Anonym bruker Skrevet 8. mai 2020 #1 Skrevet 8. mai 2020 Og jeg er konfliktsky. Vi jobber på et sted hvor vi er 3 døgn på og av. Vi er et team på 4. De samme personene bor her av ulike årsaker. Vi jobber sammen, men har liksom hovedansvar for en pasient hver når vi er på jobb. De andre tre pasientene er «enkle», mer selvstendige og generelt går jobben ut på litt veiledning. Personen jeg er på er veldig krevende. Jeg må skjerme pasient og meg selv, bruke masse tid på bekreftelser, trenger hjelp til det aller meste, og kan i tillegg spytte, kaste ting etter deg osv. Vi har det siste året blitt satt på samme pasient hver gang, men ledelsen presiserer hele tiden at vi har felles ansvar. Problemet er at de andre tilbyr seg nesten aldri å hjelpe meg. Jeg har hintet sterkt et par ganger og da ser jeg de blir irriterte, men hjelper meg. F.eks med stell. Nå kjenner jeg fysisk at jeg ikke vil gå på jobb mer. Det er så krevende. Vet at de andre temaene rullerer hele tiden, men to på mitt team har tilrettelagt...(noe jeg tror er en unnskyldning for å slippe min pasient). Jeg vil gjerne løse dette før jeg blir sykemeldt. Jeg vil ikke gå til sjefen...enda. Hva kan jeg gjøre så de andre ikke blir sure på meg? Anonymkode: 4c367...69d
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2020 #2 Skrevet 8. mai 2020 Du sier det til kollegaene dine. Enkelt og greit. Anonymkode: c37e9...ff8
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2020 #3 Skrevet 8. mai 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Du sier det til kollegaene dine. Enkelt og greit. Anonymkode: c37e9...ff8 Jeg har sagt det, men de bare fjaser det bort. Anonymkode: 4c367...69d
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2020 #4 Skrevet 8. mai 2020 Vel, da sier du det igjen. Rolig og saklig, ikke tillat at de fjaser det bort. Hjelper ikke det, så går du til sjefen. Anonymkode: c37e9...ff8
Superdolly Skrevet 8. mai 2020 #5 Skrevet 8. mai 2020 Enig med hun over. Ikke driv med hinting, det er bare tull. Det går fint an å være direkte og tydelig og samtidig hyggelig og høflig, altså. Så du sier det rett ut: Nå blir dette for mye for meg, og jeg ønsker at vi skal begynne å rullere slik som de andre teamene gjør. Legg eventuelt til at du kjenner at du snart er så på felgen at sykmelding er et sannsynlig utfall. Har dere noen teammøter der du kan ta det opp? Hvis det ikke funker å ta det opp med dem, så går du til sjefen. Og tro meg, sjefen kommer til å sette langt mer pris på at du sier det til henne/ ham enn om du tier og ender opp med sykmelding.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2020 #6 Skrevet 8. mai 2020 2 minutter siden, Superdolly skrev: Enig med hun over. Ikke driv med hinting, det er bare tull. Det går fint an å være direkte og tydelig og samtidig hyggelig og høflig, altså. Så du sier det rett ut: Nå blir dette for mye for meg, og jeg ønsker at vi skal begynne å rullere slik som de andre teamene gjør. Legg eventuelt til at du kjenner at du snart er så på felgen at sykmelding er et sannsynlig utfall. Har dere noen teammøter der du kan ta det opp? Hvis det ikke funker å ta det opp med dem, så går du til sjefen. Og tro meg, sjefen kommer til å sette langt mer pris på at du sier det til henne/ ham enn om du tier og ender opp med sykmelding. Ja, jeg får kvinne meg opp. Disse personene er typen sterke meninger som kommer til å finne på unnskyldninger over alt de har å gjøre. Selv om 90% av tiden gjør de ingenting, og jeg omtrent ikke får sitte ned. De kommer ikke til å ta det til seg, de kommer til å vende seg mot meg, mest sannsynlig... Det er slik de gjør med andre. Anonymkode: 4c367...69d
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2020 #7 Skrevet 8. mai 2020 Slutt med hinting og prat tydelig. Du er voksen, og trenger du endringer så må du selv si det. T Y D E L I G Anonymkode: 992d0...d51
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2020 #8 Skrevet 8. mai 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Slutt med hinting og prat tydelig. Du er voksen, og trenger du endringer så må du selv si det. T Y D E L I G Anonymkode: 992d0...d51 Jeg gjør det i andre sammenhenger, men disse her tåler veldig lite før de legger noen for hat... og redd de fryser meg ut. Anonymkode: 4c367...69d
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2020 #9 Skrevet 8. mai 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg gjør det i andre sammenhenger, men disse her tåler veldig lite før de legger noen for hat... og redd de fryser meg ut. Anonymkode: 4c367...69d Isåfall sier det mer om de en deg. De er kollegaer, ikke venner. Det er en jobb, ikke bare kos. Hev deg over de. Blir det for ille så får du be om overflytting til nytt team. PS ikke vær redd for å be om råd hos fagforening hvis det blir konflikt. Anonymkode: ecb8a...515
Gjest Skrevet 8. mai 2020 #10 Skrevet 8. mai 2020 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og jeg er konfliktsky. Vi jobber på et sted hvor vi er 3 døgn på og av. Vi er et team på 4. De samme personene bor her av ulike årsaker. Vi jobber sammen, men har liksom hovedansvar for en pasient hver når vi er på jobb. De andre tre pasientene er «enkle», mer selvstendige og generelt går jobben ut på litt veiledning. Personen jeg er på er veldig krevende. Jeg må skjerme pasient og meg selv, bruke masse tid på bekreftelser, trenger hjelp til det aller meste, og kan i tillegg spytte, kaste ting etter deg osv. Vi har det siste året blitt satt på samme pasient hver gang, men ledelsen presiserer hele tiden at vi har felles ansvar. Problemet er at de andre tilbyr seg nesten aldri å hjelpe meg. Jeg har hintet sterkt et par ganger og da ser jeg de blir irriterte, men hjelper meg. F.eks med stell. Nå kjenner jeg fysisk at jeg ikke vil gå på jobb mer. Det er så krevende. Vet at de andre temaene rullerer hele tiden, men to på mitt team har tilrettelagt...(noe jeg tror er en unnskyldning for å slippe min pasient). Jeg vil gjerne løse dette før jeg blir sykemeldt. Jeg vil ikke gå til sjefen...enda. Hva kan jeg gjøre så de andre ikke blir sure på meg? Anonymkode: 4c367...69d Gå til sjefen og si at det er urimelig at du skal ha ett og samme ansvar hele veien og at du har hatt det et år, når det i praksis IKKE fordeles noe ansvar felles.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2020 #12 Skrevet 8. mai 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Sykemeld deg ! Anonymkode: 178e5...e1f Det løser jo ikke noe... 🤦♀️ Problemet er jo der etterpå hvis ikke hun rydder opp og tør sette krav nå. Anonymkode: ecb8a...515
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2020 #13 Skrevet 8. mai 2020 27 minutter siden, Pashla skrev: Gå til sjefen og si at det er urimelig at du skal ha ett og samme ansvar hele veien og at du har hatt det et år, når det i praksis IKKE fordeles noe ansvar felles. For en gangs skyld enig med Pashla. Anonymkode: aeec7...cf4
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2020 #14 Skrevet 8. mai 2020 Så klart må du hå til sjefen! Du må jo bare kreve at dere rullerer, du blir utslitt! Og så sier du som en skrev over; i praksis er du alene om beboeren hele tiden og det går ikke. Anonymkode: 68fed...8fd
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2020 #15 Skrevet 8. mai 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Vel, da sier du det igjen. Rolig og saklig, ikke tillat at de fjaser det bort. Hjelper ikke det, så går du til sjefen. Anonymkode: c37e9...ff8 Dette👆Mulig du bare kan gå rett til sjefen, evt så får du få deg sykemelding og få tilrettelagt du også. Da MÅ de faktisk gjøre noe med saken og innimellom så må det gå så langt før noe blir gjort. Anonymkode: 7b13d...9f1
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2020 #16 Skrevet 8. mai 2020 3 timer siden, Pashla skrev: Gå til sjefen og si at det er urimelig at du skal ha ett og samme ansvar hele veien og at du har hatt det et år, når det i praksis IKKE fordeles noe ansvar felles. Enig i dette, av flere grunner. Du har allerede forsøkt å snakke med kollegaene dine uten at det nytter. Det andre er at hvis to har tilrettelegging så er det kanskje sjefen som har valgt denne løsningen, eller gitt signaler til de med tilrettelegging at de ikke skal ta det mer belastende. Hvis du fortsetter å ta det opp med kollegaene blir du trolig uansett syndebukken, så mye bedre å ta det direkte med sjefen, så får sjefen heller komme med nye og tydelige regningslinjer som alle må følge, også dine kolleger. Alternativt - er sjefen dårlig, søk nye jobber. Uansett, ikke utsett å ta det opp, for hvis det går så langt at du blir sykemeldt vil det bare kunne slå tilbake på deg selv, også i en ev. jobbsøkprosess senere. Så ta det opp med sjefen så fort som mulig! Anonymkode: 6b2d5...14e
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2020 #17 Skrevet 8. mai 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Og jeg er konfliktsky. Vi jobber på et sted hvor vi er 3 døgn på og av. Vi er et team på 4. De samme personene bor her av ulike årsaker. Vi jobber sammen, men har liksom hovedansvar for en pasient hver når vi er på jobb. De andre tre pasientene er «enkle», mer selvstendige og generelt går jobben ut på litt veiledning. Personen jeg er på er veldig krevende. Jeg må skjerme pasient og meg selv, bruke masse tid på bekreftelser, trenger hjelp til det aller meste, og kan i tillegg spytte, kaste ting etter deg osv. Vi har det siste året blitt satt på samme pasient hver gang, men ledelsen presiserer hele tiden at vi har felles ansvar. Problemet er at de andre tilbyr seg nesten aldri å hjelpe meg. Jeg har hintet sterkt et par ganger og da ser jeg de blir irriterte, men hjelper meg. F.eks med stell. Nå kjenner jeg fysisk at jeg ikke vil gå på jobb mer. Det er så krevende. Vet at de andre temaene rullerer hele tiden, men to på mitt team har tilrettelagt...(noe jeg tror er en unnskyldning for å slippe min pasient). Jeg vil gjerne løse dette før jeg blir sykemeldt. Jeg vil ikke gå til sjefen...enda. Hva kan jeg gjøre så de andre ikke blir sure på meg? Anonymkode: 4c367...69d Herregud, så tafatt. Dette er det ditt ansvar å ta opp med sjefen og det skulle fu gjort for lenge siden! Si at du vil bytte til en av de andre pasientene og at det nå er på tide etter så lang tid. Anonymkode: 7526b...214
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2020 #18 Skrevet 8. mai 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Du sier det til kollegaene dine. Enkelt og greit. Anonymkode: c37e9...ff8 Å bytte på primærkontaktansvar er sjefens ansvar. Anonymkode: 7526b...214
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2020 #19 Skrevet 8. mai 2020 Kan det være at du ikke håndterer brukeren din grunnet manglende kompetanse? Kan det være at dine kollegaer er lei av at du ikke mestrer brukeren din, og at de tenker at sjefen bør ta det opp med deg? Har din bruker større vansker/ mer kompliserte diagnoser enn de andre brukerne, eller har han bare en mer krevende atferd som følge av manglende tilrettelegging fra deg? Hvordan er brukeren de dagene du ikke er der? Hva sier de andre som jobber med personen? Anonymkode: f9327...84f
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2020 #20 Skrevet 8. mai 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan det være at du ikke håndterer brukeren din grunnet manglende kompetanse? Kan det være at dine kollegaer er lei av at du ikke mestrer brukeren din, og at de tenker at sjefen bør ta det opp med deg? Har din bruker større vansker/ mer kompliserte diagnoser enn de andre brukerne, eller har han bare en mer krevende atferd som følge av manglende tilrettelegging fra deg? Hvordan er brukeren de dagene du ikke er der? Hva sier de andre som jobber med personen? Anonymkode: f9327...84f Hvis kollegaene mener at HI ikke håndterer jobben sin så er de lovpålagt å varsle om dette. Merkelige spørsmål fra deg som insinuerer at det er Hi som er problemet. Anonymkode: 6b2d5...14e
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2020 #21 Skrevet 8. mai 2020 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan det være at du ikke håndterer brukeren din grunnet manglende kompetanse? Kan det være at dine kollegaer er lei av at du ikke mestrer brukeren din, og at de tenker at sjefen bør ta det opp med deg? Har din bruker større vansker/ mer kompliserte diagnoser enn de andre brukerne, eller har han bare en mer krevende atferd som følge av manglende tilrettelegging fra deg? Hvordan er brukeren de dagene du ikke er der? Hva sier de andre som jobber med personen? Anonymkode: f9327...84f Jeg er den som håndterer vedkommende best, det er klart, vi er sammen hele tiden. Jeg er vanligvis ingen pyse, og er helt klart den av oss som har best relasjon til beboeren. Og lengst utdanning, om det er av noen betydning... De andre er nok litt redde, men gjemmer seg bak en tøff fasade. Det ubehagelige er at vi er sammen hele tiden og lever sammen. De er av en lott eldre garde, og kanskje derfor mindre fleksible ifht forandringer.... Anonymkode: 4c367...69d
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2020 #22 Skrevet 8. mai 2020 Si til deg selv at du må være høy og mørk, og være den personen som banker disse endringene igjennom. De fleste vil respektere deg for det, særlig om du klarer å forholde deg rolig og saklig og uten å angripe noen. Anonymkode: 3a44b...ab4
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2020 #23 Skrevet 8. mai 2020 Dette skal du helt klart ta med sjefen, ikke med kollegaene. Om sjefen ikke gjør noe, skal du ta det med tillitsvalgte. Anonymkode: 1c11b...a9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå