis du har betalingsutsettelser igjen hos lånekassen ville jeg brukt de. Anonymkode: 1c25f...1db
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #6 Skrevet 9. mai 2020 Hvordan tenker du fordeling av barna blir da? Om du skal ha hovedomsorgen har du noen rettigheter som enslig forsørger, en ekstra barnetrygd, bidrag, skattefradrag og redusert foreldrebetaling i barnehage. Du må også sjekke opp dette med bostøtte. Eier dere sammen nå? Da må han i tilfelle betale deg ut når du flytter. Anonymkode: 2765a...985
MarshOfDecay Skrevet 9. mai 2020 #7 Skrevet 9. mai 2020 Lånekassen tillater å utsette lånet i 36 måneder eller noe sånt. Det er jo verdt å ta en titt på. I tillegg kan man be om å slette renter dersom man har lav inntekt og også sletting av gjeld. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/soknader/betalingsutsettelse/ https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/sletting-av-renter-og-gjeld/sletting-av-renter1/ https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/sletting-av-renter-og-gjeld/Sletting-av-gjeld/varige-betalingsproblemer1/ Lykke til
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #8 Skrevet 9. mai 2020 Akkurat nå, MarshOfDecay skrev: Lånekassen tillater å utsette lånet i 36 måneder eller noe sånt. Det er jo verdt å ta en titt på. I tillegg kan man be om å slette renter dersom man har lav inntekt og også sletting av gjeld. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/soknader/betalingsutsettelse/ https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/sletting-av-renter-og-gjeld/sletting-av-renter1/ https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/sletting-av-renter-og-gjeld/Sletting-av-gjeld/varige-betalingsproblemer1/ Lykke til Hun får ikke slettet gjeld i situasjonen hun er i. Anonymkode: 1c25f...1db
MarshOfDecay Skrevet 9. mai 2020 #9 Skrevet 9. mai 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun får ikke slettet gjeld i situasjonen hun er i. Anonymkode: 1c25f...1db Dersom hun ber om gjeldsordning, får hun vel det? Men, det er jo best å klare seg uten. Har heldigvis ikke noen erfaring på dette området. Så bare at det var mulig å slette gjeld, så slang det på. Supert at du retter meg opp
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #10 Skrevet 9. mai 2020 2 minutter siden, MarshOfDecay skrev: Dersom hun ber om gjeldsordning, får hun vel det? Men, det er jo best å klare seg uten. Har heldigvis ikke noen erfaring på dette området. Så bare at det var mulig å slette gjeld, så slang det på. Supert at du retter meg opp Hvis hun har gjeldsordning så kan hun søke om det, men det virker ikke som om hun har det. Men nå måtte jeg inn og kikke og ser at man kan få utsettelser pga korona, selv om man har brukt opp de 36 utsettelsene har fra før og, men det gjelder bare til og med mai i første omgang. Anonymkode: 1c25f...1db
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #11 Skrevet 9. mai 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har skjønt jeg må ut av forholdet jeg lever i, det er ikke bra for meg eller barna lenger. Nå har det virkelig gått opp for meg at jeg lever i et forhold som overhode ikke er bra. Men det som holder meg igjen er økonomien. Jeg må klare å forsørge meg, og barna mine. Jeg har jobb med 350000kr i året. Men også en del kredittkortgjeld. (200.000 til sammen). Hvordan går jeg frem? jeg må ut her jeg bor den dagen jeg sier jeg vil ut av forholdet. Så jeg må ordne nytt bosted, og økonomi FØR jeg sier det til han (ja han er såpass kvass og nei har dessverre ingen venner jeg og barna kan campe hos). Jeg må vite at jeg klarer meg økonomisk så ikke jeg drar på meg mer gjeld ! (Betaler 7200 i mnd på gjeld pluss 2000 til låne lånekassa, får ikke samlet Kreditt- lånet ! ) Starten er så vanskelig, men jeg vet jeg kommer til å være mer glad enn lei meg den gangen jeg og barna får være alene. Vil også flytte til hjemplassen min som er i en annen kommune ... men det er kanskje vanskelig. ? Hvordan går jeg frem? hilsen en sliten, nedbrutt dame som har vært i fast forhold i ti år. Anonymkode: 53fa5...69c Jeg ser du skriver at ikke får samlet kredittgjelden, men har du prøvd å refinansiere noe av de den?Jeg var som deg, ønsket å refinansiere og samle all kreditt/forbruksgjelden min, men det fikk jeg ikke. Men jeg fikk et samlelån på nesten 50 000, så da betalte jeg ut den dyreste gjelden som hadde både høy rente og månedlige gebyrer, og ble da sittende igjen med 2 forbrukslån. Rentene er fremdeles forholdsvis høye, men er lavere enn de var. Husk å sjekke på gjeldsregisteret at du ikke har høy kredittramme, for det teller inn hvis du ønsker å refinansier Anonymkode: 1c25f...1db
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2020 #12 Skrevet 9. mai 2020 Eier dere leilighet sammen? Kommer du til å ha hovedomsorg for barna? Om dere eier sammen så må dere jo få solgt leiligheten for å få frigjort kapital, om ikke så kan du søke kommunen du vil flytte til om bostøtte og startlån, mulig du kan bake inn kredittkortgjelden her. Lånekassen kan du sette på vent så lenge til du kommer deg på beina. Om du skal ha hovedomsorg for barna kan du få en ekstra barnetrygd og få dekket barnehageutgifter med ca 60% fra nav. Avhengig av barnas alder kan du også få overgangsstønad. For å få dette må du dokumentere brudd, samværsavtale osv. Mest sannsynlig vil du jo da også få barnebidrag eller bidragsforskudd. Dette skal du nok klare om du bare får orden på disse tingene ❤️ Anonymkode: 3df88...16b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå